2019 09 10 TST Zidoo Z1000 1

Mladá společnost Zidoo, založená v roce 2014, patří mezi celou plejádu východoasijských vývojářů a výrobců multimediálních center a "TV boxů", liší se nicméně od mnoha z nich třeba tím, že pouze nepřebírá hotové technologie, ale vyvíjí své vlastní (což se týká zejména softwarové nástavby), navíc má i vlastní továrnu, v níž chrlí zhruba čtvrt milionu zařízení každý měsíc.

Vcelku standardní nabídku dostupných multimediálních zařízení různých tvarů a schopností nedávno doplnil model Z1000, zaměřený na náročnější publikum. Už na první pohled je to vidět na tom, jak je pojato šasi přístroje, vážící bezmála 3 kg při šířce 35, hloubce 24 a výšce 7,5 cm. Na poměry podobných komponentů je prostě pěkně zpracované.

Čelní panel je rozdělený na dvě shodné poloviny spínacím tlačítkem, v té levé je velký, jasný a dobře čitelný displej, tu pravou tvoří odklopný panel, za nímž je šachta pro 3,5" pevný disk a dva USB porty pro možnost rychlého připojení externích pamětí. To je možné i z boku, kde se nachází další dva USB porty a také místo pro připojení SATA disků.

2019 09 10 TST Zidoo Z1000 2

Zadní strana pak nabízí klasickou napájecí zásuvku s vypínačem, větráček (který je při vyšším výkonu tu a tam slyšet), RS232 rozhraní pro možnost integrace do chytrých řídících systémů a je tu také solidní plejáda signálových konektorů. Je tu optický a koaxiální audio výstup, doplněný párem klasických cinchů, je tu HDMI a koaxiální video výstup, které doplňuje i HDMI vstup (s podporou nahrávání i 4K). Propojení do sítě je možné přes ethernetový konektor gigabitové specifikace nebo v těle ukrytou Wi-Fi nejrychlejšího 802.11ac standardu. Nechybí ani Bluetooth.

Výpočetní sílu zajišťuje Z1000 čipset Realtek 1296 s čtyřjádrovým procesorem, 2 GB operační paměti a 16 GB integrovaného rychlého úložiště. Dostatečná kapacita pak roztáčí kolečka systému, postaveného na platformě Android 7.1 s vlastní nástavbou, která zahrnuje spoustu vlastních řešení, včetně mediálního přehrávače, audio přehrávače (který díky tomu umí vypustit signál s rozlišením až 24 bit / 192 kHz) nebo vlastní variace na populární platformu Kodi s názvem ZDMC, díky níž si užijete bezpočet pluginů a můžete přes Z1000 přehrávat prakticky cokoliv a odkudkoliv.

2019 09 10 TST Zidoo Z1000 3

Základní charakteristikou je to, že Z1000 zvládá 4K obraz při 60 snímcích za sekundu, podporuje HDR10 i 10bitové barvy a prakticky všechno, co od moderních obrazových formátů žádáte. Hardware dekóduje HEVC, H.265, VP9, umí všechny snímkovací frekvence od 23,976 po 60 Hz (a automaticky se přizpůsobí přehrávanému materiálu), zvládá pak i všechny "obaly" jako jsou ISO soubory, MKV, MVC - prostě prakticky všechno a to včetně 3D formátů.

U audio formátů pak je situace obdobná. Zidoo podporuje PCM (do 192 kHz) i DSD (do DSD256) formáty, opět je jedno, zda jako jednotlivé soubory (WAV, FLAC, MP3, APE) nebo jako ISO. V praxi nebylo nic, co by přes Zidoo neprošlo. Lhostejno, zda šlo o přehrávání z lokální paměti nebo sítě či internetu. Velkou výhodou je pak samozřejmě to, že do otevřené platformy si můžete nahrát další aplikace - možná to není úplně nejintuitivnější, ale rozhodně ani složité.

2019 09 10 TST Zidoo Z1000 4

Zidoo má také vlastní řešení pro zpracování obrazu - kupříkladu je tu pěkně funkční mapování HDR signálu pro SDR zobrazovače. Zajímavě funguje i funkce "knihovny" - po naindexování souborů ze zadaných úložišť (což relativně dlouho trvá) můžete využít třeba i funkce Poster Wall, která ukazuje mediální soubory formou velkých obrazů, které získá z online databází. Nutno říct, že ne vždy se trefí, ale většinou získáte pěkný přehled o obsahu své sbírky.

Za zmínku stojí i to, že přístroj můžete komfortně ovládat velkým dálkovým ovládáním (což nutně není u mediálních center standard), které se navíc umí naučit několik základních pokynů pro další přístroje. Také stojí za to říct, že přístroj je z vypnutého stavu připraven k přehrávání do půl minuty, což není špatné.

2019 09 10 TST Zidoo Z1000 5

Zidoo Z1000 má také široké možnosti nastavení - a to všeho. Přizpůsobíte si obraz (což možná budete chtít, protože v základu je laděný poměrně výrazně do "barevna"), přizpůsobíte si zvuk, přizpůsobíte si chování titulků (s nimiž jsme nenarazili na žádný problém, ať už v diakritice nebo synchronizaci), přizpůsobíte si i používaný jazyk (na velké části systému už je čeština, zbytek prý bude záhy).

Zidoo Z1000 jsme zkoušeli v redakčním prostředí, s UHD i FullHD televizí, s Emotiva XSP-1 / XPA-DR2 i Norma Revo IPA-140 - srovnání jsme měli třeba s OPPO UDP-205 nebo COOD-E TV či The Little Black Box v2. O dalších používaných komponentech se dozvíte v pravém sloupci -->.

2019 09 10 TST Zidoo Z1000 7

Za šíři svých schopností zaslouží Zidoo jednoznačně pochvalu, protože jsme nenarazili na video soubor, který by nedokázalo "překousnout". I záměrně prakticky nepřehratelný MKV soubor se záběry mořského života v UHD rozlišení s datovým tokem 400 Mbit, který většina mediálních center buď rovnou odmítne, nebo přehrává stylem prezentace fotografií, hrál relativně plynule - vysoký výpočetní výkon je znát, jakkoliv právě u takových náročných momentů se do hry dostane zmíněný větráček.

Líbilo se nám, jak si přístroj poradil s rippem DVD "Smrtonosné pasti", kdy (sotva) DVD kvalitu i na UHD televizoru prezentoval s dobrým pocitem. Vnímáte, že obraz má rezervy, ale převzorkování je rozumné. "Kostičovaný" obraz s nízkým datovým tokem a nízkým rozlišením samozřejmě nezachrání, ale už právě od DVD kvality si užijete pěkný obraz, zejména když strávíte chvilku jeho doladěním právě ke svému zobrazovači.

2019 09 10 TST Zidoo Z1000 11

U UHD rozlišení, které bylo třeba u trilogie "Hobit" z Blu-ray disků, pak rozhodně neřešíte - ostrost, barevnost i čistota obrazu jsou tam, kde mají být. OPPO působí rozhodně lépe, na druhou stranu, Zidoo stojí zlomek jeho ceny.

Co se týká audio přehrávače, tak lze opět říct, že i vůči hi-fi komponentům obdobné cenové úrovně si Z1000 vede důstojně - někteří uživatelé si stěžují na šum přítomný na analogových výstupech, my jsme nic takového nicméně nezaznamenali, ačkoliv spojení digitální cestou (ať už přes HDMI nebo optiku / koax) lze jen doporučit. Analogový výstup čistě z pohledu přehrávání hudby odpovídá úplně základním hi-fi přístrojům - na druhou stranu, pro nenáročné každodenní přehrávání je to asi dostatečné.

2019 09 10 TST Zidoo Z1000 12

Pozitivní je pak už zmíněná podpora formátů, kdy vaše hudební sbírka prostě bude přehrána, prakticky bez ohledu na to, v jakém formátu a rozlišení je. A digitální cestou s alespoň nějakým základním D/A převodníkem (třeba úrovně toho, který je v Cambridge CXA80) bude výsledek plně odpovídající ceně.

Zidoo Z1000 je ve výsledku za dané peníze dobře fungujícím mediálním centrem, které má největší sílu v tom, jak snadno se s ním žije - jednak proto, že funguje skutečně mimořádně svižně (výjimkou je snad jen indexování velkých sbírek souborů - cca 100 000 souborů po síti trvalo cca 2 hodiny), jednak proto, že se vlastně nemusíte po určité úvodní péči věnované nastavení provozních parametrů starat o to odkud a co přehráváte. Všechno totiž funguje a všechno funguje tak, že to nevyžaduje vaši interakci. Dobře nastavené Zidoo vás nechá soustředit se na to, co vlastně chcete vidět a nechá vás to jednoduše pustit. Největší smysl dává Z1000 ve spojení s UHD televizorem nebo projektorem, protože právě tam vynikne solidní obrazová kvalita výstupu, zejména na moderním obsahu. Pokud tak hledáte zařízení vyšší střední třídy, které bez potíží "zkousne" libovolný obrazový i zvukový materiál, pak za rozumnou cenu nabízí Z1000 všechno, co si můžete přát.

Kč 11 990,-

FOTOGALERIE - APLIKACE

--- --- --- --- ---

+ rychlost reakcí

+ softwarová výbava

+ podpora formátů, rozlišení, kodeků,...

+ rozumná cena

+ dobrá aplikace na ovládání z mobilních zařízení

- tu a tam je slyšitelný větráček

- analogové audio výstupy stojí za obejití

--- --- --- --- ---

Image Audio |  4CE Distribution, s.r.o.

200 300 xavian quarta

Grandinote Shinai [4] / [3]

Acoustic Energy AE1 Active [2] / [3]

TelluriumQ Black [2]

Nordost Sort Kones [3]

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

Audio Video Show Praha 2020