LS5/8 je ikonický koncept reprosoustav, který vznikl krátce po polovině minulého století jakožto jedna z forem ozvučení nahrávacích, produkčních a vysílacích studií britského giganta BBC – není to takový ten klasický malý „BBC monitor“, ale naopak poměrně výrazná dvoupásmová reprosoustava. Její (skoro) moderní variace najdete dnes v nabídkách klasických anglických výrobců jako je Harbeth, Spendor, Graham Audio nebo třeba Rogers a další. K tomuto ideálu se ve své vlastní (velmi volné) interpretaci vrátili překvapivě také Italové ze značky Audel.
Ačkoliv název U-Basic 5/8 odkazuje k výše popisovanému „hlavnímu monitoru“, proporcemi se italská pocta drží rozhodně spíše velikosti klasických malých odposlechů, tedy těch nejproslulejších „BBC monitorů“. Odtud dál je to ale jako moderní cover verze slavného hitu – v pozadí víte, nač se tu odkazuje, ale všechno je jinak.
Ozvučnice z březové překližky jasně odkazuje na Audel – jde o tenké plátky, slepené v předozadním směru do podoby dvou bloků, spojených přímo uprostřed přes šrouby deskou z voskovaného papíru, lisovaného pod vysokým tlakem a při vysoké teplotě. Vrstvení materiálů samo o sobě funguje jako zpevňující prvek, dalším charakteristickým řešením firmy je vnitřní žebrování, kdy nepravidelné prohlubně uvnitř skříně fungují jako žebra, podporující integritu celé ozvučnice a eliminuje také většinu vnitřního stojatého vlnění. Díky tomu všemu pak Audel používá jen málo vnitřního tlumícího materiálu. Čelní deska má navíc tloušťku plné tři centimetry, takže vše je skutečně rigidní.
Přestože Audel se snažil vytvořit na své poměry minimalistické reprosoustavy, přeci jen je cítit, že jde o dílo italského ducha. Dýhovaný čelní panel například zjemňuje surovost téměř neošetřeného dřeva, magnetické kulaté krycí mřížky zase zklidňují strohost klasických ostrých hran. Nebo třeba reflex nezvyklého trojúhelníkového průřezu – ten je také velmi neobvyklý, navíc je na každém kanálu na jiné straně a umožňuje mírné ladění.
Na zadní straně je přišroubovaný velký dřevěný ovál, skrze nějž proniká jediný pár pěkných reproduktorových terminálů. Na tomto panelu je uložena frekvenční výhybka. Zespodu skříně ještě najdete trojici hrotů, které poslouží buď pro oddělení od podložky nebo naopak pro fixaci na dedikovaný firemní stojan – trochu komplikovanou fixaci, nutno říci, protože ta probíhá pouze za zadní trn a přední dva jaksi kloužou. Zato je to ale velmi pěkné na pohled.
Tradici BBC monitoru porušuje Audel sice třeba využitím bassreflexu, ale zato se ji naopak drží použitím kompaktních měničů ve dvoupásmovém uspořádání. Oba reproduktory pochází z nabídky dánských SB Acoustics.
Výškový měnič vypadá na SB29SDAC-C000-4 s tkanou kalotovou membránou o průměru 2,9 cm, která je obkroužena velikou vlnkou závěsu. Reproduktor má vlastní dvojitou uzavřenou pracovní komoru. Kmitací cívka je navinuta hliníkovým drátem s měděným pokovením, v magnetickém systému je instalován zkratovací měděný kroužek pro zlepšení linearity chodu.
Středobasovému rozsahu je určen pětipalcový kónus, také vybavený mohutnou vlnkou závěsu, takže oba měniče budou schopné odolat i vysoké zátěži. Podle všeho jde o SB15NRX2C30-4 s membránou Norex. Jde o vláknitý materiál, vyráběný přímo v SB Acoustics. Cívka stejného typu jako u výškáče je navinuta na formeru ze skelných vláken.
Audel udává frekvenční rozsah 47 – 25 000 Hz, jmenovitou impedanci 4 ohmy a citlivost 88,5 dB. Dělící frekvence je nastavena na 2 500 Hz a filtry mají strmost prvního řádu.
Ozvučnice mají rozměr 35 cm na výšku, 22 cm na šířku a 20,8 cm do hloubky, každá váží kousek pod 10 kg.
U-Basic 5/8 jsme mohli poslouchat v ostravském studiu Špalíček, kde k nim byla připravena sestava NuPrime AMG DAC & AMG STA, kde zdrojem byl Bluesound NODE a propojeno bylo kompletně kabeláží Ricable Invictus. Vše bylo napájeno z IsoTek V5 Titan. Protože ale poslechový zážitek byl spíš korektní, než plný nadšení, tak jsme přesunuli reprosoustavy na Brinkmann Nyquist Mk II / Marconi Mk II / Mono. Hrálo se na nejvyšší modely kabeláže Cardas. A najednou to byla jiná liga – přesně podle tradice velící, že malý „BBC monitor“ zasluhuje veliký převis kvality elektroniky, aby opravdu zazářil.
Na to, že U-Basic 5/8 nepatří k nijak dramaticky velkým, tak se nebály zahrát bas v „Little Fly“ Esperanzy Spalding („Chamber Music Society“ | 2010 | Heads Up | 31810-02) – respektive vyšší bas subjektivně působí trochu zdůrazněně a protože je to bas napjatý, úderný a konkrétní, působí i reprodukce poměrně hutně a silně. Čím víc posloucháte, tím víc je jasné, že to není zvuk úplně od podlahy, respektive byste museli mít reprosoustavy v menší místnosti a blízko zdí, aby vynikl i skutečný hlubší bas. Ale efekt je to každopádně moc hezký, ač ne klasicky monitorový – líbivost poslechu je mírně nadřazena preciznosti vykreslení jednotlivých poloh a odstínů, ačkoliv i tak je to řekněme férový standard třídy. Předimenzování elektroniky pak hodně pomáhá.
Audel mírně zjemnily říz nahrávky „All The Children“ od Barbry Streisand, doplněné zde Barry Gibbem („Guilty Pleasures“ | 2005 | Columbia | 8287672662 2). Oba vokály mají v záznamu celkem výrazně a přímo prezentované sykavky, U-Basic 5/8 jejich hranu zaoblí. Jsou pak trochu jako stíhačka – čím víc na ně zatlačíte, tím víc se „zatnou“ a vysloveně výtečně fungují při vyšších hlasitostech, kde stále bez problémů snáší zátěž, ale objeví se parádní pevnost a intenzita zvuku. Při běžné úrovni jsou spíše poměrně klidné a tolerantní, neanalytické. I tady se subjektivně zdá, že mírné zdůraznění nižších částí spektra vede k lehce temnějšímu a tučnějšímu ladění.
Činely a další vysoko položené kovové zvuky v „Albatross“ od Fleetwood Mac („The Pious Bird of Good Omen“ | 2004 | nahráno 1968 | BHOR | 0184719000367) nebyly nijak dravé, všeobecně to nepůsobí nacinkaně, ač jsou chvíle, kdy tón zazní jakoby jasněji a ostřeji. Přesto ani v této části frekvenčního rozsahu není zvuk vysloveně monitorový v tom klasickém slova smyslu, má spíše takovou tu italskou „hezkost“ a nevyčnívá ze zbytku pásma. Zase a znovu stojí za to zmínit, že při vyšší hlasitosti jako kdyby se U-Basic 5/8 proměnily a z pohodových kavárenských vypravěčů se změní v bezmála studiové profesionály, aniž by však sklouzly k nějaké tvrdosti nebo suchopárnosti.
Vivaldiho „Koncert č. 2 v C dur, RV 188-1“ (I Solisti Italiani | „12 Concerti Op. 7“ | 1993 | Denon | CO-75498) ukázal, že U-Basic 5/8 dokážou hrát s konkrétností a silou, přesahující jejich zdánlivě malé reproduktorky. Zvuk se zdá být stále trochu těžší, není možná tak lehce zpěvný, jako u mnohých jiných dvoupásmovek podobného typu, zato je ovšem pěkně masitý. I potichu dokážou reprosoustavy ukázat na danou třídu velmi slušně dynamické gradování a co teprve když je pověsíte na výrazně naddimenzovanou sestavu – to přímo zazáří a jejich dynamické limity jsou téměř šokující. Dokážou udržet prakticky realistickou úroveň akustického tlaku a přitom neztratit kontrolu a jistotu.
V normálních poslechových úrovních zněla Sanbornova nápady kypící „Medley“ („Another Hand“ | 1991 | Elektra | 7559-61088-2) v pořádku, ovšem jakoby přefiltrovaná přes tenounkou sametovou vrstvu, takže detaily tu sice jsou, ale jemnější, v takovém italsky organickém a elegantním hávu, řekněme nekonfliktním. Přitlačte mírně na hlasitost a hudební obraz vystoupí, nástroje jsou přítomnější a reprosoustavy udělají úkrok k monitorovosti, ne ale k vyslovené tvrdosti. Je jasně cítit, že když dostanete Audel pod tlak, vznikají diamanty, jak se říká.
„Gazzelloni“, perlička avantgardního jazzu od Erica Dolphyho („Out to Lunch!“ | 1999 | nahráno 1964 | Blue Note | 7243 4 98793 2 4) měla prostor spíše standardní šířky i hloubky, nicméně organizovaný v dobrém standardu své kategorie. Nástroje už se nepřekrývají a stereobáze je prostě přehledná, žádný problém. Jakmile jsme ale z NuPrime přesedlali na Brinkmann, došlo k „zoom efektu“, všechno se zvětšilo a zejména s trochu vyšší hlasitostí reprodukce doslova rozkvete do všech směrů a U-Basic 5/8 předestírají scénu, která by nezahanbila svými proporcemi ani sloupky střední velikosti.
„Man of Our Times“ od Genesis („Duke“ | 2007 | nahráno 1980 | Atlantic | 0603497996438) neměla svou obvyklou ne úplně příjemnou říznost, naopak byla snadno poslouchatelná, měla sympatický rytmus i plnost, i když při tišším poslechu na sestavě NuPrime prostě tak nějak nedošlo ke zvýšení tepu. Všechno bylo příjemné, adekvátní cenovce, ale nic víc. Bude to samozřejmě nošení dříví do lesa, ale stačí otáčet hlasitostí doprava do okamžiku, kdy se něco stane, zajiskří se a hudba chytne drajv, fokus i sílu, které vás dokážou dostat. Ani hodně nahlas tu není agresivita, ale šmrnc je parádní a reprosoustavy překvapivě v pohodě ustojí i koncertní úrovně.
Audel U-Basic 5/8 jsou netypické – materiálovým pojetím, designem, moderní variací na klasické téma, ale i zvukem nebo chováním, kdy svým způsobem dostáváte dvě reprosoustavy v jedné. Otázka vnější estetiky je zcela subjektivní, zpracování je ovšem solidní a odpovídající italskému citu pro eleganci. Zvuk je pak proměnlivý – se sestavou vybranou podle běžných měřítek přiměřenosti a na běžných domácích poslechových úrovních (tedy tišších) jsou U-Basic 5/8 nekonfliktní, příjemné, vlastně celkově tolerantní, mírně subjektivně temněji laděné reprosoustavy, které fungují adekvátně standardům lepšího hi-fi. Tajemství BBC konceptu je nicméně ve spojení s naddimenzovanými systémy a v tom, že je ustojí. Nemusí to být zrovna tak přestřelená kombinace jako zkoušený Brinkmann, nicméně výkon a kvalita zdánlivě nad rámec cenovky v U-Basic 5/8 probudí místy až fascinující schopnosti – umí hrát libovolně nahlas, mají pevnou soustředěnost, jsou jasné, intenzivní a nebojí se dynamických špiček, které byste od nich nečekali. Ale aby se takhle „probudily“, řeknou si reprosoustavy o svoje. Jestliže vám ale taková proměnlivost vyhovuje, pokud je rádi necháte za běžných okolností jen tak broukat a tu a tam jim umožníte vykypět až koncertní sílu, pak jsou Audel U-Basic 5/8 zajímavě odlišné a alespoň poslech pro zajímavost si zaslouží.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, minimálním zatlumením s běžnými prvky jako jsou závěsy, koberec nebo sedačka.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Svým způsobem U-Basic 5/8 odkazují na svůj pravzor i laděním na v zásadě vyrovnanou odpověď, ale také zjevným „cinknutím“ na výškách. Od 80 Hz níže nicméně energii už musí přiživit akustika místnosti, neboli přisunutí reprosoustav ke stěnám.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – s mřížkou (černá) a bez mřížky (červená)
Je zajímavé, že krom tlumení energie na 8 000 Hz je frekvenční odpověď systému s krycí mřížkou spíše lepší, než horší. Je to zajímavé a neobvyklé. V reálu se spíše není třeba bát mít oba měniče přikryté.
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedanční průběh ukazuje na svém prvním sedle ladění systému na úroveň cca 50 Hz. Hodnoty se navíc prakticky nedostanou pod 5 ohm a nikde není vidět žádný problém, jakkoliv v oblasti kolem 1 800 Hz je vysoká impedance a relativně rychlý přechod elektrické fáze. Každopádně tu není nikde vidět stopy rezonancí. U Basic 5/8 si nicméně zaslouží pevný a klidně i výkonnější zesilovač, než by mohl zprvu instinkt napovídat.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
Rezonance se v podstatě utápí v šumovém dně akcelerometru, skříň je tedy zjevně velmi pevná a nepřenáší téměř žádnou nežádoucí energii.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 59 990,- - ořech, eben
Kč 65 990,- - tribal, ART Mosaic
Kč 19 990,- - dedikovaný stojan
Kč 4 990,- - magnetické krycí mřížky
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/4183-audel-u-basic-5-8#sigProId5d6b2734e4
--- --- --- --- ---
KLADY
+ originální variace na osvědčené téma
+ pěkné zpracování
+ razantní přednes a bas zejména (za správných okolností)
+ ustojí i vysoké zatížení
+ ve správné konstelaci fokus, pevnost a důraz
ZÁPORY
- není snadné ani levné je naplno rozehrát
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Thrill Audio | www.thrillaudio.eu
PRODÁVÁ: Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz