HIFIStyl

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 1

Hi-Fi, to nejsou jen velké firmy, velká jména a velké projekty, velká marketingová oddělení. Dokonce to nejsou ani jen takové ty butikové firmičky a luxusní produkty. Jsou to také projekty nadšenců pro nadšence, kusová malosériová výroba někoho, kdo si našel svou vlastní cestu k reprodukci zvuku a chce ji sdílet s dalšími okolo sebe. Právě takový je i příběh slovenské značky FSL Acoustics a jejího projektu Alfa-8.

Firmu založil v roce 2019 Ladislav Machyna, technik s více než 20 lety praxe z profi světa ozvučení a osvětlení koncertů a akcí. I díky tomu – přestože své výrobky navrhuje, vyvíjí a vyrábí sám – disponuje třeba i CNC stroji, které kombinuje s klasickými manufakturními postupy.

Alfa-8 jsou vrcholným modelem značky, pod nímž jsou ještě mešní Beta-6 a miniaturní Gama-5. Značka pak staví na dvou základních principech – ozvučnici na principu zadní horny a osazení širokopásmovým reproduktorem.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 2

45kilogramové reprosoustavy (s výškou 106 cm, šířkou 33 cm a hloubkou 57 cm) mají tvar definovaný svým principem, konstrukce je z tvarovaných překližkových panelů. Přestože provedení je kvalitativně dobré, design je účelný a podřizuje se akustickým principům, proto buď přijmete, jak reprosoustavy vypadají, nebo ne. Skříně stojí na gumových, bezmála plovoucích nožkách Soundcare SuperSpike, jejich tvar se klene v organických vlnovkách a dominantní je obrovská „tlama“ horny vpředu.

Tam se také nachází osazený reproduktor, pěkné reproduktorové terminály na kovové destičce jsou lehce neprakticky vysoko, logicky to ale znamená, že signál z nich jde k reproduktoru velmi krátkou cestou.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 3

To je rozhodně dobře, protože mezi zesilovačem a 8“ reproduktorem s výrazným fázovým nástavcem, drženým na místě přes magnet, není nic – žádná výhybka, žádná impedanční korekce, prostě nic.

Výrobce udává ambiciózní frekvenční odezvu 30 – 20 000 Hz (FSL Acoustics neudává toleranci, podle grafu na webových stránkách je to ale +/- 15 dB), jmenovitou impedanci 8 ohm a to nejlepší, co takovýto koncept může nabídnout – extrémně vysokou citlivost 97 dB / W / m. Naopak nevýhodou takového řešení je zatížitelnost – výrobce říká, že výkon 30 Wattů je až až, 90 Wattů je pak absolutní maximum.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 4

FSL Acoustics mají na webu také různá doporučení, z nichž plyne, že Alfa-8 prý nejlépe zní s binaurálními nahrávkami akustických nástrojů a hlasů od Chesky Records a také s elektronkovými zesilovači. Je pravda, že Alfa-8 jsou výjimečně citlivé na to, co k nim připojíte a příjemná charakteristika zesilovače je velkým benefitem – z redakční sbírky byl nakonec jediným „použitelným“ zesilovačem Grandinote Shinai, vše ostatní znělo velmi tvrdě, ostře až křiklavě a celkově nepříjemně, případně prázdně a nezáživně.

FSL Acoustics Alfa-8 jsme poslouchali zejména na hlavní sestavě OPPO UDP-205 / Métronome DSc1 / Norma Revo SC-2 LN / Norma Revo PA 160 MR s kabeláží Nordost Heimdall 2 a napájecím filtrem GMG Power Harmonic Hammer 3000P. Porovnávalo se tu s Xavian Quarta Evoluzione. Zesilovač jsme v této sestavě ale nakonec vyměnili za Grandinote Shinai, což přineslo mnohem lepší výsledky.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 5

Přestože výrobce udává poměrně hluboko posazený nástup reprodukce, basová linka v „Say That You Will“ George Dukea („Follow the Rainbow“ | 2010 | epic | 88697779882) nebyla tak výrazná, jak byste si možná na první dobrou mohli spojit s takhle velkými reprosoustavami, pocitem hloubky a hutnosti připomínají Alfa-8 spíše větší regálovky. Silnější stránkou je ale rychlost a artikulace hlubokých tónů, vykreslení rozdílů jednotlivých poloh je dobré, stejně jako ohraničení jednotlivých not. Není to nicméně bas fyzicky kontaktní.

Zpěv Loreeny McKennit v „All Souls Night“ („The Visit“ | 2006 | Quinlan Records | 0774213510426) byl naproti tom mimořádně expresivní, vokál je živý, lehký a vůbec profituje ze všech charakteristik, které si můžete spojit s vysokou citlivostí. Přitom ale zároveň hlas nezní nějak přehnaně dominantně, má opravu pěkné prokreslení. Detaily vynikají s lehkostí a živostí, byť třeba u horších nahrávek nebo tvrdšího zvuku sestavy (jako má třeba Norma) reprodukce velmi snadno a velmi rychle sklouzne k tvrdosti a ostrosti. Obecně jsou Alfa-8 velmi citlivé na to, s čím je provozujete a výsledke se zdá být až trochu nepředvídatelný.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 8

Činel a další vysoké tóny v Claptonově „Next Time Your See Her“ („Slowhand“ | 2012 | Polydor | 5340724) zněl velmi jasně a také hodně srdnatě, byl až lehce dominantní, jeho říznost a křiklavost ale velmi závisela na připojené sestavě. I tady jsou tóny velmi svižné, živé, dokonce i díky jisté přímosti na nejvyšších kmitočtech skvěle prokreslené. Objem je velmi výrazný, přitom ale nejsou výšky vysloveně vulgární, zejména v kombinaci s Grandinote. Celkově ale na celém rozsahu cítíte, že doporučení výrobce směrem k lampovému „hladkému“ a vřelému zvuku má svoje opodstatnění.

Dynamika je pak excelentní a vychází z vysoké citlivosti – je nutno říct, že bicí souprava Billa Bruforda v „Some Other Time“ („If Summer Had Its Ghosts“ | 1997 | Discipline | 633367970527) byl živá, důrazná, byť s celkem malým pocitem fyzické hmotnosti. Alfa-8 jsou nicméně neuvěřitelně ochotné šponovat hlasitost (při koncertní úrovni už má zvuk i docela patrné tělo), stejně tak dávají už takový ten živý pocit při velmi nízkých hlasitostech. Kupodivu ale i když zatlačíte na vysokou hlasitost, zvuk se „neláme“, zůstává stejný jako při normálních poslechových úrovních a ani samojediný měnič nepůsobí přetíženě.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 14

Jak bylo řečeno, citlivost s sebou nese výhodu prezentace jemnějších detailů s lehkostí a ochotou – to potvrdila „Bensusan“ Michaela Hedgese („Aerial Boundaries“ | 1984 | Windham Hill Records | 01934110322). Jadrná kytara zněla dosti bezprostředně a hodně jadrně, v sestavě s Normou až příliš řízně, s Grandinote byla ale expresivita snesitelná. Alfa-8 nabízí rozlišení na úrovni dobrého hi-fi, přes vší živost ale nejsou úplně hyper-analytické, není to monitor, ale spíše koncertní zážitek s důrazem na intenzitu a takovou tu bezprostřední předávku energie.

Podání prostoru v „Messy Bessie“ Jimmyho Smithe („Back at the Chicken Shack“ | 2007 | Blue Note | 0946 3 92777 2 8) bylo excelentní, koneckonců Alfa-8 jsou prakticky dokonalým bodovým zdrojem zvuku. Když ozvučnice trochu roztáhnete, scéna zůstává koherentní a je to celé vysloveně trojdimenzionální, s parádní lokalizací a docela velkými proporcemi. I to podtrhuje ten živý, prakticky koncertní dojem.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 7

Dravou a kvalitativně limitovanou Ozzyho „I Just Want You“ („Ozzmosis“ | 2014 | Qobuz | 24 / 96) Alfa-8 ukázaly v poměrně nevybíravě upřímném světle, zvuk byl tvrdý, ostrý, byl by potřeboval více basu, možná i více těla a vůbec tu pozornost více sklouzává právě k oněm nedokonalostem. Tady ani kombinace s Grandinote nepřinesla tu ideální míru „hezkosti“, s níž by tvrdý rock vyzněl nějak muzikálně.

FSL Acoustics Alfa-8 jsou odvážným projektem, jsou zhmotněním přesvědčení jednoho člověka a snad i proto mají také poměrně úzké zaměření, v němž ona vize funguje – protože vyhovuje podmínkám a nárokům právě svého konstruktéra. Alfa-8 mají nezpochybnitelné výhody – jediný reproduktor hraje velmi soustředěně, jasně, hraje s bezprostředností a lehkostí nevymyšlené vysoké citlivosti a s pěkným detailem. Mají poměrně účelně pojatý exteriér, nicméně v této koncepci prostě účel světí prostředky. Pokud se nicméně vaše vize poslechu sejde s tím, kde Alfa-8 hrají nejlépe, tj. v systémech zejména s hladce a příjemně hrajícími zesilovači (předbízí se samozřejmě elektronky) a při poslechu akustických, dobře provedených nahrávek, pak mohou poskytnout odlišný, svébytný, ale velmi zajímavý a bezprostřední zážitek.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Základní tvar frekvenční odezvy v praxi odpovídá tomu, co výrobce prezentuje na svých stránkách (byť tam v podstatně méně „pitvajícím“ měřítku) a odpovídá to i poslechovým dojmům. V reálu se dočkáte spíše 50 Hz, je tu výrazný peak na 110 Hz, měnič bez kompenzace výhybkou logicky nemůže být vyrovnaný – a také není. Je také vidět, že výrazně lepší odezvu mají Alfa-8 mimo přímou vyzařovací osu, jinak je tu totiž na 10 kHz velmi výrazný peak. Při zarovnání ozvučnic kolmo k zadní stěně ale rázem peak tak dramatický není. Alfa-8 jsou nicméně mají velmi výrazný vlastní charakter.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m3

Frekvenční odezva – měnič a zvukovod v blízkém poli

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m4

Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m5

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m6

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

Pod hranicí 300 Hz zkreslení stoupá až na 3%, na 50 Hz je to bezmála 10%, i to dozajista přispívá k vlastnímu charakteristickému zvuku Alfa-8.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m7

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

Na tomto grafu je vidět, že dominující je zkreslení 2. harmonickou, která je často označována za „tu příjemnou“.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m8

Waterfall

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m9

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m10

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m11

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Impedanční průběh měniče je poměrně dost netypický, kombinuje tři extrémně vysoké peaky a dále je vidět, že vnitřek ozvučnice není vůbec tlumený – proto je tu spousta a spousta viditelných rezonancí. Celkově se nicméně impedance drží nad hodnotou 10 ohm, Alfa-8 jsou tak skutečně ideální k elektronkovým zesilovačům.

2021 10 31 TST FSL Acoustics Alpha 8 m12

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

Kabinety jsou pevné, nerezonují a pokud je patrná nějaká rezonance, prakticky okamžitě energie mizí a ozvučnice tak nebudou přidávat další zkreslení k tomu, které je vlastní reproduktoru.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

cca Kč 175 000,-

EUR 6 890,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ originální koncept

+ pro akustickou hudbu lze najít velmi příjemně znějící kombinace

+ velmi transparentní

+ extrémní citlivost / živost

+ prostor

ZÁPORY

- cena je poněkud vysoká

- povrchové zpracování v kontextu ceny postrádá luxus

- objem a síla basů jsou limitované

--- --- --- --- ---

VÝROBCE: FSL Acoustics | www.fslacoustics.com 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies