800 150 dynaudio partner

2018 12 21 TST Indiana Line Tesi 561 1

Ať zní název výrobce reprosoustav Indiana Line jakkoliv americky, jde o firmu usazenou v severní Itálii, v průmyslové oblasti kolem Turína. Dnes patří do koncernu Coral Electronics, který se soustředí primárně na ozvučení aut. V katalogu firmy najdete několik řad, zaměřených na různé segmenty trhu, včetně třeba reproduktorů vestavných či určených pro DJ. Vprostřed nabídky pro klasický hi-fi svět je série Tesi, kde nad dvěma různě velkými regálovkami vládne nevelký sloupek Tesi 561.

Když říkáme "nevelký", myslíme tím konkrétně decentní výšku 89 cm a nenápadnou šířku 18 cm, jakkoliv si to sloupky maličko vynahrazují na hloubce 30 cm. Kabinet z MDF panelů je potažen vinylem a eleganci chce nabrat díky mírně odsazené základně nebo zakulaceným horním bočním hranám.

Při pohledu zepředu je patrný velmi klasický třípásmový koncept - tweeter je zasazený v mělkém zvukovodu, jeho planžetu lehce překrývá středotónový kónus a s mírným odstupem pod ním pracuje ještě woofer. O další kousek níže najdete ještě veliký výdech obvyklého plastikového bassreflexu.

2018 12 21 TST Indiana Line Tesi 561 2

Na zadní straně není pak nic víc, než vanička s dvěma páry rozumných reproterminálů. Je tak patrné, že jde o návrh "vše vpředu", kdy lze v reálných podmínkách dát sloupek relativně blízko ke zdi.

Vysokotónová měkká kopulka z hedvábí má mírně nadstandardní průměr 2,6 cm, vlastní odvětrávanou pracovní komoru a silný neodymový magnet. Středy zpracovává klasická kónická membrána o průměru 16 cm, jejímž základem je polypropylen vyztužený slídou. O optimalizaci charakteru se stará ještě veliký fázový nástavec. Nejhlubším tónům je vyhrazena opět šestnácticentimetrová membrána, tentokrát vyrobená z na vzduchu sušené papírové směsi.

V Indiana Line udávají, že Tesi 561 má frekvenční rozsah 35 - 22 000 Hz (ovšem v jakém tolerančním pásmu se takové odezvy dočkáte, to je tajemstvím). Stejně tak citlivost 92 dB / 2,83 V / m je nad očekávání vysoká. U impedance je pak uvedeno, že jde o "zátěž mezi 4 a 8 ohmy". Naprosto exaktně jsou pak stanoveny alespoň přechodové frekvence u výhybky - ta dělá pásma na 180 a 2 800 Hz.

2018 12 21 TST Indiana Line Tesi 561 3

Sloupečky Indiana Line Tesi 561 jsme poslouchali v pražském studiu Rodel Audio, kde je napájel primárně set elektroniky Marantz - zesilovač PM8006 a přehrávač SA-14S1, všechno propojeno signálovými kabely Cardas Parsec a reprokabely AudioQuest Type4, napájeno pak pomocí kabelů Supra. Alternativně jsme zkoušeli i moderní "vše v jednom", neboli Naim Uniti Atom. Srovnávat jsme mohli s Indiana Line Tesi 542, ale i Indiana Line Nota 550 X nebo třeba KEF R700 a R900 či různými modely značky Audiovector.

Když se ozval mohutně nahraný kontrabas v "How Deep is Your Love" ve verzi od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644), bylo rozhodně cítit, že Tesi 561 mu ještě přidávají, zvuku je v hlubokých oktávách opravdu, opravdu dost a je v něm i dost energie. Jak tomu tak bývá, je spíše měkčí, ale umí si brouknout, spíše ale dává přednost tomu napumpovat do prostoru hutný basový základ, než mu audiofilsky decentně vykreslovat precizní kontury. Je to spíše lehce živelný zvuk, ale pokud máte rádi zátah, tak si ho užijete.

2018 12 21 TST Indiana Line Tesi 561 4

Zpěv Ann Hampton Callaway v "Blue Moon" ("Blues in the night" | 2006 | Telarc | CD-83641) byl oproti basům podstatně přímočařejší, zato ale zase zněl čistě a s ohledem na danou cenovou hladinu vlastně i dobře srozumitelně. Není to žádný analytický přednes, ale reprosoustavy dokážou dát zpěvu prostor a popostrčit jej kupředu před ostatní dění, takže i když by mu možná slušel dílek navíc z měkkosti, kterou mají spodní oktávy, tak co do čistoty je střední pásmo solidní.

Na nejvyšších tónech přemnohého cinkání a břinkání v Methenyho "Spirit of the Air" ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) bylo cítit, že charakter tu mírně zjihne, zvuk je lehký, jemňoučký, možná ale i trochu moc tenký. Celkově ale nabízí Tesi 561 slušný detail, byť je cítit, že tweeter má tendence ke směrovosti a stojí tak za to správně si vyladit pozici ozvučnic i sezení, aby vše zapadlo na to správné místo. Objemově je výšek přiměřeně, nevyčnívají, přemrštěně se neprosazují, ale ani nejsou upejpavě skryté v pozadí.

2018 12 21 TST Indiana Line Tesi 561 5

Jak už bylo řečeno, Tesi 561 jsou poměrně energicky hrající reprosoustavy, takže i v Orffově "O Fortuna" ("Carmina Burana" | 1984 | Decca | 411 702-2) udělají slušnou parádu a cítíte, že jsou snaživé. Přednes se snaží pořádně se nafouknout a přisadit si, byť to není takový ten velkolepý fyzický důraz - dynamika je ale vkusná a za podobné peníze jí ani více být prakticky nemůže. Hudba se snaží být co nejplnější a energie je dobrá.

Davisova "Pharaoh´s Dance" ("Bitches Brew" | 1999 | Columbia | C2K 65774) pak byla slušně zorganizovaná, slušně čitelná a krom výrazného podílu nejhlubších oktáv působila vlastně velmi pěkně vyrovnaným dojmem. Tesi 561 nehrají na notu audiofilské detailnosti a jemnůstek, nabízí spíše solidní celek, adekvátně čistý a plnohodnotně splňující to, co čekáte od dostupného hi-fi. Spořádaný zvuk se dobře poslouchá.

2018 12 21 TST Indiana Line Tesi 561 6

I ve "Waiting" od The Paperboys ("Closer to the Music Vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) je znát, že reprosoustavy pracují právě tak jak mají. Hudební scéna není sice holografickým rozkreslením jednotlivých nástrojů ve třech osách, ale je to stěna zvuku, přehledná a spojitá v pravolevém směru a máte pocit, obraz nemá tendenci se roztrhnout a prostě, jak už bylo řečeno, funguje jako poctivé dostupné stereo.

Taktéž při uvolněném poslechu "Like a Soldier" Johnnyho Cashe ("American Recordings" | 1994 | american | 0602537351145) si vlastně uvědomíte, že je to zvuk spořádaný, nebojácný, ale ani nepřehnaný, snad s výjimkou nejhlubších tónů, kterých je prostě dost. Hudba je slušně zřetelná, slušně znělá, přednes má slušnou kázeň a ctí hi-fi standardy, nepřehání, nepodbízí se a ač to není vysloveně o muzikálnosti (ale ani o analytičnosti), všechno je dobré.

2018 12 21 TST Indiana Line Tesi 561 8

Indiana Line Tesi 561 jsou solidním standardem své cenové hladiny. Vypadají obstojně a dají vám pocit, že máte doma už relativní kus reprosoustav, aniž by ale opustily skladný půdorys. A vzápětí vám dají pocit, že dostanete také hodně zvuku, zejména pak ve spodních oktávách. Je to vlastně reprosoustava respekující téměř ideálně masové nároky (řečeno bez jakékoliv negativity) na hifi - je levná, je slušně vyrobená i vypadající, hraje solidně čistě a přitom se nebojí lehkého efektu oním basovým nádechem, aby poslech byl pro běžné uši přeci jen trochu šťavnatější. Tesi 561 snad nenabízí nějakou excelentní vlastnost, která by vás při poslechu uhranula, ale je to jejich schopnost dostát dobrým standardům po všech stránkách, co z nich dělá jednoduše dobré hi-fi, hodné své cenovky.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 30 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, sedačky,...) a mnoha akustickými panely, byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2018 12 21 TST Indiana Line Tesi 561 m1

Použitelný frekvenční rozsah těchto kompaktních sloupků bude v reálné místnosti někde mezi 35 a 20 000 Hz, jakkoliv pásmo mezi 45 a 400 Hz je notně posílené, zejména pak mezi 55 až 110 Hz a 250 až 400 Hz. Naopak od 500 do 20 000 Hz je odezva v rámci dané třídy výtečně lineární. Ladění je ale i tak trochu na "wow efekt", kdy z relativně malých sloupků výrobce dokázal dostat opravdu hluboké tóny.

2018 12 21 TST Indiana Line Tesi 561 m2

Impedance (červená) ukazuje, že pod 5 ohm se Tesi 561 dostávají jen ne okamžik, takže jsou dozajista slušně bezpečné pro prakticky jakoukoliv elektroniku. Sedlo naznačuje naladění bassreflexu kolem 40 Hz. Průběh křivky je pak velmi čistý a korektní, prostý náznaků vibrací, stojatého vlnění nebo jiných konstrukčních nedostatků. Elektrická fáze (černá) má jen jediné potenciálně kritické místo těsně pod 100 Hz, ale ani tam by neměly hrozit přehnané proudové nároky. Čistě elektricky jsou Tesi 561 v kontextu své cenové relace velmi dobře navržené.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓ ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 16 490,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ slušná energie

+ hodně zvuku za fér peníze

+ vypadají na svou cenovou třídu pěkně

+ jdou pocitově pěkně od podlahy

ZÁPORY

- velmi výrazný akcent na spodku pásma, zejména v menším prostoru

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz 

DOVOZCE: Horizon Trading Prague | www.htpshop.cz 

02 200 300 xavian

03 200 200 eurostar

04 200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

08 200 200 horn

09 200 200 voice

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

11 200 200 rpaudio 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio