2017 11 28 TST AQ Passion 1

V malém městečku Červenka, těsně spojenému se známější Litovlí, snadno zdolatelných 25 km na západ od Olomouce, sídlí v industriálně působícím objektu patrně největší současný česko-slovenský výrobce reprosoustav hi-fi a high-end standardu - značka Acoustic Quality, známější pod dvoupísmennou zkratkou AQ. Ačkoliv velkou část výrobního katalogu tvoří dostupné (až levné) reprosoustavy a modely střední třídy, nad vším daleko ční řada Passion - tedy vášeň.

Vlajkovou lodí této řady je pak sloupový model jednoduše nazvaný také Passion. Ozvučnice má v reálu moderně působící ozvučnici s atypickým tvarováním, v jehož křivkách ale rozeznáte odkazy na některé starší firemní modely. Skříň má trojúhelníkovitý, nebo možná spíše skoro kapkovitý tvar, je vyrobena ze sendvičově vrstvených dřevoláknitých panelů a přes přítomnost rovných ploch je většina povrchu klenutá vertikálním nebo horizontálním směrem. Horní část je užší a basová spodní část jako kdyby měla "bříško", oblina směrem dopředu zvětšuje vnitřek pracovní komory k celkové hodnotě 50 litrů.

AQ Passion patří k větším sloupkům - 1,22 m na výšku, 30 cm na šířku a 44 cm do hloubky v místě ostrého vrcholu na spojnici bočnic je prostě dost, váha 55 kg už je také znatelná. Část hmotnosti jde na vrub i bohatému vnitřnímu vyztužení nebo také systému aktivního vnitřního tlumení BDS. V AQ pak toto organické tvarování zevnějšku nazývají "3D ozvučnicí". O konečnou podobu tvarů se kromě interních designérů postaral ještě ateliér Novague, tedy průmysloví designéři, stojící mimo jiné třeba za kolem Favorit.

2017 11 28 TST AQ Passion 2

Křivky Passion byly oceněny také v A´Design Award & Competition 2015 - 2016 v kategorii hudba, audio a zvukový design.

Ozvučnice je na předním panelu opticky "rozdělena" vyfrézovaným svislým proužkem s kontrastní barvou, poměrně blízko sebe najdete trojici měničů a dole pod nimi zahloubený bassreflexový otvor. Typové označení je vyvedené u kraje skříně a v nezvykle o 90 stupňů natočené poloze.

Sjedete-li pohledem po zadní ostré "vlnce", v níž se boky ozvučnice spoujují, naleznete nejdříve modul DBS, charakteristický 72V polarizátor dielektrika od firmy AudioQuest, jasně naznačující, že uvnitř je právě kabeláž této firmy. O kousek níže je pak čtveřice reproterminálů ve svislém uspořádání pro možnost bi-wire / bi-amp uspořádání.

2017 11 28 TST AQ Passion 3

V AQ Passion pracuje v třípásmovém zapojení trojice měničů Scan Speak. Začneme-li shora, jde o jednopalcový Illuminator ve vlastní komoře, poháněný systémem šesti neodymových magnetů. Mohutný a ostrý centrální kužel z hliníku podporuje jednak správnou směrovou charakteristiku vyzařování, jednak slouží k odvodu tepla z motoru. Membárnou je polovina toroidu, jde tedy o "ring radiator". Jeho okolí je pak potaženo v poměrně velkém poloměru měkoučkou vrstvou tlumícího polymeru pro omezení odrazů.

Střední tóny vyzařuje opět membrána Scan Speak (jde opět o jeden z modelů série Illuminator). Její průměr je 12 cm, membrána je papírová a vyztužená prolisy. Pohonný systém je opět postaven kolem neodymových magnetů.

Tóny nejhlubší září z plochy desetipalcového kónusu z řady Revelator. Papírová membrána je tu kombinovaná s uhlíkovými vlákny. Cívka je navinuta drátem s průřezem 4 mm2 na vzduchovém jádře.

2017 11 28 TST AQ Passion 4

Tvary čela ozvučnice nejsou pak jen dílem zmíněných průmyslových designérů, ale také matematiky - rozložení měničů má za účel dosažení ideální fázové charakteristiky a namíření akustických os měničů na posluchačovy uši.

Už bylo zmíněno, že vnitřní kabeláž pochází od AudioQuest, jde o kabely ROCKET 88 s pevným jádrem, spoje jsou pájené za tepla. Výhybka se strmostí 12,6 dB / oktáva je umístěna na desce o tloušťce 1 cm, součástky jsou propojeny přímo, tedy bez použití plošných spojů. Součástky se vybírají podle ve firemně získaných měření pro co nejlepší soulad.

Třípásmové AQ Passion umí dle specifikací zahrát od 20 do 45 000 Hz v tolerančním pásmu +/- 2 dB, mají vyšší citlivost 89 dB / W / m a lehce vstřícnější jmenovitou impedanci 6 ohm. Výhybka dělí pásma na nízko posazené úrovni 230 Hz a naopak na relativně vyšší pozici 3 200 Hz.

2017 11 28 TST AQ Passion 5

AQ Passion jsme poslouchali v obrovské a dobře vybavené poslechové místnosti výrobce. Z různých použitých sestav dominovala časově - logicky - ta nejlépe vybavená. SACD Arcam CDS27 v ní doplňoval integrovaný zesilovač Arcam A49 a používala se kabeláž AudioQuest Aspen. Zkoušeli jsme také všemožné gramofony Pro-Ject, k poslechu byly i regálové Passion Teen nebo všemožné modely řady Pontos.

Veliká plocha basového měniče i velký vnitřní objem ozvučnice slibují hluboké basy (ostatně to i cenová hladina, v níž si AQ Passion našly své místo) a je fakt, že výraznějších omezení se tu pocitově rozhodně nedočkáte. Otočte hlasitost na správné místo a i opravdu velkou místnost Passion zaplní hlubokými brouknutími kontrabasu Charlieho Hadena v "No lonely nights" ("American Dreams" | 2002 | Universal Music | 064 096-2). Kontrola je výtečná, sebevědomá a zároveň poklidná, Passion netlačí na pilu, mají audiofilsky utažený, autentický bas, který není tvrdý ani měkký, je prostě velmi přirozený. Passion nabízí různorodý bas s nadhledem, servírují hluboké tóny s velmi věrohodnou váhou, nemáte pocit, že by dole něco scházelo nebo že by se tóny někam bezhlavě cpaly. Brnknutí ale má sílu rozvibrovat podlahu i strop a umí vám tón poslat i na vzdálenost čtyř metrů bez ztráty konkrétnosti.

2017 11 28 TST AQ Passion 7

Vokál Kurta Ellinga v "Undun" ("Nightmoves" | 2007 | Concord Jazz | 0888072302631) byl až překvapivě soustředěný, monitorový, jako kdyby jej prezentovaly kompaktní regálovky, spíše než velké sloupy. I tady je charakter AQ Passion přímý, nepřikrášlovaný, hlas visí ve vzduchu nezakrýván čímkoliv dalším, soustředěný a realistický, proporčně právě tak akorát, aby byl "lidský". Passion nekladou žádný přehnaný důraz, nechávají hudbu vyplynout a protékat prostorem, zmíněný monitorový charakter pak vytáhne spoustu drobných informací, hlas je velice detailní a dalo by se říct uvolněně suverénní, naprosto nekomplikovaně srozumitelný.

Zcela stejně pak AQ Passion přistupují i k nejvyšší části frekvenčního spektra - vibrafon v "In a sentimental mood" od Sonnyho Rollinse ("With The Modern Jazz Quartet" | 1988 | Prestige | 00025218111126) byl rozjasněný, výrazný, ale opět netlačící se nikam dopředu, prostě vyplouvající do prostoru, znělý a kovově jiskrný. Linku činelů zvládly Passion sebejistě rozpracovat, úder paličkou do činelu rozezní zjevně plochu a ne jen bod, můžete sledovat prostupování tónu činelem i jeho dlouhé, pozvolné vytrácení. Kontrola je přirozená, nenucená. Objemově jsou nástroje realistické, neposunuté ani dominantně dopředu či naopak zapadlé dozadu - "rovný" je velmi dobrým popisem hlavní zvukové charakteristiky Passion.

2017 11 28 TST AQ Passion 8

AQ Passion mají již zřetelnou dynamickou rezervu, byť si řeknou o svůj příděl energie - s čímkoliv jsme je zkoušeli, bylo jasné, že čím lepší elektroniku připojíte, tím lepších výsledků dosáhnete, ač nikdy nebudete mít pocit, že by se Passion rozehrávaly nějak neochotně. Dynamiku a důraz i u Dvořákovy "Novosvětské" v podání České filharmonie pod taktovkou Václava Neumanna (1994 | Denon | CO-78828) zvládají Passion již od poměrně nízkých úrovní v klidu a s jistotou. Zvuk vykouzlí velký, dynamika je neefektní a nemáte pocit umělého přiživování energie a přesto vás reprosoustavy zvládnou zahrnout energickým podáním, stejně jako je dynamická špička nijak nevyvede z klidu. Už je to právě ten zvuk, který přirozeně "dýchá".

Zejména v oblasti středů (ale vlastně i výšek) patří AQ Passion se svým velmi soustředěným a konkrétním vyladěním mezi vynikající "informátory". "Bang Bang Bang" od Tracy Chapman ("Collection" | 2001 | Elektra | 7559-62700-2) vám předestřou s vynikající transparentností, s pevností a konkrétností, která nejde ruku v ruce s tvrdostí a celková samozřejmost tu vede k již opravdu bezproblémové čitelnosti. Basová linka je pevná a samozřejmá, vrstvy nad ní jsou naprosto přirozeně rozvrstvené, zejména středy plastické a textury strun je radost vnímat. Passion vám snadno umožní "vylovit" si soustředěním kterýkoliv detail nebo linku.

2017 11 28 TST AQ Passion 14

AQ Passion si - vcelku logicky s ohledem na své proporce - řeknou o dost místa; jednak potřebují prosto kolem sebe, jednak i vy byste měli sedět klidně tři čtyři metry od nich. Jsou také lehce směrové, takže stojí za to trochu si pohrát s jejich vtočením na poslechové místo. Pokud si ale dát tu práci, odmění vás Passion opravdu pěkným a hlavně skvěle stabilním prostorem v nahrávkách. V "Don´t Say a Word" od Phantom Limb ("Phantom Limb" | 2009 | Naim Audio | naimcd120) byla scéna roztažená poměrně daleko až ven za hranice ozvučnic, ani z několikametrové vzdálenosti se propojenost v pravolevém směru nerozpadla a lokalizace hudebníků byla jednoduše výtečná. Líbily se nám i velmi realistické proporce nástrojů, cítíte se jako ve studiu nebo na koncertě. Dokonce můžete vnímat i to, že tu dva či tam tři hudebníci stojí okolo mikrofonu v kruhu, vnímáte odkud který nástroj hraje nebo odkud přichází který vokál.

Passion pak jsou, jak už bylo řečeno, prostě rovné. Možná trochu strohé, rozhodně ale věrné signálu - má to i své drobné nevýhody, protože vám ukážou jak kvality řetězce, tak nahrávek. "Dig, Lazarus, Dig!!!" ze stejnojmenné desky Nicka Cavea (2008 | Mute | CDSTUMM277) byla energická a dravá jak autor zamýšlel, chaos mnoha až agresivních nástrojových linek byl dobře zvládnutý a usazený, tím i přehledný, ale třeba linka syntezátorů při vyšší hlasitosti prostě kousla do ucha, protože její tóny jsou hodně "napřímo" nahrané. Upřímost nijak neomezuje důraz a energii, agrese pak není tolik, aby vás to odradilo od poslechu.

2017 11 28 TST AQ Passion 10

AQ Passion jsou hodně ambiciózním projektem tradičního českého výrobce. Rozhodně mají ambiciózně nastavenou cenovku a je z nich cítit odhodlání vymanit se z běžných hi-fi kategorií, s nimiž si jí doposud lidé povětšinou spojovali. A je to vykročení ze zaběhnutých pořádků velice povedené, jen co je pravda. Atypický a rozhodně zajímavý design má hlavu a patu, zvukové podání pak ctí firemní tradici věrnosti signálu a "rovnosti". Reprosoustavy Passion mají velice čisté, semknuté a až monitorově konkrétní střední a nejvyšší pásmo, jejich basy jsou utažené a audiofilsky nepřehnané. AQ Passion si na nic nehrají, předají vám hudbu tak, jak ji zvukař nahrál a elektronický řetězec zesílil a činí tak s velikým klidem a nadhledem. Sloup AQ Passion je velmi důstojným zástupcem kategorie dospělého high-endu s puristicky realistickým charakterem - je to tedy vlastně zhmotnění hlavní myšlenky high-fidelity...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeteru měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 70 metrů čtverečních, s minimálním zatlumením a bez rozsáhlých akustických úprav, byť s velmi vysokým stropem a velkou vzdáleností od stěn. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2017 11 28 TST AQ Passion m1

Pomineme-li "lavor" mezi 100 a 200 Hz, způsobený aktustikou místnosti, jsou v reálném prostoru AQ Passion rozumně rovné, byť ne studiově dokonalé. Nástup na udávaných 20 Hz v daném prostoru byl s příliš velkým poklesem, ale reálný nástup na 35 Hz vidět je. Stejně jako lehký akcent na 70 Hz. V zásadě od 50 do 20 000 Hz se celý průběh frekvenční odpovědi vejde do tolerance +/- 3 dB.

2017 11 28 TST AQ Passion m2

Průběh impedance ukazuje na naladění bassreflexu na cca 28 Hz a nejsou tu vidět žádné nežádoucí nespojitosti, které by prozrazovaly nevhodné rezonance (což je v této třídě ostatně naprostou samozřejmostí). V kritických částech spektra se AQ Passion drží na velmi spořádaných hodnotách nad 6 ohmy, takže nebudou žádným velkým ohrožením zesilovačů, byť pro frekvence pod 100 Hz lez doporučit jejich velikosti i cenové hladině poplatný zesilovač - mohutným a stabilním koncovým stupněm nebo monoblokem určitě nic nezkazíte.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 485 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ zajímavý design

+ "neutralita" zvuku

+ dynamika a důraz (při řádném nakrmení)

+ monitorově čisté střední pásmo

ZÁPORY

- cena se může zdát na lokální poměry ambiciózně nastavená

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

200 80 produkt roku 2017

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 80 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Začněme od začátku...

Tak... Blíží se nám konec (roku) a tak je dobré zaměřit se na začátek. Jako první přijde na mysl začátek období, kdy se máme uvolnit, slavit a vůbec se mít dobře. To je začátek hezký a nenáročný - ostatně, tohle je také skvělá příležitost popřát vám, ať se nenecháte semlít vánoční mašinérií a ať si prostě užijete konec roku jak jen sami chcete (třeba tady, na našem webu).

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 mareka vanoce 

200 200 audio visual 200 200 chord 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 spalicek 

200 200 4ce 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha