800 150 dynaudio partner

Němečtí Heco jsou známí tím, že většina jejich portfolia zasahuje spíše do nižších cenových kategorií a že si nesnaží připisovat nějaké vzletné zvukové charakteristiky – dalo by se říct, že jde o dobrý zvuk v dobrém balení za více než dobré peníze, nebo možná jde o přístup „co nejvíce reprosoustavy za co nejméně peněz". Zcela bez negativních konotací jde tedy o „normální" zvuk pro „normálního" posluchače, snad i proto zde Heco patří k velmi oblíbeným značkám. Na druhou stranu najdete v portfoliu i high end atakující modely New Statement a Concerto Grosso s cenovkami mezi 100 a 200 tisíci, jde ale o výjimky. Nejvyšší „běžná" řada se nazývá Celan GT a uvozuje jí rozměrná regálovka 302.

Heco Celan GT 302 se mohou zdát díky prohnutým bokům a zužujícímu se tvaru menší, než doopravdy jsou, ale zaberou vám prostor 38 x 33 x 23 cm (v x h x š) a jejich skříň z MDF desek váží už slušných 11 kg. Co nás nadchlo, to bylo provedení – jednak robustní stavba, jednak velmi pěkný lak na povrchu, který je v dané cenové třídě rozhodně na palec nahoru. Křivky samozřejmě nejsou uměleckým dílem, hodným třeba některých italských značek, ale německá přímočarost má také ledacos do sebe a v reálu nevadí ani výrazné kovové rámování obou reproduktorů.

Zadní stěna zaujme masivním a velmi pěkně zpracovaným vyústěním bassreflexového otvoru, stejně jako u dolní hrany přišroubovanou velkou destičkou s pěticí reproduktorových terminálů. Proč pěticí? Nejde tu o zemnící konektor, jako třeba v případě některých modelů Tannoy, jde o bi-wiringové zapojení, umožňující navíc u výškové sekce pouhou volbou terminálů nastavit linární, nebo o 2 dB silnější průběh výšek. Terminály jsou docela velké, robustní a také dostatečně daleko od sebe, takže není problém do nich zastrčit i dráty s většími koncovkami.

Heco Celan GT 302 jsou koncipovány jako dvoupásmové, bassreflexové reprosoustavy. Vpředu tedy najdeme tweeter a středobasový měnič. Vysokotónový reproduktor byl vyvinut pro řadu Celan GT, má nadstandardní průměr 3 cm a na první pohled si všimnete také velkých závěsů. Kopulka je také trochu zasunuta v malém hliníkovém zvukovodu, který by měl zlepšovat disperzi nejvyššího pásma. V „motoru" najdeme dvojici magnetů pro přesnější chod. Membrána samotná je pak atypicky ze směsi vláknitých materiálů. Dominantou čelní stěny je ale rozhodně středobasový měnič – ten má průměr 17 cm a kónus membrány je vyroben z tradičního papíru. Cívka v pohonu má průměr 2,5 cm a reproduktor je uložen v pevném hliníkovém koši.

Výrobce reprosoustavám určil citlivost hezkých 90 dB, takže by neměl být problém s nimi pracovat, impedance je „německy" určena rozptylem 4 – 8 Ohm, přičemž tweeter nastupuje do akce až relativně vysoko – na hranici 3 000 Hz. Výrobce neudává ve svých materiálech ani orientační toleranci, je tak třeba brát frekvenční rozsah 30 – 50 000 Hz trochu s rezervou.

Heco Celan GT 302 jsme poslouchali na elektronice Naim Nait XS / Naim CD5si, alternoval ještě ASUS Xonar Essence One MUSES po upgradu na DSD variantu MkII. Srovnávali jsme s Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus a toho času i zapůjčeným setem Bowers&Wilkins CM6 S2 / ASW10 CM S2. Na propojení jsme měli kabely ProAc, Eagle Cable, Monster Cable, KrautWire, QUAD či Naim. Napájení řešil KrautWire Omega III a na zakázku vyrobená rozvodnice.

Přestože Heco Celan GT 302 působí jako mohutné reprosoustavy a umí vytvořit slušný akustický tlak, v basové části spektra jsou docela opatrné. Poměrově je basu o něco méně, umí ale „bouchnout" a zdá se, že je poměrně snadné ho kontrolovat. Definice kontrabasu v „Witch Hunt" Wayne Shortera („Speak no end" | 1999 | Blue Note | 7243 4 99001 27) byla velmi slušná, byť ideální byla s volume doprava trochu nad naší obvyklou (nutno říci, že poklidnou) poslechovou hlasitost. Nicméně je zřejmé, že Heco dělá své reprosoustavy i (nebo snad dokonce „hlavně"?) s ohledem na milovníky hlasitějšího přednesu. Jednak je snadné přimět GT 302 hrát nahlas, jednak se jejich zvuk semkne a zkonkrétní a jednoduše jim to sluší právě tak. Kontrabas nicméně vždy zůstává trochu v pozadí za středy a výškami.

Nádherně nahraný vokál Kurta Ellinga v „Change Partners" („Nightmoves" | 2007 | Concord | 0888072302631) ukázal, že právě středy a oblast, kde se odehrává většina hudebního dění, je tím nejlepším, co může regál Celan GT 302 nabídnout. Zvuku je tu hodně, je bohatý a čistý, pevný. I ostatní nástroje od kontrabasu po bicí jsou pěkně pevně vykreslené, přednes sice není lehký, ale působí čistě a jasně. Vokálu navíc sluší „tělo", které Celan GT 302 umí evokovat.

Nejvyšší tóny nás překvapily – jednak tím, že v naší větší místnosti bylo jen málo znát, zda pracujeme s lineární, nebo o dva decibely hlasitější křivkou nejvyššího pásma, jednak i tím, že už v lineárním nastavení je bohatství v horním pásmu naprosto dostatečné. Třeba činelů bylo víc než dost, jejich zvuk byl výrazný, ale ještě ne nacinkaný. Rozlišení je adekvátní dvacetitisícové kategorii, oddělení od zbytku pásma je jisté a kontury jsou dobře čitelné. Měli jsme také pocit, že zvuk je živý, že nám vychází vstříc a vtahuje nás do dění. Cítíte, že Heco do přednesu vkládají opravdu dost energie a chtějí vás bavit.

Saint-Saënsův „Danse Macabre z CD „Mephisto & Co" (Reference Recordings | RR-82) prokázal dynamický potenciál těchto relativně dostupných regálovek. Ani při vyšších hlasitostech se „nerozsypaly", dynamické vlny byly zvládnuty dobře a na danou třídu určitě nadprůměrně – mikrodynamika je tu trochu na druhé koleji, charakter Celan GT 302 staví hlavně na impresivní dynamice celkové, na tlaku, kterým vás zahrne a pokud je doplníte solidním subwooferem, pak energie už nebude scházet nikde.

Prokofievově „Osmé klavírní sonátě v B dur, op. 84" („Deutsche Grammophon" | 449 744-2) vládl již docela přesvědčivý klavír, byť jemňoučké doznívání strun a další subtilní detaily tu nehledejte. Pocit velkého nástroje ale získáte. Celan GT 302 také slušně oddělují jednotlivé tóny, kontrolu nad zvukem mají pocitově samozřejmou, byť s úplně levnou elektronikou bychom je asi nespojovali. Zvukové podání klavíru bylo expresivní. Bez podpory subwooferu je cítit, že někde mezi 40 a 50 Hz energie valem ubývá, ale i tak je to rozhodně zajímavé.

Když si dáte trochu práce a postavíte Celan GT 302 lehce přes půl metru, raději snad metr od zadní zdi a dáte jim něco volného prostoru po stranách, dočkáte se také pěkného prostoru, byť situovaného výhradně mezi ozvučnice. Zvuková scéna „20 / 20 Vision" Charlieho Hadena („Rambling Boy" | 2008 | Decca | 0602517791657) šla i trochu směrem k posluchači a vytvářela prostor i s hloubkou. Snad je to dílem velkého tweeteru, ale Celan GT 302 nejsou nijak dramaticky směrové a v případě mírného natočení směrem dovnitř si dobrý zvuk užije klidně trojice posluchačů vedle sebe. Lokalizace nástrojů je slušná, ale ne oslnivá, zato výborný je pocit spojitosti, „hmotnosti" zvuku a zvukové scény.

Heco Celan GT 302 jsou naprosto perfektní pro moderní hudbu, pro hlasitější a bezstarostný poslech – moc jsme si užili „Sooner or later" od Supertramp („It was the best of times" | 1999 | EMI | 094635904420), kde nebyl důvod řešit drobné nuance přednesu, ale jednoduše jsme se nechali zahrnout zvukem a vřelou, příjemnou atmosférou měkkého, velkého zvuku. Celan GT 302 zprostředkují dobře tah na branku a přes inklinaci k „hezkému" zvuku to právě tady není vůbec žádný problém. Čistota zůstává, zvuk je pevný a velmi konkrétní a baví.

Regálové reprosoustavy Heco Celan GT 302 mají zajímavé kouzlo. Nečekejte od nich monitorový, strohý zvuk – jinak ale poslouží výborně, zvláště pak tam, kde je vyžadován velký zvuk, akustický tlak, snadné rozehrávání a slušná definice. Přes relativně větší objem je tu basová složka poměrně kultivovaná a patrně se vám bude (krom malých místností) hodit subwoofer. Jinak ale nabízí tyto regálovky zvuk aktivní, živý, zábavný a po všech stránkách dobrý, nebojí se hrát nahlas a zvládají i náročnější dynamické pasáže, takže se nemusíte bát jim svěřit třeba i dramatické efekty při sledování filmů. Tvoří-li vaši diskotéku cokoliv od ABBY po ZZ Top nebo cokoliv tvrdšího / syntetičtějšího / elektrifikovanějšího, pak je poměr cena výkon Heco Celan GT 302 skvělý a poslech snadný.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo na 2krát, jednou ve standardním režimu a jednou v režimu +2 dB. Jak vidno, rozdíl je naprosto minimální a 2 dB dosahuje v místech, kde již mnoho obsahu v nahrávkách není. I proto poslechově není mezi oběma režimy žádný dramatický rozdíl, byť slyšitelný je. Jak vidno, střední a výškové pásmo má v přednesu prim, celé pásmo se nicméně od nějakých 45 Hz vejde do tolerance +/- 5 dB, což je slušné.

Impedančně se zdá být Celan GT 302 bezproblémovým partnerem, byť se někde kolem 520 Hz propadá až na hranici 3 Ohm, takže stabilní zesilovač je dobrým doporučením. Žádné významné excesy ale v křivce znatelné nejsou.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 18 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi pěkné zpracování – dostanete „kus bedny"

+ možnost volby charakteru nejvyššího pásma

+ poměrně velký zvuk

+ ideální charakteristika pro rock, pop a vůbec elektrifikované žánry

ZÁPORY

- neočekávejte tak úplně jemnost a subtilnost

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Horizon Trading Prague | www.heco-audio.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN - ručně vyráběné reprosoustavy

GMG Power

Audio kabely Dynamique Audio

200 200 epaudio

AV Center

Audio Physic | AVITSmart

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio