2018 01 31 TST Magnat RV 4 1

Když zmíníme německou značku Magnat, nejspíše vám jako první naskočí nepřeberné množství reprosoustav s akcentem na dostupný segment. Byla by ale škoda kolínskou značku (která sdílí adresu třeba s výrobcem kabelů Oehlbach) zredukovat pouze na to - v jejím katalogu totiž najdete třeba i sluchátka, všemožné lifestyle audio a hlavně i poměrně širokou nabídku elektroniky.

Nejdominantnějším produktem ve výrobním programu elektronických komponentů je pak zajisté zesilovač RV 4 (navazující na více než dekádu tradice modelů RV 1, RV 2 a RV 3) a to jak svým konceptem, tak svou estetikou.

Magnat RV 4 je poměrně technicistně vypadající integrovaný zesilovač s muskulaturními křivkami a bytelnou stavbou. Nízký čelní panel je rozdělený na dvě poloviny mohutným centrálně uloženým ovladačem hlasitosti (který má mimochodem příjemný chod a výtečné zpracování), vlevo je na panelu regulace vyvážení kanálů a spínací tlačítko, vpravo další otočný prvek pro volbu vstupu, v kroužku zarámovaný jednoduchý displej a 6,3 mm výstup na sluchátka. Žádné zhůvěřilosti, jen to nejnutnější.

2018 01 31 TST Magnat RV 4 2

To zásadní je ale pohled na prvky, které vystupují z horní strany - jednak mohutná žebra chladičů po obou stranách, jednak fortelný kryt nad celou prostřední částí stroje, zepředu pobitý kovem s vyfrézovaným označením zesilovače. Ve dvou chladících profilech jsou pak skryty dvě elektronky, hladící svým zlatavým teplem oči.

Pohled zezadu pak odhalí požehnanou konektivitu, zaplňující téměř beze zbytku nízký panel. Krom obligátních reproterminálů a napájecí zásuvky je tu celkem univerzální sada konektorů. Čtyři páry cinchů jsou tu pro běžné analogové linkové zdroje, dva další páry jsou pro připojení gramofonu (RV 4 zvládne jak signál z MM, tak MC přenosky). Je tu také linkový a regulovaný výstup (pro nahrávání a pro připojení koncového stupně či aktivních reprosoustav kupříkladu), je zde i přímý vstup do koncového stupně, takže se RV 4 dá zapojit buď čistě jako výkonový zesilovač nebo může být dobře integrovaný do systémů domácího kina pro zesílení předních kanálů. Zajímavým bonusem pro leckoho mohou být i tři digitální vstupy - je tu klasický koax a klasická optika s rozlišením až 24 bit / 192 kHz, vše doplněno o Bluetooth pro snadné soužití třeba i s mladšími členy rodiny.

2018 01 31 TST Magnat RV 4 3

Celý stroj váží poctivých 18,5 kg a to při šířce 43,4 cm, hloubce 41 cm a výšce 15,7 cm. Velkou měrou za váhu krom poctivých kovových profilů mohou i mohutné zapouzdřené toroidní transformátory. Obvody předzesilovače se rozprostírají kolem dvojice elektronek E88CC ruského původu, přepínání vstupů řeší zlacená relátka a regulaci hlasitosti motorizovaný potenciometr od ALPS. Modul přenoskového předzesilovače je řešený za pomoci operačních zesilovačů a je v něm aktivní subsonický filtr pro frekvence pod 16 Hz se strmostí 18 dB / oktáva.

Koncový stupeň je pak tranzistorový, využívá výkonové tranzistory od japonské značky Sanken. Umí dodat maximální výstupní výkon 150 Wattů do 4 ohm na kanál (do 8 ohm je to stále solidních 110 Wattů), krátkodobá špička pak může být až 250 Wattů. Odstup signálu a šumu pro analogové linkové vstupy činí slušných 110 dB (váženo křivkou A).

2018 01 31 TST Magnat RV 4 5

Integrovaný zesilovač Magnat RV 4 jsme měli možnost poslouchat v Záběhlickém zámku v prostorách studia HIFI CZ, kde mu společnost dělal přehrávač Magnat MCD 750 a střídal ho receiver Magnat MR 780, k dispozici byla i řada dalšího vybavení od MBL, Teac a dalších značek... Poslouchalo se přes Magnat Signature 1105, NHT C-3 a NHT C-4. Používaly se kabely WireWorld, zejména reprokabel Gold Eclipse 6 a signálové kabely Eclipse 6.

Basovou linku ve "Spiritual" od Pata Methenyho a Charlie Hadena ("Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) RV 4 podal pěkně a šťavnatě, je to nadýchaný a objemný bas, který se snaží vzbudit až trochu "celolampový" feeling, ale je cítit poměrně vysoký výkon, který dodává brnknutím solidní energii a z kontrabasu zvládne přenést i to mocné mručení, byť snad až lehce zdůrazněné a přibarvené, ale ne zase přehnané. Líbila se nám váha a hutnost, s níž bas plynul do prostoru, ale zároveň zůstával rozumně kontrolovaný, měkčí, avšak už s jistou definicí kontur.

2018 01 31 TST Magnat RV 4 6

Zvukem celkem výrazně pronikající elektronková signatura pomáhá udělat vokální pásmo "hezkým", aniž by to ale byla laciná show levných elektronkových strojů, v nichž bývá teplo přidané spíše na efekt. Zpěv Madeleine Peyroux v "Dance me to the end of love" ("Careless Love" | 2004 | Rounder | 0602498235836) byl sice políbený vřelostí a byl spíše jemně, hebce podaný, ale přesto byl už dobře rozlišený, jistý a přirozeně objemný, RV 4 na vás nikdy nepustí ostrou sykavku nebo jakýkoliv náznak hrubosti, ale i přes celkovou kultivovanost zůstává zpěv v centru pozornosti a velmi dobře kontrolovaný.

V nejvyšším pásmu pak RV 4 lehce akcentuje zvonivý a jasný zvuk činelů v "Ralph´s New Blues" od The Modern Jazz Quartet ("Concorde" | 2008 | Prestige | 0888072306530), ale ne tak, aby vznikla nepříjemná disproporce nebo vjem "cinkavosti". Kov je maličko "lesklejší", jasný, výrazný, zejména u vibrafonu je pak ale cítit docela dlouhé doznívání a ani při vysoké hlasitosti se díky maličkému doteku změkčující sametovosti z lampového předzesilovače nedočkáte vulgárnosti či ostrosti. Příjemné je, že objemově je výšek tak akorát, aby dobře zapadly ke zbytku frekvenčního rozsahu - ani lehká činelová linka se neztrácí v pozadí, ale není ani dominantní.

2018 01 31 TST Magnat RV 4 7

Magnat RV 4 má možná lehce muskulaturní nejen vzhled, ale i zvuk, proto působí poměrně dynamicky, hlavní pocit je ale mohutnost a valivá robustnost. McLaughlinova "Thieves and Poets (Part 2)" z desky "Thieves and Poets" (2003 | Glenray | 0602498010754) se v rázných momentech dokázala nadechnout a rozkvést, plná energie a důrazu, nebyl to úplně utažený a precizně zařezávající úder, ale spíše šťavnatá a plná přívalová vlna. Dynamická špička ale působí nebojácně, je cítit, že RV 4 rozhodně nepostrádá výkon.

Ačkoliv technicky dokonalé rozlišení zjevně není cílem, na který by RV 4 vývojáři ladili, v "Min Módir" od Eivor ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) byl sice hudební celek v první řadě celistvý a veliký, nijak nenutící ani nevybízející po pátrání po nuancích, ale když se zaposloucháte, objevíte za celkovou hladkostí a nekousavostí vlastně i tu zašvitoření z publika, tam echo nahrávacího prostoru, tady zase jemné cinknutí. Jednotlivé nástroje mají solidně vedené linky a můžete se soustředit na kterou zrovna chcete, ale nejpřirozeněji působí, když se jen tak zaposloucháte a ono se to všechno poskládá do jednoho kompaktního celku, z něhož nic netrčí a neuzurpuje nepatřičný díl pozornosti.

2018 01 31 TST Magnat RV 4 9

Prostor hudební scény ve Stingově "Roxanne" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) byl plný vzduchu a veliký proporcemi, opět to není technicky brilantní hologram, ale opět je tu ten efekt nenásilné přítomnosti a vlastně pohodové "normálnosti". Hudba není uvězněná v ozvučnicích, zesilovač dává dojem, že dění má zřetelné nejen pravolevé, ale už i předozadní ukotvení a ani zde nic z reprodukce neadekvátně "nečouhá". Nemáte sice možná pocit, že hráči jsou na svých místech vysloveně "přibití", přesto žádné linky nesplývají a zůstávají dobře čitelné a oddělené.

Co je největší silou Magnat RV 4, to je schopnost téměř bez ohledu na zbytek systému hrát hudbu, která je příjemně poslouchatelná. Ani náročnější díla typu Lisztova "Mefistofela" pod taktovkou Eliahu Inbala řídícího RSO Berlin ("Faustovská symfonie" | 1995 | Denon | CO-78826) nejsou v žádném okamžiku vymknutá z kloubů, hudbou probleskuje smiřující laskavost elektronkového předzesilovače, aniž by ale zastírala zvukový charakter. Tempo je poklidnější, ale zvuk má dobrou čitelnost, čistotu i energii, celkově působí reprodukce hlavně harmonickým a barevným, příjemným dojmem.

2018 01 31 TST Magnat RV 4 10

Slovo stojí za to ztratit i o poměrně odlišném charakteru reprodukce ve chvíli, kdy signál přichází přes digitální vstupy. Ze zvuku se tak trochu vytratí ona lampová laskavost a všechno maličko ztvrdne. Je fér přiznat, že zvuk je ale také o kousek přesnější, ač sušší. Rozhodně atraktivněji se poslouchají vstupy analogové.

Integrovaný zesilovač Magnat RV 4 byste rozhodně neměli podceňovat jenom proto, že pochází od firmy specializované na výrobu reprosoustav. Jestli budete akceptovat jeho trochu osobitou estetiku je jen na vás, ale výbava pokrývá vše co můžete potřebovat a má i něco navíc, zpracování je v dané třídě bez připomínek a zvuk se netají trochu "hezkým" vyladěním, které ale odpovídá tomu, co by si asi většina zájemců od přítomnosti elektronek v konstrukci očekávala. Velmi dobře pak funguje tato hladkost a barevnost ve spojení se schopností dodat nadstandardní autoritu, energii a výkon, který hudbu bez ostychu protlačí do prostoru. Magnat RV 4 stojí rozhodně za úvahu těm, kteří si více považují hudebnosti, barevné tonality a pohodového dlouhodobého soužití nad analytickou neutralitou.

Kč 69 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kultivovaný, velký zvuk

+ je cítit vřelost elektronky

+ férová síla, která dá hudbě solidní drajv

+ dobrá výrobní kvalita

+ konektivita

ZÁPORY

- digitální vstupy hrají přesněji, ale příliš technicky

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: HIFI CZ | www.hificz.cz 

DOVOZCE: HIFI GUIDE | www.hifi-guide.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 09 2018 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika