Americká značka VPI, kterou najdete v širším okruhu New York City, patří mezi nejrespektovanější výrobce gramofonů na současném trhu. Cesta ke gramofonům ale nebyla tak úplně přímá, jak by se mohlo zdát. V roce 1978 jako první přišla na svět zátěž na LP desky, o pár měsíců později antirezonanční podložka pod gramofony. Až o tři roky později se objevila pračka LP desek HW-16, ale široko daleko stále ani náznak gramofonu. Fenomenální úspěch, který pračka sklidila (nemalou měrou díky zhruba pětinové ceně v porovnání s jediným dalším tehdejším konkurentem), však vnukl Harrymu Weisfeldovi nápad svůj výrobní katalog rozšířit.

Add a comment

Co mají společného zapalovače, foukací harmoniky a gramofony? Pokud očekáváte vtipnou pointu, zklameme vás – společným jmenovatelem je pouze to, že na všech těchto produktech už od počátku 20. století můžete najít jednoduché logo švýcarské firmy Thorens. Ačkoliv první gramofon opustil firmu v roce 1903, prvopočátky produkce najdeme v městě Sainte-Croix ještě o 20 let dříve. To je věru úctyhodná tradice. A navíc přestože zdaleka nejvíce firmu proslavila výroba gramofonů, k dostání je i omezený, ale o to precizněji pojatý sortiment elektroniky nejvyšší kategorie. Nutno říci, že na jeden švýcarský podnik jde o úctyhodný soubor skutečností.

Add a comment

V oblasti levných gramofonů je patrně široko daleko nejznámějším a nejúspěšnějším výrobcem rakousko-český Pro-Ject. Jenže ouha – jeho výrobky jsou určeny spíše těm znalejším, kteří si chtějí s vinylovými rituály hrát a užívat si je. Kdo chce mít s přehráváním černých desek co nejméně starostí, má při výběru přístrojů s dobrým poměrem cena / výkon dost úzké hřiště. Nejznámějším zástupcem kategorie „nestarej se a hraj“ je patrně Clearaudio Concept, nicméně jeho cena už také nemusí být milá těm, kteří chtějí prostě jen mít možnost si občas bez starostí a větších nároků přehrát vinyl. V dostupné kategorii je ale právě pro takové nároky určen DP-300F, od japonského Denonu, který má v analogové oblasti množství úspěšných zářezů.

Add a comment

S gramofonem jsem prožil velkou část svého poslechového života. Protloukl jsem se postupně od primitivního skříňového gramorádia bulharské provenience a krystalové Tesly NZC 100, přes dlouholeté soužití s SG 60 z hifi klubu a krátkou návštěvu Tesla NC 450, k přímému pohonu gramofonu Technics SL-Q 303 osazeného přenoskou Shure V15-III s eliptickým hrotem. Tato kombinace mi poskytuje luxus malých rozměrů, praktického užití a výborných akustických výsledků. Pak jsem přešel na simultánní provoz s digitálem. Vývoj gramofonů šel pochopitelně dál, ale v něčem se vrátil. Zvýšila se například doporučovaná váha na hrot a přístroje opět ovládl náhon řemínkem, mnohdy i více řemínky. Gramofony změnily svůj vzhled, vzrostly jejich rozměry a hmotnost, zcela se vyměnily materiály. Gramofon pokročil od vzhledu klasického komponentu k sošné artificiálnosti. Současný gramofon odmítá být uzavřen v přístrojové poličce, naopak opticky ovládá místnost a vyžaduje všeobecnou pozornost. Jedním z decentnějších představitelů je elegantní český Pro-Ject 6 PerspeX.

Add a comment

Nikdy jsem neměl obzvláště kladný vztah k analogu, bral jsem ho spíš jako zpestření svých poslechových zážitků. Ať už proto, že pocházím z generace, která gramofony nezažila jako hlavní zdroj hudby v domácnosti, nebo proto, že jsem prostě líný udělat si doma tu pohodu a věnovat se cele opravdu jen všem těm nezbytným rituálům s elpíčky, které jsou složitější než kdejaký korunovační ceremoniál. Tím víc a raději si ale užívám ony občasné schůzky s analogem, ať už je to s mým prastarým NAD 5120 (alias exportní Tesle) nebo – tak jako dnes – s high-end přístroji u vyznavačů černých desek.

Add a comment

Stále zajímavý, nebo již patřící minulosti? Dnes vám přinášíme spíše subjektivní pohled na zajímavý stroj než regulérní test, ale s o to větším nadšením chceme k Akai přistoupit.

Přístroj, který se zde chystám popisovat, se nazývá cívkový, neboli kotoučový magnetofon. Možná se najdou mezi čtenáři tací ptající se ,,Proč cívkáč a ne např. MP3 či digitální zesilovač?''. Důvod je jednoduchý. Pokud se v následujících řádcích máme zaobírat kvalitní technikou či jediným přístrojem třeba i z minuleho století, musíme si uvědomit, že právě minulé století dalo světu ty nejkvalitnější a mnohdy dodnes nepřekonané přístroje nejen v oblasti Hi-Fi. Tím nechci říci, že koncem minulého století skončila výroby kvalitní elektroniky. To v žádném případě. Jen si myslím, že rozhodně není na škodu si nějaké, dnes již raritní, ale stále vysoce kvalitní přístroje přinejmenším připomenout a uvědomit si, že minulost mnohdy nemusí nutně znamenat krok zpět či horší kvalitu. Mnohdy je to k překvapení všech právě naopak. A navíc - jsou stále krásné!

Add a comment

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

200 200 tykon akce

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio