800 150 dynaudio partner

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 1

Řada 600 už dlouhá, předlouhá léta tvoří základ nabídky jednoho z nejznámějších světových výrobců audio techniky, anglické legendy Bowers&Wilkins, která své jméno dává na obdiv už přes 50 let. Nejnovější generace změnila číslování, aby srovnala označení s vyššími souputníky a navíc přejala kromě jmen i řadu designových prvků a technologií. Kraluje jí jediný sloupový model v sérii, označený číslem 603.

Je to klasický sloupek, kombinující až archetypální podobu pravoúhlé reprosoustavy s moderní čistotou a proporcemi dobře balancujícími mezi pocitem velké ozvučnice a skladností v reálním světě a to i přesto, že korpus je posazený na základně. V reálných číslech mají B&W 603 výšku 105,5 cm, šířku 19 cm a hloubku 34 cm (s tím, že podstavec má půdorys 32 x 37 cm) a váží díky skříni z MDF profilů s neošizenými vnitřními rozpěrami citelných 24,1 kg.

Ozvučnice je čistší než u minulé generace, hladší na spojích a jednoduše vypadá dobře, lhostejno zda v černé nebo bílé. Na čelní stěně, což je vlastně samostatně přisazený panel, je čtveřice měničů s membránami vyvedenými v odstínech šedé (což je velká změna oproti doposud charakteristické svítivě žluté u středotónových měničů), výškách je ukrytý za kovovou mřížkou, koše wooferů a středotónového reproduktoru jsou schované pod kroužky.

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 2

Při pohledu na zadní panel neuvidíte proti minulosti žádné spoje, i to podtrhuje modernost designu a celkový pocit čistoty. Co se nezměnilo, to je vanička s mírně nakloněnými reproduktorovými terminály, jsou tu čtyři pro možnost bi-ampingu / bi-wiringu. Na plastový odlitek navazuje bezešvě i nátrubek bassreflexu s typickým dolíčkováním po vzoru golfového míčku - to má za úkol zklidnit proudění vzduchu, zejména při vyšších hlasitostech.

Nejvyšším tónům je vyhrazená hliníková kopulka s průměrem 2,5 cm, má krom integrovaného krytu i tubus na zadní straně, který slouží jako tlumená pracovní komora. Celý měnič je oddělený od zbytku ozvučnice tlumícím materiálem, takže do křehkých nejvyšších tónů proniká jen minimum zkreslujících vibrací. Rezonanční kmitočet je až na 38 kHz, daleko od slyšitelného pásma.

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 3

Největší změnou je použití nových středotónových kónusů, stříbřitá barva membrány o průměru 15 cm a černá protiprachová čočka uprostřed napovídají, že jde o materiál Continuum, který si během let našel cestu až z vrcholné série 800. Kónus používá neviditelné zavěšení FST. Osazení doplňuje dvojice wooferů, jejich membrány jsou vyrobeny z klasického papíru vyztuženého kevlarovými vlákny a mají průměr 16,5 cm.

Reprosoustavy mají psaný frekvenční rozsah 48 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), s poklesem -6 dB mají zvládnou i 29 Hz na jedné a 33 000 Hz na druhé straně. Citlivost je udávána jako mírně nadprůměrných 88,5 dB / 2,83 V / m, zatímco jmenovitá impedance 8 ohm přiznává pokles na úroveň 3 ohmů.

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 4

Bowers&Wilkins 603 jsme poslouchali v prezentační místnosti dovozce se špičkově ošetřenou akustikou a také náležitou technickou vybaveností - měli jsme možnost hrát jednak přes očekávané partnery typu Denon PMA-800NE, Denon DCD-800NE nebo Denon DNP-800NE, ale také třeba přes gramofon Denon DP-450USB nebo třeba Rotel RA-1592 či McIntosh MA252. Porovnávali jsme s Polk Signature S60e, Signature S55e nebo Signature S20e či modelem 606, 800 D3 a dalšími ze stáje Bowers&Wilkins - zejména se starší šestistovkovou generací.

Nové šest set trojky se s basovou linkou v "Pink Panther Theme" ("Test Demo CD Vol. 1" | 2014 | STS Digital | STS-6111134) držely v decentních úrovních, není to nějaká dramatická, okázalá hloubka nebo pocit mohutnosti a robustnosti. Mnohem víc se tu hraje na až nečekanou kontrolu, na přesnost a na samozřejmost, s jakou jsou jednotlivé tóny servírovány. Je to přesný a spořádaný přednes, má nepřehnaný objem a celkově velmi audiofilské ladění s citelným fyzickým impulsem, s konkrétností a s na danou třídu velmi pečlivě vystřiženými konturami tónů. Je to bas s nadstandardním nadhledem, dobře čitelný a svižný, velmi audiofilsky působící dalo by se říct.

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 5

Rozhodně pak oceníte i to, jak transparentní zvuk dokázal Bowers u nové generace docílit. Pocit čistoty a průzračnosti středů je vysloveně excelentní, celkové ladění je pak až analytické, skvěle informativní a zejména to, jak skvěle detailní podání středů je, aniž by to bylo studeně technicistní, to je něco v téhle cenové hladině neslýchaného. Hlas Julie Stone v "I´m not yours" ("Groove Into Bits Vol. 2" | 2014 | STS Digital | STS-6111132) tak byl krásně vytažený dopředu, plný všech těch jemných nádechů a výdechů, takových těch jemných zvuků, zdůrazňujících autentičnost zpěvu. Hlas byl moc pěkně konkrétní a organický - spíše utažený, pečlivě organizovaný, ale přitom pěkně barevný a "lidský". Continuum zní zřetelně "snadněji" a high-endověji, než kevlar v generacích minulých.

Obdobně svěží pak byl zvuk i na výškách, přehršel cinkotu a břinkotu v "The Drum Shop" ("The Absolute Sound Reference Vol. 2" | 2016 | STS Digital | STS-6111152) byl pečlivě prokreslený, oddělený a lehký, zvuk je rychlý jako blesk a konkrétní, jasný. Zejména i díky tomu, že výšky působí, že mají větší objem, než zbytek pásma. Ta jasnost, transparentnost a detailnost jsou nicméně příkladné, díky tomu je vše jako na dosah ruky - je to bezprostřední, energický zvuk, který ale svou jasnost nenahrazuje "třpytkami".

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 6

Celkově pak nové 603 působí, že se rozehrávají překvapivě snadno. Spolu s tím je pak velmi solidní i celková dynamika. Třeba rázy v Coplandově "Gun Battle" ("Dynamic Experience Classics" | 2014 | STS Digital | STS-6111139) byly z makrodynamického pohledu působivé, zvuk je konkrétní a neztrácí kontrolu ani při vysoké hlasitosti. Líbilo se nám, jak jsou 603ky svižné, jak snadno respektují špičky signálu a jak živě a důrazně se nechávají rozehrát. O dynamiku tedy nouzi skutečně mít nebudete.

To samé platí i pro rozlišení, kde 603 nabízí velkou porci radosti pro ty, kteří se rádi noří do spleti nuancí a jemnůstek - v "Don´t cry it´s only rhythm" Grace Jones ("Extended Dynamic Experience 1" | 2015 | STS Digital | STS-6111143) bylo díky celkové agilnosti a transparentnosti všechno moc pěkně čitelné, i lehounké cinkání činelu bylo zřetelné, doznívalo dlouho a překvapivě jasně. Všechno do sebe prostě zapadá, není to exhibující, zdůrazňující přednes, ale s už velmi pěknou samozřejmostí a nenuceností rozpracovaný zvuk. Co do rozlišení nastavují 603 velmi vysoké standardy své cenové třídy.

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 8

Při poslechu "Thus saith my Cloris brite" Johna Wiblyho ("The Absolute Sound Reference Vol. 3" | 2017 | STS Digital | STS-6111164) bylo cítit, že hudební scéna je moc pěkně vzdušná, nicméně definovaná co do šířky ozvučnicemi. Ty snesou poměrně velké odstupy, aniž by se stereo báze rozpadla, byť zachování šíře řekněme do 2,5 metru přináší nejlepší výsledky a pocitově nejpevnější prostor. Nicméně díky celkové transparentnosti a čitelnosti je třeba i oddělení nástrojů bezproblémové a iluze prostoru funguje.

Bowers&Wilkins 603 zvládly dobře i košatou "Vuolgge Mu Mielde Bassivarrái" (Mari Boine | "Extended Dynamic Experience 2" | 2015 | STS Digital | STS-6111149) - máte pocit, že všechno je skvěle poskládané, pevnou rukou načrtnuté a že do prostoru vypouští reprosoustavy řádnou porci energie. Přestože je to spíše nestranný, až "neutrální" zvuk, nechybí reprodukci živost, energie a tah na branku. Není to muzikální přednes, ale je razantní, bohatý a strhující ve své čistotě a schopnosti vrhnout vás doprostřed hudebního víru, který ale není chaotický, naopak je to zvuk s nohama pevně na zemi, semknutý a autoritativní.

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 14

Sloupky Bowers&Wilkins 603 mají na co navazovat - jeden z největších světových producentů hi-fi je znám nejen právě pro objemy produkce, ale i pro její kvalitu. A nová generace šestistovek, podobně jako o úroveň vyšší sedmistovky, dokázala své starší sourozence překonat měrou výraznou a v některých ohledech nasazuje vysoké standardy v poměry k cenovce. Možná, že totiž nemají sloupky 603 hřmotný a obří bas, ale to je tak jediné, co na nich někdo mohl najít. Jinak jsou to pěkné moderní kousky nábytku s jasným, zřetelným a výtečně detailním zvukem, s dynamičností a s energií, která je velmi dobrým průvodcem světem hudby. A jakkoliv je ladění přednesu spíše neutrální a nepřikrášlené, tak netrpí nějakou odtažitostí nebo chladností. Tohle je vyvážený, precizní moderní zvuk ve vyváženém, moderním obalu - řada 600 prostě udělal zřetelný krok dál.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních, se zakázkově upravovanou akustikou. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 m1

Nástup reprodukce v plné energii je vidět někde mezi 50 a 60 Hz, na 110 Hz nástup vrcholí a následuje trochu překvapivý propad. Podobné zdůraznění, tentokrát ale výrazně větší, najdete za metou 6 kHz, zatímco na 4 800 Hz je viditelný prudký a výrazný propad. Oba propady jsou pravděpodobně trochu zdůrazněny akustikou, ale jsou i vlastností reprosoustav. Zejména nejvyšší tóny mají o 3 - 5 dB více, než střední pásmo. Od cca 200 do 4 000 Hz, tedy v řekněme tom nejkritičtějším pásmu, je ale reprodukce bez poskvrnky, rovná a čistá. Celkové ladění je zjevně cíleno nikoliv na audiofilskou vyrovnanost a linearitu, ale na efektní a univerzální zvuk.

2018 12 21 TST Bowers Wilkins 603 m2

Impedance (červená) ukazuje naladění bassreflexu kolem 30 Hz, v pásmu 90 - 700 Hz se pak pohybuje ve zřetelně hraniční zóně kolem 3 ohmů, takže stabilita elektroniky je nutností, ne volbou. Nejsou tu ale alespoň patrné diskontinuity nebo prudké změny, které by mohly indikovat nežádoucí vibrace, výrazné vnitřní stojaté vlnění nebo rezonance kabinetu. Na elektrické fázi je vidět v pásmu 50 - 100 Hz výrazný výkyv do záporných hodnot, zejména pásmo 80 - 100 Hz bude "žravé" co do proudu. Zbytek frekvenčního rozsahu už by měl zvládnout "uřídit" i běžný zesilovač kolem 20 000,- Kč.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]

Kč 39 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi kultivovaný, kontrolovaný zvuk

+ transparentnost

+ údernost

+ jsou pěkné a moderní

ZÁPORY

- možná nejdou tak hluboko, jak byste si mohli myslet

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

200 200 tykon akce

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio