Značku RIHA, nesoucí jméno svého hlavního konstruktéra Filipa Říhy, asi už čtenářům netřeba představovat - její růst "z ničeho" během pár let nejde přehlédnout. Zakázková malosériová výroba umožňuje udržet poměrně širokou nabídku reprosoustav v aktivní i pasivní verzi, integrovaných i dělených zesilovačů a to v dvou- i multikanálové verzi - vše pak má jasný "RIHA" rukopis s industriální čistotou a důrazem na technické propracování.
Hlavním rysem firemních předzesilovačů je pak - pochopitelně krom oné vizuální až industriální strohosti - použití specifické regulace hlasitosti. Jde totiž o řešení s relátky, přepínanými útlumovými články - jazýčková relátka pak mají kontakty uzavřené v ochranné atmosféře a mají kroky s dostatečnou jemností po 2 dB. Jde spolu s pasivními řešeními o - v teorii - jedno z nejtransparentnějších řešení s velmi malým vlivem na průchozí signál.
K nám se v rámci testování koncového stupně B200 dostal korespondující dvoukanálový model Line-4-DAC Plus - trochu komplikované, firmě vlastní pojmenování, naznačuje, co v předzesilovači najdete. "Line" jako linkový, "4" jako čtyři signálové vstupy a "DAC" jako integrovaný D/A převodník - rozklíčovat název tak vlastně ve finále až tak složité není. Závěrečným "Plus" pak výrobce označuje verze, kde používá podle svých slov nejlepší možné součástky v D/A převodníku.
Za zmínku stojí, že stroj je modulární, můžete si zvolit přídavné obvody MM nebo MC gramofonového předzesilovače, případně sluchátkový zesilovač (který byl osazený v "našem" vzorku).
Vnější provedení je naprosto minimalistické - stroj je v šasi z eloxovaného hliníku (standardně černé provedení, volitelně ale - jak je u RIHA zvykem - i v podstatě jakékoliv jiné), stěny mají tloušťku 10 mm a celý přístroj váží 12 kg při rozměrech 45 x 12 x 31 cm (š x v x h), což je solidní porce a Line-4-DAC je pěkně bytelný.
Opticky je Line-4-DAC velmi minimalistický, velmi účelný - na čelním panelu krom maličkého displeje a bíle vyvedeného označení značky a typu není nic. Žádná tlačítka, žádné ovladače, nic - vše se řeší pomocí dálkového ovládání s volitelnými popisky tlačítek (bonus výroby na zakázku). Panely na místě drží přiznané šrouby a jen podtrhují industriálnost designu - je to prostě pěkné, pokud zrovna nepotřebujete ke spokojenosti champagne retro provedení. O kvalitě a trvalosti provedení netřeba mluvit.
Zadní panel je pak z leštěného hliníku s barvou vylitými gravírovanými popiskami - jak je u firmy dobrým zvykem, napájení je řešeno pomocí powerCON zásuvky. Pak už je to pěkná řádka konektorů v profi stylu - jsou tu čtyři analogové vstupy v podobě symetrických XLR (tři linkové a jeden rezervovaný pro phono předzesilovač) a čtyři digitální vstupy, tam najdete dvě optiky a dva AES/EBU. Výstup je tu jediný, opět v podobě symetrických XLR - všechny piny jsou postříbřené. Jako doplněk je tu ještě masivní výstup na sluchátka o průměru 6,3 mm, jeho nevýhodou je nicméně samozřejmě pozice vzadu (jakkoliv je technicky i designově odůvodnitelná). Přístroj se dá svázat se zbytkem sestavy RIHA pomocí 12 V triggeru s netypickými konektory - místo 3,5 mm jacků jsou tu velké 6,3 mm.
Vnitřní prostor předzesilovače je opravdu poctivě zorganizovaný - součástky jsou ve třech samostatných komorách, oddělených navzájem brutálně silnými přepážkami, navíc jsou jednotlivé součásti tak daleko od sebe, jak jen to jde. Všechny části jsou pečlivě uspořádané na deskách plošných spojů a spojené promyšleně - je tu cítit konstruktérova veliká pečlivost a důslednost.
Předzesilovač má i - minimálně na svou cenu - výtečné technické parametry. Pracovní frekvenční odezva činí 1 - 1 000 000 Hz (1 V, -3 dB), celkové harmonické zkreslení nepřekračuje hodnotu 0,001%, stejně jako celkové intermodulační zkreslení. Odstup signálu a šumu nad úrovní 120 dB je také výtečný. Celé řízení předzesilovače má na starosti mikroprocesor.
Vestavěný D/A převodník Texas Instruments PCM1794A má rozlišení 24 bit / 192 kHz a je určený čistě pro PCM signály. Odstup signálu a šumu je opět přes 120 dB, udávaná hodnota dynamického rozsahu je 127 dB. Celkové harmonické zkreslení tohoto modulu nepřekračuje 0,002%. Pro někoho může být škoda, že modul nenabízí konektivitu pomocí USB nebo třeba streaming, ale opět jde o cenovou relaci přístroje a jeho zaměření na puristické stereo...(* Přetisk relevantních doplňkových informací o konstrukci od výrobce D/A převodníku najdete na konci článku.)
RIHA Line-4-DAC Plus jsme poslouchali hlavně s firemním koncovým stupněm RIHA B200 a zejména s OPPO BDP-105D. Poslouchalo se hlavně na Harbeth Monitor 30, ale i Xavian Premio či Xavian Perla, zafungovalo i připojení předzesilovače do filtru IsoTek EVO3 Solus za pomoci kabelů ZenSati Authentica (ty jsme používali i pro XLR propojení OPPO > RIHA), reprokabely byly od RIHA kvůli specifickému řešení se speakON konektory. Zkoušeli jsme předzesilovač za pomoci XLR > DIN kabelu i s koncovým stupněm Naim NAP 250.
Na lince kontrabasu Charlieho Hadena v "Noche de Ronda" ("Nocturne" | 2001 | Universal Music | 013 611-2) bylo cítit, že bas je velmi soustředěný, velmi pevný a opravdu hodně energický a ten důraz, který set děleného zesilovače dokáže dodat, to je jako kdyby každý tón elektronika posílala katapultem. Je tu velký impuls a skálopevné kontury, předzesilovač svým charakterem připomíná pasivní konstrukce s velikou transparentností, přesto byl zvuk vždy pevnější a čitelnější, když byl v systému připojený. Velké rozměry nástrojů a jejich velká váha i plnost působí velmi atraktivně - přitom tu není žádná efektnost, ale čitá živost a energie.
Opravdu hodně veliká transparentnost je u předzesilovače cítit i ve středním pásmo, je tu ale cítit také "rovnost" a přímý přístup k signálu - vokál Renée Fleming v "Hallelujah" ("Dark Hope" | 2010 | Mercury | 2739699) byl přesně zaostřený, rychlý a utažený, bylo ale cítit jednu každou chybu v nahrávce, tu ostrost sykavky, tu zapadnutí hlasu za smyčce, tu další produkční neduhy - prostě to, jak je nahrávka udělaná. Bez kompromisů, bez filtrů. Vokál je tak místy až zbytečně expresivní, ale přesto je to zvláštním způsobem vzrušující přednes díky tomu ohromnému množství informací, které slyšíte a které k vám jdou "natvrdo".
I u nejvyšších tónů zůstává ona expresivní jasnost a pevnost, třeba cinkot činelů v "Dreaming" od Art Ensemble of Chicago ("Live in Berlin" | West Wind | WW2051) byl hodně energický, vytažený kupředu a nebojácně znělý, přitom ale díky dobré nahrávce ani kapku agresivní. Možná byly činely lehounce tenčí a lehounce výraznější, to je ale dojem spojený i s oním energičtějším, rychlým podáním, ale je tu velmi dobrý detail i velmi přesvědčivá kovovost, jako kdyby toho v cestě signálu opravdu mnoho nestálo.
Výtečná je pak - chce se u značky RIHA říci "samozřejmě" - dynamika; "Mefistofeles" z "Faustovské symfonie" Franze Liszta (1995 | Denon | CO-78826) byla v setu RIHA + RIHA pocitově neomezená, důraz byl výtečný a živost, výbušnost na danou třídu excelentní. Sestava výtečně kontrolovala signál a dodala mu i energii a údernost, která na nahrávce snad ani nebyla. Pravda, úplně potichoučku je zvuk dobře čitelný, ale ty pravé "koule" získává až ve střední úrovni a nahlas, kde nejen, že dynamickou jistotu neztrácí, ale snad ještě i nabývá.
U rozlišení je velkým benefitem jak celkově velmi jistý a autoritativní přednes, tak pocit temného pozadí, které není nepodobné čistě pasivním konstrukcím - v "Not Too Late" Lindsey Buckinghama ("Live at the Bass Performance Hall" | 2008 | Reprise | 9362-49903-1) byla zachycena už opravdu velká porce detailů a aspektů živé nahrávky, od tleskání a pokřikování v pozadí, až po detailní prokreslení struny Buckinghamovy kytary. Je to snad lehce tvrdší, přímý a hodně důrazný zvuk, ale k "live" zážitku sedí výtečně.
Poctivá konstrukce vede také k velmi dobrému prostorovému obrazu - hudební scéna v "The Foggy Dew" od The Chieftains ("The Wide World Over" | 2002 | rcaVictor | 09026639172) byla pevná, jistá a precizně usazená v pravolevém i předozadním směru, včetně velmi dobré lokalizace. Nemáte sice pocit krystalického hologramu, ale opět spíše takový ten pocit koncertní, všeobjímající a přitom ovšem přehledné trojrozměrnosti.
Pokud pustíte něco jako "Song to say goodbye" od Placebo ("Meds" | 2006 | 0602537175369), nezbude než s lehkým smutkem pokrčit rameny nad tím, že i velká kapela nemá zrovna zvukově vybroušené nahrávky. RIHA předzesilovač je přísný soudce, propustí k vám signál tak čistý a tak přímý, že prostě slyšíte, jak to tahá za uši a jak dynamicky splácnuté to je - na druhou stranu, ona nezdolná, výbušná energie, kterou produkty RIHA disponují, funguje jako celkem účinná protiváha. Takže podobně jako na průměrně nazvučeném koncertě sice vnímáte, že to není ono, ale přesto vás strhne lavina energie a vy si to užijete. Mizernou nahrávku sice asi ne v noci na nizoučkou hlasitost, na intimní poslech charakter přeci jen moc nesedí, ale na živý, realistický poslech rozhodně ano.
Předzesilovač RIHA Line-4-DAC je "jiný", stejně jako vlastně celá produkce této plzeňské značky. Jestli je to dobře nebo špatně, to už si musíte rozhodnou sami, ale tak jako ostatní výrobky, i tento předzesilovač splňuje onu základní firemní filozofii - věrnost původnímu signálu a "rovnost". Že takový zvuk není nutně pro každého, to je asi jasné, stejně jako asi nepřekvapí to, že prostě o kategorii lépe funguje tento předzesilovač s koncovým stupněm stejné značky a oba pak asi nejlépe fungují s reprosoustavami ze stejné stáje. Prostě - tak jako u mnoha jiných výrobců - RIHA je nejlepší od zásuvky po měniče, aneb "když už, tak už". Jako samostatný komponent je ale Line-4-DAC ve své cenové třídě skvělý - výtečně transparentní, velmi dynamický, solidně detailní a nijak významně nevstupující do procházejícího signálu. Výbavou je dostačující, byť velmi puristický a všechna konektivita je podřízena kvalitě - jakkoliv zakázková výroba vám vyjde vstříc v jakémkoliv požadavku, což je také vlastně výhoda. A že je tu trochu diskomfortu třeba při přepínání na sluchátka nebo třeba v nutnosti vše řešit přes dálkový ovladač? Nu, tady jde o zvuk a ten vám to prostě vynahradí...
* Detailnější informace od výrobce D/A převodníku:
Plošný spoj D/A převodníku využívá nejmodernější techniky částečně dělených rozlitých zemí, s přesně definovaným tokem zemních potenciálů napájení a signálu, toto se běžně v audio technice nepoužívá, spíše v moderních velmi rychlých měničích pro pohony a průmysl, kde díky vysokým produktům rušení běžně zažitá rozlitá zem nefunguje korektně. Napájení D/A převodníku má oddělené zdroje pro digitální a analogovou část, je použito dvouhladinové stabilizace a v digitální části mnohonásobná stabilizace jednotlivých dílčích prvků, tím je dokonale eliminováno jejich ovlivňování po napájení a jejich vzájemné rušení. Filtrační kondenzátory v napájení jsou použity nejlepší z nejlepších od výrobců Panasonic, Murata a Kemet, jen na samotné desce DA převodníku je jich v napájení použito celkem 76 kusů. Stabilizátorů napětí na desce DA převodníku je použito celkem 8 kusů a ve zdroji další 4. Toto vše dohromady i s optimálním návrhem plošného spoje zajišťuje dokonalé pracovní podmínky pro všechny aktivní součástky a jejich minimální vzájemné ovlivňování. Konektory na digitální kabelové vstupy jsou osazeny XLR, je to z důvodu, že při použití RCA konektoru, kde je v kabelu použito stínění jak k propojení potenciálu dvou přístrojů tak k vedení signálu dochází v určitých případech k výpadku digitálního signálu, například při zapnutí kompresoru ledničky, při zapnutí zářivkových svítidel a tak dále, záleží pouze na stavu elektroinstalace a do elektroinstalace zapojených přístrojů, které toto silné rušení produkují. Proto je použit signálový digitální transformátorek a symetrický konektor XLR, potenciály skříní připojených přístrojů jsou spojeny stíněním kabelu a signál je veden vnitřními dvěma vodiči, signálová zem je se stínící zemí propojena až v konektoru RCA na začátku kabelu, tím nemůže na takto malé impedanci vzniknout v podstatě žádné rušivé napětí. D/A převodník využívá velmi rozšířený čip PCM1794A, ten ke své funkci potřebuje 4 operační zesilovače jako převodníky I/V (proud/napětí) a další dva jako dolnopropustný filtr, který filtruje nadakustické produkty vzniklé při převodu PCM signálu. Jsou použity dva různé typy operačních zesilovačů, s J-FET tranzistory na vstupech. Před samotným čipem D/A převodníku je čip CS8416, sloužící jako přijímač digitálních dat. Jeho nejdůležitější funkcí je rekonstrukce hodinového signálu, je použita smyčka fázového závěsu ( PLL ) s velmi pomalou reakcí, ta slouží k odstranění takzvaného jitteru, což je zjednodušeně řečeno chvění hodinového signálu, nebo jeho "courání" kolem střední hodnoty, to při neošetření způsobuje modulaci v následně převedeném analogovém signálu, tato modulace pak následně ovlivňuje analogový signál. Jsou i jiné způsoby odstranění jitteru, například použití kvalitních oscilátorů přímo v DA převodníku a propojením pomocí USB s PC, pak si DA převodník "žádá" data z PC, tak jak žádá buffer na vstupu DA převodníku, aby nepodtekl (nevyprázdnil se) nebo nepřetekl, čip DA převodníku má tak velmi "čistý" hodinový signál. Při spojení z konvenčním přehrávačem CD / BD tato synchronizace samozřejmě nelze použít, kdežto obnovení hodinového signálu pomocí PLL funguje naprosto korektně. Osobně považujeme korektně navrženou PLL jako nejčistší a nejjednodušší řešení. Absenci USB vstupu řešíme velmi kvalitním interfacem USB-SPDIF od firmy M2TECH.
Kč 64 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/predzesilovace/1440-riha-line-4-dac-plus#sigProId0a9521fa37
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/predzesilovace/1440-riha-line-4-dac-plus#sigProId6c1f62e477
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výrobní provedení
+ velmi transparentní zvuk
+ dynamika a důraz
+ pocit, že "neomezuje" a "není tam"
+ možnost dovybavit dle potřeby
ZÁPORY
- trochu nekomfortní detaily typu přepnutí na sluchátka apod.
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz