2017 06 20 TST AVM CS82 1

Firma AVM s neskromným mottem "Audiophile Masterpieces" pochází z malebného městečka Malsch kdesi mezi Stuttgartem a Štrasburkem a je navzdory svému jménu (AVM = Audio Video Manufaktur) soustředěná na audio a charakteristická hojným využitím "digitálu", který ale digitálně nezní. Vrcholem výrobního katalogu firmy je řada Ovation a v jejím srdci dlí jeden z nejambicióznějších all-in-one přístrojů na trhu - model CS 8.2.

Zkratku CS lze interpretovat také jako Compact Streamer, což může odkazovat buď ke kompaktnosti celého zařízení, nebo k tomu, že krom streamování umí i přehrávat kompaktní disky. K tomu bychom se možná klonili o kousek víc, než ačkoliv má CS 8.2 stále relativně klasické komponentové rozměry, drobeček to rozhodně není.

Celkové zpracování je luxusní, počínaje tlustým čelním panelem (mimochodem v mnoha provedeních dle vkusu i nevkusu) a sebemenším detailem šasi konče. Prostě takhle nějak má vypadat opravdu hezký komponent, který není jen puristicky audiofilsky soustředěn na zvuk. Čelní panel má zešikmené rohy, což ještě podtrhuje celkový pocit robustnosti. Symetrické rozložení prvků je pak minimalisticky jednoduché a přitom působí moderně - uprostřed je velmi pěkný a snadno čitelný, příjemně kontrastní displej s velmi jemnou kresbou, pod ním se otevírá štěrbina mechaniky, nad níž je "knírek" miniaturních ovládacích tlačítek (na displeji jsou vždy zobrazeny jejich aktuální funkce).

2017 06 20 TST AVM CS82 2

Po stranách displeje, připomínajíc tím tak trochu vážně se tvářící robotický obličej, jsou dva mohutné potenciometry z vysoce leštěného hliníku, na němž jsou otisky prstů snad už ve chvíli, kdy vezmete za kliku poslechovky. Jejich chod je ale výjimečně příjemný i bez velkého odporu, ať už tím levým vybíráte aktivní vstup (třeba streaming ale vyberete jen z aplikace a podobně, což jsou malinkaté a celkem snadno překousnutelné zvláštnosti uživatelského soužití), nebo tím pravým ovládáte mimořádně jemně a plynule hlasitost. Symetrii prvků doplňuje ještě spínací tlačítko a na druhé straně ještě 6,3 mm výstup na sluchátka.

Milý je pohled shora - krom mohutného vyfrézovaného loga firmy je tu obdélníkový průhled od nitra obvodů, odhalující zejména pohled na elektronku v předzesilovací části. I tady je stále cítit opravdu luxusní zpracování.

Pohled zezadu pak tento dojem jen potvrdí - všechny stěny šasi jsou z velmi tlustých hliníkových profilů a konektory jsou zapuštěné hluboko pod "stříškou", což zvyšuje vizuální čistotu celého řešení. Pěkně uprostřed se nachází dva páry robustních reproterminálů. Vpravo od nich je anténa pro bezdrátové spojení do domácí sítě, hned vedle (a trochu neprakticky) USB port pro datové paměti, o kousek dál ethernetový konektor a standardní napájecí zásuvka s velkou spínací kolébkou. Nad tou je několik "technických" prvků - vstup pro externí infračervené čidlo, výstupy 12V spouště pro další komponenty, datový 3,5 mm konektor, indikátor otočené fáze napájení a stavová dioda síťového připojení spolu s možností tlačítkem ho resetovat. Další miniaturní tlačítko umí spustit update firmware, který musíte do přístroje zastrčit v podobě USB disku, k čemuž je zde dedikovaný port.

2017 06 20 TST AVM CS82 5

Je tu i široká sada digitálních vstupů a výstupů - ven signál dostanete pomocí optiky i koaxu, dovnitř pak toutéž sestavou (jen se zdvojenou optikou) a USB portem pro připojení s počítačem navrch. Analogový svět zastupuje ještě bohatší konektorová sada - dovnitř vede jeden pár symetrických XLR a jeden pár cinchů, ven pak totéž s dvojitou porcí cinchů. Jeden pár je totiž linkový, jeden regulovaný. Pro úplnost je tu ještě anténa pro příjem rádia.

Ačkoliv stavba AVM CS 8.2 je velmi důvěryhodná, váží až překvapivě nízkých 13 kg při rozměrech 43 x 13 x 37 cm (š x v x h) - důvodem je hlavně absence masivních transformátorů uvnitř na několik vlastních komor rozděleného těla. Začněme ale na opačném konci systému - kompaktní disky kupříkladu načítá mechanika TEAC, o níž AVM tvrdí, že pro ně firma vyrábí na zakázku. Získaný signál, stejně jako ten z modulu streamování či dalších digitálních zdrojů, pak putuje do D/A převodníku s celkem čtyřmi čipy s podporou PCM až 32 / 384 a podporou DSD. Je zajímavé, že architektura počítá s možností fyzické výměny / upgradu modulu D/A převodníku v budoucnu.

Část předzesilovače je u modelu CS 8.2 vybavena dvojitou triodou AVM803 pro získání plnosti a vřelosti, existuje ještě 1:1 identický model CS 6.2 bez elektronky. Konečné zesílení mají na svědomí moduly Hypex s výkonem 500 Wattů na kanál do 4 ohm, dodávaných ve třídě D. Právě díky tomu chybí mohutné toroidy či jiné transformátory, které by jinak pro daný výkon byly potřeba - spínaný zdroj je kompaktní a lehký. Odstup signálu a šumu činí přes 100 dB, frekvenční odezva 5 - 50 000 Hz a tlumící faktor je 200.

2017 06 20 TST AVM CS82 7

Přístroj je řízený pomocí aplikace pro mobilní zařízení AVM RC S - ta má ale své mouchy a rezervy, respektive je vidět, že není vyvíjena velkým týmem zkušených programátorů a testerů, ale spíše pár lidmi. Proto třeba prvotní spárování s přístrojem je chvílemi o nervy (musíte přístroj vypnout kolébkou, připojit kabel [Wi-Fi nejde], pak zapnout, nechat přejít do stand-by, pak zapnout, počkat, vyhledat a když se nespáruje včas, tak znovu) a aplikace samotná je spíše tak tak intuitivní, najdete v ní podporu všeho potřebného - internetová rádia, lokální zdroje, TIDAL, nastavení přístroje, ovládání hlasitosti, vše tu je a pokud vše klapne, nic dalšího už nebudete potřebovat. Aplikace toho ve finále umí spoustu, jen občas není snadné tu kterou funkci objevit.

AVM CS 8.2 jsme poslouchali primárně jako samostatný systém (jak jinak u all-in-one, že?), ale použili jsme i OPPO BDP-105D nebo Cambridge CXC jako mechaniky, OPPO i jako analogový zdroj, podobně jako VPI Scout přes výjimečné phono Grandinote Celio. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Premio, Xavian Perla a Fischer&Fischer SN70 či ProAc Response DB3 - koncové stupně CS 8.2 si poradily naprosto suverénně s libovolnými reprosoustavami naprosto bez únavy. Zkoušeli jsme i vliv filtrů (viz pravý sloupec -->), CS 8.2 na kvalitní napájení reaguje, ale kupodivu ne tak dramaticky.

2017 06 20 TST AVM CS82 10

Hodně rychlé a energické zesilovače v CS 8.2 si výtečně poradily s basovou skrumáží ve "Wheel of Fortune" ze soundtracku "Pirátů z Karibiku - Truhly mrtvého muže" z pera Hanse Zimmera (2006 | Walt Disney). Parádní kontrola basu, rychlé, přesné a výtečně oddělené tóny a čím pevnější zvuk reprosoustav, tím více to CS 8.2 umí "drtit". Neuvěřitelně dobře si zesilovač sedl s Fischer&Fischer, s nimiž bylo cítit fyzické hřmění, otřásající celým prostorem. Spodní frekvence mají grády, hutnost a sílu, z které až běhá mráz po zádech, tak šťavnatý a bohatý, barevný zvuk s tolika rozlišenými polohami se prostě jen tak neslyší.

Vokál Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) byl podaný hodně v pohodě, trochu "říznutý" oním vřelým elektronkovým dojmem se sladkou příchutí, aniž by však jakkoliv "patlal" - svým hutnějším, barevným a hladkým projevem připomíná CS 8.2 spíše špičkové lampy, než "digitál s lampičkou". Hlas zazníval velký, jasný a znělý jako gong, tak jak si to velšský tygr zaslouží. Je tu cítit už ta správná dospělá samozřejmost a bezprostřednost, podtrhující až "live" autentický pocit ze zpěvu, z něhož slyšíte už i hodně jemné nuance.

2017 06 20 TST AVM CS82 11

Činelům v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) charakter CS 8.2 vysloveně sedl, zesilovač činely usadil, dodal jim pořádný objem a přesnost, dopad paličky pak rozezněl zřetelně celou plochu činelu, která pomalu a zřetelně "dohasínala". Nešlo o žádné efektní podání s analytickým vytahováním detailů, ale o již rozhodně high-endově prokreslené, přesné, velmi čisté a přitom hladké, lehce znějící a samozřejmé výšky s vynikající kontrolou; prostě o zvuk s puncem skutečného high-endu.

Díky své excelentní rychlosti a kontrolu spolu s plným a barevným zvukovým podáním zvládl AVM CS 8.2 i velké bubny v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) s velikým přehledem. Jako kdyby v koncových stupních byla obrovská zásobárna energie, bubny při libovolné hlasitosti měly energie a důrazu na rozdávání, bylo cítit jejich masivní proporce a důraz, ač přitom zesilovač zůstával zcela klidný a suverénní. Při vyšší hlasitosti pak celý prostor doslova rezonoval ozvěnou mohutných úderů jako by se doopravdy třásla sama země. Rány navíc ani při vysokých hlasitostech nejsou nepříjemné, trošičku je kultivuje a krotí ze zvuku maličko "čouhající" elektronka, dodávající hudbě ten správný balanc příjemnosti a přímosti. Každopádně výtky k dynamice v rámci cenové třídy opravdu nelze mít, napnutý, pružný zvuk vás doslova zarazí do křesla.

Spoustu syntetických ševelů a dalších zvuků v pozadí "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) dokázal AVM CS 8.2 usměrnit, ovládnout a usadit do přesných prostorových i časových pozic, takže hudba byla výjimečně snadno čitelná, pevná v kramflecích a jednoduše bezprostřední, lépe to popsat nelze. Přístroj nehraje analyticky ani technicky (díky lampovému přídechu), ale přesto zvládá rozpracovat vrstvy a všechno dění s nadhledem, který je málokdy ke slyšení (tedy v této cenové kategorii). Bez náznaku složitosti se tu prezentuje mnoho a mnoho informací od nejhlubších tónů až po ty nejvyšší a to komplexně, čistě a jasně.

2017 06 20 TST AVM CS82 14

Vysloveně skvostnou trojdimenzionální lokalizaci ve velmi transparentní hudební scéně předvedl AVM CS 8.2 ve skladbě "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG). Nástroje měly působivě realisticky velké proporce, bylo mezi nimi cítit prostor a scéna osvobozená pocitově již od korpusů reprosoustav byla cítit až za hranicemi ozvučnic, propojená a jednotná a přitom velmi vzdušná. Prostě hudba pod tak dobrou kontrolou, že byla už opravdu volná.

Prvoligová, opravdu dospělá kontrola a jistota ústí mimo jiné i v excelentní rytmus, tedy v pocit, že hudba šlape a je opravdu naléhavá. I izraelské duc-duc disko se zajímavými nápady "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo) je plně pod kontrolou a díky kombinaci elektronkové muzikálnosti s až brutální autoritou velmi rychlých digitálních koncových stupňů vnímáte jen excelentní rytmus, obrovský důraz a fakt, že hudba teče okolo vás a pohlcuje vás, až najednou zjistíte, že je o album či dvě později, aniž byste se nadáli.

2017 06 20 TST AVM CS82 15

AVM CS 8.2 opravňuje dle našich zkušeností výrobce k použití jinak trochu ohraného sloganu "Audiophile Masterpieces". Tento všeuměl je totiž dost možná skutečně nejlepším all-in-one přístrojem, který si můžete koupit. V jediném elegantním a luxusně zpracovaném šasi spojuje vše užitečné, co dnes můžete chtít a potřebovat pro život v digitálním audio světě. Je fakt, že s ovládací aplikací je občas trošku kříž a zapracovat na intuitivnosti a celkové vstřícnosti by určitě pomohlo - ale podobný problém trápí více německých high-endových výrobců a vlastně nejen německých. Jinak je ale CS 8.2 za danou cenu opravdu výjimečně dobrý - ta kontrola, ta vřelost, ten objem zvuku, ten důraz, ta dynamika, ta muzikálnost a ten způsob, jak to vše dokonale a návykově zapadá do sebe, to je opravdu něco. Z tohoto pohledu je cena na úrovni dejme tomu pěti průměrných západoevropských platů vlastně velmi přátelská.

9 990 EUR = cca Kč 270 000,-

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - APLIKACE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výjimečná kontrola a rychlost zvuku

+ komplexní, bohatý a barevný zvuk

+ moc pěkné zpracování

+ mnoho funkcí v jediném šasi

+ dost možná nejlepší all-in-one na trhu

ZÁPORY

- nepříliš komfortní aplikace

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz 

Focal Diva Utopia

AQ Show 2024

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies