Termín „black box" se často používá pro zařízení, která jednoduše připojíte a ona plní svou funkci; jinými slovy, víte, co jde dovnitř, víte i co jde ven a nijak se nestaráte o to, co se děje mezi tím. Toho využila i malá anglická firma, prezentující se trochu nevážně jako „skupina milovníků televize, muziky a disko tance". Tvrdí, že když jsme dokázali před více než 40 lety postavit člověka na Měsíc, je nepochopitelné, že ke sledování televize a svých oblíbených pořadů potřebujeme pořád ještě tolik přístrojů a drátů. Jednoduše se tak rozhodli to změnit a nabídnout světu jedinou krabičku, která zvládne všechno.

Plán trochu vágní a smělý, jehož výsledkem je The Little Black Box, skutečně maličká černá krabička, přicházející nyní s přídomkem „v2". Na pohled není ničím zvláštní – váží pár desítek gramů, má čtvercový půdorys 11,6 x 11,6 cm a výšku 2,9 cm, definovanou víceméně vzadu umístěným LAN konektorem. Aby bylo učiněno zadost i estetickým nárokům, pravoúhlá nezajímavost vzhledu je rozbita v levém předním rohu výrazným, fialově zbarveným zkosením. A také firemním logem na horní straně. Čelní stěnu zabírá jen jediná stavová LEDka modré barvy a vedle ní velmi nenápadné spouštěcí tlačítko.

Pravému boku dominují chladící otvory, částečně přesahující až na horní stranu. Zařízení se díky tomu uchladí i při malých rozměrech a v plastovém těle pasivně. Na levém boku jsou dva USB porty 2.0, do kterých zasunete paměti nebo pevné disky s obrazovým materiálem. Je tu také čtečka SD karet, třeba pro obsah z mobilních zařízení. Vzadu pak najdeme již zmíněný LAN konektor, vedle pak jeden výstupní HDMI verze 1.4. Zdroj je externí, pulzní s klasickým vstupem. Žádné sofistikovanosti a hračičky, The Little Black Box v2 jde k věci maximálně jednoduše a přímo.

Stojí rozhodně ztratit slovo za dálkové ovládání – je malé, ergonomicky nadstandardně příjemné a hlavně tak nějak dobře rozvržené, takže se během chviličky naučíte přistupovat k důležitým funkcím v podstatě poslepu. Jako bonus navíc dostanete ještě druhé ovládání (ještě nedávno příplatkové), které má na zadní straně klasickou klávesnici a řeší tak problém zdlouhavého zadávání textů třeba při vyhledávání.

Samotné zařízení je postaveno na platformě Linux, o dostatečnou pružnost běhu se stará dvoujádrový procesor na čipsetu ARM Cortex A9 s 1 GB operační paměti. V praxi jsme se nesetkali s tím, že by se stream byť i ve vysokém rozlišení zadrhl, případně měl systém nějaká zpoždění v reakci na pokyny. Ba naopak, vše je příjemně plynulé. Uvnitř přístroje je ještě 8 GB flash paměti, která slouží pro uchovávání dočasných dat (načtených databází, ale i samotných streamů...). Skvělé je, že pokud ke krabičce nemůžete dovést kabel, není problém fungovat také bez drátů – vestavěná Wi-Fisice postrádá ten nejaktuálnější protokol ac, ale i se standardy 802.11 b/g/n nám stahování dat fungovalo bez obtíží.

The Little Black Box v2 podporuje širokou řádku kodeků a formátů – je jich tolik, že doporučujeme celý seznam projít v popisku u dovozce: http://www.eurostar-ostrava.cz/cs/produkt/2031-the-little-black-box-v2/ . Ani při několika týdnech v podstatě denního používání se nestalo, že by nějaký film, byť z libovolného zdroje, nešel přehrát, nebo mu scházel zvuk; však si krom video formátů poradí přístroj snadno i se všemi kodeky Dolby a DTS, které zvládne buď zpracovat na stereo, nebo jen poslat dál. Co víc, software The Little Black Box v2 je stále ve vývoji a jednou za čas dorazí aktualizace – těch pár, co jsme zažili my, bylo výhradně k lepšímu, ať už v podpoře nových služeb, nebo rychlosti reakcí.

TLBB v2 stojí sice v základu na platformě Linux, tím zásadním je ale softwarová nadstavba XBMC – ta začala jako Xbox Media Center, ale neziskové konsorcium ji během zhruba dekády existence dovedlo na hodně jinou úroveň. V současnosti jde o jednu z nejlepších platforem, pokud je vaším cílem věnovat se digitálním médiím. Největší silou této platformy je obrovské, nepřeberné množství doplňků, které si můžete stáhnout a nainstalovat. Naopak nejslabším článkem XBMC je tak trochu fakt, že je určeno pro geeky, takže je nutné stáhnout jakýsi softwarový „sklad" těchto doplňků, pak najít jejich instalační balíčky, ta nainstalovat a pak teprve rozběhnout. To má k principu „black box" zařízení hodně daleko...

V Anglii se proto rozhodli napsat ještě uživatelsky přívětivou nadstavbu XBMC, který vám přináší možná i miliony filmů, seriálů a hudebních alb na dosah dálkového ovládání. A nejlepší je, že celé ladění prostředí The Little Black Box v2 zjevně míří na počítačově spíš průměrně gramotné uživatele a ty, kteří nemají touhu nic příliš řešit.

Začněme od začátku – úvodní nastavení po prvním spuštění je otázkou volby jazyka prostředí (čeština je přítomna) a preferovaného jazyka titulků. V tu chvíli je zařízení spuštěno a proběhne jen základní aktualizace všech součástí.

Zorientovat se v nabídce je nesmírně jednoduché – názvy jako „Filmy", „Seriály", „Sport", „Rodina" apod. jsou přehledné. Po otevření kterékoliv z nabídek na vás ale vykoukne jen prázdno a ikona „Přidat obsah". Ta nedělá nic jiného, než že vás zavede k seznamu zdrojů obsahu a vy si libovolný můžete nainstalovat. A pak další, další, další a další, dokud nebudete mít dost. Nám se osvědčila služba Genesis (je dostupná pro filmy i seriály, kde najdete cokoliv. Opravdu cokoliv. Možná bude chvíli trvat, než se proklikáte k obskurním horrorům z japonského undergroundu, ale jsou tam také. Najít můžete snadno třeba i to, co je momentálně v kinech. Jde vlastně o velmi uživatelsky příjemnou formu instalace doplňků XBMC.

Genesis je asi nejzajímavější službou pro milovníky filmů a seriálů, byť existují i některé české doplňky s filmy a seriály v češtině. Asi každého napadne, jestli podobné zařízení tedy není nelegální – a my musíme říct, že není. Instalace doplňku vás mimo jiné totiž varuje, že některý obsah může být v některých zemích nelegální a je tedy jen na vás, co si pustíte. Za druhé The Little Black Box vlastně jen nabízí streamy třetích stran, ne žádné své vlastní. A za třetí stažení v Čechách ještě pořád není nelegální (byť byste se upřímně řečeno asi neměli na takový film koukat). Genesis ale mimo jiné nabízí i naprosto „čisté" zdroje – ať už je to váš NAS, nebo služby typu YouTube a mnohé další.

O všech možných i nemožných nastaveních a možnostech The Little Black Box v2 se nejsnáze přesvědčíte ve videu:

Můžeme snad jen dodat, že není problém načíst téměř jakémukoliv obsahu titulky z OpenSugtitles,org, přístroj sám vybere ty pravděpodobně nejlepší a ve většině případů mu to vychází. Pokud by náhodou nesedělo jejich časování, stačí tlačítkem + a – na dálkovém ovládání poupravit v rozsahu až 60 sekund dopředu či dozadu.

Vzhledem k nesmírně příznivé ceně přístroje, jeho úžasně pohodlnému a přehlednému uživatelskému prostředí v češtině a až neskutečným databázím obrazového materiálu, kterými některé doplňky disponují, nelze The Little Black Box v2 nic vytknout. Zobrazovat umí až 1080p a dobrý materiál vypadá zcela srovnatelně se základními Blu-ray přehrávači. I když – snad bychom si mohli postesknout, že TLBB neumí přečíst ISO formát. Malá černá krabička nicméně jednoznačně cílí na pohodlí, pohodlné uživatele a běžné sledování; pokud chcete high end video, samozřejmě sáhnete trochu jinam, ale budete muset zaplatit třeba také 15x tolik. Poměr cena výkon a extrémně pohodlná dodávka obsahu až pod nos jsou v současnosti naprosto nepřekonatelným mixem – v podstatě totiž můžete, pokud zrovna nepotřebujete sledovat některou z českých soup oper, s klidným svědomím zapomenout na klasické televizní vysílání a ušetřit si nějaký ten poplatek za služby typu UPC a podobné. Chcete dobrou radu? Pokud máte rádi filmy a seriály, pokud je pro vás obsah důležitější než ne vždy brilantní forma, pokud máte rádi maximální pohodlí při používání a pokud hledáte ten nejlepší poměr ceny a výkonu v segmentu dostupných zařízení, pak The Little Black Box v2 nemá jednoduše konkurenci.

Kč 3 490,-

--- --- --- --- ---

+ obrovská, v praxi dokonalá databáze filmů a seriálů