Kabely jsou ožehavým tématem, v němž existuje snad více pověstí než v severské mytologii. Stejně tak tu najdeme skupinky, obhajující v nekonečných debatách přínos kvalitní kabeláž fanatičtěji než příznivci UFO. S úplně stejnou vervou jim odpovídají ti, jenž v kabeláži rozdíl neslyší a považují toto odvětví jen za vábničku na peníze. Faktem ale zůstává, že rozdíly ve zvuku s použitím rozdílných kabelů jsou a nejsou zanedbatelné. Ten kdo je neslyší, prostě musí jen nasbírat ještě pár poslechových zkušeností nebo poněkud vylepšit či pozměnit svůj hi-fi systém.

Do těchto bouřlivých vod vstoupil i český Xavian, když na trh uvedl svůj koaxiální reproduktorový kabel Mondiale. Podle slov výrobce umožňuje „vyjádřit reprosoustavám Xavian všechny jejich hudební možnosti“. To napovídá, že kabel je sladěn hlavně tak, aby hrál dobře s širokou paletou reprosoustav kladenské značky, ale jak se ukázalo, není důležité, k jakým bednám ho připojíte – i když u Xavian doplňuje zvukový charakter ještě příjemněji než u jiných.

Na první pohled je jasné, že cílem tohoto kabelu není ohromit uživatele tloušťkou, tvarem, opletem nebo jakýmkoliv jiným vizuálním efektem. Poměrně tenký drát vede na obou koncích do originálně působících dřevěných krabiček červené barvy, z nichž poté vylézají docela dlouhé koncovky s banánky značky WBT (dlouhá zakončení jsou geniální pro snadnou manipulaci s kabelem). Již od pohledu působí Mondiale jako výrobek Xavian – nenápadný, ale bezpochyby elegantní a velmi dobře vyrobený. To vše navíc při zachování rozumné ceny (za patnáct tisíc totiž dělá reprokabely kdejaký čínský výrobce).

Ruční výroba (samozřejmě kromě samotných vodičů) probíhá přímo v Kladně, zpracování je skutečně skvělé, zvláště pak s přihlédnutím k cenovce. Dokonce i luxusní dřevěná krabice a sametové pytlíčky, chránící všechny čtyři konce kabelů působí hodnotně. Mondiale je v tomto příkladem neokázalého luxusu.

Materiálem vodičů je postříbřená měď, o jejich průřezu se od výrobce dozvíme jen tolik, že je vybírán pro nejlepší hudební reprodukci a harmonii. Lehký obrázek si ale můžeme udělat, uvědomíme-li si, že průřez celého kabelu je zhruba centimetr. Přičtěme k vodičům teflonovou a silikonovou izolaci spolu s vrstvičkou opletu, vyjde poměrně malý průřez. Mondiale také prý vykazuje velmi nízké hodnoty kapacity a indukce, což bývá často doprovázeno větším odporem. Bohužel, žádné konkrétní hodnoty k dispozici nejsou a vzato kolem a kolem, ony nejsou zase až tak zásadní.

Důležité je jak kabel hraje a mimo jiné také to, že se s ním výborně žije – není problém ho ohnout podle potřeby, není problém připojit jej pevně (díky skvělým konektorům WBT) a pohodlně (díky dlouhým tenkým zakončením) k jakýmkoliv reprosousatavám, které díky své nízké váze nijak neohrožuje (například stržení z podstavce je u „nejhighendověji“ tlustých kabelů reálným rizikem).

Xavian Modniale byl poslouchán na reprosoustavách Harbeth Monitor 30, KEF R900, Xavian Giulietta a hlavně Xavian XN 125 Junior. Jako zesilovač hrál buď NAD C370 nebo Rotel RCX-1500. Reproduktorová kabeláž pro srovnání nesla britský punc – jednalo se o ProAc Response Signature Black. Signál dodal Pioneer BDP-LX71 (jako integrovaný zdroj i jako transport), Pioneer N-50 (jako streamer i jako D/A převodník) a KingRex UD384 v roli počítačového transportu i USB D/A převodníku. O kvalitu napájení se staraly filtry Xindak alternované IsoTek Aquarius s kabelem DC Syncro. Každé reprosoustavy byly pečlivě nastaveny do ideálních pozic pomocí kompaktního disku IsoTek.

První nápadnou věcí, které si posluchač po výměně svého reprokabelu za Mondiale jistě všimne je živost projevu. Zvuk na všech připojených reprosoustavách získal na barevnosti, sytosti a hlavně klidu a pohodě. Jestliže s původním kabelem zněla na XN 125 Junior Diana Krall se svou „Where or when" jemně, ale lehce suše, s Mondiale jako by se zvuk usadil pevněji, zkonkrétnily se kontury jednotlivých nástrojů. Subjektivně jako kdyby z reprodukce někdo sloupl průhlednou plastikovou fólii, bránící (byť jen trochu, ale přeci) čistému průchodu informací k uším posluchače. S Mondiale má Krall onu úžasnou a do morku kostí se zavrtávající atmosféru.

Xavian promítl do svého kabelu stejnou filozofii, jakou uplatňuje u reprosoustav – nejedná se o analytickou, suchou a čistě exaktní součást sestavy, soustředící se na předání zvuku, nikoliv hudby. Zde je to přesně naopak – dominuje hudba. Přirozeně a volně ukazuje Xavian Mondiale i jemné detaily úderů do bubnů na testovací hi-res nahrávce LessLoss Drums; jsou ale natolik přirozenou součástí celkové vyznění, natolik neexponované, že v prvé chvíli se zdá, že nejsou – až po uvolněném zaposlouchání postupně vyplouvají na povrch.

V čem je ale Mondiale nejen ve své cenové kategorii excelentní, to je přenos dynamiky. To ocení obzvláště milovníci akustické a hlavně klasické hudby, mezi něž se čítá i tvůrce kabelu Roberto Barletta (a je to tedy na výsledku znát). Otevřený a podmanivý zvuk houslí včetně malých nuancí proudících tónů ve Vivaldiho „La Stavaganza“ ukazuje na velmi dobrou kontrolu průchozího signálu s velmi malým ovlivněním a omezením. A hlavně – Mondiale reprodukuje housle barevně, živě a dodá do sestavy nenápadnou, nevtíravou jiskrnost a radost z poslechu.

Co je společné všem dojmům ze zvuku, to je jejich kultivovanost a nevtíravost – Mondiale napomáhá zvuku sestavy do klidné, dospělé polohy a puncem high endu je fakt, že vše hraje tak nějak obyčejně, normálně (to rozhodně není pejorativní konstatování, aby nemohl vzniknout omyl – naopak high endové podání by mělo být přesně takové). Vlastně až při delším poslechu jde zhodnotit, že zvuk má ty „správné“ parametry.

Znát je to třeba na krásně rozlišených a sborech Palestrinových mší na nahrávce Deccy „5 Masses“. Množství ženských vokálů zní prostorem, lze jasně sledovat oddělené hlasy, ne jen zvukový chumel. Do nich se pak mísí hlasy mužů, aniž by jedny druhé zastiňovaly či se zvuk sléval. Povedená konkurence z kategorií kolem 40ti – 50ti tisíc a výše přidává k tomuto dojmu ještě trochu více vzdušnosti a širší pravo-levý prostor. Mondiale umí vystavět iluzi prostoru velmi homogenní, kompaktní, přesto o něco celkově menší. Otázkou je, zda není podání konkurenčních kabelů spíš uměle „na efekt“ přehnané. Každopádně je otázkou osobního vkusu, čemu posluchač dá přednost – kabel od Xavianu nevzbuzuje dojem žádného omezení či nepravosti co do prostorového podání.

Xavian Mondiale je kabel, který bude v cenové kategorii patnácti tisíc za dvoumetrový set jen stěží hledat konkurenci. Zjevně je totiž vyroben bez potřeby ohánět se kolem něj tajnostmi, mýty, zázraky a umělým budováním dobrého dojmu podle rovnice „co je drahé, musí být i dobré“. Mondiale je prostě a jednoduše funkční kabel, nabízející přesně to, co by kabel nabízet měl – čistý přenos signálu. Třeba oproti referenčnímu a desetinásobně dražšímu Neyton Berlin LS je u něj znát tendence hudbu přehrát poněkud muzikálněji, ale to zároveň činí reprodukci zábavnou za každých okolností a Mondiale je tak také mnohem tolerantnější ke zvukovým nectnostem sestavy.

Právě oproti Berlin LS jde poznat i to, že je vyvíjen hlavně na reprosoustavách Xavian – tam lze pro většinu modelů Xavian jen v málo případech bez ohledu na cenovou kategorii najít vhodnějšího partnera. U ostatních je to – tak jako u jakéhokoliv jiného kabelu – laborování a alchymie při výrobě výsledné zvukové ambrosie, ovšem i zde je vzhledem k ceně Mondiale zářivou hvězdou. Co je ale na Mondiale krásné, to je nejen jeho zvukový charakter a muzikální schopnosti, ale také velmi přijatelná cenovka, víc než rozumně odrážející jeho výkon, na rozdíl od mnohé, často poněkud cenově nadsazené konkurence.

Kabelu Xavian Mondiale by měl dát šanci každý, kdo chce do své sestavy vnést trochu sytosti, hudebnosti, radosti z poslechu, klidu a relaxace. Do cenové relace třiceti tisíc totiž Mondiale nabízí hodnoty v této třídě ne zcela obvyklé a to přesně podle firemního motta „La vita in musica“ = „Život v hudbě“. A nejlepší referencí pro tento kabel může snad být i to, že byl víc než důstojným partnerem reprosoustavám KEF R900 za téměř sto tisíc korun…

Kč 14 990,- (set 2m) – Kč 29 990,- (set 5m)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ na danou cenu velmi dobré provedení

+ ideálně fungující kabel k reprosoustavám Xavian

+ živý projev, sytý a muzikální zvuk

+ skvělý poměr ceny a výkonu

ZÁPORY

- hodí se hlavně k reprosoustavám Xavian, byť i s jinými odpovídá víc než své kategorii

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Xavian

www.xavian.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 311 329 876

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha