Když se ke mně dostal gramofon a přenoskové rameno od Clearaudia, byl k ní jen tak mimochodem přibalen phono předzesilovač Celaraudio Balance+. Dva oddělené boxy jsou dokladem toho, že phono zesilovač je napájen z externího síťového zdroje, který je dokonce řešen jako napájení dual mono. Zkrátka napájení levého a pravého kanálu je nezávislé, galvanicky zcela oddělené. Ve zdroji jsou napětí z předimenzovaného toroidního transformátoru pouze usměrněna a pokračují vícežilovým kabelem do samotného předzesilovače.
Vlastní předzesilovač má označení Balance+ především proto, že může být od vstupu až po výstup používán jako zcela symetrický. Tím je také mimořádný a pozoruhodný. Přenosky ať už MC nebo MM jsou principiálně řešeny jako symetrické zdroje signálu, kromě stínění systému nejsou jejich vinutí s ničím galvanicky spojena. Pouze pro komerční účely se přenosky zapojují pro jednoduchost nesymetricky a tak je také „zadrátována" většina přenoskových ramen a konstruována většina předzesilovačů.
Takže! Předzesilovač má symetrické vstupy na XLR zásuvkách a možnost připojit i nesymetricky zapojenou přenosku do cinch zásuvek. Pochopitelně pro zachování maximálního odstupu rušivých napětí a zachování skutečné symetrie se oba způsoby zapojení přepínají, nejsou pouze paralelní. Stejně tak jsou řešeny výstupy předzesilovače symetrický a nesymetrický, ty jsou naopak aktivní současně. RIAA korekce jsou v prvním stupni pasivní, a v druhém zpětnovazební, aktivní. Protože je součástí i sluchátkový zesilovač, je v signálové cestě zařazen přesný regulátor výstupní úrovně (Alps). Na předzesilovači je možné kromě symetrického a nesymetrického vstupu přepínat zesílení MC/MM, to znamená 63 nebo 44 dB, současně s tím zatěžovací impedanci přenosky 510 ohm/220pF nebo 47 kohm/220pF a také vypínat subsonický 20 Hz filtr prvního řádu. Na čelním panelu je kromě regulátoru výstupní úrovně spínač „Mute" a možnost vyřazení plynulého regulátoru úrovně. Posledním přípojným místem je zásuvka pro sluchátka.
Z výčtu a popisu ovládacích prvků je zřejmé, čeho všeho je předzesilovač schopen – přepínání MM/MC vstupu (to znamená zesílení spolu se zatěžovací impedancí), nebo zařazení subsonického filtru přímo na vstup pro potlačení vlivu výrazné subakustické rezonance soustavy rameno/přenoska a omezení zpětné akustické vazby v ne příliš akusticky vhodném prostředí (výrazné stojaté vlny, nestabilní usazení gramofonu, náchylnost akustické zpětné vazbě...). Naprosto nestandardní je možnost využití kvalitního sluchátkového poslechu přímo z předzesilovače.
Phono předzesilovače z produkce Clearaudio vždy patřily mezi ty špičkové (Balance+ obdržel druhou cenu phono předzesilovačů na CES2010). Zcela mimo standardní světovou produkci se ale zařazuje předzesilovač se symetrickými vstupy. Problém je v tom, že pro plné využití vyžaduje možnost zapojení přenosky symetrickým vedením. V tuto chvíli mně dostupné gramofony a přenosková ramena mají standardní nesymetrické výstupy. A ani se mi v rychlosti nepodařilo sehnat symetrický propojovací kabel k ramenu SME. Tak došlo na nejhorší - když něco není, musíte si to vyrobit!
První poslech byl s nesymetricky připojenou přenoskou Benz Glider SL osazenou na gramofonu Clearaudio Performance DC, v rameni Clarify (viz test). S popisem charakteru reprodukce bych se vlastně doslova opakoval z testu přenosky.
Druhý „symetrický" pokus byl na gramofonu Mitchell a v rameni SME309 byla MC přenoska Clearaudio Victory II, kterou mám poslechově dost zažitou.
„Symetrický" poslech byl jak na sluchátka, tak přes reprodukční zařízení. První kontakt na sluchátka DT880 je vynikající. Mimořádný odstup, vlastně s rušivými napětími není o čem se bavit – je ticho! Spektrálně vynikající jemné výšky, pevné basy, nic neschází, nic nepřekáží! Prostor reálný, je radost poslouchat staré nahrávky, odehrané v jednom tahu bez střihů. Atmosféra nahrávky zkrátka zůstává. Na sluchátka AKG K1000 sluchátkový výstup předzesilovače nestačí, tak jsem je bohužel musel oželet.
Poslech na „standardní" stereo je opět překvapivě vynikající. Nejsem příznivcem dlouhodobých testů, člověk toho moc neobjeví, spíš si postupně na charakter reprodukce zvykne a nepříjemnosti začne přehlížet. Přepojování kabelů přenoskového ramene vyžaduje určitou opatrnost a energii, a ta se většinou projeví zvýšeným optimismem při poslechu. Zkrátka, chce to klid a časový odstup! Kdo tvrdí, že ne, má občas problém s objektivitou. Nicméně druhý den je všechno stále skvělé. Pevné basy, jemné, „hladké" výšky, pěkný, plastický prostor neomezený jen na rozteč reprosoustav, stereobáze je spojitá, jednotlivé nástroje mají stabilní pozice. Podobné pocity zůstávají i při poslechu starých monofonních nahrávek. Stereofonní bonusy akustických záznamů 45 ot/min nemají konkurenci (Miles Davis - Kind of Blue, Illinois Jacquet - Birthday Party). Moc jsem tomu nevěřil, ale symetrický předzesilovač a symetrické připojení přenosky je dalším zřetelně pozorovatelným krokem ke špičkovému analogovému zvuku.
Musím říct, že zatím jsem lepší předzesilovač v klidu neslyšel. Vážně o něm začínám přemýšlet!!
TECHNICKÉ ÚDAJE
Zesílení (1 kHz) 44 dB MM
63 dB MC
Zátěž 510 Ohm / 220 pF MC
47 kOhm / 220 pF MM
Korekce 75 us / 318 us / 3 180 us +/- 0,1 dB
Zkreslení max 0,001%
Odstup rušivých napětí 89 dB / 74 dB (MM / MC)
Maximální výstupní napětí 10,5 V
Rozměry (š x v x h) / hmotnost 182 x 220 x 55 mm / 1,78 kg předzesilovač
182 x 185 x 55 mm / 2,5 kg zdroj
Kč 54 990,-
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: HIGH-END AUDIO STUDIO | www.highend.cz