Japonská značka Denon patří mezi nejstarší a nejúspěšnější výrobce audio techniky, kdy s více než 110 lety historie představuje vlastně jeden z definujících prvků tohoto oboru. Během rozmachu domácích kin v době před nějakými zhruba 20 lety se také prosadila jako zásadní výrobce A/V receiverů a zesilovačů. Na tradici referenčních přístrojů pro „velké“ kino, táhnoucí se s modely „A1“ (podle japonského „Ichi-ban“ neboli „číslo jedna“) od roku 1996 nyní firma navazuje vrcholným A/V zesilovačem AVC-A1H.
Vyjma poněkud výraznějších rozměrů představuje AVC-A1H typického zástupce stáje Denon, kdy je čelní panel pojatý čistě a jednoduše, přičemž jeho vzhled definují široký a relativně nízký centrální displej a dva ovladače pro volbu vstupů a úpravu hlasitosti, kde ten druhý je o kousek větší a tím výraznější. Je to „fasáda“, kterou jsme u A/V zařízení Denon zvyklí znát a ničím nepřekvapí ani zde. Pod displejem najdete výrazná odklopná dvířka a za nimi krom konektivity pro kalibrační mikrofon třeba také sluchátkový výstup, tlačítka rychlé volby vstupů nebo přístup do nastavení či k ovládání druhé a třetí zóny.
Mimořádně dobře vybavený je komponent zejména zezadu, kde přes notnou plochu nezbylo téměř žádné volné místo. Jak se na vlajkovou loď sluší a patří, je tu konektor, který téměř jistě dovolí připojit zrovna vaše ostatní zařízení, ať už jsou jakákoliv. Nosné jsou samozřejmě HDMI s podporou 8K a HDCP2.3, vstupů je celkem 7, výstupy 3, ale ten s primárním přiřazením k druhé zóně je omezený „pouze“ na 4K.
Velkolepě široká je též audio konektivita. Signál do zesilovače přivedete jedním z šesti párů RCA linkových vstupů nebo jedním párem XLR, případně přes cinchové rozhraní zvládne AVC-A1H též signál z gramofonů. Digitální rozhraní představují dva koaxy a dvě optiky, případně také ethernetový konektor nebo dvě anténky pro Wi-Fi a Bluetooth.
Příkladné jsou také 17 kanálové analogové pre-out výstupy v podobě cinchů, doplněné o čtveřici RCA subwooferových výstupů a přiřaditelnou sadu čtyř XLR výstupů. Zesilovač lze přepnout do režimu čistého předzesilovače, kdy se odpojí výkonové stupně a řídící část bude mít díky tomu čistší napájení. Svůj pre-out v podobě stereofonních cinchů má také druhá a třetí zóna, takže AVC-A1H poslouží pro skutečně kompletní ozvučení domácností.
Sedmnáct párů reproduktorových terminálů, z nichž plný tucet lze libovolně přiřadit dle potřeby právě vašeho multikanálového systému, nabízí plné pokrytí všech běžně dostupných prostorových formátů zvuku.
Zesilovač lze také řídit přes RS-232 rozhraní v nějakém z kompatibilních systémů domácí automatizace, případně jej lze schovat z dosahu a řídit přes externí čidlo dálkového ovládání (je tu vstupní i výstupní jack), Denon může spínat také externí přístroje za pomoci dvou napěťových malých jacků – třeba zesilovače v druhé a třetí zóně.
AVC-A1H zvládne zprocesovat signál v konfiguraci až 15.4, respektive 9.4.6. Všechny moduly jsou v souladu s firemním principem Monolithic Amp shodné a i k surroundovým kanálům tak putuje až 210 Wattů výkonu. Denon zajišťuje stabilitu dodávky energie prý doposud největším transformátorem (ten má 11,5 kg), který kdy ve svých přístrojích umístili a odpovídající bankou velkých zásobních kondenzátorů o celkové kapacitě 2x 33 000 uF. Přenos tepla na chladiče z modulů musí zajišťovat 4 mm měděná deska.
Denon nijak blíže nespecifikuje, jaké používá D/A převodníky, nicméně podle specifikace má každý z 19 kanálů svůj stereofonní čip, kde se oba kanály spojí, aby poskytovaly nižší úroveň šumu a vyšší přesnost. Čistotu signálu dále podtrhují firemní technologie AL32 Processing, fungující jako interpolace a vyhlazování „digitálních mezer“ v signálu a D.D.S.C. H32 (32 bitové řešení Dynamic Discrete Surround Circuit). Zpracování signálu probíhá v rozlišení až 32 bit / 192 kHz, přičemž výpočetní sílu všem operacím dodává dvoujádrový 1 GHz digitální signálový procesor Griffin Lite XP.
U A/V zařízení je nedílnou součástí kvality výstupu také korekce místnosti, zde pracuje v základu Audyssey MultEQ XT32 s podporou Dynamic EQ a Dynamic Volume. Náročnější hračičkové si mohou připlatit za multikanálovou sadu Dirac Live.
Samozřejmě, že AVC-A1H podporuje všechny současné standardy z pohledu obrazu i zvuku. Dočkáte se tak Dolby Atmos, DTS:X, IMAX Enhanced i Auro 3D zpracování, k dispozici je i zajímavý formát 360 Reality Audio od SONY. U obrazu pak zvládá přístroj zmíněné 8K, HDR 10+, Dolby Vision nebo VRR / QFT / ALLM pro rychlé obnovovací frekvence u her.
Streamování hudby z všemožných služeb, internetových rádií i lokálních zdrojů následně umožňuje multiroomový systém HEOS a zesilovač zvládne zpracovat PCM s rozlišením 24 bit / 192 kHz a DSD až 5,6 MHz.
Jak už bylo řečeno, AVC-A1H je pěkný kousek – při šířce 43,4 cm, hloubce 49,8 cm a výšce 19,5 cm (bez antének) váží tučných 32 kg. Na jeho zpracování je mimochodem vidět péče vlajkového výrobního závodu v Japonsku.
Denon AVC-A1H jsme poslouchali v roli multikanálového i stereofonního zesilovače v showroomu dovozce, kde byl ke srovnání set Marantz AV 10 / AMP 10 nebo Denon AVC-X4800H, případně i velká sestava McIntosh. Poslouchalo se na Bowers & Wilkins 801 D4 nebo třeba 804 D4 a to na kabelech z vrcholu katalogu InAkustik.
Basová základna Pepperovy „Imagination“ („Meets The Rhythm Section“ | 2010 | nahráno 1957 | Concord | 0888072319929) měla už bezesporu pěknou sílu, navíc odlišení jednotlivých poloh je rozhodně přesvědčivé. Zvuk má tu typickou signaturu Denon s vřelostí a lehkým dotekem sametu, cítíte přitom ovšem autoritu jako z top modelů firemních integrovaných zesilovačů, ne-li lepší. Důraz a drajv by se určitě dal přirovnat ke strojům plus mínus stotisícové třídy, což je famózní výsledek. AVC-A1H kombinuje plnost, noblesu, napjatost i váhu v atraktivním mixu. Největší překvapení bylo, že (byť jako takový úplný základ) Denon dokázal rozhýbat a pod kontrolou udržet i velké a „žravé“ osm set jedničky.
Hlas Carole King v „It’s Too Late“ z legendární „Tapestry“ (1999 | nahráno 1971 | epic | 493180 2) byl podaný ve velmi vzdušném, otevřeném stylu, s přirozenou čitelností a nenuceností, která opět „zavání“ drahými stereo modely. Je to zejména zřetelnost bez technické tvrdosti, taková ta celková uvolněnost a nebombastická organičnost, které přesahují svět A/V techniky – tady už není cítit žádný kompromis, neb AVC-A1H představuje etalon multikanálového světa, takže skutečně nebude problém užít si naplno i muziku.
V Pontyho „The Trans-Love Express“ („Enigmatic Ocean“ | 1989 | nahráno 1977 | Atlantic | 19110-2) byly výtečné činely – rychlé, živé, parádně rozlišené a přes citelný říz i soustředěnost neúnavné a neagresivní. Každý dopad paličky má odpich a jasný cink, zvuk „zařezává“ a je znát, že zesilovač má rezervu i dobré součástky, spadající svými výkony už na dohled opravdového high-endového světa. Nutno říci, že z pohledu zařízení v jediné krabici, navíc s tolika různými schopnostmi, je to působivě dobré.
A/V zesilovače by měly s ohledem na velmi dynamické filmové záznamy být právě v tomto ohledu dobře dimenzované a Denon zde rozhodně neselhává. Rázné bubínky v „Cubana Be“ Dizzy Gillespieho („A Night in Tunisia“ | 2006 | nahráno 1947 a remasterováno 2002 | RCA | 0828768486627) často zní asi i díky stáří záznamu trochu suše a dutě, kdežto AVC-A1H jim dokázal dodat plnokrevnost, spoustu síly, váhy a bezmála skutečnou fyzičnost, takže zní vysloveně parádně. Přestože zvuk zachovává takovou tu měkkou „značkovou“ pohodu, ráznost každého úderu se projeví až v krajině hrudní. Navíc při prakticky libovolné hlasitosti „drží“ a to i s reprosoustavami typu 801 D4, kterým dokázal zesilovač vnuknout dostatek života a ani při stodecibelové úrovni se neobjevila nervozita nebo pocit blížícího se limitu. Možná, že největší transformátor v historii Denon skutečně dodává kýženou rezervu…
V čem pak Denon přesvědčil opět až nad očekávání (protože je to přece pořád „jen multikanál“), to bylo rozlišení. Jak důstojně a s jakou lehkostí načrtl „Déja Vu“ ze stejnojmenného alba superskupiny Crosby, Stills, Nash & Young (1994 | nahráno 1970 | Atlantic | 7567-82649-2), to bylo víc než zábavné. Celkovým stylem je to stále Denon, jemnější, trochu sametový, ale dospělý, nedisponující jen autoritou, ale i jemností – takové ty droboučké zvuky, šeptání, cvrlikání strun, to všechno je odprezentováno s hbitostí a volností. Pořádek je netechnicky přirozený, nástroje mají tělo a reprodukce zase suverénní nadhled, ne nepodobnou stotisícovým a snad i dražším dvoukanálovým strojům.
Zdánlivě jednoduchá, ale přesto výrazně členitá „Fast“ z alba „Electric Counterpoint“ průkopníka minimalismu Steve Reicha a Pata Methenyho (1989 | Elektra | 559-79176-2) zněla ve velkém, až expanzivním formátu, zabírala prostor mezi reprosoustavami, od podlahy ke stropu a také měla citelný prostor do hloubky, vše spojité a poctivě, nekomplikovaně homogenní. Je to plnohodnotné, výtečné stereo s high-endovým dotekem. Ačkoliv je zvuk poklidně důstojný, vše má své místo a výtečnou konkrétnost.
Největší silou charakteristického ladění Denon je (a to zejména u top komponentů) harmonická hudebnost s maličko vřelejším dotekem – a AVC-A1H tento styl rozdává plnými hrstmi. V countryové „Give Your Best“ od Bee Gees („Odessa“ | 2009 | nahráno 1969 | Reprise | 8122-79886-6) měla hudba soustředěnost a přítomnost hodnou prakticky high-endových stereofonních měřítek, kupředu ji posouvala výtečná rytmika a drajv, přesto dominuje noblesnost zvuku Denon „naplno“. Můžete poslouchat i s vysokými nároky naprosto v pohodě, bez jakéhokoliv problému a maličko měkčí, bohatší ladění udělá prakticky z jakékoliv nahrávky zábavný zážitek, z těch dobrých pak dvojnásob.
Denon AVC-A1H je ambiciózní, drahý a pro moderní filmový svět funkcemi a technologiemi maximálně nabitý přístroj. Je to také jeden z etalonů toho, co lze co do kvality zvuku v jediném šasi u multikanálového stroje nabídnout – nejen, že si pustíte jakýkoliv film s pěkně šťavnatým stylem, můžete si užít i svou oblíbenou hudbu v kvalitě srovnatelné s puristickými stotisícovými mašinami a to už je něco. Tohle je přístroj se skutečně výborným dimenzováním, vybavený téměř ke všemu, co je dnes možné a poskytující špičkový zvuk i z pohledu náročných měřítek zmlsaných audiofilů. AVC-A1H je jedním z horkých adeptů na krále A/V zesilovačů a přestože jeho cena je prémiová, jsou jeho výkony v kontextu kategorie obdivuhodné.
Kč 177 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/av-receivery/4184-denon-avc-a1h#sigProIddceea4e938
--- --- --- --- ---
KLADY
+ autorita a kontrola
+ konektivita
+ rychlá funkčnost
+ možnost upgradu na Dirac Live
+ nastavitelnost a přiřaditelnost výstupů (třeba pro bi-amping apod.)
+ v Pure Direct režimu zvuk, který potěší i náročnější milovníky sterea
+ schopnost v rozumné úrovni „uřídit“ i reprosoustavy typu 801 D4 od B&W
ZÁPORY
- cena už je velmi prémiová
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz