800 150 dynaudio partner

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 1

V Dali už 35 let dobře ví, jakými reprosoustavami potěšit (a teď prosím zcela bez jakýchkoliv negativních konotací) běžného konzumenta. Zvláště v posledních dvou dekádách leží gró produkce této dánské značky v dostupných a příjemně hrajících reprosoustavách s nezaměnitelnou zvukovou signaturou. Jednou z takových sérií rozhodně byla i modelová řada Zensor, kterou aktuálně nahrazují modely jménem Oberon, nesoucí jméno mytického elfího krále z artušovských legend.

Řada Oberon nese klasické firemní linie, vyvedené ale tentokráte v o něco moderněji a snad i o kousek odvážněji pojatých provedeních. Větší ze dvou regálovek v nabídce je model Oberon 3, stále spíše velmi kompaktní regálovka, která velmi zajímavě vypadá hlavně ve světlém "severském" provedení - z čelního panelu v plné barvě ční cihlový kónus středobasu a nad ním čočka vysokotónového měniče. Je to na danou třídu neokoukaná estetika (přičtěte k tomu dojmu i moderní a opět "seversky" působící hrubě tkanou krycí mřížku), zpracování je pak férové.

O něco víc než 6 kg vážící ozvučnice mají klasicky pravoúhlé tvary, MDF profily jsou slepeny do rozměrů 35 x 20 x 31,5 cm (výška x šířka x hloubka) a potaženy strukturovanými vinylem. Pro větší tuhost jsou uvnitř i výztuhy. Výrobce pak jako přednost zdůrazňuje tlumení horní, spodní i bočních stěn.

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 2

Pohled zezadu odhalí klasicky vsazenou zadní stěnu, v horní části se pak otevírá kulatý plastikový nátrubek bassreflexu, ve spodní části pak vanička s jedním párem běžných reproterminálů.

O nejvyšší tóny se stará měkká kopulka o nadstandardním průměru 2,9 cm, vsazená do celkem výrazného zvukovodu. Jde o nový měnič, vyráběný právě pro řadu Oberon. Membrána je - prý - výrazně lehčí než je zvykem a to s váhou jen 0,06 mg / mm2.

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 3

Středobas má průměr sedm palců a je vyrobený z charakteristického cihlově zbarveného materiálu, jehož barva má původ v konstrukci z dřevěných vláken a přírodního papíru. Membrána je připojená na poddajné gumové vlnce. Výrobce tu také zavedl technologii SMC, která upravuje chování magnetického systému u reproduktoru - jde prakticky o to, že materiál SMC kraje velkou část pracovního prostoru cívky a nechává ji fungovat lépe, než běžná železná konstrukce.

Dvoupásmová konstrukce má psaný frekvenční rozsah 47 - 26 000 Hz (+/- 3 dB), charakteristickou citlivost 87 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 6 ohm. Dělící frekvence výhybky je nastavena na 2 400 Hz, bassreflex je pak naladěný dle výrobce na 49 Hz. Docela důležité je, že výrobce říká, že ozvučnice mají být cca 5 - 50 cm od zdi a navíc jsou navrženy tak, aby nebyly natáčeny směrem k posluchači (čímž je patrně míněno, že měniče mají širokou disperzi a patrně hladší zvuk mimo přímou osu).

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 4

Oberon 3 jsme poslouchali v pražském studiu Rodel Audio - společnost jim dělal set Cambridge Audio Azur 851A a Azur 851N, propojený XLR kabely Cardas Parsec a napájený kabeláží a rozvodnou lištou Supra. Do reprosoustav šel signál kabelem AudioQuest Type 4. Porovnávat jsme krom většího modelu Oberon 7 mohli také se starší řadou Zensor 7 nebo také Audiovector QR 3 či Acoustic Energy AE109.

Zvukový charakter Dali je známý tím, že nabízí pěkně bohatý zvuk od spodních frekvencí a ani Oberon 3 přes svou kompaktní velikost nejsou výjimkou. V "Pink Panther Theme" (2014 | STS Digital | STS-6111134) se snaží nabídnout pěkný pocit zapumpování a spíše temnější, hutnější, houpavou vřelost. Bas je měkký a efektně objemný, malou místnost pěkně vyplní svou poddajnou jemností a kulatou laskavostí - je to příjemný bas s nekonfliktní jemností a přece schopný vzbudit už dojem přítomnosti hlubokých oktáv v prostoru.

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 5

Typicky sladký, barevný a až sametový je charakter Oberon 3 v hlasovém pásmu, kde díky tomu křehký vokál Julie Stone v "I´m Not Yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) vyznívá vysloveně hezky - je velice jemný a klidný, objemově je ho tak akorát (možná i proto, že je cítit lehký akcent na nižší frekvence) a je hlavně naprosto nekonfliktní, ať už posloucháte (relativně) nahlas nebo potichu.

Tak jako jsou zřetelné basové oktávy, tak energicky a dopředně vystupují výšky - třeba mnohé čilé kovové perkuse v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) jsou snad až o krok příliš výrazné a o krok příliš tlačí na pilu. Na druhou stranu, slyšíte tak "blízko" i jemná cinknutí a budí to na první poslech i pocit veliké detailnosti, byť je to spíše opravdu hlavně energičnost a výraznost, protože tóny jsou spíše kratší a tenčí. Tato charakteristika nabádá k tomu dát si nadstandardní pozor na to, s jakou elektronikou budete Oberon 3 párovat.

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 6

Co pak ale musíme Oberon 3 přiznat, to je skutečnost, že i přes svůj měkčí, bohatší a vřelejší tonální charakter působí snaživým, agilním dojmem - třeba i náročné dynamické špičky v "Gun Battle" Aarona Coplanda ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) působily plně, reprosoustavy sice zůstávají u své hedvábné kulatosti, ale nabídnou solidní objem a pocit vzedmutí energie, takže zvuk ve správné chvíli příjemně ožije. Není to samozřejmě údernost studiového monitoru, ale stále hlavně na dlouhodobě bezproblémový, neúnavný a klidný poslech laděný charakter, avšak je vlastně velmi komfortní se jím nechat houpat.

Jak už bylo řečeno, Oberon 3 (jako ostatně prakticky vše co má na sobě nápis Dali) sází hlavně na příjemnost a jakousi až lehce nadýchanou barevnost a laskavost. Tak třeba i v "Don´t cry it´s only rhythm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) seznáte, že tu neprobíhá žádný hon na malé detaily nebo jemňoučké dozvuky, ale že Oberon 3 prezentují celistvý, kompaktní zvukový obrázek, který je ale vlastně pěkně přehledný, jen vás nic nenutí soustředit se na cinknutí tuhle nebo zašustění támhle. Prostě se jen necháváte obklopit tím relaxovaným přednesem a s ohledem na cenu dobře organizovaná hudba vás oblévá.

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 11

Pokud si Oberon 3 správně nasměrujete a budete poslouchat ze vzdálenosti odpovídající klasickému menšímu prostoru do 20 m2, pak umí zafungovat takové to "dvoupásmové kouzlo", tedy to, že reprosoustavy umí načrtnout pěknou scénu v pravolevém a vlastně už i předozadním směru. Oberon 3 k tomu sice stále přistupují s uvolněností sobě vlastní, prezentují v "Thus saith my Cloris brite" v podání Renaissance Ensemble ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) zvuk jako velký celek, ale působí ukázněně, tedy s možností lokalizovat férově jednotlivé nástroje a probírat se hudbou bez pocitu, že je to jedna velká hromada zvuku.

Je, ale to už se opakujeme, největší silou značky Dali schopnost nabídnout "easy listening", neboli zvuk, který se prostě bezkonfliktně poslouchá, netahá vás za uši, ale ani nenudí, netlačí na vás, ale přesto dokáže přitáhnout vaši pozornost. "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) hrála plně, neúnavně, ani potichu nebudil pocit "splaskosti" a je to klidňoučký a laskavě muzikální přednes, který sice není audiofilský, ale pokud vám sedne, tak neomrzí.

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 12

Kompaktní Dali Oberon 3 jsou solidním produktem dostupné cenové kategorie - férově (byť ne oslnivě) vypadají, ale hlavně příjemně, nekonfliktně a doslova "hezky" hrají, pokud máte rádi zdůrazněný basový základ a hebké, hladké, sametově příjemné střední pásmo. Oberon 3 tak pokračují v tradici svých předchůdců Zensor, ale vlastně ctí "rodinnou" DNA firmy obecně. Snad jen svými agilními a potenciálně až příliš výraznými výškami vás přinutí pečlivě vybírat elektroniku. Celkově se dá říct, že Dali Oberon 3 jsou reprezentantem moderního stylu dostupného hi-fi - hezké balení s hezkým zvukem, který je laděný tak, aby lahodil běžnému uchu v co možná nejširším spektru poloh od tichého poslechu po (relativně) hlasitý, od lehkého popíku po rock či komorní klasiku s tím, že se Oberon 3 nekomplikovaně rozehrají prakticky čímkoliv. Je to v pozitivním slova smyslu "normální reprosoustava pro normální posluchače".

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, absorpční panely,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 m1

Na frekvenční odpovědi Oberon 3 je vidět, že výrobce i tady dostál "svému" zvukovému ladění, tedy bohatším basům (tady konkrétně zhruba mezi 75 a 100 Hz) a výraznějším výškám (opět konkrétně nad 7 kHz). Slíbený frekvenční rozsah byl v reálném prostoru dosažený v už poměrně vágní toleranci +/- 6 dB. Celkově je vidět důraznější ladění na spodní frekvence a pak snaha o jejich odlehčení přidáním důrazu na nejvyšších patrech. Zvuk Dali nikdy nebyl o dosahování dokonalé linearity, ale o hledání toho "hezkého".

2018 12 06 TST Dali Oberon 3 m2

Impedance (červená) naznačuje svým sedlem naladění skutečně někam pod 50 Hz, úroveň klesá na 4 ohmy, ale ne níže. Celkový průběh napovídá i o tom, že na přechodové frekvenci není příliš silná filtrace. Impedance je ale vcelku poklidná a prostá prudkých přechodů. Elektrická fáze pak nad hranicí 100 Hz působí výtečně spořádaným dojmem, přes maličko prudší změny mezi 50 - 100 Hz ani tady nehrozí žádná nepřiměřená zátěž pro dostupnou elektroniku; už proto, že mezi 70 - 90 Hz se nachází impedanční peak a tudíž to nebude žádný velký "žrout" proudu.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 14 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ mají výrazný bas na tak malou bedničku

+ takový ten charakteristický hedvábný "Dali" zvuk

+ laskavá muzikálnost

ZÁPORY

- nejvyšším tónům by slušelo více klidu

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Rodel Audio | www.rodel-audio.cz 

DOVOZCE: Horn | www.horn.eu 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio