2017 12 19 TST AudioQuest Niagara 5000 1

Kalifornskou značku AudioQuest založil Bill Low v roce 1980 a od té doby si stihl získat velice dobré renomé jako výrobce audio (a později i video) kabeláže všech cenových hladin. Poslední léta se ale nesou ve znamení významné expanze produktového portfolia - z nejúspěšnějších "úkroků" od kabeláže jmenujme třeba převodník DragonFly Red nebo řešení pro potlačení šumu na USB připojení Jitterbug. Nejnověji se pak AudioQuest pustil i do purifikace napájecího napětí s řadou filtrů Niagara.

Tato série sestává ze tří modelů - velké lišty Niagara 1000 (která je technologicky v podstatě identická, krom menšího množství zásuvek nemá systém vyrovnávání proudových špiček jako model 5000), masivního filtru s oddělovacím trafem Niagara 7000 a téměř identického modelu, zbaveného však oddělovacích transformátorů a dvou tisíc v názvu - Niagara 5000 tak je i dle slov výrobce tím nejvýhodnějším řešením z celého portfolia.

Filtr má americky rozmáchlý design, masivní skříň s 18 kg hmotnosti a rozměry 44,5 cm x 13,3 cm x 43,7 cm (š x v x h) je z celkem standardních profilů, ale čelní panel je skutečně masivní a provedený v zrcadlovém lesku, který je mimořádně nepraktický, pokud kdy budete na filtr sahat, ale zase vůbec nevypadá zle. Najdete zde větrací průduchy, diodu oznamující provozní problém, stejně jako druhou, která indikuje prosté zapnutí. To zařizuje masivní kolébkový spínač, aby bylo jasno, že je to řádná elektrárna.

2017 12 19 TST AudioQuest Niagara 5000 2

To se potvrzuje při pohledu zezadu - oproti drtivé většině filtrů totiž Niagara 5000 umí napojit elektřinou až 12 přístrojů. Dostatečný přísun proudu zajišťuje vstupní zásuvka C19 a protože kabel není součástí dodávky, vybírejte s rozmyslem. Zásuvky jsou rozděleny do bloků po čtyřech a po osmi (alespoň vizuálně - uvnitř jsou pak ve třech nezávislých blocích po čtyřech a tyto bloky se vzájemně neruší). Menší blok je určen přístrojům s velkými proudovými odběry a tyto zásuvky mají schopnost vyrovnat okamžitý požadavek až 90 Ampér třeba u veliké dynamické špičky. Neměl by tak v reálném světě nastat moment, kdy by filtr omezoval dynamiku zesilovače, aktivních reprosoustav, subwooferu nebo dalších výkonných komponentů.

Zbylých osm zásuvek je také filtrovaných, ale bez oné přídavné energetické zásobárny - výrobce říká, že do prvních zmíněných vysokoodběrových zásuvek má vždy přijít zesilovač a do ostatních zdroje signálu, předzesilovače atd. Vyrovnávání proudových špiček ale případně můžete vypnout vzadu přítomným kolébkovým přepínačem všude, ale proč byste to chtěli dělat je otázkou...

2017 12 19 TST AudioQuest Niagara 5000 3

Obvodová řešení filtru Niagara 5000 pracují v nebývale širokém rozsahu 20 kHz - 100 MHz, kde nežádoucí šum potlačují o 30 dB a filtrují všechny typy zkreslení. Zásuvky jsou uvnitř rozděleny do čtyř bloků kvůli optimálnímu zemnění a filtraci. Ochranné funkce filtru pak mají ochránit přístroje až do špiček 6 000 V nebo 3 000 A, ochrana je pak nedestruktivní, takže by Niagara vlastně měla zafungovat stylem "zapoj a zapomeň".

Niagara 5000 používá také řešení vyvinutá v NASA pro vesmírné nasazení a to zejména z důvodu odolnosti a dlouhodobé spolehlivosti. Týká se to zejména kondenzátorů. Konektory v zásuvkách pak jsou z postříbřené velmi čisté mědi.

2017 12 19 TST AudioQuest Niagara 5000 4

Výrobce se nijak dramaticky nerozepisuje o futuristických schopnostech filtru - naopak pragmaticky říká, že jde o komponent dimenzovaný na více než dvě dekády provozu (to je odvážný slib), že filtrace pracuje do 100 MHz (pro některé typy zkreslení dokonce až do 1 GHz) a že díky 20 Ampérové vstupní zásuvce a 12 výstupním zásuvkám pokryje Niagara 5000 všechny potřeby.

AudioQuest Niagara 5000 jsme poslouchali na redakčních sestavách, hlavně pak na řetězci OPPO UDP-205 > Norma Revo IPA-140 > Harbeth Monitor 30 s kabeláží Nordost Heimdall 2, kde Niagara 5000 variovala IsoTek EVO3 Solus, případně IsoTek EVO3 Genesis / IsoTek EVO3 Titan i připojení "přímo do zdi". Přívodní kabel do filtru byl - kvůli koncovce C19 - zakázkový na bázi vodičů AudioQuest.

2017 12 19 TST AudioQuest Niagara 5000 6

Hned s prvním záběrem orchestru v Zimmerově "Wheel of Fortune" ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) bylo cítit, jak zkonkrétněla basová složka, jak MOC pevnější jsou kontury a jak MOC tužší a důraznější spodní spektrum je. Efekt není nepodobný setu "mozaikových" filtrů od IsoTek, kde jste ale trošku limitováni jednou zásuvkou na filtr, zatímco Niagara skutečně nabízí prakticky nelimitovanou konektivitu. Ta mohutnost orchestru, ta autorita tónů, které vystoupily na povrch, to bylo něco úžasného. Jako kdyby se reprodukce zhluboka nadechla a místo lehkého vánku spustil uragán.

Na basech je výsledek filtrování přes Niagaru 5000 nejmarkantnější - stejně tak v "Hrr na ně" od Nerez, kde je v úvodu mohutně sejmutý kontrabas, se spodní tóny lépe vykreslily, byly bohatší, rozličnější a výrazně autoritativnější, nástroj měl jak více energie, tak větší nadhled.

2017 12 19 TST AudioQuest Niagara 5000 7

Ale ani zbytek spektra nepřichází zkrátka - hlas Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) jako kdyby vystoupil o odvážný krok vpřed, přibyla v něm nepřeslechnutelná porce naléhavosti a expresivnosti, srozumitelnost byla snazší a hlavně zněl emotivněji a čistěji, signálové pozadí totiž zcela "zčerná", zmizí ruchy, o kterých jste do té doby vlastně nevěděli, zmizí jakákoliv nervozita a nejistota.

To samé na výškách - činel v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) byl zřetelně jemněji rozlišený, ztratila se z něj i poslední stopa cinkavosti, zněl přímě, čistě a super zaostřeně, bez špetky agresivity a s perfektním vypíchnutím, dozvuk se prodloužil a jako by i velice jemné doznění na konci bylo výraznější a slyšitelnější, najednou po něm není třeba pátrat.

2017 12 19 TST AudioQuest Niagara 5000 5

Opravdu hodně velký skok pak nastal v dynamice - zejména opět v basovém pásmu, kde to bubnům v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) dodalo jednak velikost, jednak se jejich zvuk zpevnil a jednak díky většímu důrazu máte najednou pocit, že nástroje jsou mnohem větší, mnohem živější. Rozdíl je to markantní, jako kdyby zesilovač najednou měl větší zásobu energie a bubny prostě vystoupí ven z reprosoustav. Předsudek, že filtrace automaticky ukrádá zesilovačům dynamiku, zdá se, u Niagara 5000 neplatí - možná u velmi výkonných monobloků by filtru dech došel, ale v běžných podmínkách naopak dynamice spíše dovolí více vyniknout.

V instrumentálně vlastně prosté "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) se díky černému signálovém pozadí a výrazně pevnější reprodukci ukázalo mnohem více jednotlivých syntetických zvuků v pozadí. Absence ruchů a nervozity najednou nechá obnaženou nahrávku jako takovou, přístup k detailům je dramaticky snazší a zvuk působí jistěji. Právě u minimalistické skladby stojící jen na vokálu (který filtrace popostrčila dopředu) a ruších daleko za ním je nejzřetelnější, že čistota pomůže i celkové naléhavosti a přesvědčivosti reprodukce. Hudba je vám prostě blíž.

Je to možná už jen opakování se, ale díky lepšímu zaostření a konkrétnějšímu podání tónů je lepší i lokalizace nástrojů v prostoru a tím vůbec i celkové podání předozadního a pravolevého prostoru hudební scény. V "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG Records) scéna také jako kdyby maličko přikročila směrem k posluchači, rozprostřela se snáze doprava i doleva a bylo zřetelnější i to, který nástroj je vpředu a který vzadu.

2017 12 19 TST AudioQuest Niagara 5000 8

Dunivá a rytmická "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records) pak jako kdyby se sevřela v pěst a její tempo bylo mnohem naléhavější, jako kdyby pocitově muzikanti zrychlili a vůbec všechno bylo jistější a samozřejmější.

Přínos filtrace napájení se - naneštěstí - nedá stoprocentně zaručit napříč podmínkami a sestavami, ale je fakt, že alespoň podle našich zkušeností vyměníte-li průměrné zhruba 3 - 5% zkreslení napájecí sinusoidy za mizivých pár setinek procenta, které dobré filtry nabízí, zvuku to neuvěřitelně pomůže. Možná prostě i proto, že elektronika je projektována s ohledem na "papírové" parametry napájení a ne na reálný guláš, který doma máme čím dál zahuštěnější s nástupem více a více elektrických zařízení na rozvody napojených. Dospělý filtr Niagara 5000 je pak imponujícím zástupcem svého druhu (a také podle toho samozřejmě stojí, o tom žádná). Trochu pompézní vnější vzhled ukrývá technologii, která pomůže široké škále přístrojů a navíc se díky opravdu řádné porci zásuvek může Niagara stát ochranou a filtrem pro všechno co doma v dosahu máte. Byli jsme nadšení z toho, jak proti připojení do zdi napřímo i proti relativně běžnému filtru EVO3 Solus reprodukce rozkvetla, o kolik byla živější, dynamičtější, o kolik přesnější a hlavně - jak filtr Niagara 5000 dokázal perfektně vyčistit signálové pozadí, což udělalo s vnímáním čistoty, čitelností detailů a dynamikou věci až neočekávané. AudioQuest Niagara 5000 je prvotřídní high endový filtr a pokud dává ve vaší sestavě smysl svou cenovkou (on by byl hezký v každé sestavě, ale...), pak je to naprosto bez diskuse další z velmi mála opravdu výjimečně zajímavých řešení pro perfektní napájení audio / video komponentů.

Kč 119 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ množství zásuvek

+ téměř dokonale "temné" pozadí signálu

+ ochranné parametry

+ nezdá se, že by i výkonnějšímu integrovanému zesilovači ubíral na dynamice

+ zvuk se "usadí" a "nakopne"

ZÁPORY

- zpracování je v některých místech maličko "americké", ale o to v praxi nejde

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 09 2018 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika