Japonský Marantz při příležitosti svých sedmdesátin (ač asi ne plánovaně právě kvůli nim) mění styl a pojetí svých modelů, v jejichž designu se dotýká vzpomínek na první dekády své existence. Obměna pokračuje od vyšších modelů směrem dolů, právě nyní se dotýká úrovně řekněme středního hi-fi, kdy populární a vydařené modely 8006 nahrazují streamující CD přehrávač CD 50n a naopak plně analogový zesilovač MODEL 50.
Vzhled nové generace produktů prošel vskutku ráznou proměnou. Nyní stojí na čelním panelu s kulatými rohy, jistým prohnutím a výrazným vzorováním. Do něj je mezi spínací tlačítko a sluchátkový výstup zasazen „tak trochu plovoucí“ obdélník, v němž najdete kompletní ovládací sortiment prvků.
Doprostřed je vložený kulatý průzor s typickým firemním displejem, vcelku malým, ale vlastně dobře čitelným. Šestice do roviny uspořádaných ovladačů slouží (od levého velkého, přes čtyři menší až po pravý velký) k volbě vstupu, přehození aktivních reproterminálů, regulaci basové složky, výškové složky, k úpravě vyvážení kanálů a změně hlasitosti. Prostě klasická výbava klasicky pojatého integrovaného zesilovače.
Zadní panel nabízí solidní počet vstupů a výstupů. Nejbytelnější cinche najdete u vstupů pro gramofon s MM přenoskou a u vstupu označeného jako CD – jde nicméně o typický linkový vstup, podobně jako jsou čtyři další hned vedle, byť jejich RCA konektory jsou jednodušší. Následuje výstup s pevnou úrovní signálu, pre-out s proměnlivou úrovní (jednou v cinchovém páru, jednou jako mono pro subwoofer) a nakonec i přímý vstup do koncového stupně, to třeba v případě zapojení do systému domácího kina.
Reprosoustavy připojíte do dvou sad mohutných a v dané ceně prémiově pojatých terminálů. Pak už je tu jen napájecí zásuvka, nepočítáme-li dvojici oranžových RCA konektorů firemního standardu mezikomponentové komunikace.
Vnitřek přístroje by se dal shrnout jako „konzervativní Marantz“, oproti silně přepracovanému vnějšku tady došlo jen k decentním úpravám. Zdroj stojí na středně velkém toroidním transformátoru, desky plošných spojů jsou plně symetrické a v konstrukci jsou zastoupeny moduly HDAM ve verzích SA2 a SA3 a pracuje se tu klasicky s proudovou zpětnou vazbou. Přenoskový předzesilovač vychází z technologie Marantz Musical, tedy nejnovější vývojové verze firemního phona.
Zesilovač dodává výstupní výkon 70 Wattů do 8 ohm v klasické třídě A/B, do poloviční zátěže umí dokonce 100 Watt. Obvody pracují ve frekvenčním rozsahu 5 – 100 000 Hz, při celkovém harmonickém zkreslení 0,02%. Činitel tlumení na výstupu dosahuje hodnoty 100, odstup signálu a šumu je 116 dB.
Svými rozměry odpovídá MODEL 50 běžnému komponentu i svému souputníkovi v řadě 50 – na šířku je rozkročen 44,2 cm, do hloubky protažen 43,1 cm a na výšku má 13 cm, přičemž váží maličko přes 14 kg.
MODEL 50 jsme zkoušeli v showroomu dovozce ve spojení s SACD 30n a CD 50n, ale také s gramofonem Denon DP-3000NE. Pro porovnání byl k dispozici Marantz MODEL 30. Poslouchalo se přes Bowers & Wilkins 804 D4, protože ač nebyl využit jejich plný potenciál, ukázaly pěkně rozdíly mezi komponenty. Hrálo se na středních modelech kabeláže InAkustik.
Basklarinet i další hluboké tóny v „Looping Leaves“ klasicky školeného francouzského klarinetisty a saxofonisty Laurenta Rochella („Polychrome Sounds from the Underground“ | 2020 | Linoleum) Marantz podal měkčeji, s lehkým akcentem na objem, ale vlastně vcelku živě, bez pocitu těžkosti, autorita je za danou cenu slušná, již je to krok nad základní hi-fi úroveň. Vyšší MODEL 30 je zřetelně utaženější, aniž by ztratil objem, ale je to takové příjemně laděné, kultivované, tóny jsou kulaté, byť maličko pozvolněji vykreslené.
S (minimálně na danou cenovou hladinu) nadstandardním pocitem harmonie a barevnosti prokreslil MODEL 50 hlas i akustickou kytaru Syda Baretta v „Terrapin“ („The Madcap Laughs“ | 1994 | nahráno 1968 | EMI | 7243 8 28906 2 1). Není to přednes úplně vycizelovaný do nejmenších nuancí, nicméně čitelnost je slušná, má vlastní styl, takový milý a příjemně vřelý. Je to zvuk akcentující jistou eleganci a muzikálnost typickou pro Marantz nad analytičností, ale dozajista to i v tomto ohledu lze označit za hi-fi.
„A Baptist Beat“ Jeffa Goldbluma a jeho tělesa The Mildred Snitzer Orchestra („Plays Well with Others“ | 2023 | Decca | 0602448399649) je skvěle nahraná moderní jazzová nahrávka, s jasnými výškami, silnými basy a otevřenými středy. Cinkot není úplně prominentní, nicméně rozlišení je odpovídající třídě, slušné, byť s nejvyššími frekvencemi jemnějšími, hladšími, ale ve finále organicky zapadajícími do celku.
Malek Jandali je zástupcem v zásadě mladší současné skladatelské generace (respektive narodil se roku 1972), jeho hudba je tím do jisté míry také definována. „Koncert pro klarinet a orchestr III“ v podání Vienna Radio Symphony Orchestra („Concertos“ | 2022 | Cedille Records | 0735131922029) zněl v podání MODEL 50 vlastně s takovou šťavnatější elegancí, ne dramaticky výbušně, avšak s kultivovanou kontrolou hodnou střední třídy. Už to není ploché, byť staví na příjemnosti a jakémsi důstojném poklidu, máte pocit, že hudby je dost a že si plyne s grácií a už i náznakem nadhledu.
Jste-li na takový ten až „křupavý“ zvuk, který přímo zvoní informacemi a je zaostřený jako z partesu, tak to MODEL 50 zase až tak nenabízí. Jeho rozlišení ve „Factory Girl“ od irské folkové skupiny Beoga („Live at Stockfisch Studio“ | 2010 | Stockfisch Records | 4013357405325) bylo bez tlaku, ale přes do jisté míry zjemňujícího stylu je centrální vokál už snadno čitelný, strunné nástroje hrají slušně „kovově“ a navzdory vlastní signatuře má zesilovač dlouhodobě bezproblémově poslouchatelný zvuk v solidní kvalitě.
Aby se úplně rozvinula scéna v „Hot Liquorice“ Dicka Waltera („Pure Big Band – Part 1“ | 1993 | KPM Music | LC 2061), museli jsme přeci jen sáhnout po mírně vyšší hlasitosti; ne že by v běžné úrovni byl problém třeba s pravolevou lokalizací zvuků, vše odpovídá požadovaným standardům kategorie. Dobrá zpráva je, že MODEL 50 navzdory své ceně dokázal uřídit i 804 D4 poměrně důstojně, takže scéna byla soudržná.
Relaxovaná „In My Secret Life“ Leonarda Cohena („Absolutely Bass Voice“ | 2017 | ABC Records | HD-177) prakticky ideálně souzněla s charakterem zesilovače, s jeho uvolněností, ale zároveň s maličko vřelejší bohatostí a barevností. Plnotučný Cohenův basbaryton se rozléval plochou místnosti, hladil a tak nějak se zdálo, že ambiciózní firemní heslo „Most Musical Sound“ není v kontextu kategorie vůbec mimo. Zesilovač určitě není puristický analytik, nicméně svou hladkou pohodovostí se zdá být značně šarmantní.
Marantz MODEL 50 je důstojný zesilovač střední třídy, který navzdory celkem silnému trendu současnosti neosazuje na palubu ani digitální vstupy, ani HDMI, prostě nic „navíc“. Naopak se vrací některými malými gesty k vlastním kořenům (třeba výrazným designem). Navzdory nevyhnutelnému zvýšení ceny proti předchozí modelové generaci nabízí důstojnou kvalitu za akceptovatelnou sumu. Možná má MODEL 50 jistý svůj charakter s vřelostí, měkčím a barevně saturovanějším podáním, ale to mu propůjčuje schopnost hrát prakticky cokoliv v pohodě, v klidu a s elegantní důstojností. Možná vás nevezme na puristicky audiofilskou cestu až k nejzazším nuancím, leč jako kultivovaný průvodce hudbou pro jakoukoliv příležitost poslouží skvěle.
Kč 41 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/4879-marantz-model-50#sigProIdc0a55a708a
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vypadá šik
+ zvukově je blíž MODEL 30 než by odpovídal rozdíl cenovek
+ slušná kontrola i na neproporčně dražších reprosoustavách
+ měkce příjemný, elegantně jemný zvuk
ZÁPORY
- přeci jen chybí špetička drajvu a energie
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz
PRODÁVÁ: Denon Shop | www.denon-shop.cz