Tam kde skončil Tannoy, tam začíná Fyne Audio, dalo by se říct - myšlenkám na skotskou značku se při pohledu na modely Fyne Audio (též skotské značky - a tam spojitosti nekončí) prostě nevyhnete. Je to samozřejmě tím, že za ní stojí tým několika techniků a obchodníků, kteří dlouhá léta strávili právě u Tannoy, ale nakonec se rozhodli jít vlastní cestou. Reminiscenci rozhodně zaznamenáte i při pohledu na F703, velký, atypicky tvarovaný sloup s dvojicí masivních měničů.
F703 jsou muskulaturní nejen díky svým tvarům s velmi širokou čelní stěnou a ozvučnicí z MDF profilů, posazenou na mohutném kovovém stojanu ze dvou profilů. Robustnost totiž není jen výsledkem křivek, ale i reálných rozměrů - s výškou 117,6 cm, šířkou 43 a hloubkou 46,5 cm jsou F703 už skutečně kus reprosoustav a váha téměř 50 kg to jen podtrhuje.
Pohledu zepředu dominují dvě obrovská kola reproduktorů s jemným orámováním kovovými kroužky, kabinety se pak směrem vzadu zužují v lehce klenuté křivce a to až k úzké zadní stěně, na níž se dole nachází jen nevelký štítek s dvěma páry reproduktorových terminálů a jedním nevelkým zemnícím kolíkem.
Mohutný podstavec má mezi kovovými deskami prostor a není to samoúčelný designový prvek - zprostředka spodní desky se zvedá trn / difuzor s názvem BassTrax Tractrix, sloužící pro všesměrovou distribuci vzduchu a energii proudících z velkého bassreflexového otvoru, procházejícího z ozvučnice směrem dolů. Uvnitř skříně jsou dvě propojené komory.
Horní z obou zmíněných reproduktorů by vlastně možná měl být popsán jako dva reproduktory, jde totiž o koncentrické řešení o průměru 25 cm, konkrétně o bodový zdroj zvuku s názvem IsoFlare. Uprostřed mohutné středobasové membrány z přírodních vláken se ukrývá tubus, v němž dlí kompresní vysokofrekvenční kopulka o průměru 7,5 cm, vyrobená z titanu.
Stejný průměru 25 cm má i basová membrána, která je opět kónická a vyrobená z vláknité směsi. Oba velké měniče mají mohutné závěsy s diagonálním prořezáváním pro snížení vlnkového zkreslení (výrobce je nazývá FyneFlute).
F703 jsou navrženy jako dvou a půl pásmové, spojené frekvenční výhybkou s dolnopropustným filtrem druhého řádu a hornopropustným filtrem prvního řádu a to na úrovních 200 a 850 Hz. Součástky prochází hlubokým zmrazením pro zlepšení zvukových vlastností.
Fyne Audio udává pracovní frekvenční rozsah na 26 - 26 000 Hz (-6 dB "v typické místnosti"), citlivost činí nadstandardních 94 dB / 2,83 V / m a jmenovitá impedance je 8 ohm.
Model F703 jsme poslouchali v prostorách dovozce, kde jim společnost dělal přehrávač Accuphase DP-430 nebo zesilovač Burmester 082, alternativně i Creek Evolution 100CD v přímém spojení s Creek Evolution 100P. Vše bylo napájeno přes GMG Power Harmonic Hammer 3000P. Propojení všeho druhu pak obstarávaly kabely Nordost – některé ze série Tyr 2, většina ze série Valhalla 2. Pomoc s napájením zajišťovaly i zemnící a filtrační doplňky QRT včetně nožiček Sort Kones, taktéž z produkce Nordost. Porovnávat jsme mohli s Fyne Audio F702, ale třeba i Tannoy Platinum B6 nebo Tannoy Platinum F6.
Šťavnatý a velký bas ve „Way down deep“ Jennifer Warnes („The Hunter“ | 1992 | Private | 1005-82089-2) byl moc pěkně napjatý a razantní, měl dobře definované kontury a reprosoustavy dokážou už místností pořádně zatřást, aniž by jejich basová energie byla zběsilá. Mohutná a masitý bas nicméně potřebuje suverénní zesilovač a třeba Burmester byl tak akorát – být k dispozici 911 MK3, bylo by to optimální. Když ale basu dáte žádoucí energii a jistotu, nabídne i krásnou přesnost a pevnou konturu, neztrácí strukturu a barevnost a vůbec je to pěkně bobtnající, živoucí basový základ.
Vokál Eleanor McEvoy v „Leaves me wondering“ („System Solution“ | 2019 | Nordost) byl fixovaný vprostředku mezi reprosoustavami, posazený pevně a jasně, velmi precizně zaostřený a ve až koncertně expresivní, přímočarý, jasný, dramatický a konkrétní. Plasticita vokálu už vzbuzuje opravdové nadšení z poslechu, hlas je vykročený kupředu před reprosoustav a ostatní nástroje, energický, byť ne divoký a přes svou razanci a výbušnost mu nechybí přiměřená váha a pocit plnosti. Střední pásmo není rejem detailů a audiofilských nuancí, Fyne Audio pěstují spíše živost a bezprostřednost, byť je jasné, že v této kategorii už ani o solidní prokreslení ochuzeni nebudete.
Cinkot činelů a kovových perkusí v „Sex without bodies“ od Dave’s True Story („AUDIO Digital Masters I“ | 2010 | AUDIO | 01-10) byl velmi zřetelný, jasný a znělý, kovový hýřivý, ale ne ukřičený nebo ostrý ani při stoupající hlasitosti. Jistá průraznost výšek spíše podtrhuje celkově až lehce koncertní ladění, pocit prokreslení je tu dobrý. Zvuk F703 ani tady není o takovém tom audiofilském exponování jemných detailů, je to žhavý, živý, razantní projev, ovšem s dostatečnou kázní a čistotou.
V Guettově „Love is gone“ („Focal CD No. 8“ | 2009 | Focal | 509999680442) se místnost zaplnila energií, zvuk z reprosoustav přímo tryskal a F703 prokázaly, že při vyšší hlasitosti už mají dost síly, aby nechaly nábytek tančit po podlaze. Dynamicky umí Fyne Audio zapumpovat s chutí, ona již zmiňovaná údernost a bohatost natlakují prostor a koncertní drajv vás zarazí do poslechové sedačky. Ta živost a intenzita jsou jednodudše excelentní. Ani při vysoké koncertní hlasitosti se ale F703 nezadýchávají a stále ještě mají rezervu (byť v tu chvíli už „vysávaly“ Burmester 082 celkem dosucha a mocný koncový stupeň by jim slušel). Přes vší živelnost je ale cítit dostatečná sebekontrola a jistota v reprodukci, aby zvuk zůstal čitelný a přehledný.
Přestože F703 nejsou nejanalytičtější reprosoustavy ve své kategorii, už rozhodně patří do high-endové sféry, jak ukázala „A Rose for Me“ od The Soundscapers („FIM Super Sounds! III“ | 2006 | FIM | FIM XR24 073). Drnkání strun už není jednolitou plochou, ale každá struna má své místo, ohraničení a pěkně vyvedenou texturu, nástroje se nepřekrývají a jsou už opravdu pěkně artikulované, přičemž celkově rychlý a intenzivní zvuk spolu s důstojnou transparentností produkují čistý a přehledný hudební zážitek. Nástroje mají citelné tělo, jsou hutné a přitom na vrchních polohách dokážou být břitké a průrazné, aniž by to ale bylo přes míru únavnosti nebo otravnosti.
Famózní je podání prostoru, jako u většiny soustředných měničů – nádherně vzdušně nahraná „Innocence“ od Hoff Ensemble („Polarity“ | 2018 | 2L | 2L-145-SABD) byla vyplňující, dosahující v prostoru takřka ode zdi ke zdi a s jasně citelnou hloubkou. Jsou to vlastně hody objemu, scéna je poskládána přirozeně, nenásilně a se samozřejmou přehledností, přičemž jednotlivé nástroje jsou pěkně plasticky načrtnuté, stejně jako přirozeně vykreslené echo podtrhuje onen trojdimenzionální vjem.
Díky chytlavé, až jásavé charakteristice projevu při poslechu F703 vlastně neotráví ani zvukově průměrné nahrávky, přes vší intenzitu a jadrnost nejsou hrubé nebo únavné. Taková „That Man“ od Caro Emerald („Deleted Scenes from the Cutting Room Floor“ | 2010 | Grandmono | 88697776142) byla jasná a čistá, s až klubovou atmosférou. Expresivní, místy tvrdší, nicméně plná takříkajíc „od podlahy“, úderně rytmická, živá (snad až živelná) a výtečně konkrétní se v pulsech řinula do poslechové místnosti, byla až fyzicky přítomná a hmotná, jednoduše zábavná na poslech.
Skotské Fyne Audio vzalo trochu zkostnatělé tradice značky Tannoy a popostrčilo je do 21. století, aniž by ale zabilo původního ducha těchto reprosoustav. F703 jsou důkazem, že (zejména pro majitele mocných a výkonných koncových zesilovačů) firma umí udělat reprosoustavy, na které je radost pohledět a které nabízí bezprostřední, intenzivní, silné hudební zážitky, ne nepodobné účasti na koncertu. Líbila se nám ta přímost, neokázalá dravost, jasnost a prostor zaplňující hudební scéna, líbila se nám schopnost, s jakou hudba prostě jede. Pokud tak chcete velký zvuk, velkou dynamiku a velkou energii (a máte k tomu adekvátní, v ideálním případě až naddimenzovaný řetězec), tak stojí za to F703 ochutnat.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů a nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Přesto na naměřené odezvě je vidět propad na 1 500 Hz, který je (po konzultaci výrobce sdělil, že jde skutečně o vlastnost měniče) produktem koncentrického řešení, tak s jeho vynecháním nabízí F703 frekvenčí odezvu 40 – 20 000 Hz v běžné toleranci +/- 3 dB. Lehce dominantnější bas mezi 70 a 80 Hz bude hezky vyplňovat místnost, první záchvěvy bassreflexu najdete už kolem 25 Hz, takže o basové pásmo bude obecně dobře postaráno. Pěknou vyrovnanost má pak důležitý vokální rozsah a přestože je v ose tweeter maličko energičtější, při určitém natočení se úroveň srovná se zbytkem pásma. Fyne Audio (a velké koncentrické měniče obecně) nikdy neměří precizně „rovně“, v reálu jsou nicméně F703 vyrovnané v dobrém standardu až na onen zmíněný zvláštní propad na 1 500 Hz.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedanční charakteristika F703 není úplně jednoduchá (zejména pokles ke 3 ohmům v oblasti 80 – 100 Hz), na druhou stranu tu nejsou vidět žádné záchvěvy kabinetu či jiné potenciálně zkreslující vlivy vlnění a vibrací. Bassreflex je naladěn zhruba kolem 25 Hz. Reprosoustavy by ale rozhodně měly být deklarovány jako čtyřohmové, při nejlepším šestiohmové. Zesilovač, který lze nicméně ve čtvrtmilionové sféře očekávat, by si i s náročnějšími impedančními momenty měl poradit. Zejména i proto, že elektrická fáze je zcela „čistá“, prostá prudkých změn. Snad tedy jen oblast mezi 50 a 100 Hz bude pro méně dimenzované zesilovače zatěžující.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 239 780,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2586-fyne-audio-f703#sigProId380b287130
--- --- --- --- ---
KLADY
+ razantní basová odezva
+ koncertní drajv
+ působivé podání prostoru
+ vysoká citlivost = schopnost hrát nahlas a snadno
ZÁPORY
- nároky na zesilovač pro pevný zvuk nejsou malé
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz