Vinyl je krásná hračka, je stylový, je moderní, je prostě vlna, která se šíří světem a strhává stále více a více milovníků hudby. Dokonce i těch, kteří by jinak o hifi ani nezavadili. Právě oni a spolu s nimi mladí a s kvalitním poslechem začínající lidé či ti, kteří prostě chtějí mít vinyl jen jako doplněk (autor článku je mezi takovými...i když nejspíš jen prozatím, protože je to velmi nakažlivé), budou chtít sáhnout po výbavě, která tak úplně nezruinuje jejich peněženky. V tomto segmentu je králem rakouská firma s českou výrobou Pro-Ject.

Produkce této firmy se už nemotá jen kolem gramofonů, dávno tu najdeme i elektroniku „krabičkové" velikosti. Pokud zůstaneme u té, která se bezprostředně dotýká reprodukce černých desek, první „na ráně" jsou přenoskové předzesilovače. Těch firma vyrábí dokonce celkem 11, včetně modelu za více než dvě desítky tisíc, spadajícího do high endových sfér. Tím, proč si mnozí (a v úvodu zmiňovaná skupina obzvláště) cení právě značku Pro-Ject, to je poměr ceny a výkonu, respektive jednoduše bezproblémová finanční dostupnost produktů.

Do redakce spolu s gramofonem Pro-Ject Elemental přibyl i druhý nejnižší phono předzesilovač s prostým názvem Phono Box. Vizuálně na něm není mnoho co popisovat, jde totiž o placičku s typickým firemním designem, který už někdy někde potkal snad každý. Při rozměrech 3,6 x 10,3 x 10,4 cm je nejen velmi slušně zpracovaný, ale také se vcelku pronese – žádné plastikové šidítko.

Dvěma šrouby připevněný čelní panýlek nese jen maličké logo výrobce a název produktu. Černé kovové tělo je tak úzké a široké, že se dozadu sotva vejdou všechny potřebné konektory. Vlevo je to zemnící kolík, vedle něj dvojice zlacených RCA vstupů, dvoupolohové tlačítko pro volbu MM / MC zesílení, vpravo od něj pak další dvojice zlacených RCA, tentokrát určených výstupu a zcela vpravo vstup pro spínaný externí zdroj.

Vnitřní návrh a uspořádání plně odpovídá (velmi nízké) pořizovací ceně, ale vše je logické, organizované a signálové cesty skutečně extrémně krátké. Ostatně – ne nadarmo se říká, že geniální věci bývají jednoduché (i když tady je řešení spíše praktické, než geniální, ale to nevadí...).

Pro-Ject Phono Box umí zpracovat signál jak z MM, tak z MC přenosek. Vstupní impedance pro ty první činí 47 kOhm / 120 pF, pro ty druhé pak 100 Ohm / 120 pF. Oboje bez možnosti úprav či změn, pokud nehodláte překopávat obvodový návrh a součástky (pak si ale nejspíše zvládnete postavit svůj vlastní přenoskový předzesilovač).

Pro-Ject Phono Box jsme zkoušeli v sestavě, která odpovídá jeho zařazení (i když dost možná patří spíše ještě k vyšším modelům). Vinyl přehrával gramofon Pro-Ject Elemental, zvuk pak zesiloval Naim Nait XS, případně NAD C370, ale také Accuphase E-360, T+A PA 3000 HV, T+A Caruso Blu, Peachtree Audio Decco65, Advance Acoustic X-i90 nebo Onkyo A-9050. Právě i v těchto modelech jsme (kde bylo možno) využili zabudovaných RIAA korekčních obvodů, z externích zařízení jsme využili Naim StageLine.

Možná byste tak jako my usuzovali, že v téhle cenové třídě bude zvuk velmi jednoduchý, vlastně až nijaký, jak se to často stává té nejdostupnější elektronice. Kupodivu to tak ale není – Phono Box vykouzlil vlastně docela pěknou atmosféru v „East of the sun, west of the moon" od Billie Holiday („In Memoriam" | 1977 | Polydor | 0 15 2115 ZD). Saxofon je tu hezký, dokonce přesvědčivě kovový, byť se tu nedočkáte žádných informačních orgií – detailů je nicméně dost, aby nahrávka byla zábavná a necítili jste na ní nepříjemnou „deku". Zvuk je příjemně vřelý a laskavý, nevnímáte žádné hrubosti, nebo ostrosti.

„25 or 6 to 4" z výběrové „Greatest Hits" od Chicago (1979 | Amiga | 8 55 670) je na rockovou jízdu sice trochu opatrnější, ale zato slušně čistý. Zvláště pak vokál je slušně srozumitelný. Dokonce ani spletitější pasáže s mnoha zapojenými nástroji se nezašmodrchají do neprostupného zvukového klubka. Dobře zvládnuté je i tempo, všechno si v klidu šlape kupředu, i když nemáte tak úplně pocit, že byste si museli do rytmu podupávat a tančit – muzikální zážitek je spíše na poklidnější straně spektra.

Originální „Yebo!" od Art of Noise („Below the waste" | 1989 | China Records | 839404-1) poukazuje na určitou měkkost přednesu, která ale nakonec není úplně nepříjemná. Vokál je tak poněkud laskavější a vřelejší, ale zato příjemně rozlišený a dostatečně bohatý na informace, abyste neměli pocit, že jen tak kloužete po povrchu. Syntetické basové složky je akorát, navíc, i když se nedočkáte basu, který by vám vytloukl plomby ze zubů, vzhledem k ceně není příliš co řešit a hlavně i nejnižší oktávy respektují celkový charakter a nepůsobí odděleně či nepatřičně nafouknutě, či naopak ploše.

Že Pro-Ject Phono Box je hlavně jemný a klidný, to jsme si potvrdili u „Comin´ Home" od Deep Purple („Come taste the band" | 1975 | Supraphon | 1 13 2213 ZD). Hudba nepostrádá drajv a příjemně se poslouchá, vděčí za to ale hlavně dobrému timingu. Elektrická kytara není příliš vzletná a zvonivá, spíše dost kompaktní, s lehce sametovějším nádechem. Charakteristika phono předzesilovače také nepostrádá stopy toho, co mnozí fandové černých desek hledají a pokládají za „výsostně analogové". Je tu cítit vřelost, celkově bohatý a poměrně barevný zvuk. Poměrně civilní základ však udržuje přednes v korektních mezích.

Nač si vlastně vůbec nejde s danou pořizovací cenou stěžovat, to je dynamika přístroje. Když spustí Gershwinova krásná „American in Paris" v podání slovenských filharmoniků v čele s Dennisem Burkhem (1975 | Opus | 9110 0385), čistý zvuk dává vyniknout pěkně podaným nástrojům, slušné prezentaci prostorových informací, ale hlavně právě dynamice – nástup tónů je rychlý a hudba se vůbec dobře poslouchá, protože z ní cítíte vnitřní jiskru a život. Není tu přítomná žádná výrazná sofistikovanost, ale vcelku snadná srozumitelnost, přehlednost a absence negativních vjemů bohatě stačí k příjemnému poslechovému zážitku.

Pro-Ject Phono Box je patrně nejlevnější „použitelný" přenoskový předzesilovač, který si můžete dopřát. Jednoduché provedení je zárukou dlouhé životnosti, velmi atraktivní se pak vůči schopnostem jeví cena. I díky ní je Phono Box perfektním partnerem i pro ty nejzákladnější gramofony, kterým poskytne velmi dobru službu – určitě lepší, než integrované obvody v dostupných integrovaných zesilovačích, které s takovými gramofony logicky bývají často kombinovány. Na druhou stranu bychom se nebáli doporučit Phono Box ani k některým modelům střední třídy, což je výsledek v této kategorii rozhodně luxusní. Sečteno a podtrženo, i když zvuk Phono Box není dokonalý, jeho měkká poddajnost a laskavost, kombinovaná s čistotou a adekvátní dynamikou, činí poslech černých desek jednoduše fajnový zážitkem. A o to jde, navíc je-li to k dispozici za takhle rozumnou cenu.

Kč 2 780,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jednoduché, kvalitní provedení

+ dobrý zvuk vzhledem k ceně

+ velmi atraktivní cena

ZÁPORY

- za dané peníze vlastně asi nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

Výprodej hi-fi

200 180 hificz

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio