Dánská značka Scansonic HD (neplést s týmž jménem bez přídomku HD - obě značky patří pod křídla koncernu Dantax, ale ta bez "HD" v názvu vyrábí jen levnou audio "bižuterii", zatímco ta HD má reálné ambice) by se dala charakterizovat jako "zjednodušené Raidho", k čemuž svádí už pohled na její reprosoustavy - je to ostatně i pravda, neb nejen, že patří do stejné stáje, ale navíc se na vývoji podílí i stejní lidé.
Nejblíže produkci high-endové sesterské značky Raidho se zdá být série MB, která ve sloupové podobě začíná modelem MB-2.5. Jsou to hlavně jejich štíhlé, vzad nakloněné ozvučnice tvaru U (nebo spíše téměř V), které blízkost evokují. Ozvučnice je z boků vyvedena v bílém či černém matu, horní plocha a přední stěna jsou pak v přiznaném uhlíkovém vlákně, jen kolem měničů v horní části se nachází bytelná kovová deska.
Kov je pak přítomen i vespod, je tu relativně velká kovová základna s do stran čnícími nožkami, skrze něž pronikají masivní hroty. Skrze základnu pak vede i obdélníkový výdech bassreflexu. Na zadní zakulacené ploše se nachází malý výklenek s dvojicí vertikálně rozložených terminálů od WBT.
Ozvučnice je vyrobena z klasických MDF a má mnohé vnitřní výztuhy, byť tweeter má vlastní uzavřenou pracovní komoru a vnitřní objem tak používají výhradně dva přítomné woofery MB-2.5 jsou snadno skladné - s výškou 99,8 cm, šířkou 17,8 cm a hloubkou 28,6 cm se vejdou všude, váha 15,6 kg není nikterak dramatická.
Výrobce sice nespecifikuje blíže použité měniče, ale je-li to tak jako u Raidho, jedná se o v Dánsku vyvinuté a vyrobené reproduktory. Výškám je věnován obdélník páskového reproduktoru ve výrazném zvukovodu, používá sendvičovou membránu z kaptonu a hliníku. Pod ním pracují dva identické 4,5 palcové kónusy z uhlíkového vlákna. Jejich zajímavostí je absence středové kopulky a poměrně výrazný závěs.
MB-2.5 mají udávaný frekvenční rozsah 40 - 40 000 Hz (bez specifikované tolerance), impedanci "nad 4 ohmy" a o citlivosti výrobce mlčí - odhadem se ale bude blížit 90 dB. Dělící frekvence pasivní výhybky jsou nastaveny na 250 a 3 500 Hz, koncepce je (jak název napovídá) dvou a půl pásmová.
Scansonic HD MB-2.5 jsme poslouchali zejména v sestavě s Norma Revo IPA-140 a OPPO UDP-205, kde jsme poměřovali s Harbeth Monitor 30, v této sestavě jsme také prohodili zesilovač za YBA IA350. Zkoušeli jsme také Cambridge CXA80 s Cambridge CXC (což nebylo tak nějak úplně ono) nebo Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / Naim NAP 250 (což také nebylo úplně ideální). Scansonic si zaslouží čas, který věnujete hledání optimální amplifikace. Zesilovač, který je přesný a dobře kontroluje zejména na basech je žádoucí. Porovnávali jsme krom Harbeth také s Fischer&Fischer SN-70 nebo Xavian Perla.
Na to, jak štíhlý sloupek s relativně nevelkými měniči MB-2.5 představuje, byla podoba Hadenova kontrabasu ve "Spiritual" ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) překvapivě velká a solidně pevná. Nemáte pocit, že se reprosoustavy ženou do bůhvíjaké hloubky, ale rozhodně vás neochudí o objem - máte hlavně pocit, že všechno je velmi akurátní, je to přesné, utažené, svižně vyříznuté a možná trošičku školometsky šušší. Na druhou stranu, k rychlosti, energii a důraznosti sotva můžete něco říct - basové tóny jsou jako vystřelené z praku, razantní a velmi pevné.
I hlas Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) byl zformovaný s vysloveně výtečnou konkrétností, zvuk je velmi transparentní, konkrétní a až monitorově přesný, ovšem bez pocitu nějakého chladného odstupu. Scansonic to ani tady nepřehání s nějakým velkým objemem, vše je mnohem spíše zaměřené na kontrolu, přesnost, jasnost a civilní, nenačančanou přirozenost - je to velmi uměřený (ale ne odměřený) přednes, ctící organizaci a detail nad barevností nebo rozmáchlostí.
Na nejvyšších tónech zvládá páskový měnič udržet až "nepáskovou" plnost a pocit hmotnosti - zejména je to znát na podání vibrafonu v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530). I tady je zvuk excelentně rychlý a to bez té typické páskové éteričnosti či tenkosti. Je to zařezávající, konkrétní, velmi "neutrální" podání, ve zvuku jsou pečlivě zaostřené mnohé jemné detaily a dozvuk setrvává na danou třídu ve vzduchu velmi dlouho a je cítit, že reprosoustavy jsou skutečně velmi svižně reagující.
Dynamickým peakům v McLaughlinově "Thieves and Poets (Part 2)" ze stejnojmenné desky (2003 | Glenray | 0602498010754) jsme museli pro plné prožití jejich energie přeci jen trošku otočit hlasitostí doprava. MB-2.5 nejsou reprosoutavy, které by si kladly za cíl rozklepat vám tabulky v oknech a zatlačit vás silou svého zvuku do křesla. Na druhou stranu, stíhají působivě vystihnout makrodynamické nuance a transienty jsou prezentované jako šlehnutí bičem napříč pásmy. Hudba tak není hřmotně velká a mocná, ale zato má kvality co do přesnosti, energie a pevnosti celkového přednesu, je to neobvykle semknutý a konkrétní zvuk.
MB-2.5 je vlastní také analytičnost, díky své rychlosti a transparentnosti vám umetou velmi přehlednou cestičku k detailům a je to vlastně až monitorový charakter reprodukce. V "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) vnímáte skvělou kompaktnost, zvuk je bohatý na informace, slyšíte je jasně a konkrétně - reprosoustavy na vás detaily ale nechrlí s technickou strohostí, zvládají být vlastně umírněné a klidné, snad je prokreslení dílem jejich snad maličko tenčího, ale o to svižnějšího zvukového charakteru. Pokud tak rádi sondujete kdejakou tu drobnost ve svých nahrávkách, tohle je pro podobnou zábavu mimořádně vhodný zvuk.
Snad to bylo kompaktními rozměry ozvučnic i měničů, ale možná jsme tak úplně nečekali od Scansonic HD MB-2.5 úplně velkou scénu - Stingova "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) nás nicméně v tomto ohledu zřetelně překvapila. Reprosoustavy ve své rozteči definují scénu v reálném prostoru velmi širokou a bez ztráty pocitu propojenosti, navíc zvládají v klidu odprezentovat i pocit hloubky, protože nástroje jsou rozložené jasně i v předozadním směru. Celé to má jediný háček - MB-2.5 nestačí jen tak prostě postavit a hrát, stojí za to jimi posunovat jak co do vzdálenosti od zdí, tak od uší a chce to najít pečlivě i správné úhly. Není to o jednotkách stupňů, ale to správné "zaklinutí", kdy se prostor spojí tak jak má, to musíte chvilku hledat.
Díky své energii nepůsobí MB-2.5 dušně ani při reprodukci komplexnější orchestrální hudby, jako je třeba Lisztova "Faustovská symfonie" v podání Eliahu Inbala řídícího RSO Berlin (1995 | Denon | CO-78826). Není to opulentní ohňostroj velikosti a mocnosti, ale s nadhledem a citem pro analytické proniknutí do hloubky reprodukované "civilno". Hudba zní přirozeným, čistým a maximálně spořádaným způsobem, chce se říci maximálně "profesionálně", takže nic neschází a vše dává smysluplný hudební obrázek.
Menší sloupečky Scansonic HD MB-2.5 nabízí svěže moderní design, kompaktní a snadno skladné rozměry (které ale zase ne tak snadno musíte umístit na to správné místo v prostoru) a to vše pak ústí v analytický, přesný, pevný a velmi konkrétní zvuk, který vám svěžím, svižným a sebevědomým stylem odprezentuje jakoukoliv hudbu, dá jí řád a čitelnost a také pěkně úderné dynamické špičky. Není to mohutný, plnotučný zvuk, který by měl tendenci rozvlnit vám podlahu či vyrazit okna, je to vlastně až monitorově soustředěná reprodukce s decentní basovou extenzí, neztrácející organizaci ani v náročných pasážích - tedy pokud MB-2.5 podržíte adekvátně rychlým a výkonným zesilovačem. Troufáme si říct, že zvuk MB-2.5 není úplně pro každého, ale za zmíněných správných podmínek toho správným uším nabídne ve své ceně opravdu hodně.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.
Pohled na frekvenční odpověď reprosoustav v nás zprvu vyvolal poněkud rozpaky - naměřené hodnoty totiž neodpovídají pocitově velmi rovné a přímočaře přesné reprodukci. Jde zejména o útlum vyššího pásma mezi 1 a 10 kHz. Na druhou stranu, nevelký sloupek pracuje zjevně v klidu už od nějakých 50 Hz, od 65 do 300 Hz pak trochu "přifukuje" energii. Je to poměrně zvláštní naměřené chování, ale vlastně ne nepodobné tomu, v jakém rozporu je měření a pocity z poslechu u modelů sesterské značky Raidho.
Impedance (červená) evokuje svým průběhem spíše podobu s uzavřenými reprosoustavami, nicméně je prostá prudkých změn či nespojitostí, které by evokovaly vibrující kabinet. Propad ke 4 ohmům by neměl zesilovači v očekávané kvalitě jakkoliv zkomplikovat situaci. Elektrická fáze ve svém výkyvu na 110 Hz nabádá k použití zesilovače s dostatečnou proudovou rezervou, ale to ostatně říká už i výrobce ve svých doporučeních. Celkově nejsou MB-2.5 úplně jednoduchými partnery pro zesilovač, ale nejsou nijak dramatickou zátěží.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 74 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1866-scansonic-hd-mb-2-5#sigProIdac86154ac0
--- --- --- --- ---
KLADY
+ velmi svižný, utažený zvuk
+ pěkná, elegantní a moderní stavba
+ schopnost načrtnou překvapivě velkou scénu
+ velmi transparentní a "nestranné"
ZÁPORY
- úplně potichu jim trochu chybí tělo
- nehrají jen tak s ledajakou elektronikou
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Image Audio Studio | www.imageaudio.sk
PRODÁVÁ: Roth Audio | www.rothaudio.eu
DOVOZCE: 4CE Distribution | www.hifi4ce.eu