Anglický KEF má za sebou 60 let zkušeností a jednu z nejpevnějších pozic v segmentu výrobců reprosoustav. Své šedesátiny firma oslavila různými způsoby, jedním z nich je uvedení neobvyklého a poměrně ambiciózního konceptu LS60 Wireless, kde vám stačí dvě napájecí šňůry a můžete hrát – přitom tyto aktivní bezdrátové reprosoustavy zachovávají klasický stereofonní koncept a (prý) chtějí atakovat i high-endové výkony. Svým způsobem jde o logické pokračování aktivních modelů LSX II a LS50 Wireless II a fakticky o vizi značky o tom, jak bude vypadat hi-fi budoucnosti.
Co na LS60 Wireless překvapí určitě nejvíc, to je částečně „nekefovský“ design, který má na svědomí britský průmyslový designér Michael Young a v němž hrají prim rovné linie, zakulacené rohy a hlavně až neuvěřitelně úzký profil. Je to jistě úlitba architektům a designérům, kteří tak snadno zakomponují nevelké sloupečky do jakéhokoliv moderního prostoru. Ozvučnice nejsou přímo hezké, spíše moderní a nenápadně jednoduché zároveň. Zpracování a vše ostatní nicméně odpovídá aktuálním standardům.
Reprosoustavy stojí na nevelké obdélníkové základně, do jejich uzounkého čela je včleněn pouze charakteristický dvoupásmový měnič Uni-Q aktuální generace. Na každém boku najdete nad a pod jeho úrovní jeden basový reproduktor – jsou tak celkem čtyři a koncept je tak vlastně identický s vlajkovou řadou Blade.
V zadní ploše je částečně do a částečně přes bassreflexový výdech zapuštěn panel s nezbytnou elektronikou a konektivitou (na primárním kusu). Najdete tu tlačítka pro reset do továrního nastavení, párování levého a pravého kusu a spárování pro Bluetooth, je tu sada digitálních vstupů (koax, optika a HDMI se zpětným audio kanálem), pro gramofon či jiné analogové zdroje je tu ale i pár klasických cinchů. Pokud byste náhodou neměli dost basu, přes monofonní výstup je možné připojit další subwoofery. Je tu též ethernetový port, i když LS60 Wireless pracují i po Wi-Fi. Stejně tak levý a pravý kanál mohou komunikovat bezdrátově i dalším proprietárním ethernetovým kabelem.
Osazení vychází z klasických technologií značky KEF. Uni-Q kombinuje hliníkovou kopulku o průměru 1,9 cm a 10 cm kónickou membránu kolem ní v teoreticky ideálním bodovém zdroji zvuku. Protože jde o současnou generaci, využívá tlumící meta materiál za vrchlíkem výškáče, aby řádově utlumil nežádoucí rezonance a zkreslení.
Woofery s hliníkovými membránami o průměru 13,5 cm jsou posazeny po párech proti sobě a používají technologii Uni-Core, známou mimo jiné z nových firemních subwooferů. Díky spojení magnetických systémů a cívek se eliminuje skoro jakýkoliv přenos vibrací z měničů do ozvučnice, což dále znamená čistší zvuk.
Zajímavá je volba vložených zesilovačů – každé pásmo má svůj modul, ale neliší se jen výkonem. Pro basy je tu 500 Wattový zesilovač třídy D, pro středy identický, jen 100 Wattový, pro výšky ovšem KEF zvolil modul, který svých 100 Wattů dodává ve třídě A/B. Díky tomu LS60 Wireless zvládají hrát mezi 26 a 36 000 Hz (-6 dB při 85 dB / m).
KEF příliš nepíše o použitém DSP, převodnících a další výbavě. Co je důležité, to je podpora všech zásadních streamovacích principů – můžete použít Roon, můžete použít AirPlay 2 a Google Chromecast, ale i cokoliv, co je UPnP kompatibilní. Nebo se můžete připojit přes Bluetooth 4.2. Systém zvládá také všechny obvyklé služby od TIDAL Connect, Spotify Connect až po Amazon Music nebo Qobuz či internetová rádia.
Maximální použitelné rozlišení je závislé na tom, zda jsou kanály spojeny bez drátů (to je pak 24 bit / 96 kHz) a nebo kabelem (24 bit / 192 kHz). Respektive trochu to přeformulujme – LS60 Wireless rozkódují a přehrají i MQA nebo DSD, stejně jako přijmou signál až 24 / 384, ale všechny soubory a streamy jsou překódovány do výše zmíněného rozlišení dle toho, jak bedny spojíte.
Vestavěné DSP pak otevírá možnosti široké škály přizpůsobení – základní zvuk si můžete snadno a rychle dotvarovat podle místnosti, podle chuti, prostě skoro jakkoliv. My jsme poslouchali zvuk s lehce utlumeným basovým spektrem, doladěným na míru dané konkrétní místnosti.
Ještě zmiňme proporce reprosoustav – mají na výšku 109 cm, do šířky samotné ozvučnice jdou jen 13 cm a do hloubky 32,1 cm. Podstavec má půdorys 21,2 x 39,4 cm. Jakkoliv jsou LS60 Wireless štíhlounké, přeci jen váží 31,2 kg.
Reprosoustavy jsme poslouchali v pražském studiu Voix, kde zdrojem byl Roon a streamovací služby. Ke srovnání byly třeba KEF LSX II a řada dalších systémů.
Basu bylo ve střední místnosti při poslechu skladby Billie Holliday „Fine and Mellow“ v podání Evy Svobodové a Luboš Andršt Acoustic Set („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) požehnaně – respektive v nativním nastavení byl bas až neuvěřitelně vyplňující, energií by LS60 Wireless zásobily bez problémů i místnosti o výměře vyšších desítek metrů čtverečních. Regulaci lze v aplikaci pak provést snadno a rychle, takže jsme úroveň nízkých frekvencí optimalizovali pro daný prostor a přesně dle očekávání bylo objemu akorát. Kvalita se při zpracování v DSP pocitově nijak nemění, takže můžete skutečně bez obav ladit dle chuti a potřeb. Navíc bas není na efekt, naopak má velmi kultivovanou definici, rychlou údernost a potřebné napětí. Jediným náznakem efektivity je snad jen základní ladění na větší objem, jinak se ale pohybujeme kvalitativně na začátku high-endových vod.
Příslušnost spíše do lifestyle segmentu prozrazuje u ladění středního rozsahu jen lehoulinké zjemnění a uklidnění hlasů – třeba na nejintenzivnějších polohách a sykavkách tenoru Štefana Margity v árii „Dalla sua pace“ („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) to bylo rozhodně zřetelné. Na druhou stranu jadrné „r“ má pěkný šmrnc a říz. Navíc ve středech vnímáte takovou tu nenucenou soustředěnost a nadhled, takže zpěv je lehce srozumitelný. Možná, že LS60 Wireless do přednesu vnáší špetku klidu, ale energie mu rozhodně nechybí.
Uni-Q aktuální výrobní generace zajišťuje skutečně výtečné podání výšek – civilně jednoduché, přitom však detailní, klidné a samozřejmé, bez pocitu kovové nacinkanosti a přitom s velmi vkusným rozlišením. Každé cinknutí činelu v „Morgan“ Laca Decziho („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) mělo přesvědčivý objem i texturu, můžete tak sledovat, kterak palička či později štěteček dopadnou na bronzovou plochu, jak ji rozezní a jak celý tón vzniká, probíhá a doznívá. Blízkost skutečné high-endové třídě potvrzuje to, jak netechnické a přitom konkrétní to všechno je. I tady je znát, že zvuk je rychlý a dobře kontrolovaný, díky DSP skutečně přesný.
Aktivní systémy s pečlivým sladěním softwarových a hardwarových komponentů mají velikou výhodu – mohou poskytnout výbušnost, autoritu, kontrolu a homogennost, kterou je u dělených sestav klasického střihu náročnější dosáhnout a hlavně vás dost možná bude stát víc, než kolik dáte za all-in-one podobu. Tomáškova „Agnus Dei“ z jeho „Requiem in C minor“ v podání Pražské filharmonie a Kühnova sboru se sólisty („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) je moc pěkná nahrávka a její živoucí dynamika tu vyniká skutečně výtečně – jediným limitem pro větší místnosti se může stát dosažitelná hlasitost. Na koncertní úrovně to s LS60 Wireless tak úplně není (chcete-li to technicky, komfortně hrají L60 Wireless třeba ještě kousek nad 90 dB, přes 100 se ale už spíš nedostanou), nicméně ten, kdo volí obdobný koncept, jistě vystačí s běžnou poslechovou úrovní. Navíc je tu rozhodně důležitější celková uspořádanost a pevnost, která nepůsobí nijak zvlášť snaživě. Reprosoustavy prostě „stíhají“, žádný stres, žádné tlačení se kupředu.
V podání nejjemnějších detailů (ale ne nutně v jejich množství) tkví patrně největší rozdíl oproti klasicky laděnému high-endu – tvrdé kovové struny, přesvědčivě sejmuté tělo nebo i mikrodetaily jako nádechy či pohyby prstů na hmatníku kytary Ivana Koreného v „Elias“ („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) tu sice jsou, ale ty úplně nejkřehčí poměrně vzadu, zatímco ty výraznější působí lehce zjemněným dojmem. Nečekejte takovou tu intenzivní zřetelnost a soustředěnost, zvuk má nadhled i dobrou otevřenost, není tu pocit nějakého „povlaku“ na povrchu, přesto jde primárně o homogenní, organický celek, než o analytický monitoring. Celkem logicky je to ladění vhodné pro poslech i méně kvalitních nahrávek apod.
Není třeba se bát, že kompaktnější pojetí a menší průměry reproduktorů LS60 Wireless by nějak omezovalo podání prostoru nebo jeho velikost – ba naopak, precizní sladění znamená, že scéna je přímo velká, nestísněná i pro těleso jako jsou Virtuosi di Praga Oldřicha Vlčka, kdy nástroje ve Vivaldiho „Concerto No. 2 in G minor“ z cyklu „Čtyři roční období“ („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022) měly dost prostoru kolem sebe. Obraz je (samozřejmě i díky Uni-Q koncepci) vynikajícím způsobem zaostřený, konkrétní a nehybně usazený mezi ozvučnicemi. Není to možná přímo holografický pocit (to kvůli tomu, jak jsou ty nejjemnější detaily lehce hladší), přesto je to velmi úhledná reprodukce s jasně patrným pravolevým i předozadním prostorem, který daleko předčí jakýkoliv běžný aktivní koncept.
Svou pozici na vrcholu současné nabídky luxusního lifestyle s dotekem high-endových schopností stvrdily LS60 Wireless v „Romantic piano – Foxtrot“, což je variace na osvědčené jazzové fráze v podání klavíru Jana Hřivnáče a bubnů Karla Turnovského („Kaleidoskop“ | 2022 | Audio Video Show Praha | AVS2022). Byl to pohodový zvuk, vzdušný, zábavný, houpavě plynulý a v rozlišení, konkrétnosti a organické realističnosti s dotekem opravdu dospělého high-fidelity. Cítíte tu o něco hutnější basové spektrum a mírně zjemněnou pronikavost například u činelů nebo strun, ale celkově je to velmi zábavný, neúnavný a veskrze dobře naladěný přednes.
KEF LS60 Wireless nejsou řešením pro puristického audiofila, ale jako budoucnost opravdu dobrého zvuku pro moderní interiéry je to výjimečně atraktivní řešení. Za vyšší, leč v kontextu výbavy, komfortu a kvality reprodukce naprosto realistickou cenu dostanete pokročilou technologii, zajišťující pohodový poslech čehokoliv, co si zrovna zamanete. Navíc můžete velmi snadno zvuk LS60 Wireless přizpůsobit své místnosti nebo osobnímu vkusu – reprosoustavy mají potenciál vyhovět skutečně širokému spektru nároků. A dokonce ani skutečně mlsnému oušku audiofila nebudou proti srsti při delším soustředěném poslechu – nabízí už spoustu detailů, krásný prostor, poctivou dynamiku a vůbec všechno, co chcete a můžete shrnout pod frázi „dobrý zvuk“. Tak či tak, koncept LS60 Wireless od KEF je velmi životaschopným řešením pro každého, kdo má potřebu na minimu prostoru vykouzlit zábavný univerzální zvuk vyšší třídy, dostupný snadno a rychle pro každého člena rodiny. Takhle má vypadat skutečně prémiový lifestyle!
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, standardním zatlumením (těžké koberce, těžké závěsy,…) a na míru navrženým akustickým stropem.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Je vidět, že LS60 Wireless nejsou koncipované jako přímočarý monitor, ale mají mírně skloněnou frekvenční odpověď, aby zachovaly příjemnost reprodukce. Množství basu pod cca 200 Hz je v tomto grafu nerelevantní – jde o ekvalizaci kvůli prostoru a „plný“ graf je k dispozici níže. Na něm je vidět, že LS60 Wireless bez problémů zvládají 25 Hz a stále zachovávají onen mírně „skloněný“ charakter dle všech pouček o příjemném zvuku.
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Opět jde o poslechové nastavení a jasný útlum pod cca 100 Hz – je ovšem obdivuhodné, že čtyři basáky a bassreflex mají takhle harmonicky vyladěnou odpověď.
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Vliv funkce „Bass Extension“
Frekvenční odezva – přizpůsobená místnosti (červená) a „nekalibrovaná“ (zelená)
Vliv funkce „Treble Trim“ s nastavením -3 dB
Vliv funkce „Wall Mode“ s nastavením -3 dB
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 176 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/4133-kef-ls60-wireless#sigProIda912afaea8
--- --- --- --- ---
KLADY
+ originální styl
+ dobře fungující aplikace
+ dostatečná konektivita
+ možnost celkem výrazného přizpůsobení zvuku
+ velmi dobré sladění komponentů = kontrola a dynamika
+ plně dostačující all-in-one s prvky high-endu
ZÁPORY
- snad jen, že vyšší rozlišení vyžaduje propojení kabelem, což jde proti pointě takového systému
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz
PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz