2019 05 31 TST ELAC Miracord 50 1

Když se němečtí ELAC pustili před několika lety do výroby gramofonů, bylo to překvapení - s ohledem na historii a fakt, že svého času patřili mezi poměrně významné producenty gramofonů, to ale nebylo překvapení vysloveně šokující. Po excelentním gramofonu Miracord 90 (s nímž firma slavila své devadesátiny) přišel na svět menší model Miracord 70 a na závěr je tu Miracord 50, jímž ELAC vychází vstříc zájemcům, kteří chtějí jednodušší používání a dostupnou cenovku.

Přes zjevně jednodušší provedení, než mají oba dražší sourozenci, má i Miracord 50 základní estetické hodnoty shodné s vyššími modely. Jde především o (na danou cenu) relativně velkou a celkem bytelnou základnu z MDF (při šířce 42 cm, hloubce 36 cm a výšce 14 cm váží gramofon 5,5 kg), jejíž zaoblené rohy mohutnost zase trochu zjemňují. S nasazeným protiprachovým krytem ale vypadá Miracord 50 jako esence klasického hi-fi gramofonu (ostatně sám ELAC operuje v popisu se slovy "ze Zlatého věku sterea").

Ploše horní části těla v pěkném lesklém provedení dominuje pochopitelně talíř klasického průměru, guma na jeho povrchu snad není vrcholem estetiky, ale je praktická. Samotný talíř je z odlévaného hliníku, průduchy v něm se dostanete (také velmi klasickým způsobem) k řemínku, který ho pohání. Talíř je pak na vnitřní straně překvapivě poctivě tlumený. Výběr rychlosti otáček mezi probíhá přes komfortní třípolohový volič v přední části horní strany.

2019 05 31 TST ELAC Miracord 50 2

Použito je přímé duté hliníkové raménko vcelku jednoduchého standardního typu, na jeho konci sedí hlavička s přenoskou v mírném úhlu a zájemce může osadit jinou prakticky "bezbolestně". Z továrny dostanete MM přenosku Audio Technica AT91, která je pro danou kategorii rozumným základem, ačkoliv se ukázalo, že šasi "snese" rozhodně i lepší.

Když na gramofonu po usazení nastavíte správě závaží na raménku a také antiskating (v zásadě jde ale o Plug&Play typ gramofonu, kde nemusíte nic řešit a za pár minut máte hotovo), přijde na řadu poslední možná volba - cinche na zadním panelu totiž mají vedle sebe nejen nutný zemnící kolík, ale také dvoupolohové šoupátko, které zapne / vypne vestavěný korekční RIAA předzesilovač (vhodný pochopitelně pouze pro MM přenosky). Napájení pak probíhá přes externí 12V zdroj.

2019 05 31 TST ELAC Miracord 50 4

Miracord 50 jsme zkoušeli v pražském studio AV Center, kde mu společnost dělaly zesilovače Primare I25, Accuphase E-470 nebo McIntosh MA252, reprosoustavy Audiovector QR5, ELAC Debut F6.2 nebo Vivid Audio Kaya 25 a kabely Cardas Parsec a v roli phono kabelu Nordost Heimdall 2. Napájeno bylo přes Accuphase PS-530. Alternativou byly přehrávače Accuphase DP-430 nebo McIntosh MCD600. Standardní přenosku jsme pro srovnání vyměnili za headshell se Sumiko Oyster. Vestavěný předzesilovač jsme alternovali s tím v MA252.

Robustní basová linka v "Heavy Duty Judy" v podání Pierrejean Gauchera ("Zappe Zappa" | 1997 | Zappo Records | ZR001) zněla snaživě, vestavěné phono je díky optimalizaci pro konkrétní systém zjevně dobře fungující. Basy jsou učesané, na tak dostupnou cenovou hladinu se tóny drží vkusně nepřehnaného objemu i hutnosti. Gramofon nabízí trochu plnější a šťavnatější ladění, aby kompenzoval jistou jednoduchost a "naředěnost" přenosky. Je to bas celkově přiměřený cenové hladině a objemově je basů možná víc, než je v této lize obvyklé.

2019 05 31 TST ELAC Miracord 50 7

I s jednoduchou přenoskou, kterou ELAC zvolil jako základ, nabídl gramofon vkusně čisté a srozumitelné střední pásmo, patrně profitující také z pevné konstrukce, skrze kterou prostupuje na danou třídu jen málo vibrací. Zpěv LP v její "Muddy waters" ("Lost on you" | 2017 | Vagrant | 538284881) měl možná trochu menší objem a spíše na čitelnost než na plnost sázející ladění, ale nemáte pocit lacinosti nebo prázdnoty zvuku. Je to fajn vstup do světa hi-fi a vinylu.

Jemný cinkot činelu v "People ain´t no good" ze záznamu koncertu Nicka Cavea ("Live from KCRW" | 2013 | Kobalt | BS006V) se má při limitovaném rozlišení systému tendenci poměrně ztrácet v pozadí. Ani Miracord 50 ho neposune nějak zásadně do popředí, nicméně je tam, je slyšitelný a opět rozumně spořádaný, takže už to není jen slitý kovový šum, ale objevuje se v něm i čitelná struktura. Mohlo by ho být v objemu ale patrně o něco více, přesto lez ocenit, že ELAC upřednostnil i na svém levném gramofonu čistotu před efektností.

2019 05 31 TST ELAC Miracord 50 10

Miracord 50 hraje tak trošku přímočaře a nekomplikovaně, nicméně třeba v "Modul 29_14" Nik Bärtsch´s Mobile ("Continuum" | 2016 | ECM | 476 4790) je cítit pěkná energie jednotlivých instrumentů. Zvuk je lehce měkčí, ale ne nekonkrétní, dynamicky si rozhodně zaslouží označení hi-fi, ačkoliv právě u dynamiky nejvíce oceníte výměnu přenosky - v podstatě za jakýkoliv vyšší model. Zejména s vestavěným phono předzesilovačem je ale zvuk snaživý a beze stop "laciné" unylosti.

Gilmourova "Take a breath" ("On an island" | 2006 | Parlophone | 0946 3 55695 1 3) nezněla úplně třpytivě transparentním stylem, nicméně ani tak nešlo o nepřehledný zvukový chumel. V rámci kategorie je to férový standard, jakkoliv prostě změnu přenosky lze jen a jen doporučit - i zkoušená Sumiko Oyster, kterou rozhodně nelze označit za drahou, předvedla už optimální výsledky, stejně jako si dovedeme představit, jak by zvuk rozkvetl třeba s 2M Red od Ortofon a dalšími podobnými. Šasi a raménko to dozajista zvládnou. Ve světě základního analogového hi-fi nicméně ani v základním osazení není Miracord 50 špatný, nepřikrášluje a snaží se udržet zvuk solidně uspořádaný - svůj nemalý díl na tom má ale i korekční předzesilovač.

2019 05 31 TST ELAC Miracord 50 13

Na nástrojově nekomplikovaných skladbách jako je "Blank" Sylvaina Chauveaua ("Nocturne Impalpable" | 2014 | Minority Records | MIN33) je přehlednost zvukové scény dobrá, nástroj je dobře ukotvený v pravolevé ose a scéna splňuje svou konkrétností adekvátní hi-fi standardy. Opět ale prohození přenosky přineslo zřetelný vjem vzduchu a všechno si "sedlo".

Základní výrobcem zvolená přenoska hraje tak trochu jednodušeji, ale třeba u Kavinského "Nightcall" ("Outrun" | 2013 | Records Makers | LC-15765) to vlastně díky solidní čistotě, pevnosti i snaze držet se spořádanosti není nepříjemné. Zvuk hraje "tak akorát", v dané ceně nabízí vinyl bez takového toho uměle vřelého ladění. A když utratíte o 10% více za lepší přenosku, rázem už nebude ani ten nejmenší důvod ke stížnostem, protože přibude tělo a dávka uvolněnosti.

2019 05 31 TST ELAC Miracord 50 14

Gramofon ELAC Miracord 50 je příjemným překvapením - jeho šasi a raménko jsou vyrobené v dané ceně nadstandardním způsobem, gramofon je pohledný (žádná tenká destička, ale kus gramofonu), dobře odolává vibracím a "unese" i díky tomu přenosku daleko nad rámec toho, co výrobce jako základ zvolili. I s továrně osazenou přenoskou nicméně gramofon funguje důstojně, zejména pak jako nástroj pro přehrávání ve stylu "zapoj a hraj", kdy vestavěný phono předzesilovač zvládne v reprodukci udržet velmi solidní pořádek. Šasi Miracord 50 patří k tomu nejlepšímu, co si můžete za cenu mezi 10 a 15 000,- Kč koupit, pokud pak chcete za dané peníze skutečně výtečný základní hi-fi gramofon se vším všudy, pořiďte si o něco lepší přenosku a budete moci bezstarostně roztáčet vinyly bez jediného zádrhele.

Kč 13 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vkusně fungující vestavěné phono

+ férová cena

+ snadné ovládání

+ v dané ceně výtečné provedení

ZÁPORY

- přenoska je rozhodně kandidát na výměnu

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz 

DOVOZCE: BaSys CS | www.basys.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - ručně vyráběné reprosoustavy

GMG Power

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

AV Center

Audio Physic | AVITSmart

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio