HIFIStyl

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 1

Řada Emit tvoří první schůdek do světa dánského hi-fi, reprezentovaného firmou Dynaudio a to už drahných pár let. Aktuální podoba této základní série se relativně nedávno proměnila a spojuje jak charakteristické prvky (třeba typickou membránu, vídanou u Dynaudia už od roku 1977), tak nejnovější drobné posuny v technice, jejichž principy si přináší z vyšších řad.

Nové modely Emit jsou mnohem designově čistější, než jejich předchůdci, představení někdy kolem roku 2015 a už tolik nedávají na obdiv industriální stránku věci a už tolik nesrší odkazy na studiová zařízení značky. Navíc se na vrcholu řady objevil nový sloupek, větší a robustnější model Emit 50.

V praxi jde už o trošku větší konstrukci (však s výškou 119 cm, šířkou kabinetů 20,5 cm a hloubkou 31,2 cm si o nějaké místo řeknou a to k tomu musíte ještě připočítat do boků vyčuhující stabilizační nožky), kde celkovému vjemu dominuje minimalismus a čistota.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 2

Nejvýraznějším estetickým prvkem je „nicotnost“ čelního panelu se zajímavě sraženými hranami a měniči zapuštěnými pod krycími kroužky tak, že nikde nevyčuhuje jediný šroub ani jiný prvek, který by mohl působit ryze technicky.

Na čelní desku se vešly celkem čtyři měniče, spodní tři „koláčky“ jsou zapuštěné do zvukovodů, horní výškáč se planžetou přímo dotýká obvodu středotónového měniče, aby oba reproduktory byly tak blízko, jak to jen ne-koaxiální konstrukce dovoluje.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 3

Samotná ozvučnice o poctivé váze 26 kg je naprosto nepřekvapivá, má čistě pravoúhlé tvary bez výstřelků a je sestavená z MDF panelů tloušťky 1,8 cm s umělými laminátovými povrchy. Na zadním panelu je patrný odskok (usnadňující konstrukci), jsou tu pak přítomny tři prvky – nahoře a dole je výdech plastikového bassreflexového nátrubku, ještě níže u paty je vanička s jediným párem reproterminálů.

Emit 50 jsou postaveny jako třípásmový systém. Základ zvuku dává dvojice 18 cm reproduktorů, které najdete i v menším modelu Emit 20, tady ale fungují jako čisté basáky. Mají velký dvojitý magnet, měděnou cívku a membrány jsou – samozřejmě – z materiálu MSP (polymer na bázi hořčíkového silikátu). Centrální prachovka není lepená, ale jde o integrální součást membrány, což jí prý dává ideální pevnost.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 4

Dedikovaný středotónový reproduktor je přepracovanou verzí stejného měniče z řady Evoke, membrána (samozřejmě MSP) má průměr 15 cm a ferritový magnetický systém rozhýbává hliníkovou cívku o průměru 3,8 cm. Dynaudio říká, že zvláště optimalizovali tvar a materiál závěsu, aby umožňoval rychlý pohyb membrány.

Na výškách pak pracuje další z firemních reproduktorů, osvědčený Cerotar – ten je dokonoce bez úprav převzatý ze zmíněné série Evoke (nebo třeba z profi řady Core, chcete-li). Lakovaná membrána má tvar kopulky a je vyrobená z lehké tkaniny. Zajímavější je použití Hexis – vnitřního plastového nástavce, který optimalizuje proudění vzduchu za membránou a výrazně snižuje její zkreslení. O pohon se stará ferritový magnet s přídavkem stroncia.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 6

Frekvenční výhybka je umístěna přímo na vnitřní straně vaničky s terminály a je rozdělená na dvě desky plošných spojů. Filtr pro výškáč je prvního řádu, pro střeďák druhého řádu a pro basáky čtvrtého řádu. Přechodové frekvence se nachází na úrovni 540 a 4 400 Hz.

Dynaudio udává u Emit 50 poměrně úctyhodné technické parametry v čele s frekvenční odezvou 33 – 25 000 Hz (+/- 3 dB). Jmenovitá impedance činí 4 ohmy a charakteristická citlivost spíše nižších 86 dB / 2,83 V / m.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 10

Emit 50 hrály v hlavní redakční sestavě, tedy s OPPO UDP-205, Métronome DSc1, Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR a to při napájení přes GMG Power Harmonic Hammer 3000P a propojení kabely Nordost Heidmall 2. K porovnání byly tradičně Xavian Quarta Evoluzione. Více o sestavě a jejích detailech viz pravý sloupec -->.

Nové sloupky od Dynaudio rozhodně nejsou malé, ale i tak je celkem překvapující, kolik basu z nich vychází – basová linka v „Say That You Will“ (George Duke | „Follow the Rainbow“ | 2010 | epic | 88697779882) měla ale nejen objem, ale i pocit hloubky, přitom v kontextu kategorie nabízí Emit 50 bas také příjemně uvolněně kontrolovaný. Bas není tak úplně o audiofilském rozpracovávání do mnoha poloh, zaznívá ale s nadstandardní pohodou. Je tu cítit taková neokázalá síla, nemáte pocit, že bas vyčnívá a přesto je ho dost.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 7

Zpěv Loreeny McKennit i jejích doprovodných vokalistek v „All Souls Night“ („The Visit“ | 2006 | Quinlan Records | 0774213510426) zněl hladce, jemně, je to takový poklidný zvuk, ovšem pěkně otevřený a snadno čitelný. Je to taková zajímavá kombinace lehkosti a plnosti, zvuk je dostatečně rychlý, má ale už i nějaké tělo, vyznívá pak bez přehání, bez akcentů maličkých nuancí, přesto je rozlišení dobré.

Ani na výškách neustává dojem do jisté míry klidnější prezentace, dobře ale navazuje na středo-basovou část frekvenčního rozsahu. Cinkání v „Next Time You See Her“ (Eric Clapton | „Slowhand“ | 2012 | Polydor | 5340724) bylo výtečně organizované, učesané, možná nejdoucí až k mikroskopickým nuancím, ale prokreslení je v odpovídajícím standardu včetně dobře čitelných dozvuků a pocitově korektní tonality.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 9

Velké Emit 50 s korespondujícím velkým zvukem dobře a ochotně snáší dynamické kontrasty nahrávek, i taková bicí souprava Billa Bruforda v „Some Other Time“ („If Summer Had Its Ghosts“ | 1997 | Discipline | 633367970527) díky tomu zní živě, reprodukce jde zlehka a snadno, měniče se dobře podvolují tlaku hudby a umí načrtnou dobře jak objem, tak rychlost, ačkoliv reprosoustavy zůstávají spíš trochu klidnější. I velký buben už má řádný kus těla.

Emit 50 mnohem více sází na organickou celistvost, než na technicistní vypichování nejjemnějších detailů. Kytara Michaela Hedgese v „Bensusan“ („Aerial Boundaries“ | 1984 | Windham Hill Records | 01934110322) nebyla prezentovaná s takovými těmi perličkami a drobotinami na konci tónů, přesto je všechno dobře zřetelné, zvuk je otevřený a lehký, dokonce výtečně transparentní, takže třeba rozdíly v nahrávkách jsou snadno rozpoznatelné. Hudba zní s hladkou a jemnou grácií, přesto s dobrou konkrétností.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 13

Snad i díky pěkně velkým, neutlačovaným proporcím reprodukce máte pocit, že prostor nahrávky „Messy Bessie“ (Jimmy Smith | „Back at the Chicken Shack“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 92777 2 8) sedí pěkně na místě, má dobře načrtnutou šířku a už i kultivovaný náznak hloubky, přičemž nástrojům nechybí ani prostor kolem těl, takže i když ani tady není cítit takový ten technický fokus a všechno se spíše s lehkostí vznáší v prostoru, je to přehledné a dobře zřetelné.

Ozzyho „I Just Want You“ („Ozzmosis“ | 2014 | Qobuz | 24/96) neměla takový ten prvoplánový drajv, nicméně bohatý bas, otevřené středy a pěkně čitelné výšky vás skladbou provedou a zejména když trochu vytočíte hlasitost, tak ucítíte spousty a spousty síly, aniž by základní charakter zmizel a přednes se posunul od té pohodovosti. Při poslechu nic neruší, Emit 50 vám hladce a nonšalantně naservírují jakoukoliv hudbu při jakékoliv hlasitosti a to s organickou nenuceností.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 14

Na to, že řada Emit je „jen“ vstupními dveřmi do katalogu Dynaudio, tak umí nabídnout dost z typických firemních kvalit – je tu ten klasický vizuální střih značky, byť trochu zjemněný lifestylovými prvky (žádné šrouby, hladší hrany apod.) a vlastně týž dojem nakonec máte i ze zvuku. Hudba zní s transparentností, otevřeností a dobrou srozumitelností, ale není to takový ten technicky strohý a přímočarý styl, naopak zvuk Emit 50 je plný, má tělo a hladkou jemnost, která se snadno poslouchá napříč různorodými žánry (a hlavně upřímně různorodými kvalitami nahrávek). Nemůžete říct, že by ve zvuku Emit 50 bylo něco, co vás v prvním okamžiku strhne, ovšem ani když uplyne hodina, druhá a pak třetí, tak ani pak nemůžete říct, že by v jejich zvuku něco zásadního chybělo a ať už zrovna máte chuť na cokoliv, vše zní kultivovaně a s jistým až muzikálním náznakem. Tak nebo tak, Emit 50 jsou velké sloupky s velkým zvukem za ne zase tak velké peníze, přičemž jejich zvuk je tak nějak „naprosto normální“, podobně jak to umí jejich sourozenci z vyšších a dražších řad.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Na frekvenční odpovědi je vidět celkový trend naladění „od basů k výškám“, tedy s plnějšími spodními pásmy, což je v souladu s povětšinou subjektivně preferovaným laděním. Snad jen výšky nad úrovní 10 kHz mají tendenci o něco vyskočit. Vlastností reprosoustav je „vanička“ na úrovni kolem 2 kHz, naopak propad na 180 Hz a nejspíše i 70 Hz je vlastností kombinace měřící vzdálenosti a místa. Je vidět první nástup energie kolem 30 Hz, což je úctyhodný výkon. Přestože křivka odpovědi je v reálném světě dobrá, přeci jen se nevejde do slibovaných technických limitů.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

Tak jak tomu bývá u takto vysokých reprosoustav, při měření zblízka je vidět neoptimální sčítání středo-výškové části, které se ovšem rozhodně zlepší se vzrůstající poslechovou vzdáleností (od cca 2 metrů dále můžete sedět uchem kdekoliv kolem výškáče a střeďáku).

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m3

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

Až na poměrně vytaženou energii vysokotónového měniče a zvláštní zhoupnutí na odpovědi střeďáku kolem 1 600 Hz není u jednotlivých komponentů vidět žádný výrazný problém.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m4

Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m5

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m6

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

Emit 50 nabízí příkladně vyrovnanou a hlavně celkově nízkou úroveň zkreslení.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m7

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (zelená) harmonickou

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m8

Waterfall

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m9

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m10

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m11

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Impedance ukazuje naladění bassreflexového systému dokonce pod 30 Hz. Průběh je pak vcelku klidný, ale už pod 100 Hz klesá úroveň až pod hranici 4 ohm a to je dosti málo – těžko říci, jak si s tím poradí zesilovače proporční k padesátitisícovým bednám v komplexnějších a hlasitěji hraných pasážích. Na křivce je vidět rezonance na 220 Hz a také vcelku živý tweeter. Elektrická fáze má celkově kultivovaný průběh, i když kolem 1 500 Hz vyplouvá z optimálního rozsahu. Abyste si Emit 50 řádně užili, bude to chtít robustní a jistý zesilovač.

2021 09 21 TST Dynaudio Emit 50 m12

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]

Kč 51 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pocit výtečné spořádanosti reprodukce

+ klid a zároveň dobrá autorita

+ hloubka a váha basů

+ celková lehkost

ZÁPORY

- někteří z konkurentů umí živěji odprezentovat detaily

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: AV Integra | www.avintegra.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies