2018 06 22 TST Monitor Audio Studio 1

Firma Monitor Audio patří mezi ty, které ve Spojeném království vyrostly ve "zlatém věku", tedy v období 40 - 50 let nazad. Ačkoliv svou historii začala produkcí malého monitoru, roku 1979 vypustila do světa třeba i gramofon s přímým náhonem a začátkem 21. století experimentovala i s různými lifestyle produkty pro iPod / iPhone, to zásadní čím se společnost zabývá jsou ale stále reprosoustavy. Dnes má katalog značky mnoho stran a rozsah od základního hi-fi po luxusní high-end.

Nejnovějším přírůstkem do portfolia je pak "úkrok" jménem Studio - jak už název napovídá, jde o reprosoustavy trochu jiné, než je běžně zvykem. Dominantním vjemem je designová čistota a snaha o udržení co nejmenší vizuální stopy, díky čemuž je ozvučnice velmi úzká, zato ale poměrně vysoká a hluboká (konkrétně jde o 15,6 cm šířky, 34 cm výšky a 36 cm hloubky). Čelní stěna je téměř úplně vyplněná "osmičkou" s reproduktory v D´Appolito rozložení (jde o subšasi, na němž jsou měniče připevněné kvůli minimalizaci přenosu vibrací), označení reprosoustav je celkem zajímavě provedeno "za roh" vedeným štítkem. Nic dalšího vidět na první pohled není a reprosoustavy tak působí až stroze.

Zadní pohled už je o něco méně čistý, ale i tak tu nic výrazného neční. U spodní a horní hrany najdete úzký obdélníkový výdech bassreflexu s "prořezávanou" obrubou - jde o port systému HiVe II, který má za úkol snižovat turbulence proudícího vzduchu a tím minimalizovat akustickou stopu bassreflexu. Mezi otvory je pak na nevelkém kovovém štítku vertikálně rozložená dvojice opravdu masivních reproterminálů.

2018 06 22 TST Monitor Audio Studio 2

Skříň modelu Studio je vyrobena z MDF profilů s vnitřními výztuhami, což přispívá k celkové hmotnosti 7,6 kg, jen kolem měničů jsou lehce tvarované zvukovody tvořící vizuálně "osmičku" vyrobené z bytelného plastu. Jsou tu osazeny dva středobasy o průměru membrán 4" a mezi nimi je za mřížkou obdélníček páskového tweteru.

Středobasy jsou zafixovány dlouhou kovovou tyčí na zadních stranách kabinetu (proto jsou tam vidět záslepky). Kónické membrány mají "neviditelný" obrácený závěs, materiálem je firemní "C-CAM" - jde slitinu hliníku a hořčíku, vytvrzenou vrstvičkou keramiky. Aby byla membrána co nejpevnější, využívá firemní technologii RDT II - výše zmíněná slitina je nanášena na základní formu z NomexR se strukturou plástve, na zadní straně je pro ještě další zpevnění vrstvička uhlíkových vláken. Celková tloušťka membrány ani tak nepřesahuje 2 mm a celkově je měnič velmi blízký těm z nejvyšší série Platinum II.

2018 06 22 TST Monitor Audio Studio 3

Použitý vysokotónový měnič MPD používá skládaný pásek, z jehož záhybů se rychle vytlačuje vzduch, díky opravdu zanedbatelné hmotnosti membrány jsou její reakce bleskové.

Monitor Audio Studio jsou řešeny jako dvoupásmové s přechodovou frekvencí na úrovni 2 700 Hz. Celkově pak hrají od 48 do 60 000 HZ (- 6 dB). Výrobce udává charakteristickou citlivost 86 dB / W / m a jmenovitou impedanci 4 ohmy, byť s přiznaným propadem na 2,9 ohm na úrovni 3 500 Hz.

2018 06 22 TST Monitor Audio Studio 4

Reprosoustavy Studio jsme poslouchali na všech redakčních sestavách, tj. s OPPO UDP-205 / Norma Revo IPA-140, Cambridge CXA-80 / Cambridge CXC i Teac NT-503 / Emotiva XPA-DR2. Nejvíce času strávily v poslední sestavě, která slouží pro blízký poslech a to zejména proto, že právě tak se nám Studio líbily nejvíc. O použitých filtrech, kabelech a dalším příslušenství se dozvíte v pravém sloupci -->. Porovnávalo se s Harbeth Monitor 30, Fischer&Fischer SN-70 a KEF LS50.

Basová linka v "Rider on the storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582) byla přeci jen trochu omezená směrem odspodu, co reprosoustavy nedodají na velikosti a objemu, to ale dohání úderností a rychlostí basu, linka byla svižná, utažená a pěkně kovově "chraplavá", výtečně čitelná a konkrétní. Jednotlivá brnknutí jsou výtečně definovaná a drží formu už od poměrně nízkých hlasitostí, byť pokud budete poslouchat z větší vzdálenosti, doplnění subwooferem se tu nabízí.

2018 06 22 TST Monitor Audio Studio 5

Ani ve vokálním pásmu se Studio nesnaží být nějak velké a objemné, ale umí být už dosti informativní. Na "O Sole Mio" v podání Carrerase, Dominga a Pavarottiho ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) bylo cítit, že reprosoustavy se drží spořádanosti a konkrétnosti, že je tu spousta energie a drajv. Studio snad až trošku tlačí na pilu, je to takový koncentrovaný, byť tenčí přednes. Název Studio si tak reprosoustavy asi i zaslouží, protože evokují ten dojem, který si velká část lidí pod "studiovým zvukem" představuje. Je to tedy spíše sušší, přímočarý, jasný zvuk, zaměřený analytičtějším směrem.

Páskový tweeter pak celkem bezešvě navazuje na energičnost středobasů, jde ale ještě o krok dál - linka činelu v Brubeckově "Take Five" ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byla velmi výrazná objemově i energicky. Činel měl citelné tělo a spoustu detailů, je jasné, že pásek umí na signál reagovat velmi agilně a udrží čitelnost i na - minimálně na danou třídu - dlouhém dozvuku každého tónu. Také kovový charakter činelu je velmi pěkně vystižený.

2018 06 22 TST Monitor Audio Studio 6

Dynamika smyčců ve "Voodoo Child" od Turtle Island Quartet ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) byla slušná, ale díky celkově spíše suššímu přednesu to není opulentní, tuční, mohutný zvuk, naopak se reprosoustavy drží spíše snahy o co nejrychlejší, pevný a pečlivě řízený zvuk. Je fakt, že teprve když jim maličko "naložíte", i dynamika se nadechne, ani tak to ale není tělesná důraznost.

Naopak pokud se soustředíme na rozlišení, nabízí Monitor Audio Studio opravdu velmi pěkné výsledky - snad právě díky svému soustředěnému, pevnému a rychlému přednesu Claptonovu "Before you accuse me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) zahrály velmi čistě, máte velmi dobrý přehled o jednotlivých nástrojích, všechno je už přesvědčivě separované, vnímáte i jemné ozvěny koncertního prostoru, drobné ruchy a šumy, každé brnknutí na strunu je jasné a celý zvuk přímo zvoní dobrým prokreslením a pevnou rukou. Pokud vás baví "nimrat" se v nahrávkách, pak jsou Studio ve své třídě opravdu výtečně informativním řešením.

2018 06 22 TST Monitor Audio Studio 8

Stejně tak umí skvěle podat prostor, byť ho nevykouzlí na úplně velké vzdálenosti. Zůstanete-li nicméně v blízkém poli a s páskovými měniči směrovanými víceméně na své uši (byť na poměry páskových řešení nepůsobí Studio nějak výrazně směrovým dojmem a nemusíte lovit nějaký jediný ideální úhel), tak se vše skutečně excelentně poskládá. V "Need you now", titulní skladbě alba od Lady Antebellum ("Need you now" | 2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) byl prostor pevný, snadno čitelný a vzdušný, pocitově parádně homogenní a přehledný v pravolevém směru, s jasně zakotvenými nástroji a ty, ač jsou proporčně přeci jen menší, jsou opravdu pěkně vykreslené.

Pokud byste ale od Monitor Audio Studio očekávali muzikální pohodu, tak budete zklamáni. Jsou to trochu tvrdší, energické a analytické nástroje, jak se ukázalo v Cashově "Ain´t No Grave" z desky "American Recordings VI" (2010 | american | B001395402). Zvuk je intenzivní, poměrně syrový a přímočarý, má energii a pevnost, konkrétnost, ale také jasně poukazuje na zvuk řetězce i nahrávky. Je to velmi detailní přednes, který ovšem až zdůrazní i každý negativní aspekt.

2018 06 22 TST Monitor Audio Studio 9

Celkově jsou Monitor Audio Studio zajímavé reprosoustavy - jsou moderně vypadající, pěkně zpracované, byť spíše nenápadné a není problém je rozehrát, jakkoliv jim ve "studiovém" stylu sluší vyšší hlasitosti i výkony. Právě tak trošku pod tlakem se jejich zvuk semkne a funguje nejlépe, což v kombinaci s tím, že jim sluší spíše blízký poslech není úplně pro každého. Stejně tak jejich celkově rychlý, energický, velmi detailní, ale zároveň poněkud analytický a techničtěji laděný přednes. Je-li nicméně pro vás to nejdůležitější detailní přednes s pěkným, vlastně až výtečným prostorem, pevný, přímočarý, jasný a konkrétní přednes, u které by vám nevadilo, že by snad mohl být přeci jen tučnější, pak jsou Studio zajímavou alternativou, které byste měli věnovat chvíli svého času.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2018 06 22 TST Monitor Audio Studio m1

Naměřená frekvenční odezva ukazuje na "lavor", neboli zdůraznění výšek (cca nad 10 kHz) a basů, v tomto případě vyšších basů v pásmu kolem 100 - 170 Hz. Není to naladění "audiofilské", ale spíše efektní, což ale celkem koresponduje s pozicí firmy. Střední pásmo je slušně, i když také ne ideálně vyrovnané, s ohledem na kategorii je to nicméně v rámci mezí. Nástup mezi 60 - 70 Hz bude v případě přisunutí ke zdi posunut spíše k 60, oficiálně zmiňovaných 48 Hz ale ani tak nebude ve slibované toleranci -6 dB.

2018 06 22 TST Monitor Audio Studio m2

Průběh impedanční křivky (červená) odpovídá definici výrobce, najdete tu pokles ke 3 ohm na 3 500 Hz, jinak ale nejsou patrné žádné nežádoucí rezonance kabinetu nebo jiné případně problematické chování. Sedlo mezi prvními dvěma peaky napovídá o naladění bassreflexů kousek nad úroveň 60 Hz, celkově pak není vidět nic, co by mělo znamenat nepřiměřenou zátěž. Ani průběh elektrické fáze (černá) není problematický a ani výkyv na -50 stupňů v okolí přechodové frekvence by neměl být drastický. I tak si ale Studio zaslouží péči při výběru elektroniky.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 32 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ zajímavé řešení zejména pro blízký poslech

+ čistý, moderní design

+ za danou cenu pěkně čistý přednes

+ v blízkém poli výtečné podání prostoru

ZÁPORY

- chybí jim basový rozsah (což je dle Monitor Audio konstrukční záměr, akcentující rychlost a přesnost před hloubkou)

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Voice | www.voice-audio.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha