2017 11 28 TST Acoustic Energy AE1 Active 1

Anglickou značku Acoustic Energy už byste patrně mohli označit za tradičního výrobce - jejich cesta začala před přesně 30 lety na západě Londýna a úspěšně, byť o kousek dál "na venkov" pokračuje dodnes. Krom tradiční škály pasivních modelů se v jejich katalogu objevuje také jeden aktivní model - jde o kompaktní regálové reprosoustavy AE1, které ale nejsou tak úplně tradičním "lifestyle" produktem, jako tomu často u "aktivů" bývá.

Ozvučnice AE1 Active jsou malé, ale velmi pěkně zpracované, zvláště v dýhovaném provedení pod hlubokým, elegantním lakem (však si za toto pěkné provedení také něco připlatíte). Díky rozměrům 30 x 18,5 x 25 cm (v x š x h) jsou snadno skladné třeba i pro použití u stolu, jejich váha 7 kg odpovídá na dotek i poklep důvěryhodné stavbě. Ozvučnice je pochopitelně vyrobená z MDF profilů.

Při pohledu zepředu byste ani nepoznali, že se jedná o aktivní reprosoustavy, vidět je jen klasická dvoupásmovka s jedním výškáčem a středobasáčkem. To pohled zezadu rozhodně napoví víc. Jednak je to štěrbinový bassreflex v horní části, jeho nátrubek je vyrobený z pevného plastiku - tím si AE1 Active celkem jasně říkají o dostatek místa od zadní stěny a skutečně lze i přes jejich kompaktnost doporučit alespoň metr.

2017 11 28 TST Acoustic Energy AE1 Active 2

Dalším výrazným prvkem zadní strany je pak pochopitelně kovová deska, na jejích vnitřní straně je přimontována elektronika. V dolní části je klasická napájecí zásuvka s kolébkovým vypínačem, v horní části pak vstupní konektory - jsou tu paralelně zapojený symetrický XLR vstup s nesymetrickým cinchem.

Co je pak rozhodně zajímavé, to jsou tři další otočné ovladače - tím největším se reguluje obecná úroveň hlasitosti (AE1 Active sice mají jen koncové stupně, cílem této regulace je vyrovnat například rozdíl hlasitostí při nestejně daleko umístěných kanálech apod.), dvěma plochými knoflíky pak provádíte korekce průběhu basového a vysokotónového reproduktoru - u obou v rozsahu +/- 2 dB. Korekcemi celkem dobře doladíte reakci reprosoustav na akustiku prostoru - blízko u zadní zdi uberete basy, daleko ve volném prostoru třeba i přidáte, v nezatlumené místnosti výšek uberete, v přetlumené zase můžete zvuk trochu oživit.

2017 11 28 TST Acoustic Energy AE1 Active 3

Dvoupásmové AE1 Active jsou osazeny vlastní kopulkou AE, vyrobenou z hliníku a vsazenou do zvukovodu, jehož cílem je podpořit šířku jeho vyzařování. Středy a basy vyzařuje klasicky působící kónus z hliníku s keramickým povrchem. Průměr membrány je 12,5 cm.

"Aktivita" těchto reprosoustav spočívá v instalaci dvou zesilovacích modulů v každém kanálu - jde o plně analogové zesilovače, dodávající ve třídě A/B solidních 50 Wattů. Dělbu pásem zajišťuje výhybka 4. řádu. Acoustic Energy AE1 Active nabízí frekvenční rozsah 40 - 25 000 Hz v poměrně široké toleranci +/- 6 dB.

AE1 Active jsme měli možnost poslouchat ve společnosti OPPO UDP-205 a jeho regulovaných symetrických výstupů, také přes regulované výstupy ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a hlavně Copland DAC 215, jehož příjemný charakter s AE1 Active dobře fungoval. Napájeno a propojeno bylo vždy kabely ZenSati Authentica. Pouze z Coplandu a z pre-out Cambridge CXA80 jsme použili klasické cinchové kabely TelluriumQ Black. Další výbavu najdete popsanou v pravém sloupci -->.

2017 11 28 TST Acoustic Energy AE1 Active 4

Aktivní reprosoustavy mají velikou výhodu v podobě nejkratších možných signálových drah i možnosti sladit optimálně vlastnosti vestavěné zesilovací elektroniky a použitých měničů. I proto často aktivní řešení dosahuje efektních výsledků, zřetelných třeba v oblasti kontroly a hloubky basů - a pokud to neplatí úplně obecně, tak v případě AE1 Active určitě ano. Jejich průměrná velikost i průměrná plocha membrány jim nebrání vyzářit basovou linku v "Prism" Charlieho Hadena ("American Dreams" | 2002 | Verve | 064 096-2) s pocitem veliké energie a hloubky. Zejména když je postavíte tak 30 - 50 cm od zadní stěny a tak 1,5 metru od sebe, jejich údernost se neomezuje jen na vyšší bas (který je s ohledem na kategorii excelentně konturovaný a hlavně neuvěřitelně důrazný a výbušný), ale AE1 Active si dokážou sáhnout i níž. Každé brnknutí je dramatické, nadupané a schopné dát vám hutnost tónu pocítit se řádnou fyzickou působivostí.

Kontrola a přesnost podání jako celku krásně otevře a udrží čisté i střední pásmo. AE1 Active pracují velmi soustředěně, reagují na signál velice rychle a umí být velmi solidně transparentní. A cappella verzi "Ain´t No Sunshine" v podání slovenských Fragile ("Next Level" | 2010 | QStudio | 1617-002-2) AE1 Active podaly řádně našlápnutě, s hlasy živými, rychle a hodně, hodně energicky podanými, s citelnými těly a barevnou věrností. Zvuk byl čistý a perfektně kontrolovaný, autenticita AE1 Active vám s klidem sdělí i to, jak řízně jsou tu nahrané sykavky, ale je to podané věcně a čistě, takže vás skřípnutí sykavky ani při vyšší hlasitosti nevytahá za uši.

2017 11 28 TST Acoustic Energy AE1 Active 6

Výšek v "Coal" Michaela Penna ("The Dali CD Volume 4" | 2015 | Dali | 474 564 6) bylo objemově akorát, až možná o dýchnutí více, cinknutí do činelu i tamburíny se rozzáří s lehkostí, čistě a s přirozeným kovovým charakterem. Poctivý výkon zesilovače pro malý měnič zajišťuje víc než dostatečnou energii, každý tón doslova exploduje a je slyšet i průběh jeho doznívání. Zvuk jde s lehkostí a nekomplikovaností, i tady je cítit, s jakou autoritou AE1 Active všechno dění řídí.

Tím nejvýraznějším benefitem aktivní koncepce se u AE1 Active zdá být jejich dynamika - ani v dramatické "Signal to noise" Petera Gabriela ("Miss" | 2003 | Realworld | 07243 595237 2 9) jim nedocházela energie a gradující pasáž přímo pulsovala důrazem a pumpovala energii do prostoru. Samozřejmě, že AE1 Active nejsou určeny pro ozvučení velikých prostor a se čtvercem vzdálenosti jejich důraz pochopitelně značně ochabuje - pro menší prostory nebo ještě lépe pro poslech z relativní blízkosti budete ale přívalem drajvu a šťávy ohromeni.

2017 11 28 TST Acoustic Energy AE1 Active 7

Pevný a čistý zvuk s výtečnou kontrolou odhaluje také solidní množství detailů - prokreslení "Dans Ma Rue" od Zaz ("Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262) bylo pro danou kategorii příkladné, zaměřit se na jednotlivé detaily, drobné zvuky a jemné nuance je snadné. AE1 Active umí poskládat zvuk s jistotou a nadhledem, zvuk je pevný, konkrétní a "přímý".

Stejně tak podání prostoru v "Theatrum Universi" Oskara Rózsy ("Under My Spell" | 2009 | Pavián Records | PM0042-2) bylo naprosto "nekomplikované". AE1 Active dokázaly s klidem odprezentovat nejen pravolevý prostor nahrávky a lokalizovat nástroje s velice solidní jistotou, ale také hloubka byla jasná a konkrétně načrtnutá. Opět je tu podmínkou řádně ustavit ozvučnice v prostoru - zvládnou být relativně daleko od sebe, celkem jim to sluší v již zmíněném odstupu 30 - 50 cm od zadní zdi a pokud nebudete sedět dál než 2 metry, hudba bude v prostoru jednoduše trojdimenzionální.

2017 11 28 TST Acoustic Energy AE1 Active 8

Acoustic Energy AE1 Active to umí řádně rozbalit, jejich pulsující rytmika, důraz a až přebytek energie nakopnou jakoukoliv skladbu. I romantická "Please read the letter" Roberta Planta a Alison Krauss ("Raising Sand" | 2007 | Decca | 475 9382) měla drajv, plynula kupředu jako bystřina a kopák měl ten správný fyzický tepající důraz. I tady se dozvíte něco o limitech nahrávky, ani tady ale upřímnost a poukázání na chybky nepřebije tu strhující zábavnost a naléhavost.

Aktivní hi-fi se zdá být čím dál platnějším směrem budoucího domácího poslechu (a vlastně je to dobře) a aktivní řešení jsou čím dál dostupnější. Malé AE1 Active britských Acoustic Energy jsou chytlavé, šťavnaté, naléhavé a upřímně "přímé", ač kultivované reprosoustavy, které nabízí z malého prostoru hodně zvuku. Jestliže tak nechcete trávit čas hledáním optimálního párování reprosoustav a elektroniky, případně chcete ušetřit prostor nebo jednoduše toužíte po tom přívalu energie, který tyhle reprosoustavy snadno napumpují do místnosti, pak stačí jen vybrat vhodný zdroj signálu a hrát. Dravost a nadšení, s nimiž se AE1 Active do reprodukce čehokoli vrhají, je vskutku zábavná... Lepší doporučení, než že testovaný pár již neputoval zpátky k dovozci, ale zůstal v redakci, dát neumíme.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 11 28 TST Acoustic Energy AE1 Active m1

AE1 Active nastoupí naplno někde mezi 60 - 70 Hz, přisuňte je blíže ke zdi a nebo aplikujte korekci basového pásma a objevíte sílu až někam k 50 Hz. Na naměřené křivce je vidět lehké akcenty na vyšších basech, tvořící dojem plnějšího zvuku, než by odpovídalo velikosti ozvučnic a plochám měničů. Trošku silnější výšky od cca 1 000 Hz pak zase stojí za pocitem jasnější, čitelné reprodukce. Vzhledem k možnostem regulovat jak spodní, tak nejvyšší pásmo, s trochou hraní by jistě šlo dosáhnout i "rovné" křivky. I takto v základním nastavení ve volném prostoru je ale výkon slušně vyrovnaný s ohledem na cenové pásmo.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 41 990,- - cherry

Kč 37 990,- - piano black, bílá

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vypadají skvěle

+ zblízka autorita až do nižších basů

+ dynamika a kontrola

+ velmi živá a přesto nepodbízivá reprodukce

+ víc než solidní čistota

ZÁPORY

- prakticky nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Tykon | www.tykon.cz 

200 80 produkt roku 2017

200 300 chord

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 rpaudio

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
Cardas High Speed SB USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

200 80 produkt roku 2017

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Začněme od začátku...

Tak... Blíží se nám konec (roku) a tak je dobré zaměřit se na začátek. Jako první přijde na mysl začátek období, kdy se máme uvolnit, slavit a vůbec se mít dobře. To je začátek hezký a nenáročný - ostatně, tohle je také skvělá příležitost popřát vám, ať se nenecháte semlít vánoční mašinérií a ať si prostě užijete konec roku jak jen sami chcete (třeba tady, na našem webu).

Číst dál...

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 hifihomeart 200 200 mareka vanoce 

200 200 audio visual 200 200 chord 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 grandinote 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 spalicek 

200 200 4ce 200 200 htp 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha