800 150 dynaudio partner

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 1

Řada Carina je nástupkyní série 240 severoněmeckého tradičního výrobce reprosoustav ELAC – snaží se zkombinovat firemní technické know-how (a že ho za ty dlouhé dekády je dostatek) s moderní elegancí a kompaktností, vyžadovanou současným zákazníkem. Tak, jak je minimalisticky pojatý exteriér těchto reprosoustav, tak je minimalistické také složení celé série – jeden sloupek a jeden centrální reproduktor doplňuje regálový model BS243.4. Minimálně v komplikovaných jménech tedy Carina navazuje bez potíží na tradici ELAC.

Přestože zprvu vypadají kompaktní BS243.4 vcelku jako standardní současné reprosoustavy, při bližším zkoumání objevíte zajímavé detaily. Začněme třeba designem kabinetů z MDF, které mají hezky svěží tvarování a boční stěny se jim lehce svírají směrem ke zúžené zadní ploše. Ta ale překvapivě nedosahuje až k základně, ale je od ní mírně nadzdvihnutá – nejen, že se tím minimalizuje množství rovnoběžných ploch, na nichž by mohlo vznikat vnitřní stojaté vlnění, ale zároveň vzniká elegantní prostor pro maličký bassreflexový nátrubek, který tu najdete.

Je zajímavé, že i na takhle kompaktních reprosoustavách nabízí ELAC dva páry reproduktorových terminálů, které navíc mají rozhodně nadstandardní kvalitu.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 2

Celkově jsou BS243.4 velmi kompaktní – s hloubkou 21,6 cm, šířkou 20,4 cm a výškou 31,8 cm se snadno vejdou kamkoliv a s váhou cca 6,7 kg vám nestrhnout rozhodně ani běžnou poličku.

Výškám těchto dvoupásmovek je již tradičně u ELAC věnován skládaný páskový měnič JET – mimochodem je to poprvé, co ho použil Andrew Jones, jinak příznivec spíše klasických kopulek. Reproduktor si firma vyrábí sama ve své továrně v Kielu a to poměrně náročným procesem. U BS243.4 je zapuštěn veprostřed mělkého, ale relativně velkého zvukovodu.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 3

13,5 centimetrová kónická membrána se pak stará o zbytek frekvenčního rozsahu – i tu si ELAC vyvinul a vyrábí sám, také ta je uložena do mělkého zvukovodu. Hliníkový kónus má proměnlivé zakřivení, což mu pomáhá posunout rezonanční kmitočet mimo pracovní rozsah. Pohání jej – podle slov výrobce – naddimenzovaný magnetický systém s velkou kmitací cívkou.

Dělící frekvenci dvoupásmového systému vývojáři naladili na 2 700 Hz, celkový frekvenční rozsah dle normy IEC 268-5 činí 46 – 30 000 Hz. Charakteristickou citlivostí 85 dB / 2,83 V / m spadají Carina BS243.4 do sféry průměru, jmenovitá impedance 6 ohm přiznává minimum na 4,8 ohm. Není proto divu, že výrobce doporučuje zesilovače s výkonem 30 – 150 Wattů na kanál.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 4

ELAC Carina BS243.4 jsme poslouchali v pražském studiu AV Center, kde se hrálo velkou měrou přes Marantz PM7000N, jako zdroj fungoval ale třeba i ELAC Miracord 60, případně jsme měli k dispozici sestavu Accuphase – PS-530, DP-560, E-480 a A-48. Porovnávat jsme mezi jinými mohli s Monitor Audio Silver 100 z obdobné cenové hladiny. Propojeno bylo vyššími řadami kabeláž Cardas na všech frontách.

Kontrabas Charlieho Hadena v „Anna“ („Naim Sampler 6“ | 2006 | Naim Label | naimcd106) byl omezený v hloubce až podstatně níže, než byste patrně od pohledu čekali. Z maličkých ozvučnic snaživě a energicky vytéká větší část nástroje, navíc jsou jednotlivá brnknutí artikulovaná lépe, než napovídá nejen rozměr, ale i cenové hladina. Je to bas s maličkým nádechem efektu z pohledu poměrového zastoupení, je nicméně napnutý, snaživě drnkající a i když nemá úplně ideální váhu, není chudý – v basové složce je dost rozmanitosti, dost energie i dost kontroly (takže nejde o žádné prosté hluboké dunění). V rámci své kategorie patří Carina BS243.4 k velmi milým překvapením, kdy se neztratí ani ve větším prostoru, byť na druhou stranu přidaná basová energie by mohla být až příliš výrazná ve velké blízkosti zdí a ve velmi malých místnostech.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 5

Hlas Julie London v „People who are born in May“ („Diamond voices of the fifties“ | 2015 | STS Digital | STS-6111140) byl propracovaný a hezky srozumitelný, dostatečně jasný, byť ne tak vytažený do popředí, jak možná podvědomě sliboval „minimonitorový“ efekt. ELAC hrají v klidu a o něco jemněji, snadno se nicméně nechají ovlivnit připojenou elektronikou a „přisávají“ její charakteristiku. Jsou nicméně pěkně čisté, nesnaží se budit dojem dokonalé analytické mikrodetailnosti, spíše jde o vkusnou uspořádanost. Reprosoustavy pak zní „s lehkostí“, snadno se rozehrávají a zvuk z nich zní poměrně svěže a příjemně „nesnaživě“.

Pokud od páskového tweeteru očekáváte takový ten velmi svižný, velmi detailní, ale poněkud jiskřící charakter, u BS243.4 nastavil Jones poněkud jiný charakter, bezešvě navazující na energii i charakter středobasového měniče. Nejvyšší tóny, dozvuky a nuance v „No matter what“ od Xu Ganga („Be There“ | 2004 | Usher) připomínaly způsobem prezentace měkkou kalotu, byly jemnější, hebčí, objemově přiměřené, spíše dokonce decentní, nijak se nedraly kupředu. Výhodou svižnosti a přesnosti páskového měniče je nicméně velmi snadná čitelnost a dobrá detailnost, aniž by při vyšší hlasitosti sklouzával zvuk k cinkavosti nebo tvrdosti.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 6

V „Law down Sally“ Erica Claptona („Ultradisc II“ | 1994 | MFSL | SPCD 016) bylo cítit přifouknutou spodní polovinu pásma, která podtrhovala efektní pocit z poslechu jakoby dospělejší a větší reprosoustavy, než jakou Carina BS243.4 doopravdy jsou. Toto ladění budí také dojem větší robustnosti a dynamičnosti, byť po zaposlouchání zařadíte tyto ELAC spíše do kategorie dobrého standardu dané cenové třídy. Projev je nicméně uhlazený a nenásilný, nesnaží se imponovat nějakou našponovanou, přitlačenou dynamičností. Reprosoustavy ale rozhodně hrají s dostatečnou dávkou energie a jsou dostatečně pevné, aby hudba pěkně „luskala“.

S komplikovanou, mnohovrstevnatou „Clouds“ Steve Colemana a Five Elements („Harvesting Semblances and Affinities“ | 2008 | Pi Recordings | PI33) si Carina BS243.4 poradily s neokázalostí, klidem a audiofilskou uvolněností. V rámci své ceny nabízí ELAC pěkné množství detailů a dobrou čitelnost, ačkoliv nemůžete čekat super analytickou úroveň, takové to soustředění na jemňoučké nuance a dozvuky. Čitelnost je ovšem dobrá, bez explicitního zvýrazňování, nicméně celkově byla hudba i ve složitých momentech podaná kultivovaně – i tady je znát, že signálu se reprosoustavy poddávají snadno a celkem s chutí, takže reagují promptně a čistě.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 7

Separace jednotlivých tónů a rozprostření v pravolevé i předozadní ploše bylo ve „Wolkenmeer“ Beo Brockahusena („Closer to the music vol. 3“ | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) bylo dobré. Ne že by malé BS243.4 dokázaly úplně odfiltrovat pocit své fyzické přítomnosti v místnosti, nicméně reprodukce je vkusně uspořádaná a zvuk má „nestlačené“ rozměry, stejně jako ELAC udrží spojitost scény i při větším odstupu, než bude běžný v malých (a tím vhodných) místnostech.

V „I love the life I have“ Buddy Guye („Extended Dynamic Experience 4“ | 2015 | STS Digital | STS-6111145) „hrábly“ reprosoustavy až překvapivě hluboko, rytmus vášnivé skladby plynul bez stresu a celkově byla reprodukce o něco krotší, zato ovšem dobře kontrolovaná. Nečekejte výbušnost, efektnost nebo sršení barevných ohňostrojů, tohle je audiofilská záležitost, uspořádaná a s lehkostí čitelná, byť trochu puristicky nestranná, možná až trochu sušší. BS243.4 staví věrnost rozhodně nad „popovou“ zábavnost.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 14

Velmi kompaktní, moderně estetické a finančně realisticky naceněné ELAC Carina BS243.4 navazují v zásadě na historickou firemní tradici, ale najdete v nich téměř stejným dílem také rukopis Andrew Jonese – což můžete brát jako záruku toho, že návrh bude propracovaný a snažící se o zvuk vyrovnaný a audiofilsky autentický. Carina BS243.4 v sobě mají až překvapivou schopnost „hrábnout“ do hlubokých tónů (ale i tak zůstávají spíše čitelné a organizované, než rozmáchle efektní), mají dobrý detail, ale hlavně celkovou vyrovnanost, klid a příjemně nenásilnou, snadno poslouchatelnou charakteristiku. Jsou univerzální, zejména za předpokladu připojení k dobré elektronice, jejíž nádech z části ochotně přejímají. Je to jednoduše dobré, pravověrné zaplatitelné hi-fi, ukryté pod pěknou moderní slupkou. Nečekejte od nich zážitek „na první dobrou“, ale dejte jim trochu času, aby vás oslovily, pak se jejich nenápadně nadstandardní úroveň bude mít čas rozvinout.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose koncentrického měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, středně velké plochy sedaček, vysoký strop,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Nejpůsobivější z pohledu kompaktních rozměrů Carina BS243.4 je bezpochyby rozsah a energie, kterými hýří v basové oblasti – oblast mezi 55 a 120 Hz je dokonce zdůrazněná a energeticky vytažená kupředu, což stojí za dojmem celkově plného a hluboko jdoucího zvuku. Reálně dostupných 50 Hz ve volném prostoru (tedy ne u zdi) je pak s ohledem na velikost a cenu výtečný výsledek. Celkově má křivka jistý nádech sklonu od basů k výškám (tedy „do příjemna“), propady na 150, 400 i 2 800 Hz jsou poměrně úzké a budou zdůrazněné charakteristikou prostoru, jinak je křivka relativně vyrovnaná. Nejde o referenční linearitu, ale pásma na sebe rozumně navazují a přes jistý náznak „efektního“ charakteru jsou BS243.4 svým chováním v mezích „slušného chování“, byť nejde o studiově precizní linearitu.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Celý rozsah impedanční křivky se drží poctivě nad minimem 5 ohm, první sedlo naznačuje naladění bassreflexu někam k 55 Hz. Jediný nenápadný náznak maličké rezonance je vidět na 20 kHz, jde nicméně o nepodstatnou úroveň, jinak je celá křivka čistá. Klidná je i z hlediska prudkých zněm a dalších potenciálně zatěžujících artefaktů. Elektrická fáze poměrně prudce uhýbá do negativních hodnot na 105 Hz, nicméně přítomný poměrně vysoký peak by z toho neměl činit žádný výraznější problém, celkově se B243.4 drží v „bezpečném“ rozsahu, bez náročnějších pasáží.

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 m3

Waterfall

2020 06 30 TST ELAC Carina BS243 4 m4

Frekvenční odezva na poslechovém místě - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 26 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ moderní design a materiály na úrovni

+ s chutí se rozehrávají

+ navzdory své kompaktnosti naznačí příjemnou část basového základu

+ transparentní – přejímají charakter nahrávky a systému

ZÁPORY

- není úplně samozřejmě jednoduché je dobře sladit s elektronikou

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz 

Přenosky Ortofon

Xavian Stella Esclusiva

GMG Power

KEF LS50 Meta

200 200 epaudio

AV Center

AVITSMART | Chord Hugo 2

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio