2019 01 31 TST STAX SRM D10 1

Japonský STAX, firma vlastněná a vedená inženýry, byl vždy tak trošku "svůj". O kolik úctyhodnější byla technologická úroveň firmy, o kolik přesvědčivější byly zvukové kvality jejich výrobků, o tolik méně se společnost starala o pozlátko vnějšího zjevu svých výrobků. To se sice v posledních letech mění, ale i tak zůstávají výrobky STAX hlavně účelné, spíše než krásné. Tedy až na SRM-D10, první firemní přenosný sluchátkový zesilovač s vestavěnou baterií a D/A převodníkem. Ten totiž zjevně míří i na mladší a náročnější konzumenty.

SRM-D10 je mimochodem také prvním podobně kompaktním mobilním zesilovačem pro elektrostatická sluchátka. Přístroj je schovaný ve skvěle zpracovaném hliníkovém šasi s výraznými diagonálními zářezy - ty spolu s mohutností hliníkových stěn pomáhají přístroj chladit. Na jedné straně je pětikolíkový konektor typu "PRO" pro připojení sluchátek a vedle něj zapuštěný ovladač hlasitosti, který po překonání prvního kousku své dráhy stroj také zapíná.

Zpracování šasi je skvělé, nicméně ruku v ruce to jde i s bezmála půlkilovou hmotností při šířce 7,5 cm, výšce 3,2 cm a hloubce 14,1 cm. Tedy je SRM-D10 přenosný, ale rozhodně nikoliv kapesní přístroj.

2019 01 31 TST STAX SRM D10 2

Na zadním panelu jsou jen čtyři drobné prvky - je tu konektor pro nabíjení vnitřní baterie externím spínaným zdrojem, je tu 3,5 mm analogový vstupní jack, je tu microUSB konektor pro spojení s počítačem a nakonec dvoupolohové šoupátko, které volí vstup, který chcete používat.

Firma příliš neprozrazuje technologické detaily, nicméně použitý čip D/A převodníku podporuje přes XMOS USB rozhraní vysoké rozlišení 24 bit / 384 kHz u PCM signálu a také až DSD128. Zesilovač pracuje ve frekvenčním rozsahu 20 - 40 000 Hz (0 dB, -3 dB), zisk je vysokých 53 dB a celkové harmonické zkreslení se drží pod hodnotou 0,025%. Výstupní napětí putující do sluchátek je masivních 580 Volt.

2019 01 31 TST STAX SRM D10 3

SRM-D10 jsme poslouchali se STAX SR-L300 a mobilními STAX SR-003MK2. Srovnávali jsme s přehrávači Apogee Groove a Chord Mojo a stolním Teac NT-503 a sluchátky beyerdynamic Amiron Home či Sennheiser HD 26 Pro. Používali jsme USB kabel Cardas Clear High Speed Serial Buss a Nordost Purple Flare.

Důležité je říct, že SRM-D10 sice funguje okamžitě po zapnutí, ale trvá mu tak 15 minut hraní, než se jeho tělo zahřeje a je tam slyšitelné (byť ne dramatické) uklidnění zvuku po onom prohřátí. Pak si můžete plně užít to, jak jistě a samozřejmě si zesilovač drží basovou linku pod kontrolou a jak jistě předestírá kontury v "By Your Side" od Sade ("Lovers Rock" | 2000 | epic | 500766 2). Zvuk byl výtečně pevný, konkrétní a sebevědomý, aniž by se dral kupředu - cítíte váhu, plnost, ale také poddajnost, tóny nesklouzávají k tvrdosti a přesto jsou pevné. Je to velmi dobře vyladěný bas, který zesilovač protlačí skrze jakýkoliv model sluchátek.

2019 01 31 TST STAX SRM D10 5

Pevnost a samozřejmost je patrná i ve středním pásmu, třeba hlas Diany Krall v její "Temptation" ("The Girl in the Other Room" | 2004 | Verve | 0602498622469) byl velmi solidně kontrolovaný, konkrétní. Zvuk je možná trochu přímočarý, ale má velmi solidní transparentnost, je, chce se až říct, ryzí a jasný. Hlas velmi snadno vystupuje do popředí, je pečlivě propracovaný a výtečně srozumitelný, zejména pak s SR-L300 (a jakýmkoliv vyšším modelem). SRM-D10 zvládá využít přednosti mimořádné rychlosti sluchátek STAX, umí jim dodat potřebnou energii a působí velmi autoritativně.

Takový zůstává i v nejvyšších frekvencích, kde na činelu v "Question and Answer" ze stejně pojmenované desky Methenyho, Hollanda a Haynese (2008 | Nonesuch | 7559-79910-0) vnímáte celkovou lineárnost zesilovače, jeho přímost a schopnost udržet dění pevně pod kontrolou. Aniž by se snažil činely zdůrazňovat, zvládá je precizně oddělit, jaksi jednoduše a samozřejmě, s nadhledem. Je to snad trochu tvrdý činel, ale zato jasný a konkrétní, po cinknutí doprovázený na danou třídu příkladným dozníváním a vůbec celkově pěknou texturou.

2019 01 31 TST STAX SRM D10 10

Spousta síly, spakované do kompaktní podoby SRM-D10, nabízí i velmi slušnou dynamiku - třeba v Janáčkově "Symfonietě" (2004 | Panter Praha | TU 0002-2) cítíte, že je tu rychlost, která dokáže nástroje vrhnout kupředu a přitom udržet kontrolu. Není to dynamičnost vystupující nějak nad rámec své kategorie, ale je slušná - dost k tomu přispívá i pocit celkové energičnosti a síly, který naopak nad standardy své třídy vystupuje zřetelně. Zvuk sází hlavně na autoritu a razanci, spíše než na mohutnost a pocit tělesnosti.

Elektronika v SRM-D10 pak velmi dobře ladí se sluchátky co do transparentnosti a detailnosti - třeba "Like a Rolling Stone" od Barb Jungr ("Man in the Long Black Coat" | 2011 | Linn Records | AKD 386) byla tak skvěle čistá, jasná a konkrétní, že jste měli pocit, že zvuk je prostě na svém místě, že je organizovaný a bez příkras, kudrlinek a výmyslů usazený a samozřejmý. Detailů se vám k uším dostane opravdu hodně, dost pravděpodobně zřetelně více, než v obdobně drahém systému s klasickými dynamickými sluchátky. Tady je všechno v pořádku tak, aby šlo zvuk označit za high-endový - pevné basové tóny si mroukají s pevnými konturami a dobrým oddělením pěkně dole, hlas se klene nad tím vším bez ostrosti a s precizní artikulací a jemný cinkot si švitoří, aniž by se podbízel či někde ztrácel. Prostě super.

2019 01 31 TST STAX SRM D10 7

Těžko soudit, jaký vliv má zesilovač na podání prostoru, jisté ale je, že v Illsleyho "Railway Tracks" ("AUDIOphile Pearls Vol. 10" | 2014 | AUDIO | 11-14) byla scéna v pravolevém směru jistá, stejně jako pozice nástrojů v ní a víc není možné za daných podmínek popsat.

Zvukový charakter SRM-D10 by se dal asi vystihnout jako nestranný, ale přesto zněla "Ještě kousek" ze stejnojmenné desky Báry Zmekové (2013 | Jámor) příjemně, bez technické tvrdosti. Zvuk je hodně pevný, je hodně energický a je takový až autoritativní, ale drží se v hájemství přirozenosti, podložené sympatickým množstvím síly a kontroly. Jinými slovy - sluchátkový zesilovač (samozřejmě i s příslušnými sluchátky) vám dá jasně najevo, že sykavky jsou tu tedy opravdu řízné a že si měl asi zvukař dát trošku pozor, nicméně nemáte pocit, že vás i při relativně vyšší hlasitosti hudba vytahá za uši a budou vás bolet, bez stresu dokonce posloucháte dál, dál a dál...

2019 01 31 TST STAX SRM D10 6

Přenosný zesilovač STAX SRM-D10 je prvním experimentem firmy v tomto směru, ale jak se zdá, velmi zdařilým. Je jedno, že jako první produkt v katalogu není "Made in Japan"; na kvalitě zpracování se to nikterak nepodepsalo a pocit z kontaktu s tímto přístrojem je mimořádně dobrý. Samozřejmě, přes vší svou mobilnost není SRM-D10 hračkou do kapsy (i když možná, pokud si pořádně utáhnete pásek, aby vám nestáhl kalhoty), ale dává vám svobodu přenést si zvuk STAX bez komplikací do jakéhokoliv prostředí a to se cení. Navíc se drží firemního zvuku - tedy transparentnosti, rychlosti, živosti, energičnosti a vyrovnanosti, která se v ničem nepřetvařuje a rozkrývá nahrávky až na dřeň. Pokud tak uvažujete o tom, že se vydáte poznávat vskutku výjimečně pojatý svět sluchátkového poslechu STAX, bez ostychu začněte už s tímto nejlevnějším zesilovačem - nastavuje totiž i tak velmi, velmi vysoké standardy zvukového podání.

Kč 19 880,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělé zpracování

+ samozřejmý zvuk v kombinaci s jakýmikoliv firemními elektrostaty

+ solidní podpora formátů a rozlišení

+ vydrží hrát na baterie až 8 hodin

+ pěkný detail

ZÁPORY

- patrně nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Altei | www.altei.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 dynaudio roadshow

200 200 avitsmart

200 200 otevreni amarock

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home [2]
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

corner amarock studio