800 150 dynaudio partner

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 1

Anglicko-jihoafričtí Vivid Audio patří v čele se svým šéfdesignérem Laurencem Dickiem mezi stálice nejvyššího high-endu a ze záplav reprosoustav ční svými originálními tvary i technickými řešeními. Platí to i pro nejnovější sérii Kaya - zvláštní tvary, které plně doceníte teprve při osobním setkání a technologie odvozená z vývoje top modelů GIYA mají za cíl sjednotit formu a výkon (tak jako ona zmíněná vrcholná řada) v - relativně - přijatelných cenovkách.

Základním modelem řady (tedy do příchody regálovky S15) je sloupek Kaya 25 - dvoupásmové kompaktní reprosoustavy, vlastně také spíše regálový model s integrovaným podstavcem. Z mimořádně a překvapivě těžké a přitom kompaktní základny vyrůstá ozvučnice připomínající svým tvarem tak trochu velkou jehlu, v jejímž oušku jsou zasazené reproduktory. Na první pohled se zdá, že konstrukce nemůže být stabilní, ale během soužití jsme ani jednou nenarazili na sebemenší náznak nestability či převažování.

Vypouklý tvar korpusu není samoúčelný, jeho organičnost naopak velmi dobře potlačuje vznik vnitřního stojatého vlnění nebo mimo jiné podporuje celkovou pevnost. Ozvučnice je vyrobena z vrstveného kompozitního materiálu s jádrem z materiálu Soric zpevněného skelnými vlákny. Korpus je mimořádně pevný a přitom zůstává poměrně lehký - i včetně základny váží 24 kg (a ona základna k tomu přispívá notnou dávkou) a to při výšce 116 cm, šířce 26,3 cm a hloubce 34 cm (byť tam opět největší podíl má základna).

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 2

V zadní části ozvučnice na úrovni osy středobasu najdete zapuštěný bassreflexový nátrubek, jehož trubice je exponenciálně tlumená. Tento konstrukční prvek použil Laurence Dickie poprvé v jisté obdobě už začátkem 90. let ve svém ikonickém díle Bowers&Wilkins Nautilus.

Na nejvyšších tónech pracuje za elegantní pavučinou krycí mřížky kopulka z kovové slitiny o průměru 2,6 cm. Měnič D26 má uvnitř skříně svou vlastní pracovní komoru, opět koncipovanou jako postupně čím dál více zatlumená trubice. Aby se vylepšily směrové vlastnosti reproduktoru, je ponořený v mělkém hladkém zvukovodu. Středobas C125D má kónickou membránu s mohutnou středovou kopulkou a průměrem 12,5 cm, i tady je použitá kovová slitina. Magnet ze vzácných kovů vychází z konstrukce modelů GIYA.

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 3

Výrobce udává u Kaya 25 frekvenční rozsah 40 - 25 000 Hz (-6 dB), přechodovou frekvenci na rovných 3 000 Hz, jmenovitou impedanci 8 ohm (s přiznaným poklesem jen na 7,5 ohm) a charakteristickou citlivost 85 dB / 2,83 V / m.

Vivid Audio Kaya 25 jsme poslouchali v redakčních prostorách , ale třeba i v pražském studiu AV Center (zde primárně s elektronikou Chord). Porovnávali jsme s Harbeth Monitor 30 na sestavě OPPO UDP-205 / Norma Revo IPA-140 nebo VPI Scout / Grandinote Celio / Grandinote Shinai, s Fischer&Fischer SN-70 na Cambridge CXA80 a Cambridge CXC, ale i s KEF LS50 na Teac NT-503 / Emotiva XSP-1 / Emotiva XPA-DR2. O všech používaných filtrech, doplňcích nebo kabelech se dočtet v pravém sloupci -->.

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 4

Přestože jsou Kaya 25 vlastně poměrně kompaktní regálovky, umí naznačit velmi důstojně objem kontrabasu Avishai Cohena v "Nu Nu" ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603). Není to takový ten fyzický, hřmotný, mručivý bas, ale spořádané kontury a svižné, agilní chování středobasu zajišťuje velice dobrou čitelnost a lehkost, s níž basové tóny zní. V malé místnosti, kam Kaya 25 patří, pak je objemu akorát. Charakter basu pak poměrně zřetelně přejímá charakteristiku připojeného systému, ač nikdy neztratí svou čitelnost, ani se nestane tvrdým a suchým, zůstává jistý a rychlý.

Střední pásmo je pak opravdu báječně transparentní, tak jak se na Vivid Audio sluší a patří - hlasy zpěváků z The Singers Unlimited v jejich "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) byly až překvapivě disciplinovaně separované a navíc ačkoliv Kaya 25 neutají jistou tvrdost, ostrost a plochost nahrávky, zvládnou v níž díky své uvolněné pohodě opravdu dobře oddělit jednotlivé linky. Informativnost obecně je výtečná, zvuk je bez napětí, čistý a tolerantní i k všemožným nedostatkům, takže se neztrácí přílišnou analytičností radost z poslechu.

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 5

Jasný a potenciálně poměrně řízný tón vibrafonu Garyho Burtona v "Children´s Song" ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) byl prezentovaný krotce, s opět excelentní čistotou a svižností, snad jen s lehkým dotekem éteričnosti, kdy se nejvyšší frekvence nijak příliš neprosazují a v objemu jich je tak akorát. I přesto jsou jasně čitelné a jednotlivé tóny mají příkladnou konkrétnost. Žádná dravá nacinkanost, spíše důstojná jemnost a kultivovanost.

Ani výrazné dynamické špičky v syntetické "Eden" od Stéphane Pomapugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) nepůsobily, že by měniče Kaya 25 nějak zahltily. Při žádné realisticky použitelné hlasitosti se Kaya 25 netváří, že by ztrácely svou lehkost a snadnost, s níž tak příjemně hrají. Je to i tím, jak se reprosoustavy snaží držet svých mezí - chybí tu taková ta úplně nejhlubší oktáva, ale o to živěji reagují měniče na signál, jsou energické, dodají drajv a rychlost je obdivuhodná. Nedočkáte se samozřejmě nějakého pocitu otřásání základů domu, ale výměnou za to můžete očekávat, že hudba neztratí svůj dynamický kontrast při nočním tichoučkém poslechu.

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 6

Zvuk Kaya 25 by se snad dal nazvat velmi dobře vychovaným, neb jeho přehlednost a organizovanost s nadhledem - jak ukázala třeba gradující "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) - je už na opravdu vysoké úrovni. Je to zejména tím, jak snadno udržují reprosoustavy transparentnost, jak zdánlivě nesnaživě ukážou i jemné nuance a i v dané vysoké cenové hladině musíte ocenit, jak blízko se hudba zdá být. A přitom ze zvuku nemáte takový ten utažený monitorový pocit, který se vám snaží detaily rozkrýt - tady prostě přichází a plynou.

V "Ruby, My Dear" Thelonia Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) měla scéna velmi solidní šířku i hloubku, nástroje měly své místo (ale ne takové to "přišroubované"), byl tu vzduch (a rozhodně ne málo) a pocit nestísněnosti. Takhle by měla vypadat skutečně dobře předestřená, pevná stereo báze dobře zpracované nahrávky.

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 7

Dokonce ani hraničně tvrdá "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778) nijak nerozhodila klid, s nímž Kaya 25 servírují hudbu. Možná je jejich zvuk o kousek kulatější a jemnější, ale díky tomu působí i horší nahrávky organičtěji a přijatelněji, než by syrová technická preciznost mohla nabídnout. Poslech byl jednoduše velmi kultivovaný, s dostatkem detailů i živosti a přesto zbytečně nepoutal pozornost k limitům nahrávky samotné. Tuto vlastnost - byť samozřejmě ne v takové míře samozřejmosti - mají Kaya společnou s vrcholnými modely GIYA.

Laurence Dickie je zcela zjevně audio konstruktérem, který přemýšlí poněkud jinak než ostatní. I proto možná chvíli trvá, než se s pojetím jeho nové série Kaya sžijete (minimálně vizuálně) - ale když se tak stane, oceníte, že měniče jím navržené umí reagovat na signál s nebývalou lehkostí, zvládají s nadhledem i komplexní pasáže a jsou technicky hodně povedené. Navíc mají díky organickým tvarům ozvučnic velmi klidný prostor na práci a vše je podtrženo vzájemným sladěním všech funkčních prvků do celku, který hraje urovnaně, čistě, svižně a transparentně a přesto s jasnou stopou té výjimečné kombinace technické preciznosti s absolutní netechnickou uvolněností, kterou oslňuje řada GIYA. Pokud tak chcete designově výrazný objekt, který vám nabídne učasanou a snadno poslouchatelnou reprodukci jakékoliv vaší oblíbené hudby, pak právě takové Kaya 25 jsou.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Kaya 25 mají zjevně pěkně sladěnou vyzařovací charakteristiku, ani pod úhlem se příliš nemění energie výškáče ani charakter křivky. Nejdůležitější střední pásmo mezi 200 a 2 000 Hz je výtečně čisté a vyrovnané, nejhlubší basové tóny začínají v reálu od nějakých 45 Hz, je patrné zdůraznění energie na úrovni 50 Hz a 110 Hz. Bas je svou energií poplatný tomu, že Kaya 25 jsou přes svou zdánlivou velikost stále vlastně jen kompaktní regálovkou. Lehké sedlo mezi cca 2 - 7 kHz se pak vyrovnává při zvětšující se vzdálenosti a je více produktem zvukovodu spíše než čeho jiného. Celkově sice možná nejsou Kaya 25 tak vyrovnané jako modely série GIYA, ale samozřejmě stojí také řádově méně a od cca 100 Hz výše se bez problémů vejdou do tolerance +/- 3 dB.

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Sedlo na impedanční křivce s mimořádně vysoko posazenými peaky napovídá o naladění bassreflexu kolem 40 Hz, jen nejnižší bod celé impedanční křivky se dotýká 8 ohm (nebo možná i přiznaných 7,5 ohm), jinak mají Kaya 25 vysokou impedanci. Není tu žádných stop po rezonancích nebo jiných nectnostech. Také elektrická fáze je zcela bezproblémová, jediný výrazný výkyv mezi 70 - 80 Hz je v místě s mimořádně vysokým impedančním peakem, takže Kaya 25 vám zesilovač "nevyždímají".

2019 08 31 TST Vivid Audio Kaya 25 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 259 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ originální vzhled

+ čistý, přehledný zvuk

+ "nesmrtelné" zpracování

+ lehkost a univerzálnost, s níž je lze neúnavně poslouchat

ZÁPORY

- nemusí zapadnout všude (ač v reálu vypadají lépe než na fotkách)

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

200 300 xavian quarta

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

200 200 tykon akce

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4] / [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII [3]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Acoustic Energy AE1 Active [2] / [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 200 200 wdq zidoo 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio