Označení „Made in Japan“ si vydobylo za dlouhá léta pozici puncu kvality (i když by se i zde našly „čestné“ výjimky). U značky Luxman to pak platí dvojnásob – však už i v České republice vešlo ve známost, že Luxman je vlastně přímý a jediný konkurent prestižního jména Accuphase. Poslední dobou se pak váha dobrého jména obou značek poměrně výrazně převažuje směrem k tomu z osackých výrobců, který skrývá ve svém názvu „luxus“.

L-505u je nejnižším z řady integrovaných zesilovačů Luxman, vlastně takovou vstupenkou do světa Luxman. Přesto od prvního pohledu zapadá do celé řady – masivní tělo, nadstandardní rozměry 46,7 x 17,9 x 43,7 cm, váha 21 kg... Vše řadí pět set pětku do kategorie velkých přístrojů. Dva velké ciferníky s masivními rafičkami, ukazujícími aktuální sílu generovaného signálu, jsou vyvedeny oproti „áčkovým“ kolegům v letně modré barvě. Působí tak sice o trochu méně vřele než ostatní přístroje třídy A, přesto vypadá přístroj při provozu stále velmi kouzelně. Ostatně, překvapivě velký kus zážitku z reprodukce hudby dělá u Luxman právě pozorování obou rafiček.

Čelní panel dotváří vedle dvou dominantních displejů také dvojice masivních „knobů“ - regulátor hlasitosti a přepínač vstupů. Oba knoflíky mají perfektní chod a pocit z materiálu je čistá radost. Prostě adekvátně cenové kategorii. Je radost dotýkat se povrchu přístroje. Pod displeji je sada korekčních regulátorů – volba vstupu nahrávací smyčky, volba aktivního páru reproduktorů (Luxman L-505u má čtyři páry repro terminálů), možnost volby hrát stereo, levý či pravý kanál nebo stáhnout signál do mono reprodukce, pak už jen klasická kontrola tónů – basy a výšky (+ / - 10dB na 100Hz a 10kHz). Tři poslední maličká tlačítka na pravém dolním rohu řeší vyřazení tónové kontroly ze signálové cesty, oddělní subsonických kmitočtů ze zpracovávaného signálu a „separate“ řeší rozdělení předzesilovací a výkonové části zesilovače pro možnost zapojení různých procesorů a korekčních filtrů. Kompletní výčet funkcí předního panelu ještě dovršuje klasické Stand by tlačítko s intenzivně modrou LED diodou, volič pro MC přenosku a také „velký“ 6,3mm jack pro sluchátkový odposlech.

Zadní strana pak skýtá pohled na množství konektorů. Jsou tu čtyři klasické linkové vstupy a jeden pro phono (k dispozici je MM i MC korekce) předzesilovač. Poté ještě dva nahávací / monitorovací výstupy. V řadě RCA konektorů pokračuje pre-out a main in, tedy výstup z předzesilovače a přímý vstup do koncového stupně. Sadu doplňuje jeden pár symetrických XLR vstupů. Na velmi čistém zadním panelu pak najdeme ještě zemnící kolík, čtyři páry masivních šroubovacích svorek reproterminálů a klasický napájecí konektor.

Luxman L-505u je – jak již bylo řečeno – integrovaným tranzistorovým zesilovačem, hrajícím ve smíšené třídě A/B. Zde dává „více než“ 100 W na kanál do zátěže 8 Ohm, „více než“ 140 Wattů pak generuje do poloviční zátěže. Luxman se také chlubí příznivou hodnotou maximálního zkreslení v celém slyšitelném pásmu – pouze 0,03%. Stejně tak je velmi vysoká hodnota odstupu signálu a šumu – u standardních linkových vstupů je to dokonce 105dB, velmi zajímavých čísel se ale dobereme i u phono předzesilovače. 91 dB pro MM a 75 dB pro MC, víc, než mají leckeré externí kousky. Tlumící faktor je také poměrně slušných 110, kontrola basů tak bude již dle papírových parametrů poměrně slušná.

Samostatný odstaveček si zaslouží dálkové ovládání. Je masivní, hliníkové a s jeho hmotností si můžete dovolit v pohodě zatloukat hřebíky do rakví konkurenčních modelů – kéž by takové ovladače dělal v dané cenové kategorii každý výrobce. Tlačítka jsou sice poměrně malá, ale za běžných okolností není nejmenší problém najít co je potřeba.

Leccos o kvalitě Luxman L-505u napoví i pohled na vnitřnosti tohoto zesilovače. Dva masivní chladiče s koncovými stupni jsou od zbytku elektroniky odděleny čtyřmi tlustými přepážkami, trafo má dostatek prostoru pro „dýchání“, vlastně všechny součásti, které být odděleny mají, tak odděleny jsou. Dokonce i výstupy repro terminálů mají svou vlastní malou komoru. Odstínění rušení mezi jednotlivými sekcemi tak zjevně není bráno na lehkou váhu.

Poslechové testy probíhaly v havířovském studiu Navrátil Audio. Sestav bylo povícero, hlavními reprosoustavmi se staly Usher CP-8571 II s diamantovým výškáčem, hrály ale také Usher Dancer Mini One DMD nebo Xavian Giulietta. Zdrojový signál obstaral vynikající SACD přehrávač Luxman D-05, alternativu k zesilovacímu prvku pak čistě áčkové stroje Luxman L-550A II a geniální dělenec C-600f / M600A. Kabeláž nebylo nutno řešit jinou, než špičkové Crystal Cable v různých modelových variacích – dokázaly vést signál celým systémem přesně tak, jak bylo na této úrovni potřeba.

Těm, kteří jsou uvyklí či alespoň někdy slyšeli zvuk Luxman zesilovačů, pracujících v čisté třídě A, může přijít L-505u zbytečně tvrdý a přímý, ale to je prostě charakter otevřené třídy A/B. Díky tomu dokáže dát o trochu zajímavější „šmrnc“ elektrifikovaným moderním žánrům. Oproti vyšším sourozencům pak na druhou stranu trochu ubírá u jemnosti a vytříbenosti například u akustické hudby, rozhodně však nijak zásadním způsobem. Jedná se prostě o jemné nuance charakteru, umožňující posluchačům vybrat si ten nejvhodnější zesilovač podle jejich poslechových preferencí a nejposlouchanějších žánrů. Ale pozor – snadno se při poslechu stane, že zatoužíte (tak jako my) po tom umístit do svého racku jak L-505u, tak L-550A II a jen tak si podle momentální chuti přepínat.

Když mechanika D-05 spolkla první CD a spustila masivní linku kontrabasu Michaela Arnopola z „A fortnight in France“, ukázalo se, že pět set pětka má na basech velmi blízko k již zmiňované a všude oceňované pět set padesátce. Pevné, přesně vykreslené tóny, realistické barvy a velmi snadná čitelnost celého spodního pásma s velkým, „áčkovým“ objemem. Přestože Luxman také plně kontroluje všechny energii vtékající do poslechového prostoru, zůstává velmi muzikálním, vřelým a pohodovým přístrojem – žádný tvrdý a až příliš svázaný projev.

Že smíšená třída A/B bude nejvhodnější pro rock a vůbec všechny žánry, kde hraje roli zkreslená kytara a další podobné nástroje, to potvrdil Dave Matthews ve skladbě „Don´t drink the water“. I v instrumentálně náročných pasážích udržel Luxman nad zvukem plnou kontrolu, zvuk kopáku je přesně odměřený a razantní, nad ním pravidelně „bručí“ baskytara se stejně dobře artikulovanými tóny. Zvuk má drajv a jakési syrové kouzlo, posazené na rychlosti a vřelém charakteru (nejen) nejspodnější třetiny pásma.

Ani zbytek reprodukovaných frekvencí nijak nezaostává za kvalitou basu – přestože v porovnání s L-550A II (o dělenci C-600f / M-600A už raději ani nemluvě – to je ovšem kompletně jiná liga) je zvuk přeci jen o něco hrubší a tvrdší, jakoby naléhavější, rozhodně to neznamená, že by se třeba klasická hudba nedala poslouchat. Ačkoliv reprodukce není tak sametová jako u čistě áčkového sourozence, například Mussorgského „Velká brána Kyjevská“, pompézní a náročné dílko ze sampleru Crystal Cable Arabesque je stále velmi příjemně poslouchatelné, Luxman odděluje s velkou jistotou a samozřejmostí všechny vrstvy hudby a jednotlivé nástrojové sekce umisťuje přesně v prostoru, čímž vzniká výborně čitelná iluze skutečné hudební produkce. Zvláště na smyčcích je pak ale znát trochu tvrdší, říznější a chladnější charakter L-505u v porovnání s L-550A II.

Co se dá vlastně říci závěrem? Luxman L-505u je nejdostupnějším strojem ze stáje Luxman a jeho cenovka leží pod onou magickou hranicí jednoho sta tisíc. To není špatné na to, že sdílí většinu technologií, kompletní kvalitu výrobního provedení a aristokratický základ zvukového projevu se všemi svými většími sourozenci. Hlavním rozdílem je pak vlastně jen ladění jeho zvuku na větší univerzálnost napříč hudebními žánry. Stává se tak ideálním přístrojem pro ty, kteří poslouchají převážně moderní muziku s určitým občasným přesahem ke klasice, jazzu či akustickým žánrům, které tento Luxman reprodukuje dostatečně v pohodě, aby obhájil svou cenovku. Na elektrifikovanou hudbu je pak přesně tím správným nástrojem. Za o maličko více než devadesát tisíc tak v kostce dává ochutnat plný potenciál konstrukcí s logem Luxman s charakterem pro běžného posluchače – a ti, jimž by časem snad narostla chuť po větší jemnosti, klidu a vřelosti reprodukce stačí doplnit svou sestavu o L-550A II a od té doby až dokud neselžou elektronické obvody těchto miláčků, nebude co řešit krom nutnosti najít si dostatek volného času pro jejich poslech.

Kč 92 820,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ krásný design a luxusní výrobní provedení

+ dostatek konektorů i pro rozlehlejší audiosystém

+ ideální kompromis jemnosti třídy A a energie třídy B

+ dostatek síly i pro náročnější reprosoustavy

+ za předvedený výkon příjemná cena

ZÁPORY

- charakter A/B třídy nemusí vyhovovat každému a každé hudbě

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Daniel Křeček / Luxman + Usher Audio

www.luxman.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 606 346 822

Přenosky Ortofon

XAVIAN - ručně vyráběné reprosoustavy

GMG Power

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

AV Center

Audio Physic | AVITSmart

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio