2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 1

Řada 600 od anglických Bowers&Wilkins je stálicí na nebi ještě rozumně dostupných hi-fi reprosoustav a to již hodně dlouho. V poslední generaci se pak nabídka sice značně zjednodušila (konkrétně na dva regálové a jeden sloupový model), jinak je to ale stále ten klasický, typický britský výrobce, který od místnůstky Johna Bowerse v zadní části obchodu Roye Wilkinse ušel za ten čas od roku 1965 dlouhou, předlouhou cestu k dominantní světové značce.

Přímo veprostřed série 600 se nachází kompaktní regálový model 606 - ozvučnice z MDF panelů jsou čistě pravoúhlé, čistější a modernější než v generaci předchozí, v matné černé i bílé úpravě vypadají šik a s váhou 6,9 kg nabízí velmi slušné zpracování, které patří v dané kategorii k velkému nadprůměru. Není to okázalý luxus, ale nenarazíte ani na sebemenší detail, který by působil zanedbaně či nepromyšleně. Navíc jsou díky své čistotě 606 i se svou výškou 34,5 cm, šířkou 19 cm a hloubkou 32,4 cm snadno začlenitelné do jakéhokoliv interiéru.

Čistotu designu podtrhuje zasazení obou měničů do čelní desky bez viditelných šroubů, ale třeba i celkové ladění barevnosti "do chladna" díky přeměně typické žluté středobasové membrány na stříbřitou díky změně technologie. Vysokotónový reproduktor je pak překrytý relativně řídkou vypouklou mřížkou.

2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 2

Zadní stěna je osazena spojitým plastikovým prvkem, který sdružuje výdech bassreflexu s typickým důlkováním systému Flowport, zklidňujícího proudění vzduchu, s běžnou vaničkou s dvěma páry reproterminálů.

O nejvyšší frekvence pečuje kopulka o průměru 2,5 cm, membrána je hliníková a reproduktor má vzadu variaci na téma "Nautilus trubice", tedy ubíhající a ztenčující se trubičku s vnitřním tlumením, v němž se odbourává nežádoucí energie ze zadní strany membrány.

2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 3

Středům a basům je určen kónus o vcelku tradičním průměru 16,5 cm, který je z relativně nového materiálu Continuum - tato vlákna nabízí lepší parametry než kevlar a vývoj trval firemně mnoho a mnoho let, načež ještě dalších pár trvalo, než si materiál našel cestu z vrcholných modelů směrem dolů k "mainstreamu".

Výrobce udává u dvoupásmového systému frekvenční rozsah 52 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), přidává k tomu citlivost 88 dB / 2,83 V / m a impedanci 8 ohm, ačkoliv přiznávaný propad sahá až na 3,7 ohmu.

2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 4

Bowers&Wilkins 606 jsme poslouchali v akusticky precizně doladěných prostorách dovozce, kde jsme je primárně krmili sestavou Denon - PMA-800NE, DCD-800NE a DNP-800NE, nicméně zkoušeli jsme také gramofon DP-450USB stejného výrobce nebo Rotel RA-1592 či McIntosh MCD600, C52 a MC1.25KW jako takovou poněkud předimenzovanou sestavu. Ve všech případech jsme ale měli k dispozici kompletní kabeláž InAkustik. Porovnávali jsme s Bowers&Wilkins 603 nebo 800 D3, ale také s Polk Audio Signature S60e, S55e nebo S20e.

Od poměrně kompaktních ozvučnic tak nějak ani navzdory relativně odvážným specifikacím nečekáte hluboký a mručivý bas - určitě ne daleko od stěn, jak jsme je poslouchali my. Ale ukázalo se, že v "Pink Panther Theme" s Plasem Johnsonem ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) má citelnou a poměrně odvážnou basovou linku, která sice samozřejmě nerozechvěje základy domů, ale hraje bez stresu, bez napětí, je dobře artikulovaná a na danou kategorii nabízí excelentní přesnost a čistotu hlubokých tónů, byť s váhou poplatnou fyzickým rozměrům.

2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 5

Skvělou práci pak 606 odvádí ve středním pásmu, třeba na zpěvu Julie Stone v "I´m not yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132). I se základními zesilovači se může chlubit čistotou, konkrétností a pevností nad standardy své kategorie. Zejména ona konkrétnost a pevnost jsou na vlastně dostupnou regálovku imponující a celková spořádanost s analytickým nádechem vám otevřou nahrávku pěkně do hloubky. Je to velmi informativní přednes, byť s nádechem technicistnosti. Není to ale detail za každou cenu, je to skutečně výsledek agilních a precizně reagujících reproduktorů.

Cinkotu činelů a perkusí v "The Drum Shop" z disku "The Absolute Sound Reference Vol. 2" (2016 | STS Digital | STS-6111152) byl pak poněkud zdůrazněný, energií dominující celé skladbě a je znát, že nové vysokotónové měniče dostávají opravdu hodně prostoru. Na druhou stranu je každé cinknutí jasné jako sklo a i tady cítíte, že 606 umí být na svou kategorii velmi analytické a třeba velmi dobře vystihnout rozdíly mezi jednotlivými činely co do velikosti a to není v dané třídě úplně běžné. Je ale fakt, že stejně zdůrazněné budou případné problematické pasáže a ostré výšky.

2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 6

Na poměrně středně velkých a vlastně dostupných regálovek si 606 důstojně poradily i s dynamickými špičkami v Coplandově "Gun Battle" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS DIgital | STS-6111139). Lehký středobas umí dát solidní ránu a reaguje rychle a přesně v prakticky jakékoliv kombinaci - překvapivě dobře na danou cenovou hladinu. Spíše než objem a hřmotnost tu najdete rychlost a konkrétnost, ale to je koneckonců ten správný hi-fi přístup.

Také v detailech je posun oproti minulé generaci působivý - i to má co do činění s výrazně přesnějšími reakcemi středobsu a tak třeba v "Don´t cry it´s only rhythm" od Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) oceníte díky na danou třídu skvělé transparentnosti i drobné detaily a krátké zášlehy syntetických zvuků včetně tenounkého cinknutí, které se ale neztrácí ani pod celkovým závalem elektronického prskání. Reprodukci velmi dobře charakterizují slova jako pevnost a organizovanost, navíc to není detail za každou cenu, není to tlačení na pilu, ale přirozeně působící schopnost prostě stíhat rozlišit i drobné nuance.

2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 7

Ani ve velkém prostoru a relativně daleko od sebe i od poslechového místa se 606 neztratily - myšleno z pohledu rekonstrukce prostoru hudební scény. V "Thus saith my Cloris brite" v podání Renaissance Ensemble ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) zůstala reprodukce spojitá, hudba nebyla svázaná v ozvučnicích, ale roztáhla se pěkně po prostoru poslechové místnosti a vlastně všechno fungovalo velmi dobře - reprodukce byla vzdušná, pocit lokalizace opět v kontextu dané třídy vzorový a celkově prostě máte pocit, že před vámi je načrtnutá přehledná hudební scéna s jasným pravolevým ukotvením i náznakem hloubky, tak jak to má být.

Nejdůležitější ale v konečném součtu je to, jak snadno vám 606 zahrají, jak nenuceně (tedy spíše jak málo nuceně v kontextu dané třídy) zahrají i vrstevnatou "Vuolgge Mu Milende Bassivarrái" od Mari Boine ("Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) se solidní jistotou a ukázněností. Můžete hrát i opravdu, opravdu nahlas a 606 to nevyvede z míry, přičemž ale i v relativně tiché reprodukci jejich zvuk zůstává čitelným. Není to muzikální zvuk, reprodukce by se patrně dala popsat jako jaksi "neutrální", přeci jen techničtěji zaměřená, ale na druhou stranu velmi nenásilně konzumovatelná, neúnavná a příjemná.

2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 11

Jméno Bowers&Wilkins vytváří už samo o sobě poměrně vysoká očekávání, nicméně jak ukazuje i nový model 606, jsou to očekávání odpovídající - protože kdo jiný než takhle velká firma může nabídnout tak technologicky dotažený produkt, jako jsou nové 606? Transparentnost a přesnost středobasového měniče si zaslouží uznalé pokývnutí a snad jediné, nač je třeba si u těchto regálovek dát pozor, je z řetězu poněkud utržená energie nejvyššího pásma, díky které se dozvíte o každé slabině svého řetězce nebo nahrávky. Pokud nicméně hledáte solidní jistotu, všestrannost, energii, detail a za dané peníze excelentně živou reprodukci, pak byste B&W 606 měli zařadit na svůj seznam modelů k poslechu.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 m1

Frekvenční odezva - v ose

Malé 606 jsou překvapivě a vlastně až famózně lineární od cca 100 do 4 000 Hz, tedy v nejkritičtějším rozsahu, s jen drobounkým propadem pak sahají až k 60 Hz, tedy vlastně skoro tam, kam výrobce specifikuje. Relativně pozvolný pokles energie u basů bude znamenat, že 606 budou v pozici u zdi mít poměrně bohatý basový základ. Co je ale hodně atypické, to je mírný propad energie na 5 kHz, který by nebyl nic problematického, nebýt následného obrovského nárůstu energie se špičkou na cca 12 kHz. Výšky jsou jinými slovy mocně zdůrazněné.

2019 04 30 TST Bowers Wilkins 606 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Impedance naznačuje svým sedlem naladění bassreflexu na cca 45 Hz, jinak se ale povětšinou drží nad hranicí 5 ohm, přiznávaný propad nastává až u úplně nejvyšších frekvencí nad 10 kHz, kde už je ale energie nízká a tudíž by to nemělo být nic problematického. Elektrická fáze se vyklání směrem do záporných hodnot relativně výrazně a zejména propad na 90 Hz, ale i ten v oblasti 3 000 Hz budou relativně náročnějšími místy pro elektroniku, s níž se v této cenové hladině počítá. Na 800 Hz je vidět maličká záchvěv, prozrazující nějakou nepatrnou rezonanci skříně. Vzhledem k nevýraznosti ale nebude zdrojem žádného zkreslení či zabarvení.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

Kč 17 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkný design

+ zřetelně dospělejší charakteristika oproti minulé generaci

+ i z menších ozvučnic se dočkáte nějakého toho basu

+ důstojně se rozehrají prakticky s čímkoliv

ZÁPORY

- poněkud zdůrazněné nejvyšší kmitočty

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

Focal Diva Utopia

AQ Show 2024

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies