2018 01 31 TST Emotiva PT 100 A 300 1

Americká Emotiva staví své stroje s mottem "Re-think high-end" - cílem je nabídnout jednodušeji pojaté stroje s atraktivními cenami, které ale splní co mají - budou opravdu dobře hrát. Vrcholem firemní nabídky je řada X, základním stavebním kamenem je série BasX (což ostatně tato slovní hříčka sama říká) s celkem 16 komponenty. Vrcholem této série je předzesilovač PT-100 a koncový stupeň A-300, které nabízí zajímavé parametry za velmi zajímavé ceny - a to při zachování výroby v USA.

Emotiva PT-100

Předzesilovač PT-100 je strojem pojatým v jednoduchém firemním stylu, i přes nízkou cenu ale nenajdete žádné na první pohled viditelné stopy šetření. Estetika je americká, ale bezproblémová. Robustní prvky po krajích čelního panelu naznačují možnost zakotvit přístroj do racku. Přímo uprostřed broušeného hliníkového čela je pak velký displej s jednoduchými, dobře čitelnými znaky, pod ním je trochu moc výrazně zářící spínací tlačítko (ona trochu decentnosti postrádající zářivost je vlastní všem firemním produktům), vlevo dvě maličká tlačítka pro přepínání vstupů a v jejich blízkosti ještě malý sluchátkový jack. Regulaci hlasitosti řeší prvek plastikový, trochu obyčejný, ale poplatný cenovce - i tady je trochu otravné modré podsvícení.

Zadní panel štíhlého stroje (zhruba 4 kg jeho hmotnosti se vtěsnaly do šířky 43,2 cm, výšky necelých 6 cm a hloubky 31,75 cm) okupuje v dnešní době pro moderní přístroje v podstatě běžná sada konektorů. Vstupy jsou tu dva standardní analogové linkové a jeden phono včetně možnosti přepnout mezi zesílením pro MM a MC přenosky. Ty doplňuje ještě konektor pro FM anténu a hlavně blok digitálních vstupů - je tu koax, optika, ale také USB typu B pro připojení počítače nebo USB slot, do nějž zasunete firemní bluetooth modul.

2018 01 31 TST Emotiva PT 100 A 300 2

Je tu také 3,5 mm jack pro kabelové spouštění dalších komponentů. Výstup signálu je rozdělený do dvou párů cinchů - jeden je klasický pre-out, druhý je určený primárně subwooferům (pravý kanál lze použít jako mono). Napájení zajišťuje malá zásuvka, žádné výraznější hrátky s kabely tedy neočekávejte.

Na předzesilovači je možné nastavit klasické tónové korekce, stejně jako třeba vyvážení kanálů. D/A převod řeší čip AD1955 s rozlišením 24 bit / 192 kHz. Analogová část pracuje v rozsahu 5 - 50 000 Hz (+/- 0,04 dB) s THD+N pod úrovní 0,0015% (váženo křivkou A) a intermodulačním zkreslením pod úrovní 0,004%. To jsou v dané třídě neuvěřitelně dobré hodnoty, stejně jako udávaný odstup signálu a šumu 115 dB. Stejně tak v digitální části, kde je frekvenční rozsah 5 - 20 000 Hz (+/- 0,15 dB), THD+N 0,003% a menší a intermodulační zkreslení 0,007%.

2018 01 31 TST Emotiva PT 100 A 300 3

Emotiva A-300

Nejvýkonnějším z dostupných adekvátních dvoukanálových zesilovačů pro PT-100 je model A-300. Vizuálně dokonale "lícuje" s předzesilovačem. 11,5 kg jeho hmotnosti je v šířce 43,2 cm, výšce 10 cm a hloubce 39,4 cm, přístroj lze opět celý usadit do racku.

Vpředu najdete plochu podobnou displeji, místo znaků má ale jen dvě diody, které svou modrou barvou ukazují aktivní kanál. Pod tímto pásem je spínací tlačítko - stejně vypadající i křiklavě svítící jako u předzesilovače.

2018 01 31 TST Emotiva PT 100 A 300 6

Zadní panel nabízí klasickou napájecí zásuvku s kolébkovým vypínačem (kde napájecí část automaticky detekuje napájecí napětí a tomu se přizpůsobí), uprostřed vertikálně uspořádané řešení s cinchovým vstupem a standardními reproterminály (jsou tu dva bloky, jeden pro levý, druhý pro pravý kanál). Úplně vlevo je pak dvojice 3,5 mm konektorů kabelové spouště (vstup a výstup) a dvoupolohové šoupátko, jímž lze vypnout zmíněné LEDky vpředu.

Vnitřní konstrukce A-300 stojí na naddimenzovaném lineárním napájecím zdroji a zesilovacích modulech, které pracují s velkými proudy (což v dané třídě rozhodně není běžné řešení). Dostatek energie zajišťuje poměrně velký toroid, výkonová část je stíněná od okolí mohutným chladícím profilem, na který ještě fouká dvojice nízkootáčkových větráčků. Na chladiči jsou vidět dva páry tranzistorů na každém kanálu.

2018 01 31 TST Emotiva PT 100 A 300 7

Díky nim umí A-300 dodat 150 Wattů na kanál do 8 ohm (20 - 20 000 Hz při THD menším než 0,01%). Špičkový výkon do 4 ohm pak činí 300 Wattů - víc než dostatek. Zesilovače pracují ve třídě A/B a jsou tím pádem jedněmi z nejvýkonnějších řešení v této cenové hladině. Tlumící faktor činí 500. THD+N váženo křivkou A při plném výkonu nepřekračuje 0,02%. To vše jsou na papíře vysloveně výjimečné parametry, kterým se za 16 000,- těžko věří. Stejně jako třeba odstupu signálu a šumu 100 dB při 1 W. Všechny provozní parametry navíc hlídá mikroprocesor.

Set Emotiva PT-100 / A-300 jsme poslouchali zejména jako komplet ze zjevných důvodů; hrálo se s OPPO UDP-205 (i v roli předzesilovače), s Pioneer BDP-LX71, s ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo Cambridge CXC. Kombinovali jsme ale také s Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / Naim NAP 250 (ve všech podobáh), s Norma Revo IPA-140 (která fungovala jako předzesilovač) nebo s Cambridge CXA80. Poslouchali jsme na Harbeth Monitor 30, Fischer & Fischer SN-70 nebo Xavian Perla, o kabelech a dalších komponentech se dočtete více v pravém sloupci.

2018 01 31 TST Emotiva PT 100 A 300 12

Basovou linku v "How deep is your love" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) zvládl zesilovač tak, jak to v kategorii do 30 000,- Kč rozhodně není běžné. Byl cítit výkon, autorita, důraz a působivá výbušnost, kontrabas byl sice možná trošku tvrdý, ale zato utažený, sebejistý a až překvapivě samozřejmý. Brnknutí bylo výtečně definované, tón pevný, konkrétní a nesmírně energický, jednoduše něco, co vás za dané peníze naprosto odzbrojí. Ano, je to zvuk zaměřený na přesnost a na autoritativní zapůsobení, spíše než na delikátní barevnost, nicméně je to nesmírně zábavné a tolik energie a jistoty jsme od žádného stroje v této cenové hladině doposud neslyšeli.

Vokál Ann Hampton Callaway v "Blue Moon" ("Blue in the night" | 2006 | Telarc | CD-83641) byl parádně čistý, celé pásmo je výtečně transparentní, vnímáte technickou brilanci a jistotu, kterou jinde za takové peníze sotva najdete. Vlastně výtečně artikulovaný zpěv působí v porovnání s konkurencí jako by se do toho zpěvačka prostě o něco více pustila, jako by všechno intenzivněji prožívala. Detailnost je vlastně solidní a set Emotiva hraje poměrně "napřímo" - netají lehkou kousavost sykavek, ale zase nabízí velmi dobře srozumitelný vokál, který má živost, energii a přirozenou barvu.

2018 01 31 TST Emotiva PT 100 A 300 10

Rychlý, nekomplikovaný a velmi solidně čistý přednes děleného zesilovače Emotiva zafungoval vzhledem k ceně na výtečnou také v nejvyšším pásmu - výšky, ať už činely nebo různá další větší či menší chřestítka, cinkátka a ťukátka, ve "Spirit of the air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) byly pěkně rozpracované, objemově jich snad mohlo být víc, je to tenčí a lehčí, ale třeba činel už se z jednolitého šumění začíná sebevědomě "rozlepovat" na pěkně zaříznuté jednotlivé údery metličky. Emotiva hraje spíše blíže analytickému stylu, hudba je přehledná, zvuk si na nic nehraje, je vlastně v dobrém slova smyslu jednoduchý, nepřikrášelovaný, možná snad pro někoho suchý, ale zato výrazně přesnější, než je zvykem.

Poud je pak za dané peníze něco opravdu oslňující, je to dynamika, výbušnost, razance a snad až nevyčerpatelný příval energie, který koncový stupeň protlačí skrze libovolné reprosoustavy. Vlastně velmi sebevědomě a za dané peníze naprosto nekritizovatelně si zesilovač poradil s Orffovou opulentní "O Fortuna" z "Carmina Burana" ve verzi Riccarda Chaillyho s RSO Berlin (1984 | Decca | 411 702-2). Dokonce i razantní tympán byl pevný, byl konkrétní a byl energický bez ohledu na hlasitost. Každá jeho rána byla dobře kontrolovaná, v dané třídě vám snad žádný stroj nedá tak neochvějně a autenticky nelimitovaný zvuk velkého bubnu. Hudba jako celek pak má drajv, sice vás nesmete velkým objemem, je to vlastně možná trochu tenčí, ale velmi dynamické a přesvědčivé.

2018 01 31 TST Emotiva PT 100 A 300 15

Davisova "Pharaoh´s Dance" z desky "Bitches Brew" (1999 | Columbia | C2K 65774) ukázala na výjimečnou schopnost zesilovače (samozřejmě stále v rámci své cenové kategorie) hudební signál zorganizovat a kontrolovat. Podání je čisťoučké a transparentní, reprosoustavami pronikají i velmi jemné detaily, překrývající se nástrojové linky jsou vedené jistě a čitelně, máte prostě pocit, že celý ten živelný jazzový chaos dává smysl a vy se v něm orientujete. Analytické schopnosti PT-100 a A-300 jsou ale rozhodně na špičce toho, co za 30 000,- Kč můžete doma mít. Není to takové to jemňoučké, delikátní ryze high-endové podání, přeci jen je to spíše technicistní přístup k věci, ale ne chladně odtažitý.

Prostor hudební scény ve "Waiting" od The Paperboys ("Closer to the music vol. 3" | 2009 | Stockfish | SFR 357.4009.2) měl stále ještě maličko citelné těžiště v prostředku, šíře byla definovaná roztečí reprosoustav, celkem překvapivě tu byl efekt hloubky scény protažené nejen kousek dozadu, ale jaksi i o krůček dopředu před reprosoustavy. Přednes byl dostatečně vzdušný a opět organizovaný, takže lokalizace nástrojů byla bezproblémová - v dané třídě je to prostě něco, k čemu nemůžete říct půl křivého slova.

2018 01 31 TST Emotiva PT 100 A 300 16

Cashovu "Like a Soldier" ("American Recordings" | 1994 | american | 0602537351145) pak nechal set PT-100 / A-300 vyplout do prostoru s lehkostí a nekomplikovaností, která je v této cenové lize výjimečným úkazem. Je to skutečně high-fidelity, je to zvuk čistý, s přirozenou barevností kytary a pěkným prokreslením hlasu, všechno je jasně zaostřené, vybízející k poslechu, neostýchavé, sebevědomé - prostě takové, jak byste z necelých 30 000,- asi nečekali, že to může být.

Dělený zesilovač Emotiva s předzesilovačem PT-100 a koncovým stupněm A-300 na nás udělal dojem. Jednak vám dá dobrý pocit ze své dělené formy, která v dané ceně není rozhodně obvyklou možností, jednak je to férová výbava předzesilovače (ačkoliv tuner je vlastně obyčejný, byť české nabídce vzduchem šířených rádií stačí) s použitelnými analogovými i digitálními vstupy a jednoduchým, ale uspokojivým phono předzesilovačem, takže vám vlastně nic reálně neschází. Provedení jako celek není špatné, že jsou tu sem tam levnější detaily, k tomu asi nejde s ohledem na cenu moc říct, stejně jako k místy spíše zaoceánsky blyštivé estetice. Ale záleží na tom? Ne... Protože když si pustíte cokoliv budete chtít, tak energie, dynamika, čistota a celková naléhavost reprodukce je prostě parádní. Emotiva PT-100 / A-300 je etalonem toho, jak má hrát zaplatitelná dvoukanálová elektronika hladiny do 30 (a dost možná i víc) tisíc.

Kč 12 490,- - předzesilovač PT-100

Kč 15 990,- - koncový stupeň A-300

Kč 25 990,- - set PT-100 + A-300

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výjimečně atraktivní cenovka a poměr cena / výkon

+ solidní výkon koncového stupně

+ velmi solidní kontrola na danou třídu

+ pěkná výbava předzesilovače

+ na danou cenu až neuvěřitelně čistý, přesný, energický a kontrolovaný výkon

ZÁPORY

- občas zvuk působí trochu tenčím dojmem

- lacině působící dálkové ovládání

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: WDQ | www.wdq.cz | www.avhifi.cz 

Slevová akce beyerdynamic Amiron Home a Chord Hugo 2

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

BaSys CS

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
+ Cardas Clear
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 yamaha  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha