2017 05 11 TST Magnat Tempus 77 1

Řada Tempus by se dala označit za vstupní bránu do výrobního katalogu německé značky Magnat. Sloupek Tempus 77 pak tvoří vrchol této série a dalo by se říct, že za nemnoho peněz nabízí poměrně hodně materiálu a měl by to být optimální vstup do zaplatitelné hi-fi reprodukce.

Tím nemyslíme jen rozměry klasické čtyřstěnné pravoúhlé ozvučnice z MDF panelů, byť 15,5 kg v rozměrech 102,5 x 29,5 x 32 cm (v x š x h) není málo ani z tohoto pohledu. Kabinety pak pro větší stabilitu stojí na dvou příčných podstavcích s hroty. Zpracování víceméně odpovídá cenové hladině, je jednoduché, ale v reálu vypadá lépe než na studiových fotkách.

2017 05 11 TST Magnat Tempus 77 2

Pokud máte rádi působivou velikost, bude se vám líbit, že čelní stěna je z velké části zaplněná čtveřicí reproduktorů se silnými hliníkovými rámečky, díky čemuž jsou Tempus 77 vizuálně poměrně výrazné. Nahoře se nachází středotónový měnič, pod ním v obdélníku ne nepodobném vizitce najdete kopulku vysokotónového reproduktoru a pod ním dvojitý basový měnič, od pohledu identický s tím středotónovým.

V zadním panelu se otevírá dokonce dvojice bassreflexových plastových nátrubků, u paty je na klasické vaničce se "schůdky" nasazena čtveřice reproterminálů, tedy bi-wiringová konfigurace, byť v této třídě spíše pro lepší pocit (neb jen málokdo asi bude ochoten investovat do dvou sad kabelů, neřkuli přímo zesilovačů - to snad jen u bi-amp připojení A/V receiverů pro přední páry multikanálových setů by to mohlo být "bezpracně" zajímavým řešením).

2017 05 11 TST Magnat Tempus 77 4

Nejvyšší tóny vyzařuje klasická 2,5 cm široká měkká kopulka s neodymovými magnety, středy i basy vlastně produkují identické měniče s membránami o průměru 17 cm. Materiálem těchto kónusů je lakovaný papír.

Výhybka rozděluje signál do tří pásem filtry se strmostí 24 dB na úrovních 330 a 3 300 Hz. Tempus 77 mají hodně vysokou citlivost 92 dB / 2,83 V / m a výrobce jim přiřkl impedanci v rozsahu 4 - 8 ohm. Udává pak výjimečně ambiciózní frekvenční rozsah 22 - 45 000 Hz, ovšem bez udané tolerance.

Magnat Tempus 77 jsme poslouchali na běžných redakčních sestavách (detaily viz pravý sloupec ->), zejména pak na setu Cambridge CXA80 / CXC a na Naim Nait XS / NAP250, kde zdrojem bylo OPPO BDP-105D. Srovnávalo se s Harbeth Monitor 30 nebo třeba Xavian Perla a Premio.

2017 05 11 TST Magnat Tempus 77 5

Poměrně skladné sloupky Tempus 77 se na svou cenovou kategorii pouští do naprosto dostatečné hloubky, byť je cítit, že kontrabas v Hadenově "Noche de Ronda" ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2) je na ně (ostatně i na jakékoliv jiné podobné v této třídě) trochu příliš velký a díky tomu zde absentuje taková ta úplná sytost a hutnost, nicméně objemově se reprosoustavy snaží a bas vám pocítit už rozhodně umí dát. Okraje tónů jsou spíše trošku měkčí, celkově je bas lehce laskavěji zakulacený a uvolněný, nicméně vřele příjemný a kultivovaný.

Vokál Renée Fleming v "Hallelujah" z "Dark Hope" (2010 | Mercury | 2739699) byl sametověji a měkčeji pojatý, vyladěný trošku "do hezka", možná i trochu směrem do éterična díky své lehkosti, ale celková příjemnost byla zrovna u téhle trochu říznější nahrávky spíše pozitivním faktorem. Hlas sice není úplně dokonale zafixovaný, zato však je velký a jasný, střednímu pásmu vládne tolerance a klid, takže si můžete pouštět co chcete v jaké chcete kvalitě a téměř na jakékoliv elektronice a reprodukce zůstává nekonfliktně příjemná.

2017 05 11 TST Magnat Tempus 77 7

Syrová live nahrávka "Dreaming of the master" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051) má překrásně (byť přeci jen poměrně přímě) nahrané kovové perkuse, Magnat v rámci své třídy sází spíše na expresivnější, objemnější a výraznější, znělejší podání, není ovšem naštěstí vulgární ani při vyšších hlasitostech a ani ony živé výšky neunavují. Cinknutí mají už i nějakou strukturu a kovový charakter tónu prostě zazní kovově - vlastně to vůbec nejsou s ohledem na šestnáctitisícovou cenovkou špatné výšky.

Lisztův "Mefistofeles" z "Faustovské symfonie" (1995 | Denon | CO-78826) ukázal, že Tempus 77 se nesnaží být na efekt velké, dramatické a všeobjímající, hrají trochu tenčeji, zato však se slušnou organizací, celkově poklidněji. Jejich makrodynamika vás na záda nepoloží, jsou ale férově čitelné jak při celkem nízkých, tak i hlasitých poslechových úrovních a reagují na signál snadno a bez komplikací.

Celková slušná přehlednost a kontrola je jedním z faktorů, které pomáhají také solidní orientaci v nahrávce; třeba v koncertním záznamu Lindsey Buckinghama "Live at the Bass Performance Hall" (2008 | Reprise | 9362-49903-1). Jeho "Not too late" sice nebyla podána s delikátní analytičností z high-end sfér, ale celkově nekomplikovaný a nepřehnaný zvuk se nesnaží tlačit za své možnosti, navíc díky kulatější příjemnosti můžete v klidu poslouchat a nesnažit se nutkavě pitvat nahrávky. Tempus 77 nejsou studiové odposlechy a není to nijak ke škodě.

2017 05 11 TST Magnat Tempus 77 8

Ačkoliv v "The foggy dew" od The Chieftains ("The Wide World Over" | 2002 | rcaVictor | 09026639172) trošičku chyběla hloubka hudební scény (což je však v této třídě zcela typické), takže celkový dojem nebyl úplně trojdimenzionálně holografický, nicméně absence celkové přehnanosti nebo snahy tlačit příliš na pilu udržela dění v mezích přehlednosti a pravolevé dění v klidu. Se stoupající hlasitostí se pak přehlednost a jistota zlepšuje, zvuk se jakoby usazuje.

I méně zvukařsky brilantní nahrávku "Song to say goodbye" od Placebo ("Meds" | 2006 | 0602537175369) pak Magnat Tempus 77 zbavily díky svému lehkému způsobu hraní hran a ostrostí, nebyl to sice vysloveně audiofilský poslech, ale celková uvolněnost a nekomplikovanost vás nechá poslouchat libovolně dlouho, soustředěně i nesoustředěně.

2017 05 11 TST Magnat Tempus 77 11

Magnat Tempus 77 jsou solidním hráčem z dostupné kategorie - pokud chcete sloupové reprosoustavy s univerzálním charakterem, kdy je vlastně trošičku jedno, zda má vaše elektronika nějaké chyby nebo posloucháte výsledek loudness war, pak Tempus 77 nejsou nezajímavé. Nenáročné jsou v podstatě na každý aspekt soužití, vypadají obstojně, nestojí mnoho a i když by mohly snad hrát v některých chvílích o něco hlouběji a plněji, jejich spořádaná nekonfliktnost je skvělá pro "normální lidi s normálním audio systémem a normální audiotékou"...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 05 11 TST Magnat Tempus 77 m1

Na svou cenovou kategorii nabízí Tempus 77 až nebývale vyrovnanou frekvenční odezvu, jakkoliv reálný nástup je vidět až někde na 60 Hz, slibovaných 22 Hz odpovídá poklesu -20 dB, pocit plnosti zajisté podtrhne i trochu osamělý peak na 30 Hz, pocházející od bassreflexů. V reálu však - pokud nečekáte nejhlubší bas v plné síle - předvádí Tempus 77 velmi solidní výkon.

2017 05 11 TST Magnat Tempus 77 m2

Impedance (červená) vykazuje vcelku běžný průběh, od udávaných 4 - 8 ohm se odchyluje minimálně, překvapivě klesá na 3 ohmy v nejvyšších oktávách. Spolu s průběhem elektrické fáze lze ale říct, že Tempus 77 jsou s ohledem na svou kategorii rozumně spořádané. Zákmit na hranici 200 Hz naznačuje nějaký nedostatečně vyztužený bod na ozvučnici, i to je ale s ohledem na cenovou kategorii pochopitelné.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 15 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ celkově poklidný, ale přehledný zvuk

+ dobrá cena za "kus bedny"

+ celková hudební univerzálnost

ZÁPORY

- zvuk by mohl být plnější a soustředěnější

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz 

 Produkt roku 2018 - hlasujte a vyhrajte

XAVIAN Loudspeakers

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI
IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

(Celkem) zásadní posuny v kvalitě

Občas si tak říkám, že je moc dobře, že jsem svůj malý nenápadný sloupek nazval "Nepravidelníkem" - může tak v klidu vycházet párkrát za rok a já se můžu s klidným svědomím věnovat recenzím a dalším věcem, které jsou, upřímně řečeno, zábavnější i přínosnější, než by bylo nějaké nucené moudro...

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio vpi 200 200 aq 200 200 studiospalicek black friday

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio hifi home art vyprodej 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 avspraha 2019

Luxman Česká republika