800 150 dynaudio partner

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII 1

Historie značky AQ se táhne historií zpět až do roku 1995, byť vývojem a výrobou reprosoustav se zakladatelé zabývají už od roku 1992 a už tehdy pod názvem Acoustique Quality. Veškerý vývoj a výroba probíhá v Července nedaleko Olomouce a platí to i pro zhruba vprostředku nabídky posazenou řadu Wega. V ní najdete na jedné straně designově pojaté sloupky od známého studia Novague, ale i velmi klasické reprosoustavy - právě takovým je třeba i v třetí generaci vyráběný model Wega 55.

Wega 55 MKIII jsou vlastně archetypální představou reprosoustavy. Ozvučnice je sestavená z dřevotřískových desek v čistých pravých úhlech, čelní stěna je tvořen sendvičovou konstrukcí pro zpevnění a na povrchu je vše vizuálně spojeno buď dýhou z černého jasanu, případně světlou dýhou třešňovou.

Co dělá Wega 55 MKIII vizuálně takovými jaké jsou, to je bez diskuse téměř dokonalé vyplnění čelní stěny reproduktory a bassreflexem. Jsou to zejména dva velké basové reproduktory, které poutají pozornost, ale vše si vlastně sedlo proporčně a opticky pěkně k sobě - jak poměrně velký nátrubek klasicky plastového bassreflexu, tak menší verze basáků určená pro tóny střední i kopulka tweeteru ve středu mírně tvarované planžety.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII 2

Zadní, maličko vnořená stěna, obsahuje pak už jen typový štítek a vaničku s dvěma páry reproterminálů.

Přestože Wega 55 MKIII působí od pohledu poměrně robustně, neřekli byste do nich možná při jejich poměrně kompaktní výšce 89 cm, šířce 25,4 cm a hloubce 31 cm, že váží celkem zřetelných 18,75 kg. Může za to i poměrně bohaté žebrování uvnitř ozvučnice, nebo třeba vlastní pracovní komora středotónového měniče. Součet objemů všech pracovních komor je 46 litrů.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII 3

O nejvyšší tóny se stará kopulka z katalogu Vifa - má typický průměr 2,5 cm a membránu z lakované látky. Středům je vyhrazen kónus z polypropylenu, membrána s výrazným vrchlíkem má průměr 5,5". Identické provedení, jen v průměru 8" mají i membrány obou basových reproduktorů.

Výhybka je provedena nikoliv na plošných spojích, ale pájením vývodů součástek mezi sebou, tedy metodou D2D (Device to Device), rozděluje hudební signál na tři pásma. Pájené jsou pak i spoje u reproduktorů nebo u reproterminálů.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII 4

Výrobce udává pracovní frekvenční rozsah AQ Wega 55 MKIII 35 - 30 000 Hz (v pásmu 6 dB), charakteristickou citlivost nadstandardních 91 dB / W / m a jmenovitou impedanci 8 ohm.

AQ Wega 55 MKIII jsme poslouchali v rámci všech redakčních sestav, tedy primárně s OPPO UDP-205 a Norma Revo IPA-140 místo Harbeth Monitor 30, ale také s Cambridge CXA80 a Cambridge CXC místo Fischer&Fischer SN-70 nebo s Teac-NT503 a Emotiva XPA-DR2 místo KEF LS50 v blízkém poli (to ale není celkem logicky role pro takovéto reprosoustavy, chtějí svůj odstup). O použitých filtrech, kabelech a dalším příslušenství se můžete dozvědět v pravém sloupci -->.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII 5

Mocný kontrabas Avishai Cohena v "Nu Nu" ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) už má v podání Wega 55 MKIII řádné grády, reprosoustavy se umí nadechnout pěkně hluboko a dát vám basy pocítit, navíc jejich měniče díky vyšší citlivosti jdou za signálem tak nějak snadno a lehce. Ale nemusíte se bát, ani v malé místnosti nemáte pocit, že by to bylo basové hromování nebo dunění, kontrola je slušná a decentní. Bas je celkově velmi přiměřený a vlastně spořádaný - objemově akorát, nehučí, netlačí na vás, nekomplikovaně se ale poddává rytmu, kde má být energie, tam je a také rychlost je velmi slušná, takže i oddělení jednotlivých tónů je velmi slušné, zejména s ohledem na cenovou třídu.

Vlastně i u středního pásma nakonec cítíte, že se rozpohybovává tak nějak snadno a ve velmi solidní čistotě, hlasy zpěváků z uskupení The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) byly vlastně velmi bezkonfliktně, jemně vykreslené, solidně uvolněné a realisticky objemné, nechyběla jim energie, ale ani klid a opět i díky celkové citlivosti cítíte, jak reproduktory snadno sledují signál a jak nepřehnaně a s otevřeností nechávají zpěv plynout, jak už dobře je zpěvákům rozumět. Je to pěkný, uspořádaný, čistý zvuk.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII 6

Ani nejvyšší tóny pak nijak nevyčuhují z celku, neodklánějí se od svižného, ale přitom spíše klidného, "rovného" charakteru reprodukce. Cinkot vibrafonu v "Children´s Song" Garyho Burtona a Chicka Corey ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057) byl už opravdu příjemně kultivovaný, aniž by ale působil nějak zakulaceně nebo zjemněle, na to se AQ drží příliš samozřejmě "neutrálního" charakteru. Wega 55 MKIII pak respektují charakter nahrávky a elektroniky, takže když skrze ně pustíte tak trochu na hraně zaznamenané tóny, jako je právě třeba zblízka zachycený vibrafon, při vyšší hlasitosti uslyšíte takový ten přímočarý, nezamaskovaný kovový břinkot, nicméně je to prostě autenticky nepřikrášlované.

"Eden" od Stéphana Pompaugnaca ("Hotel Costes" | 2008 | Pschent | WAG 384) ukázala, že velikost, citlivost a vůbec celkové naladění Wega 55 MKIII z nich činí až překvapivě agilní a dynamické reprosoustavy, které v dané ceně nabídnout opravdu výtečnou živost, energii a tah na branku. Nezaskočí je mohutnost elektronického zvuku, naopak ho nechají se řádně nadechnout pěkně od podlahy a přitom ale neinklinují k nějaké tělnatosti, je to pořád hlavně agilní a dobře kontrolovaný zvuk, který netlačí nějakým velkým objemem, ale spíše soustředěností a konkrétností, který z reprosoustav sálá s příjemnou snadností.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII 12

Když přišlo na "Feeling yourself disintegrate" v podání The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644), ukázaly se Wega 55 MKIII jako velmi férově čisté, transparentní a v dané třídě i informativní reprosoustavy, které nemění velikost za soustředěnost, ale to už jsme říkali. Zvuk je přirozeně velký, ale netlačí na pilu, naopak zachovává co možná nejkompaktnější projev, nenačančaný, nepřikrášlovaný, surový, ale ne syrový, pokud se to tak dá říct - jak dobře pošlete signál dovnitř, tak dobře vyjde ven a u Wega 55 MKIII to platí víc než jinde. Oceníte určitě jejich transparentnost a pocit celkové vyrovnanosti. Detailnost v konečném důsledku patří k nadprůměru dané cenové hladiny, ale není tu žádný tlak na jejich vytažení - prostě tam jsou, čistě, jednoduše, pevně, v kategorii do 20 000,- v množství výtečném.

Podání prostoru hudební scény je obdobně pevné a nekomplikované jako ostatní charakteristiky - není to hra na efekt, ale v "Ruby, My Dear" Thelonia Monka a Johna Coltranea ("Mont with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) byl solidní pořádek, scéna dobře zafixovaná, nástroje oddělené a vůbec formálně všechno poskládané tak, že se v hudbě vyznáte. Plnokrevné hi-fi, jak má být.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII 13

V trochu syrovém a na hraně nahraném zpěvu Aurory v "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" z desky "All My Deamons Greeting Me as a Friend" (2016 | Decca | 0602547370778) vám pak Wega 55 MKIII rozhodně nepoleví a dají vám jasně najevo, jak se věci mají. Není to dozajista úplně pro každého, ale je to poctivý "střed terče" co do zvukového charakteru, nepřidává, neubírá, nesnaží se o hezkost za každou cenu, ale má právě tolik energie a tahu na branku, kolik od poctivého, relativně velkého třípásma čekáte a hudba tak ve správně sestaveném systému šlape.

AQ Wega 55 MKIII jsou velmi klasicky pojatými reprosoustavami, které zhmotňují představu o solidním hi-fi tak, jak by ho patrně definoval slovník - je jedno, zda jde o tvary, o třípásmový koncept, nebo třeba o technické parametry či cenu, která tyto reprosoustavy nikterak nevytrhuje z reálného světa. Wega 55 MKIII vás patrně neuchvátí žádnou jednotlivostí, žádnou jedinou charakteristikou, ale je to jejich vyrovnanost, jejich vyváženost po všech stránkách a fakt, že prostě hrají všechno a hrají to snadno a hrají to přesvědčivě přímo, to je to, proč stojí za to.Tohle je prostě dobré zaplatitelné hi-fi, které k zábavnosti nepotřebuje žádné pozlátko.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Na grafu frekvenční odezvy je vidět nástup kolem 40 Hz, "lavor" mezi 200 a 400 Hz, stejně jako propad na 1 800 Hz se výrazně zmenší či dokonce zmizí při měření ze zhruba třímetrové vzdálenosti, kterou tak lze víceméně považovat za minimální rozumnou - ostatně to i kvůli velikosti reprosoustav. Celkově je spíše vidět snaha o lineární naladění a pokud už je někde více energie, je to v pásmu na 1 kHz, zejména práce tweeteru je prostě zřetelnější. Na černé lince je pak vidět, že energie ani pod úhlem 30° nemizí a charakteristika zůstává velmi podobná.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Impedance (červená) ukazuje klasické sedlo bassreflexového systému, které napovídá o naladění rezonátoru na úroveň kolem 30 Hz. Z průběhu křivky je pak možné soudit, že Wega 55 MKIII jsou poctivě osmiohmové, ačkoliv se trochu atypicky v nejvyšším pásmu nad 7 kHz zhoupnou až ke čtyřohmové hranici. Nejsou tu patrné nežádoucí vibrace, rezonance nebo obdobné nedůslednosti v návrhu, žádná nespojitá místa nebo prudké přechody. I elektrická fáze (černá) se jeví být spořádanou - krom momentu, kdy se kolem 80 Hz dostane relativně výrazně do záporných hodnot, zůstává ve velmi "bezpečných" hodnotách.

2019 01 31 TST AQ Wega 55 MKIII m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 18 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ snadno fungující reprosoustavy

+ velký zvuk, který ale vtěsnáte i do menší místnosti

+ celkový pocit čistoty a vyrovnanosti

+ velmi solidní množství energie, kterou vyzáří

ZÁPORY

- v dané ceně nic k namítání není

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audio Best | www.audiobest.cz 

VÝROBCE: AQ | www.aq.cz 

00 avs 2019

02 200 300 xavian

03 200 200 eurostar

04 200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

08 200 200 horn

09 200 200 voice

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 hifihomeart lumin

200 200 voix

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI
IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

11 200 200 rpaudio 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 superhifi melco avs 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

1024 200 avspraha 2019

corner amarock studio