HIFIStyl

2021 09 19 TST T A Caruso S10 1

Němečtí T+A (nebo chcete-li Theory+Application či ještě přesněji Theorie und Anwendung, protože tak to nejvíce vyhovuje exaktní nátuře vědci založené firmy) existují již od roku 1978, za sebou mají celou řádku úspěchů (včetně grantem německé vlády podpořeného D/A převodníku, který jako první skutečně špičkové zpracovával i DSD1024 apod.). Většina jich ovšem leží v oblasti zesilovačů a digitální techniky či v poslední době ultra high-endových sluchátek, takže možná někoho i překvapí, že nemalou a nedílnou součástí portfolia je také pestrá paleta reprosoustav.

Ty často kombinují jednoduché křivky a také dřevěné části s kovovými profily. Nejnovější řadou v nabídce značky je série Caruso, která je určená k multizdrojovému all-in-one systému Caruso R.

Z řečeného logicky vyplývá, že sloupky Caruso S10 (ještě jsou k dispozici regálovky Caruso R10) jsou designově lehce účelně pojaté, jejich půdorys má tvar obdélníku a dávají si pozor, aby náhodou nebyly příliš vysoké nebo široké – ladí tedy s účelem „lifestyle“ zařízení řady Caruso.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 2

Čelní stěnu kryje za normálních okolní černá mřížka, zapadající mezi přesahy horní a spodní desky z přírodně zbarveného hliníku. Zbývající čtyři stěny jsou vyvedené v černé a mají lehce hrubou strukturu, kryjící panely z MDF. Celou váhu rozkládají Caruso S10 na dvojici malých hliníkových profilů s nožkami. Zadní panel hostí středně velký plastikový otvor bassreflexu a dva standardní vstupní terminály.

Caruso S10 jsou koncipované jako třípásmové s přechodovými frekvencemi na 400 a 2 400 Hz, na úzké čelní ploše se vtěsnaly celkem čtyři měniče – nahoře středotónový, pod ním tweeter a ještě o kousek níž dva basáky. Čistotu designu podtrhují kroužky, kryjící koše a jejich šrouby. Není to ale jen designový prvek, v T+A říkají, že nenápadná absence ostrých hran a přechodů pomáhá výrazně zlepšit podání prostoru nahrávek.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 3

Vysokotónový měnič využívá klasickou kupolku, ovšem tkanina je prý nově vyvinuta. Jinak má klasický průměr 2,5 cm. Všechny tři zbývající reproduktory mají průměr 15,2 cm, jsou kónické a jejich černé membrány drží na klasickém vlnkovém gumovém závěsu. Magnetický systém by měl být velmi silný, což spolu s pružným pavoukem a dlouhou cívkou zaručuje velký výkmit. Membrány jsou z materiálu kombinujících uhlík, papír a různá přírodní vlákna. Při výrobě jsou „odlité“, stlačené a následně sušené vzduchem.

Stojí za to říct, že ozvučnice má výšku 93 cm, šířku 17 cm a hloubku 32 cm, přesto váží Caruso S10 poctivých 18 kg. Dozvíte se také, že mají impedanci 4 ohmy a citlivost (ovšem bez bližší specifikace) 89 dB. Výrobce kupodivu neudává třeba ani frekvenční odezvu.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 4

Caruso S10 jsme poslouchali primárně s „receiverem“ Caruso R, ale došlo i na redakční řetězec Métronomce DSc1 / Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR s pračkou GMG Power Harmonic Hammer 3000P a kompletní kabeláží Nordost Heidall 2. Krom regálové podoby Caruso R10 jsme porovnávali pochopitelně hlavně s Xavian Quarta Evoluzione.

Jakmile spustil George Duke svou rytmicky a basově poměrně obdařenou „Say That You Will“ („Follow the Rainbow“ | 2010 | epic | 88697779882), ozval se bas mocný, hodně plnokrevný a tučný, mnohem odvážnější, než byste od poměrně štíhlých sloupků čekali. Navíc to není jen čistě efektní záležitost, bas má krom pocitvé dávky energie a důrazu také formu, v rámci své třídy až nebývale solidní a pevné ohraničení a skutečně pěknou údernost, byť ta působí snad až lehce „přidaným“ dojmem. Je nutné říct, že bas byl velmi živý a technicky spořádaný.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 5

Středům je pak dopřáno o ždibec méně šťávy, zpěv Loreeny McKennit v „All Souls Night“ z desky „The Visit“ (2006 | Quinlan Records | 0774213510426) byl nicméně pěkně otevřený (tedy možná méně dominantní, než bas, ale rozhodně ne zasutý někam dozadu) a hlavně čistý, i tady je znát ona technická spořádanost. Výsledkem je zvuk přirozený, klidný, neošizený v pocitu těla ani v detailech – v rámci své váhové kategorie jsou Caruso S10 překvapivě kompetentní hráči. Možná nejdou tak úplně po detailech takovým tím suše analytickým způsobem, možná dávají lehounce víc přednost drajvu a energii, ale informativní jsou tak, jak má dobré hi-fi být.

Na výškách u Caruso S10 poměrně výrazně záleží na tom, jak si je natočíte – činely v „Next Time You See Her“ Erica Claptona („Slowhand“ | 2012 | Polydor | 5340724) byly při přímém natočení na uši možná až poněkud zdůrazněné a objemově větší, stačilo ale osy měničů pootočit jen lehce „ven“, aby efekt přešel a energie bylo proporčně správně. Právě natočením lze také „ladit“ informativnost (protože čím více objemu, tím výraznější subjektivní dojem detailnosti) – fakticky jsou ovšem výšky lehké, svižné a celkově kultivované, vlastně na nich těžko hledat nějakou mouchu, stejně jako na zbytku pásma. Nezní vysloveně chytlavě na první dobrou, ale mají ten dlouhodobě příjemný styl s absencí problémů.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 6

Caruso S10 se rozezpívávají velmi ochotně a pocitově vlastně velmi snadno. To velmi slušelo bubnům Billa Bruforda v „Some Other Time“ z „If Summer Had Its Ghosts“ (1997 | Discipline | 6333679770527) – jejich zvuk byl mimořádně šťavnatý, skvěle důrazný, autoritativní a zároveň tak nějak pružný. Když dopadne palička na napjatou blánu (už lze trochu rozeznat oddělený zvuk blány a těla bubnu), tak zvuk zapruží až ve vašem hrudníku. Navíc máte-li chuť, můžete štíhlým reprosoustavám „naložit“ a ony zahrají s chutí, hlasitost stoupá, aniž by se zvuk bortil, ale i na druhém konci spektra, v takové té večerní až noční hlasitosti si Caruso S10 ševelí se šlapajícím rytmem a dokonce dýchají a ukazují dynamické kontrasty, což je parádní.

Detaily v Hedgesově „Bensusan“ („Aerial Boundaries“ | 1984 | Windham Hill Records | 01934110322) nebyl nijak zvlášť expresivně podaný, reprosoustavy nicméně mají solidní rozlišení, zejména pak v kontextu dané cenové úrovně. Více než nejposlednější nuance oceníte takovou ne úplně typickou snadnost, s kterou se hudba line, ohraničená, konkrétní a dobře čitelná. Jinými slovy se Caruso S10 nesnaží jít až k nejposlednějším nuancím, přesto drží dobrý standard a hlavně jej umí nabídnout ve velmi dobré pohodě.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 9

Prostor nahrávky „Messy Bessie“ Jimmyho Smithe („Back at the Chicken Shack“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 92777 2 8) nebyl nijak ohromný, stejně jako nebyl úplně holografický, ale tak jako u ostatních aspektů reprodukce, tak i tady je všechno tak nějak samozřejmě organizované, je tu už i náznak hloubky nahrávky a jakkoliv možná nástroje „nezařezávají“, jsou v pravolevé ploše dobře rozložené a přehledně usazené.

Co je ale rozhodně skvělé, to je živost, s jakou Caruso S10 zahrají i říznější Ozzyho „I Just Want You“ („Ozzmosis“ | 2014 | Qobuz | 24/96). T+A do hudby vkládají svoje srdce, je to živé, tvrdé a přitom neagresivní. Možná je tu lehce lifestyle ladění, basového základu je tu přeci jen víc, stejně jako jsou tu maličko lesklejší výšky, ale je to kultivovaná zábavnost, neúnavná a dospělejší, než se běžně v dané cenové kategorii stává.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 11

Němci z T+A vždycky brali svou práci vážně a jak se zdá, tak trochu „po německu“ seriózně berou i lifestylové komponenty řady Caruso. Na to, že sloupky Caruso S10 jsou hlavně doplňkem k all-in-one receiveru Caruso R, tak obstojí naprosto plnohodnotně i jako samostatný objekt – možná, že trochu strohé linie nejsou potěchou pro oko, ale tady se hraje podle hesla účel světí prostředky a prostředky byly rozhodně využity výtečně. Caruso S10 mají lehoulinké lifestyle ladění, ale v jádru z nich cítíte tu spořádanost, korektnost a opravdovost, kterou se vyznačují prakticky všechny výrobky s logem T+A. Pokud vás tedy přepadla chuť na reprosoustavy střední kategorie a z všeobecného pohledu je vám blízká autenticita v energickém a šťavnatém balení, nebojte se odvážně překročit případné předsudky, že T+A je „ta značka s elektronikou“ a poslechněte si jedny z nejzajímavějších reprosoustav své třídy.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Pomineme-li místností způsobený propad těsně pod 200 Hz, je vidět, že Caruso S10 jsou koncipované tak, aby stály rovnoběžně se zadní stěnou, právě za takových podmínek totiž tweeter nemá zjevný peak, ale naopak „rovný“ charakter. Celkově je frekvenční odpověď velmi mírně svažitá směrem od basu k výškám, což je preferovaný charakter pro příjemný poslech. Je tu vidět maličko větší objem basu, což do lifestyle kategorie rozhodně patří. První náběh reprodukce na 30 Hz a plné energie kolem 40 Hz je velmi dobrý.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

Na tomto grafu je vidět, že je dobré sedět v ose tweeteru nebo nad ní, raději než pod ní. To by ve středně velké místnosti za běžných poslechových podmínek mělo být možné.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m3

Frekvenční odezva – s mřížkou (červená) a bez mřížky (zelená)

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m4

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m5

Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m6

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m7

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m8

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m9

Waterfall

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m10

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m11

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m12

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Impedanční křivka se mezi 100 a 500 Hz pouští poměrně nízko, na dohled úrovni 3 ohm. Ladící frekvence bassreflexu je odhadem někde kolem 38 Hz. Na úrovni cca 360 Hz je patrná drobná rezonance, mohlo by jít o stojaté vlnění na výšku ozvučnice. Elektrická fáze má celkově spíše středně náročný průběh, podobně jako impedance – Caruso S10 tak nejsou v kontextu elektroniky typické v této cenové úrovni obzvláště těžkými, ale ani nijak nenáročnými reprosoustavami.

2021 09 19 TST T A Caruso S10 m13

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]

Kč 58 500,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ bytelné zpracování

+ ochotné rozehrávání

+ kultivovaný zvukový projev z vrcholu kategorie

+ velmi dobře doplňují „all-in-one“ Caruso R

+ dynamika

ZÁPORY

- jsou lehce citlivé na směr natočení

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Altei | www.altei.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies