800 150 dynaudio partner

Reprosoustavy české firmy Acoustic Quality se snaží najít cestu hlavně k těm, kteří nechtějí utrácet příliš velké částky, byť ve výrobním programu je i modele s cenou přes 100 000,-. Série Tango a její regálový model 83 patří ale na ten úplně opačný, nejdostupnější konec. Vlastně není na světě moc reprosoustav, které by stály méně. Takže jak? Zkusíme zjistit, jestli si za 4,5 tisíce můžete koupit „hifi zvuk".

Na pohled je jasné, že Tango 83 je dvoupásmová bassreflexová regálová reprosoustava kompaktních rozměrů – jsou tak ideální hlavně do menších prostorů či třeba na stůl k práci. Ozvučnice s MDF desek, potažená vinylovým povrchem, váží pouhých 5 kilo, byť to vcelku odpovídá jejich šířce 20 cm, výšce 32,5 cm a hloubce 21,7 cm.

Kompaktní reprosoustavy prezentují vše pěkně pohromadě vpředu – okraje mírně přečnívají přes čelní panel, díky čemuž zasunutá krycí látková mřížka tvoří rovnou linku s ozvučnicí. Sundáte-li ji, objeví se dvoupalcová kalota za plastovým krytem. Vedle je výdech plastikového bassreflexového nátrubku, téměř dvě spodní třetiny pak okupuje středobasový měnič Lyeco s hliníkovou membránou o průměru 6 palců.

Na jednoduché zadní straně pak jsou už jen reproduktorové svorky, u kterých je preferovaným způsobem připojení holý vodič, ale použít lze i banánky. Lopatky ale nechte stranou.

Je pravda, že AQ Tango 83 nepatří mezi kdovíjak efektně vypadající reprosoustavy, některé levné modely značek typu Teac či (dražší) Pioneer a Xavian jsou o něco sladěnější, ale s nasazenou krycí mřížkou je vzhled celkově decentní a poklidně nekonfliktní.

Výrobce udává frekvenční rozsah 55 – 20 000 Hz v toleranci +/- 8 dB, citlivost nadprůměrných 89 dB a jmenovitou impedanci 8 Ohm, tedy parametry, které byste od podobně koncipované bedny očekávali.

AQ Tango 83 jsme zkoušeli s Naim Nait XS, Naim CD5si, Yamahou R-N500 či NAD C370 a Advance Acoustic X-i90. Pro srovnání jsme měli Xavian Bonbonus a Harbeth Monitor 30. Kabely nesly značky AudioQuest (Columbia a Castle Rock), ProAc (Response Signature Black) či Eagle Cable, Monster Cable a TelluriumQ.

Regálová koncepce a nevelké rozměry s sebou nesou logicky určité kompromisy v libovolné cenové třídě, bas tak patří spíše k decentnějším a třeba v Taylorově „Dedicated to..." ze sampleru „Cabasse La Collection" je mohutná basová linka citelně zredukována – vnímáte ji jako poměrně přesnou, ale zato nehlubokou, jaksi jako informaci. Celkem logicky tu není síla a důraz, ale to nevadí. Cení se to, že v AQ se nesnažili naladit reprosoustavy na maximální bas (který by se logicky roztékal a nemohl by být adekvátně vykreslený), ale na hranu, kde je ještě rozumně kultivovaný. Zlom síly a rychlé uvadání cítíte někde mezi 50 a 60 Hz.

„Love Chant" z Mingusovy desky „Pithecanthropus Erectus" je skladba bohatá i v nejvyšších oktávách a ukazuje opět na velmi kultivované, poklidné naladění. Tweeter sice neprodukuje kdovíjak znělé a pronikavé tóny, jsou však měkké a neútočné, jen lehce dotčené sametovou vrstvičkou. Obzvláště kovové tóny, třeba rozeznělá tamburína s chřestítky má fajnově kovový nádech (samozřejmě v kontextu třídy „tisícikorunovek"). Není tu ona kouzelná brilantní jiskra, není tu ale ani hrubost a vulgárnost, což je rozhodně dobré.

AQ Tango 83 se nesnaží jít v žádném ohledu přes své možnosti a na nic si nehrají, proto třeba ve středním pásmu vyznívají až neočekávaně pohodově. McFerrinova „Don´t Worry, Be Happy" z výběru „The Story of Jazz" klouže lehce po povrchu, neposkytuje příliš hluboký vhled do hudby či prostoru, hlas je zato podaný citlivě a vychází klidně a jemně. Občas zazní i relativně výrazná sykavka, není to však žádné drama, poklid je tu dominantní. Zajímavé je také to, že střední pásmo reprodukci pocitově dominuje.

Za dané peníze nelze vokály obecně nepochválit, třeba jako ty ve Watersově „Perfect Sense" z desky „Amused to Death". Mají pochopitelné rezervy, avšak prokreslení a detailnost jsou ucházející. Pocit detailnosti dost možná zesiluje i fakt, že hlubší basové pásmo tu je opravdu jen naznačeno, plné soustředění tak dopadá na středy a výšky. Obě pásma jsou pak lehká a snadno srozumitelná. Nijak překvapivě se celá reprodukce harmonizuje hlavně při středních hlasitostech – musíte tak trochu laborovat s optimální poslechovou úrovní, Tango 83 nejsou určeny ani pro ševelení, ani pro koncertní zvukové laviny.

K tomu se váže i dynamický potenciál těchto drobných reprosoustav. Mozartovu „Kouzelnou flétnu, K620" z disku „Mozart selections by Accuphase" prezentuje s velkou snahou a i když vás dynamika nesmete ze židle, ujde to. Znovu musíme zdůraznit klidnou náturu reprodukce, nesnažící se překročit své fyzikální možnosti. Subjektivně cítíte nejvíce života, sil a kontroly ve středech, okrajové části spektra jsou spíše dynamicky průměrnější. Ale opět – vezmeme-li v potaz cenovou kategorii reprosoustav, nelze tu férově říct křivého slova. I do českých luhů a hájů už, zdá se, pronikl trend rostoucí kvality dostupného zboží.

Zůstaneme-li na stejném disku a přeskočíme ke čtyřicáté symfonii K550, zjistíme, že téměř monitorová koncepce Tango 83 poskytuje slušné množství prostorových informací, a i když lokalizace je spíš v pravolevém směru a poměrně mělká, ničemu to v praxi nevadí. Stereo báze drží pohromadě, a pokud udržíte rozteč poslechového bodu a kanálů tak kolem 1,5 metru, budete spokojeni. Těžiště zvuku je citelně položeno doprostřed mezi kanály a prostor víceméně omezen pozicí reprosoustav.

Pokud z nějakého důvodu máte k dispozici jen pár tisíc a chcete si dopřát dobré reprosoustavy, na výběr toho je pohříchu málo. Hrdého Čecha by pak mohlo potěšit, že jednou z přijatelných voleb jsou i „naše" AQ Tango 83. Nejsou sice tak naleštěné, jako produkty některých „velkoformátových" značek v podobné cenové třídě, jde zato o osobní, místní práci a ne o produkt dobře nastavené linky kdesi v jihovýchodní Číně, což snad také něco znamená. Řečí objektivních faktů nabízí čtyři a půl tisíce, zhmotněných v podobě AQ Tango 83 příjemný klid, rozumnou kontrolu, a sice jednoduchý, ale již poslouchatelný přednes. Nečekejte drama a velký důraz, na to si ale budete muset řádně připlatit u jakýchkoliv reprosoustav obdobné třídy. Takže řešíte-li rozpočet (třeba do pracovny, k televizi, dětem apod.), nebo z jakéhokoliv jiného důvodu pořizujete reprosoustavy „za pár korun", některé z nich jsou i v nabídce firmy AQ, tak dejte šanci i jim.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Frekvenční charakteristika naměřená v běžném poslechovém prostoru se zdá být dokonce lepší, než jakou odkazují oficiální firemní materiály. V toleranci +/- 8 dB (jak ho udává i výrobce) je vidět nástup někde lehce pod 50 Hz, pásmo pak stoupá až na 20 000 Hz. Za vyrovnané jde vzhledem k ceně považovat pásmo 600 – 17 000 Hz, propad na hranici 200 Hz, respektive o něco níže položený peak je způsoben patrně snahou o přeci jen citelný bas.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 4 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ extrémně výhodná cena

+ kultivovaný, neagresivní zvuk (v rámci třídy)

+ ve svém kontextu nemají žádnou výraznou slabinu

ZÁPORY

- chce to trochu laborovat s elektronikou a hlasitostí

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz 

00 avs 2019

00 hfv produkt roku

02 200 300 xavian

03 200 200 eurostar

04 200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

08 200 200 horn

09 200 200 voice

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 hifihomeart lumin

200 200 voix

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Syncro UNI
IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Harmonii, švih a břink

Milí čtenáři,

čas letí, jak praví okřídlené přísloví, jako voda. Doufám, že rok 2018 pro vás byl ve znamení úspěchu a třeba i nalezení nějaké nové, skvělé zábavné cesty k dobrému zvuku. Takže vám všem ještě jedno přání všeho nejlepšího do nového roku a nechť je vše tak, jak si přejete.

Číst dál...

11 200 200 rpaudio 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton 14 200 200 mareka 

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

21 200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 audiostudio 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock studio 200 200 htp

1024 200 avspraha 2019

corner amarock studio