800 150 dynaudio partner

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i 1

Anglický výrobce Q Acoustics za sebou nemá dlouhé dekády existence, ale i přes to se dokázal celkem výrazně prosadit na světovém trhu - nejnověji se o to snaží s evolucí své série 3000, ke které přidal na konec písmo "i" (ale pozor, původní sérii ještě stále nabízí). Tato nová, osvěžená podoba prý přejímá nápady z nejvyššího modelu Concept 500 a přenáší je do kompaktní a moderně čisté podoby třítisícové série.

Nejvyšším modelem v této řadě je 3050i, spíše menší než větší sloupek. Téměř osmnáct kilogramů vážící ozvučnice je vyrobena z MDF profilů a bohatě vyztužena vnitřními rozpěrami a má zakulacené hrany, které výrazně zjemňují celkový vizuální vjem. Při výšce 102 cm a hloubce 31 cm by 3050i se svou štíhlostí 20 cm mohly mít problém s přepadáváním - od toho jsou v zadní části dvě nevelké nožičky, trčící 5,5 cm do každé strany a zajišťující kýženou stabilitu při minimálním dopadu na vzhled.

Velkou část přední stěny vyplňují tři reproduktory v D´Appolito rozložení (tedy s vysokotónovým umístěným mezi středobasovými), to je spolu s drobným logem vše, nač budete zepředu koukat. Čistý design zajišťuje i použití kovových proužků kolem reproduktorů, které jednak skrývají uchycení a jednak prostě vypadají dobře.

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i 2

Vzadu zmizela oproti předchozí generaci (nebo snad formě?) bez "i" vanička s terminály a místo ní je tu jen nevelká ploška s dvojicí moc pěkných reproterminálů. Nutno říct, že toto řešení je nejen pohodlné, ale hlavně velmi estetické - navrch výrobce říká, že absence výřezu pro vaničku je výrazným benefitem pro strukturální pevnost celé ozvučnice.

Kousek nad terminály je pak páskem obdobným jako vpředu kolem reproduktorů vymezený výdech bassreflexu - jde o klasický plastový nátrubek s papírovou vnitřní částí. V praxi se pak toto řešení chová jako Helmholtzův rezonátor, který mění tlak vzduchu na rychlost. Výsledkem má být menší rezonance ozvučnice.

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i 3

Nejvyšším tónům je vyhrazena měkká textilní kopulka, kterou obkružuje textilní vlnka. Celá jednotka tweeteru je pak izolovaná od zbytku ozvučnice a usazená v mělkém zvukovodu. Vlnka kolem kopulky je tu pro rozšíření vyzařování nejvyšších frekvencí.

Středním a hlubokým tónům vládne dvojice polypropylenových kónusů nepřekvapivého klasického typu, jejich průměr činí 16,5 cm a využívají celou vnitřní komoru o objemu 32,4 litru.

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i 4

Výrobce udává u 3050i frekvenční odezvu 44 - 30 000 Hz v poněkud atypickém tolerančním pásmu + 3 / - 6 dB. Netypicky, jakožto "průměrnou", definuje pak výrobce impedanci a sice jako 6 ohmovou s minimem na úrovni 4 ohm. Alespoň citlivost 91 dB platí za klasických podmínek 2,83 V / m. Frekvenční výhybka je naladěna na úroveň 2 500 Hz.

Q Acoustics 3050i jsme měli možnost poslouchat v pražském studiu HIFI CZ - společnost jim dělal Teac NR-7CD, ale také třeba gramofon Teac TN-550 s předzesilovačem NAD PP4. Propojeno bylo kabeláží WireWorld - modely Eclipse 6 a Stratus a to z lišty QED Qonduit. Srovnávali jsme hlavně s předchozí iterací 3050, ale také s 3020i nebo Concept 500 stejného výrobce.

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i 5

Výrobce firmy Q Acoustics si s sebou nesou pověst hladce, sladce a v dobrém slova smyslu vlastně až líbivě hrajících reprosoustav - hutná a hluboká linka obou nástrojů v Rossiniho "Duetu pro cello a kontrabas" ("The Absolute Sound Reference" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) byla přeci jen taková menší, 3050i se nesnaží o hromobití nebo zemětřesení, ale dávají přednost krásně zakulacenému, laskavému a poddajně měkkému basu - ten je moc pěkně barevný a neztrácí čitelnost, není to jedna velká basová hučící hmota, ale reprosoustavy k nejhlubším tónům přistupují tak nějak uvolněně. Navzdory jisté limitovanosti jak hloubky, tak hutnosti basového spektra ale vnímáte, že hrají společně dva nástroje různé velikosti a prostě už to začíná být slušně organizovaná reprodukce.

Hebký, sladký a měkčí charakter pak ale nebývale sluší vokálům - třeba skvěle remasterovaný, ale přesto jisté stopy stáří nahrávky nesoucí hlas Doris Day v "Over the rainbow" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) zněl krásně hladce a čistě, byl plný a chce se prostě říct vkusný, nekonfliktní a to napříč hlasitostmi. Q Acoustics hrají velmi tolerantním způsobem, je příjemné je poslouchat a to vlastně bez ohledu na zvolený zdroj signálu, na použitý zesilovač a na kvalitu nahrávky - dalo by se trochu zjednodušeně říct, že tohle je "zvuk pro každého".

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i 6

Zakulacenou jemnost najdete i v nejvyšším pásmu, kde cinkot činelů v "Prenatal Hunters" od Floexe ("Extended Dynamic Experience 5 | 2017 | STS Digital | STS-6111158) vykazoval mírnost, jemnost, hladkost a lehkost - cinkot nepospíchá kupředu, rozlévá se, lehký jako pírko a jako jemná sprška padající k vašim uším. V sametové laskavosti se ale neztrácí férově kovová barva činelů, ani jednotlivá cinknutí, která jsou slušně oddělená a čitelná. V rámci dané kategorie jsou výšky férově rozlišené.

Zvuk je celkově neuspěchaný, ale třeba náročné dynamické špičky ve Stravinského "Ptáku Ohnivákovi" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) se umí tak s klidem vyvalit do prostoru, nenásilně a vláčně, vzedmutí zvuku je pak plné, bohaté a v neúnavné formě drží 3050i svůj uvolněný, ale rozhodně ne líný charakter napříč hlasitostmi - všechno je takové snadné, neúnavné, příjemné.

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i 12

Hlas Ellen van Zomeren v "Pie Jesu" ("Incredible Music Volume 4" | 2012 | STS Digital | STS-6111130) možná nebyl vytažený daleko do popředí, ani neměl zdůrazněné ty nejjemnější nuance, ale v rámci své kategorie odvádí 3050i dobrou práci - navíc kouzlo zvuku těchto reprosoustav je v celkové uvolněnosti a lehkosti, hudba se s jemností odlévá a ani celková kulatost nepůsobí nekonkrétně a všechno dění je v dané třídě bezproblémově čitelné, ač to není hon na nuance, ale spíše na hudební zážitek jako celek.

Zajímavé bylo ladění poslechové pozice reprosoustav - abychom dosáhli ideálního zaostření a spojitosti hudební scény v "Dream about you" ("STS Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134), museli jsme ozvučnice vlastně až hodně vtočit, dokonce až tak, že se jejich osy protínaly před námi. Určitě to není rada poplatná pro každou místnost, ale dá se z ní dobře pochopit, že stojí za to si s 3050i přeci jenom pohrát a strávit čas poctivým doladěním. Když se ale vše zadaří, scéna má citelné těžiště uprostřed, drží pohromadě a je tu už cítit i vzduch a řekněme nestísněnost.

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i 11

Co Q Acoustics 3050i prostě umí, to je hrát uvolněně, kultivovaně, kulatě a příjemně - pak si můžete pustit i "Aeró Dynamik" od Kraftwerk ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) a užít si jí - není to dramatický zvuk a možná vás to nezarazí brutální rytmikou do sedačky, ale je to kultivované, jednoduché, už slyšíte i tu nenápadně proměnlivou syntetickou basovou linku a i přes vší decentnost je to hudba, která prostě nekomplikovaně baví.

Sloupečky Q Acoustics 3050i si jdou trochu vlastní cestou a zdá se, že prakticky ideálně vyplňují svět "hifi pro mladou generaci" - možná to není úplně přesné, ale kombinace elegantní modernosti v designu, přátelské ceny a zvukové kvality, kterou lze nejlépe popsat slovy jako "uvolněný", "univerzální" nebo "snadný", protože hudba bez ohledu na žánr a vlastně i bez ohledu na nahrávku a elektroniku prostě plyne, je příjemná, bohatá, plná a zábavná. 3050i jsou dost možná ideální ilustrací toho, že hi-fi dnes nutně neznamená "věrná reprodukce", ale "zábavná reprodukce" a to bez jakéhokoliv pejorativního nádechu, tyhle sloupky se totiž opravdu dobře poslouchají.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 20 metrů čtverečních, jen minimálním zatlumením, bez rozsáhlých akustických úprav, se značně průzvučnými stěnami ze sádrokartonu. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechových pozicích tak, jak je vidět na fotografiích.

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i m1

Je vidět, že v deklarované toleranci - 6 dB zvládají (pravda, ne úplně blízko zdi) 3050i spíše kolem 55 Hz, než slibovaných 44 a také je vidět, že oblast vyšších basů je přeci jen akcentovaná, stejně jako výšky nad hranicí nějakých 5 000 Hz. "Lavor" v oblasti 3 kHz vzniká měřením v poli bližším, než jaká je doporučená poslechová vzdálenost - kolem 2 metrů se linka vyrovná, byť ani tam ne dokonale. S připomenutím toho, kolik reprosoustavy stojí, není ani jistý drobný limit hloubky basů, ani mírné pozdvižení konců pásma kardinálním problémem, zejména v tom, že pásmo vokální je právě tak akorát vyrovnané.

2018 09 30 TST Q Acoustics 3050i m2

Impedance (červená křivka) ukazuje a naladění bassreflexu kolem 45 Hz, hodnoty 4 ohm se dotýká jen drobně na několika málo místech a celkově je to velmi spořádaný průběh bez problematických úseků. Lehounký záchvěv na 200 Hz naznačuje přítomnost drobounké rezonance, ale v míře takové, která nemá šanci zkreslit běžný poslech. Ani elektrická fáze (černá) nevybočuje z běžných mantinelů slušného chování a 3050i tak budou nekomplikovanou zátěží .

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

Kč 20 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělá cena za velký sloupek

+ pěkné zpracovaní a moderní vzhled

+ velmi hladký a jemný přednes

+ naprosto nekonfliktní

ZÁPORY

- budete potřebovat živější elektroniku, abyste 3050i trochu probudili

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz 

DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - ručně vyráběné reprosoustavy

GMG Power

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

AV Center

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA80 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII [3]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
Mudra Powerchord
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Aquarius
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio