2017 09 29 TST Acoustic Energy AE109 1

Britská značka Acoustic Energy začala svou dráhu v roce 1987 v západním Londýně, aby se během let přesunula do současné továrny poblíž západoanglického Bristolu. V roce 2017, tedy k 30. narozeninám, si firma nadělila několik novinek, v jejichž čele stojí přepracovaná série 100, jejímž top modelem je velmi kompaktní sloupek AE109 - toto jméno má své kořeny v prvním opravdu globálně úspěšném modelu značky.

"Velmi kompaktní" převedeno do suché řeči faktů znamená výšku 80 cm, šířku 16 cm a hloubku 24 cm, přitom ale také hmotnost 17,5 kg, která vás rozhodně při přemisťování kabinetů z 1,8 cm tlustých MDF profilů napoprvé zaskočí. Za nadstandardně vysokou váhou stojí vyplnění spodní komory kovovým granulátem - zejména kvůli stabilitě, ale i absorpci nežádoucích vibrací. Standardní "škatulovité" tvary zjemňuje zaoblení horních bočních hran a spodní přední a zadní hrany a nutno říci, že reprosoustavy v reálném prostoru vůbec nepůsobí špatně, stejně jako je velmi solidní i celkové výrobní zpracování.

Přední stěně vévodí trojice reproduktorů, jeden výškový a dva středobasové, všechny orámované tlustou černou plochou a tenounkým hliníkově lesklým proužkem. Všechny tři měniče jsou zapuštěné v mělkých zvukovodech.

2017 09 29 TST Acoustic Energy AE109 2

Zadní stěna je velmi jednoduchá - dole je naprosto klasická vanička s jediným párem vcelku jednoduchých, ale adekvátních reproterminálů. Téměř úplně u horní stěny je pak obdélníkový výdech bassreflexu s hrubým povrchem.

Výrobce se nijak zvlášť nerozepisuje o použitých technologiích a součástkách, dočtete se jen o osazení jednopalcovou měkkou kalotou pro výšky a čtyřpalcovými papírovými kónusy pro středy a basy. Dočtete se také o tom, že všechny měniče jsou spojeny do 2,5 pásmového konceptu.

Acoustic Energy AE109 umí dle specifikací zahrát v rozsahu 40 - 35 000 Hz (+/- 6 dB), mají citlivost 89 dB / 2,83 V / m a dělící frekvence výhybky je nastavena poměrně nízko na 2 300 Hz. Reprosoustavy jsou deklarované jako čtyřohmové, což by spolu s vyšší citlivostí mělo zajistit příjemně snadné rozehrávání.

2017 09 29 TST Acoustic Energy AE109 3

AE109 jsme poslouchali s plejádou komponentů, od hlavní redakční sestavy OPPO UDP-205 + Norma Revo IPA-70B, přes ASUS Xonar Essence One MUSES MKII s Naim Nait XS + Naim FlatCap XS + Naim NAP 250 až po Cambridge CXC + Cambridge CXA80 nebo zapůjčené Audio Analogue Fortissimo CD a Fortissimo AMP. Nutno říci, že v praxi bylo téměř jedno, čím jsme AE109 krmili - hrají poměrně snadno, byť čím výše jdete, tím více se otevřou a snesou dobře i celkem dost nepoměrné partnery.

Ačkoliv jsou AE109 maličké, umí v nich v basovém spektru celkem bouchnout saze, prominete-li ten výraz. Platí to samozřejmě spíše pro menší a střední místnosti, také se celkem výrazně dá ovlivnit poměr objemu a přesnosti basů vzdáleností od zadní zdi. I pokud ale dáte přednost vzdálenější pozici a tedy i přesnějšímu a méně objemnému basu, zbývá ho stále dost a AE109 umí poslat do prostoru pěkně zahuštěnou basovou vlnu, reprosoustavy umí zdůraznit tu hezkou, lehce efektní část basových frekvencí. Proto i kontrabas Charlieho Hadena ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) ve správných chvílích hezky mrouknul a zejména v menší místnosti byl velký, hodně sytý, hodně plný a hrál s opravdu zřetelnou váhou. Charakterem je pak hebký, příjemný, až lehce do vřela posazený, orientovaný citelně na mohutnost v této cenové relaci až nebývalou.

2017 09 29 TST Acoustic Energy AE109 4

Acoustic Energy AE109 se vyznačují trochu "napumpovaným", energicky dopředným charakterem, takže i podání vokálu Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) bylo takové. Zřetelný, vpředu posazený hlas byl velký, zejména pak v poměru k maličkým ozvučnicím. I díky tomu je snadno čitelný a čistý, přes lehounký punc energicky-výbušného efektu, či chcete-li expresivnosti, je ale na danou kategorii velmi uvěřitelný.

Stejně tak tóny nejvyšší jsou posazené do lehounce znělejší polohy, vibrafon v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530) přesto nebyl ukřičený ani nakřápnutý či "skleněný", byl objemně znělý, jadrný, proporčně velký a odvážný. Činel vzadu byl přeci jen o něco menší, velmi jemný, přesto již férově čitelný, lehounce a nenásilně šumící.

2017 09 29 TST Acoustic Energy AE109 7

Dynamika v McLaughlinově "Thieves and poets, part 2" ("Thieves and poets" | 2003 | Glenray | 0602498010754) byla velmi dobrá, opět s ohledem na velikosti měničů i ozvučnice až nečekaně dobrá. Našlápnutý, rytmický a mohutný zvuk má drajv, má sílu a i gradující pasáž s mnoha nástroji ustojí více než důstojně, pošle vám hutný, sytý, barevný a plný zvuk. Drama a atmosféru tedy AE109 zahustit rozhodně umí.

Přestože "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Vol. 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) ukázala, že AE109 nejsou míněny jako analytické monitory, za svých 20 000,- Kč dostanete férovou přehlednost a s jistotou již prezentovanou muziku, kde i poměrně drobné detaily z mohutného celku vyplynou, když se uvolníte a trošku zaposloucháte. Přednes v první řadě sází na propojenost a celistvost, bez nějakého akcentování a vytrhávání jednotlivostí.

2017 09 29 TST Acoustic Energy AE109 10

Podání prostoru velmi dobře funguje v typických českých menších prostorách, kdy sedíte dejme tomu do dvou metrů od reprosoustav. Pak, když si je jen trošku vtočíte směrem na sebe, scéna ve Stingově "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) pěkně rozkvete do šířky. Nástroje nepůsobí nijak zmenšeně a opatrně, naopak je to působivě velké a rozmáchlé.

AE109 šlapou pěkně energicky a rytmicky kupředu napříč žánry a mají jakýsi "radostný přídech", který se moc dobře poslouchá. Lisztův "Mefistofeles" z "Faustovské symfonie" v podání Eliahu Inbala řídícího RSO Berlin (1995 | Denon | CO-78826) měl sytost, měl výbušnost a měl tah na branku, který prostě baví. Je to plný zvuk, vzdálený jakékoliv průměrné, opatrné nijakosti, která občas v těchto cenově dostupných sférách hrozí. AE109 ženou hudbu kupředu, umí to vzít pocitově pěkně od podlahy a prostě si jen tak užívají muziku.

2017 09 29 TST Acoustic Energy AE109 9

Drouboulinké sloupečky AE109 od Acoustic Energy jsou skutečně hodny jména svého výrobce - akustické energie navzdory svým kompaktním proporcím umí do místnosti vpustit nebývale hodně. Jejich charakter naladěný s citlivým akcentem "hezkého" basu a s výtečnou rytmikou a lehkou dramatičností zní prostě hezky, radostně a zábavně skrze všechny žánry, jejich tah na branku si vás získá velmi nekomplikovanou a potěšující stravitelností. Za dvacet tisíc si tak s modelem AE109 pořídíte v malých obalech velkou a pěkně nahuštěnou porci muzikální energie a zábavnosti.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 09 29 TST Acoustic Energy AE109 m1

Je vidět, že v místě přechodové frekvence měničů kolem 2 500 Hz poněkud ubývá energie, nicméně ve slibované toleranci +/- 6 dB umí AE109 zahrát tak od 50 do 20 000 Hz, což je s ohledem na jejich velikost rozhodně slušné. Lehký peak v oblasti 200 - 500 Hz bude stát za trochu efektním zvukem i pocitem soustředění na střední pásmo. Kolem a kolem to sice nejsou monitorovací reprosoustavy, ale splňují slibované standardy i adekvátní standardy své třídy.

2017 09 29 TST Acoustic Energy AE109 m2

Impedance (červená) se dotýká jen v několika místech 4 ohm, Ani relativně velký peak na 80 Hz není problematický, stejně tak elektrická fáze (černá) nemá - krom oblasti 100 Hz - žádné dramatické výkyvy. Snad jen v oblasti 80 - 110 Hz bude muset váš zesilovač bedny umět přeci jen trochu podržet.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 19 900,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ za 20 000,- hodně muziky z malého prostoru

+ pěkné zpracování

+ velmi kompaktní rozměry

+ bohatost, barevnost, sytost a mohutnost

ZÁPORY

- vlastně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Struny podzimu

Začal sychravý podzim, večery začínají brzo a ven se člověku nechce, takže by se dost možná dalo říct, že je nejlepší část roku pro ty, kteří rádi poslouchají hudbu - už si nemusíme vymýšlet důvody, proč nikam nejít a proč zůstat v teple domova s oblíbenou hudbu na oblíbeném médiu.

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 grandinote 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 hifihomeart 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha