Jméno Oberona, krále elfů z artušovských legend nebo Shakespearovy hry "Sen noci svatojánské", si vypůjčila i nejnovější série dostupných reprosoustav od Danish Audiophile Loudspeaker Industries, známější pod zkratkou Dali. Řada Oberon pomalu nahrazuje velmi dobře zavedenou a oblíbenou řadu Zensor. Nabídce řady vládne model Oberon 7, který i tak zůstává velmi kompaktním sloupkem, jak je u Dali zvykem.
Oberon 7 navazují zřetelně na firemní rukopis, už na první pohled jsou to prostě Dali, byť v o něco modernějším kabátku. Čistě pravoúhlá ozvučnice je vyrobená z MDF, čelo je vizuálně oddělené a celá korpus je usazený na atypickém stojánku, který podtrhuje moderní notu. Povrch je vyvedený v solidně působícím vinylu.
Na čele najdete tweeter a dva woofery, dole pak ještě čtvereček s logem firmy, vzadu je velký výdech plastikového bassreflexu a kousek pod ním vanička s jediným párem reproduktorových terminálů.
Nejvyšší tóny vyzařuje do zvukovodu zapuštěná veliká měkká tkaná kopulka o průměru 2,9 cm. Jde o reproduktor vyvinutý právě pro řadu Oberon a vyrábí si ho přímo v Dali. Středům a basům patří dvojice identických reproduktorů, jejich membrány mají průměr 7 palců a mají pro Dali charakteristickou cihlovou barvu. Je to znak použití papírové směsi a dřevovláknitého materiálu. V magentickém systému je použitá technologie SMC, která za pomoci 10 mm kroužku optimalizuje chování magnetického pole kolem cívky.
Jak už bylo řečeno, Oberon 7 jsou stále poměrně skladné, jak je u Dali tradicí. S výškou 101,5 cm, šířkou 20 cm a hloubkou 34 cm váží 14,8 kg a snadno zapadnou do jakékoliv místnosti.
Výrobce udává frekvenční odezvu 36 - 26 000 Hz (+/- 3 dB), mírně nadprůměrnou citlivost 88,5 dB / 2,83 V / m a nominální impedanci 6 ohm. Dělící frekvence dvoupásmového systému je nastavena na 2 600 Hz, bassreflex na 39,5 Hz.
Dali Oberon 7 jsme poslouchali v pražském studiu Rodel Audio, kde hrály na elektronice Cambridge Azur 851A a Cambridge Azur 851N, propojeno bylo XLR kabely Cardas Parsec, napájeno kabely Supra a do reprosoustav vedl signál obyčejný AudioQuest Type4. Srovnávat jsme mohli s malým modelem Oberon 3, ale také třeba se Zensor 7, Audiovector QR 3 či Acoustic Energy AE109.
Že reprosoustavy Dali si obecně libují v bohatém objemu basů, to je asi dobře známá skutečnost. Kolik ho ale dokázalo vytéct z Oberon 7, to bylo pocitově ohromující, efektní a zároveň varující - tohle přes svou fyzickou skladnost nejsou reprosoustavy do malých prostorů, pokud samozřejmě nemáte chuť užít si zvuk řádně od podlahy. Houpavá basová linka v "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) byla mocná, byla výrazná a byla bohatá. Není to ale přebujelé a zdivočelé, Dali drží slušnou fazonu, jsou celkově měkké a poddajné, jemné a s definicí vkusnou v rámci cenové třídy, jakkoliv nadýchaná basová hutnost je tu důležitější než přesné zaříznutí jednotlivých tónů.
I na středním pásmu je patrný nádech té sladké sametovosti - zpěv Julie Stone v "I´m not yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) byl krásně jemný a barevný, reprosoustavy vám nabídnou hodně zvuku, velké proporce a takovou nevtíravou klidnost, hudbu linoucí se s lehkostí a nekomplikovaností, s takovým tím muzikálním talentem Dali, s takovou tou všeobecnou tolerantností, díky níž zní prakticky jakákoliv muzika pěkně. Není to dozajista žádná hloubková analýza nebo kdovíjaká detailnost, ale má to "plně hi-fi" kvality co do prokreslení a talent vzbudit dojem uvolněné (byť lehounce načančané) lidskosti a neumělosti.
Spousta chřestění, cinkání a vůbec kovového dění v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) ukázala, že práce středobasu je klasickým Dali zvukem, ale na nejvyšších tónech, zdá se, výrobce vsadil hlavně na prezentnost a objem (a že výšek je opravdu hodně), byť jsou poněkud exponovanější a jadrnější, takže bude dobré dát si trochu práce a najít elektroniku, která je spíše uvolněnější a jemnější. Právě s takovou se charaktery dobře doplní. Chřestění je nicméně přímočaře znělé a zřetelné, slušně rozlišené.
Neuspěchaný a spíše měkčí zvuk možná nepřenesl takovou tu fyzickou důraznost v dynamických špičkách v "Gun Battle" Aarona Coplanda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139), zato ale dokázaly reprosoustavy nabídnout všeho hodně. A to v pohodovém, příjemném balení, takže můžete hrát i relativně potichu či naopak až překvapivě nahlas a nic z toho není nepříjemné, naopak je to nevtíravý, ale slušně živý zvuk, bohatý, pestrý a snadno vstřebatelný, obalující.
Mnohovrstevantou "Don´t cry it´s only rhythm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) nedokáže "oloupat" jen tak ledajaký systém, respektive ty drobné dozvuky, jemné cinkoty nebo strukturu syntetických pulsů nedokáže správně zařadit a vystihnout jen tak něco. Ani Oberon 7 nejsou zrovna analytické a jemňoučké nuance zůstávají zabalené v celku. Ale Dali vám to vynahradí těmi již zmíněnými proporcemi a celkovou hladkostí, laskavostí přednesu, kde je všechno příjemně propojené, aniž by to byl nějaký nečitelný chumel - naopak Oberon 7 zůstávají dobře přehledné, bez problémů dosahují standardů dané cenové ligy.
Že mají sloupky velký zvuk, to už tu párkrát zaznělo, že umí díky tomu načrtnou i velkou hudební scénu, to si extra zmínku zaslouží. Třeba "Thus saith my Cloris brite" Johna Wiblyeho ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) byla pěkně přehledná v pravolevém směru, spojitá i při poměrně dost velkém rozestupu ozvučnic a navíc se zdá, že Oberon 7 dokážou udržet spojitost a pravolevou přehlednost bez ohledu na nějaký ten stupeň natočení sem nebo tam, což z nich dělá v reálu snadno použitelné reprosoustavy.
To nejdůležitější ovšem je, že Dali Oberon 7 zůstávají prostě příjemné v každé chvíli, (prakticky) při každé hlasitosti a krom nutnosti vybrat na výškách klidnou elektroniku není nic, co by od vás Oberon 7 vyžadovaly. Stačí si prostě jen sednout a do hezka laděný hudební zážitek je tu - i komplexní "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) se snadno poslouchá, je to odspodu hutný, velký, bohatý a měkký, laskavý zvuk, který plyne a plyne a plyne a plyne a plynout bude tak dlouho, dokud jen budete chtít.
Dali Oberon 7 jsou o dýchnutí modernější variací na klasický sloupeček Dali - modernější pak zejména svým vizuálním pojetím, které nabízí aktuálnější barevné kombinaci, aktuálněji působící materiály, které snáze zasadíte do moderního interiéru a všeobecně budete mít pocit, že máte doma hezký kus "nábytku". Modernější jsou snad výšky, hrající ve větším objemu a jaksi přímočařeji, než je u Dali zvykem. To se nicméně dá zvládnout vhodným párováním s elektronikou. Pak už si můžete užít typické Dali - bohatý bas, měkký zvuk, příjemně kulatý přednes, sladký, hladký a hezký za každých okolností. Takže pokud chcete všestranný zvukový komfort v moderním balení s rozumnou cenovkou, pak jsou Oberon 7 solidní hi-fi se všemi zmíněnými vlastnostmi.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, absorpční panely,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.
Frekvenční odpověď Dali Oberon 7 je zjevně do určité míry ovlivněná blízkostí měření. Ta může za sedlo na úrovni 2 500 Hz, kde je vidět relativně strmé filtrování středů a výšek. Tento propad mizí se vzdáleností, kolem 2,5 metru už je tu jen nevelké zhoupnutí. Celkově je ale jasné, že Oberon 7 mají zdůrazněné basy i výšky. Konkrétně basy nastupují kolem 45 Hz, pod touto hodnotou reprosoustavy prakticky nehrají. Mezi 50 a 110 Hz je vidět opravdu hodně výrazný peak, sahající až k hodnotě 10 dB, více energie má ale pásmo až do 800 Hz. Dále je pak vidět velký přírůstek energie nad 6 000 Hz. Je očividné, že v Dali se nesnažili o "rovnou" frekvenční odpověď, ale o atraktivní zvuk s mohutným basem a jasnými výškami.
Impedance (červená) se drží příkladně nad úrovni 4 ohm, po většinu času dokonce nad 5 - 6 ohmy. Sedlo na 40 Hz ukazuje, že bassreflex bude naladěný kolem této frekvence, absence nespojitostí či prudkých změn neukazuje na nežádoucí stojaté vlnění či rezonance. Elektrická fáze (černá) zůstává ve velmi "bezpečném" rozmezí, snad jen mezi 80 a 90 Hz je mírný náznak potřeby dostatku proudu, ale nemělo by to být nad možnostmi slušně provedené dostupné elektroniky. Celkově je průběh impedance a fáze na poměry dané třídy naprosto v pořádku.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]
Kč 25 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2038-dali-oberon-7#sigProId9481afcb2e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ mocný objem basu
+ nadýchaný, bohatý zvuk
+ velmi tolerantní hladkost
+ celkově příjemné až muzikální, až...
ZÁPORY
- ...na nejvyšší tóny, které jsou nevyzpytatelné
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz
DOVOZCE: Horn | www.horn.eu