I ve velmi zahuštěné koncentraci výrobců nástrojů pro reprodukci dobrého zvuku v Dánsku se tamní tvůrci reprosoustav Audiovector dokázali prosadit – už přes 40 let a dnes již v druhé generaci rodiny Klifothů tvoří produkty zajímavé a ozvláštněné navíc ve vyšších řadách ještě možností volby tří „výkonnostních stupňů“. Vyšší modelovou sérii představují reprosoustavy s označením R, kde těsně pod vrcholem najdete sloupek R6 Arreté (což je nejvyšší firemní standard osazení / provedení).
V souladu s charakteristickým rukopisem jde o relativně štíhlé podlahové reprosoustavy, které na první pohled přiřadíte pod značku Audiovector díky typické podstavě se zadním průduchem, ale i přisazené čelní desce, v níž jsou připevněny tři měniče i dva bassreflexové nátrubky. Kdybyste přeci jen potřebovali další utvrzení, poskytne ho firemní logo na maličké „stříšce“ na horní hraně.
Tělo ozvučnic z pevných HDF profilů se směrem dozadu zaobluje a vytváří kapkovitou oblinu (tu tvoří přisedlá tvarovaná laminátová deska s průduchy a výkusem pro reproterminály), takže jediné ostřejší hrany jsou patrné zepředu, jedinou vodorovnou plochou je horní deska. Takový tvar krom vizuálního působení pomáhá i snížit riziko vzniku vnitřního stojatého vlnění, neb tu nejsou žádné souběžné stěny.
Stojí za to se však zastavit u vnitřní koncepce na pohled zdánlivě jednoduchých reprosoustav. Krom na první pohled jasně viditelné trojice reproduktorů jsou tu totiž ještě tři další. V úrovni toho středotónového najdete vzadu za žebrovitým výdechem ještě další maličký střeďák, jehož úkolem je zdůraznit poslechový dojem hloubky scény, isobarická basová část pak sestává z dolů mířícího reproduktoru, který svou energii směruje do uzavřené komory, vybavené dalším obdobným reproduktorem. Ten je uložen na mírně nakloněné spodní desce, viditelné přes výše zmíněný průduch v podstavci. Tlumení je realizováno materiálem Nanopore.
Pro připojení k zesilovači slouží dva páry moc pěkných reprosvorek, propojených skutečně bytelnými zlacenými můstky, jsou daleko od sebe a s kabeláží libovolného typu se tu tak pracuje dobře. Provedení R6 Arreté má navíc další terminál, sloužící k uzemnění konstrukce, což by mělo znamenat ještě o něco klidnější a čistší projev. Dle vysvětlení Audiovector má být rušení z šasi reproduktorů, naindukované jejich pohybem, skrze vlastní výhybku směrováno právě na zemnící terminál.
Použité měniče beze zbytku pochází z hlav firemních vývojářů a na zakázku jim je vyrábí slovutní dánští výrobci reproduktorů. Na výškách modelu R6 Arreté pracuje za horizontálními průduchy páskový měnič, který kombinuje lehoučkou lakovanou mylarovou membránu se sadou silných neodymových magnetů. Reproduktor je také ukotven jen na třech bodech s antirezonanční úpravou, takže by se do něj neměly přenášet vibrace z ozvučnice. Zajímavé je, že na rozdíl od většiny podobných tweeterů nemá tento přisedlou uzavřenou pracovní komoru, ale je směrem dozadu otevřený.
Středním tónům jsou, jak už bylo řečeno, vyhrazeny rovnou dva reproduktory. Ten vpředu má průměr 6,5 palce a kónickou membránu z uhlíkových vláken, ten vzadu je třípalcový a tvořený membránou papírovou. Nejspodnější přední reproduktor je středobasový, též vybavený karbonovou membránou, nicméně má klasickou inverzní prachovku na rozdíl od čistě středového sourozence s výrazným fázovým nástavcem.
Basový systém jsme již nakousli – uvnitř skříně pracuje 6,5 palcový basák, energii ven vyzařuje 8“ kolega. Oba mají shodný koncept membrán s tvarem kónusu, všechny měniče vyjma vysokotónového používají keramické feritové kruhové magnety. Kmitací cívka je navinutá titanovým drátem, koše též fakticky uložené jen na třech kontaktních bodech s měkkými oddělovacími prvky pro co nejúčinnější zmírnění přenosu vibrací.
Co se týká frekvenční výhybky, tak ta je u tohoto modelu 4,5 pásmová (s filtry na 100, 350 a 3 000 Hz), přičemž všechny měděné součásti prošly kryogenizací při teplotě -238 stupňů Celsia pro snížení jejich vnitřního odporu. Aby se minimalizoval vliv vibrací na terminály a další prvky, je deska, skrze níž prochází tyto do desek výhybky z pevného uhlíkového vlákna.
Audiovector udává u R6 Arreté frekvenční rozsah 23 – 52 000 Hz, citlivost 91,5 dB / W / m a jmenovitou impedanci 8 ohm. Sloupky dorostly na výšku 123,4 cm, v nejširším bodě mají 27,8 cm a v nejhlubším 43,1 cm. Ačkoliv oficiálně váhu firma neudává, podle různých zdrojů se pohybuje kolem 45 kg.
R6 Arreté jsme měli možnost poslouchat v pražském studiu AV Center, kde jim dělal společnost systém složený z transportu HiFi ROSE RS130, převodníku Chord Hugo TT2 a dělené sestavy Chord Ultima Integrated / Chord SPM 1050 Mk II, mimo třeba T+A R 2500 R a dalších komponentů. Propojeno bylo kabeláží AudioQuest Robin Hood ZERO a Chord EpicX. Ke srovnání jsme měli primárně Estelon YB Mk II a Estelon AURA.
Tyto reprosoustavy rozhodně nejsou malé, nepatří však na první pohled ani k nějak obřím kouskům – přesto ze svého nitra dokážou vykouzlit bas, pokrývající celý rozsah kontrabasu Charlie Hadena ve „Spiritual“ („Beyond the Missouri Sky“ | 1997 | Verve | 537 130-2). Hluboké polohy jsou dokonce výrazné a i v opravdu velkém prostoru je to hlubokotónový základ šťavnatý a bohatý. Prim hraje poddajnost a měkkost, téměř hřejivé tóny jsou prostě krásné, ale ne nijak vulgárně nebo záměrně zkresleně. Je to prostě spíše organická elegance, nežli puristická audiofilská utaženost a tuhost, přesto jsou spodní oktávy bezproblémově rozvržené, plné odstínů a nuancí, jednoduše jde již o „drahý zvuk“. Cítit je to kupříkladu na tom, jak pozvolna, dlouho a klidně brnknutí každé struny doznívá, reprosoustavy to mají zjevně výtečně kontrolované a reagují přesně a čistě, navzdory velkému objemu a váze to není právě jen o velikosti.
S jakýmsi dotekem příjemnosti a tolerantní kultivovanosti se stavěly též k hlasům Buddyho a Julie Millerových v jejich „Niccolo“ („In The Throes“ | 2023), která má na docela velkém procentu sestav tendenci znít poněkud řízněji. Jako kdyby spíše než 100% věrnosti signálu dávaly R6 Arreté přednost vystižení hudební podstaty. Že mají však reprosoustavy poctivé rozlišení, o tom svědčí snadná slyšitelnost i srozumitelnost ženského partu, kterýžto se přeci jen celkem často trochu schovává v pozadí. Přestože jde o hlavně hladší a příjemně bohatý, barevný zvuk, není vůbec chudý na detaily a informace, všechno je zřetelné a dostatečně konkrétní.
Krom nečekaně hlubokého a autoritativního basu se mohou R6 Arreté pochlubit také vynikajícím vysokotónovým měničem, který dokázal výšky v „Nefertiti“ Lionela Louekeho („Mwaliko“ | 2010 | Blue Note | 509996 88508 2 1) přenést do místnosti se skutečně poctivou dávkou informací, ale hlavně bleskurychlými reakcemi a zaostřeností, vlastní skvělým páskům. A přesto nejde o takový ten svižný, avšak tenký, analytický zvuk, jak se často stává, ale o bohatou, přirozeně kovovou reprodukci s objemem a tělem. Dá se říct, že přednes má ty správné atributy zvukového mikroskopu, aniž by působil stroze nebo technicky. Výborně tím zapadá do šťavnatého celku a jeho umění vytáhnout na povrch krásu hudby.
Už kdysi nás SR 6 Avantgarde Arreté nadchly svou naprosto neústupnou dynamičností, nové R6 Arreté sdílí stejný dar. Zatlačte na ně jak chcete, jejich „jistotu s úsměrem“ nerozhodíte. Ani masivní „Nierika“ od australských Dead Can Dance („Spiritchaser“ | 1996 | 4AD | 0652637271324) se svými mohutnými elektronickými plochami a zvukovým kouzlením je neznervózní. Přidejte trochu volume a naopak dostanete skutečně bombasticky masivní objem s váhou, schopnou vás zatlouct do poslechového místa, aniž by nicméně reprodukce ztratila na pocitu pohody a graciéznosti. Od Audiovector se tak úplně nedočkáte explozivní dramatičnosti, spíše úpravné, zralé kultivovanosti, jinými slovy jde o působivost až tektonických sil, než šviháni biče. Ale je to skutečně skvělé, navíc je síla citelná i potichoučku, neklamná to znak high-endové sféry.
Mohlo by se zdá, že jsou R6 Arreté takovým „strojem na krásu“, kdy každá hudba zní pěkně, ale to není – minimálně ne tak úplně – pravda. „Captain Seňor Mouse“ Chicka Corey a Return to Forever („Hymn of the Seventh Galaxy“ | 1991 | nahráno 1973 | Polydor | 825 336-2) je rychlá, proměnlivá, živelná skladba se spoustou vrstev, ale přeci jen trochu starosvětským mixem, který za nejmodernějšími standardy lehce zaostává. Ne čistotou, ale spíše expanizností a pocitem absolutní jasnosti. A přesto přes tyto Audiovector zní absolutně v klidu, poslech je nesmírně příjemný, možná jemnější na hranách, ale přesto bezproblémově organizovaný a rozpracovaný. Prezentace je homogenní, soudržná a neexplicitní, jedna každá linka a každý hudební nápad ale mají své místo a čas, R6 Arreté nedovolí jejich slití.
Konečná pozice, do níž jsme R6 Arreté umístili po nějakém tom zkoušení, byla vlastně až atypicky „rozkročená“, odstup ozvučnic byl vůči poslechové vzdálenosti docela velký, nicméně nezdálo se, že by tím scéna „Miss Otis Regrets“ Bette Midler („Greatest Hits“ | 1998 | Atlantic | CD 82497) jakkoliv trpěla. Ani z tohoto pohledu nechtějí být Audiovector technickým nástrojem, ale spíše emotivním mediátorem, scéna tedy není holograficky vyřezaná, přesto krásně drží pospolu. Proporce hlasů i nástrojů jsou nestísněné, prim hraje pocit těla (instrumentálního i lidského druhu) – hutného, masitého, plného, prostě fyzicky přítomného.
Pusťte si Plantovu „The May Queen“ („Carry Fire“ | 2017 | nonesuch | 75597934939) a dostanete pravý rockový nářez. Masivní basový rytmus dokáže strhnout (ač zvuk není nějak super rychlý), robustnost zapůsobit a celkové hudební podání je muzikální, vlastně až trochu interpretativně zpěvné. R6 Arreté nechtějí být stroze věrné jako studiový monitor, jsou naopak za každé situace parádně hudební. Ale neznamená to, že by nebyly informativní – víte, že přes nespornou kvalitu má mix jisté nedostatky, ale prostě nijak nevadí, ten příval vřelosti, objemu a elegance vás zaplní, obklopí a v ničem neunaví napříč rozsahem realistických hlasitostí, takže si můžete užívat hudbu dle momentální chuti, vždy s příchutí krásna.
Audiovector R6 Arreté, aktuálně druhé nejlepší reprosoustavy této dánské značky, jsou krásné sloupky. Myšleno designem, materiály, ale hlavně zvukem – ten totiž ze všeho nejvíc akcentuje ve svém charakteru muzikálnost, tedy harmonickou souhru s hudbou a její vnitřní podstatou. Možná nejde o dokonalé monitorovací zařízení (ač v rámci dané kategorie se nemusíte absolutně bát o atributy typu čistoty, zřetelnosti, prostorovosti nebo kdoví čeho ještě, to už je jaksi víceméně samo sebou), ale o nástroj s tak trochu vlastními způsoby, o jakýsi magnifikátor krásna, obsaženého v nahrávkách. Objektivně vzato pak mají R6 Arreté skvělý, mohutný bas, čisté a precizní výšky bez typické strohosti pásků a masivní dynamiku celkem daleko nad rámec očekávání z pohledu velikosti. Jsou drahé, to ano, ale rozhodně také skvělé.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 100 metrů čtverečních, spíš menším zatlumením (kazetový strop, sada panelů Sonitus Acoustics,…), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Vyhneme-li se propadu v oblasti 120 – 170 Hz, způsobeným zjevně charakteristikou místnosti / měřícího místa, mají R6 Arreté maličkou tendenci zdůrazňovat bas a naopak maličko tlumit výšky. Tlumenější projev kolem 3 kHz může být zárukou pro bezkonfliktnost i u říznějšího materiálu / elektroniky. Měření ukazuje, že reprosoustavy ve volném prostoru zahrály cca od 45 Hz, což je výš, než jak pocitově působí.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Na tomto grafu je vidět, že vliv místnosti měl na měření ze standardizované vzdálenosti přeci jen svůj vliv – ocenit je třeba zejména excelentně rovnou charakteristiku středotónového měniče. A reálný potenciál hrát už od nějakých 25 Hz, soudě podle chování bassreflexů.
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedance reprosoustav klesá přeci jen relativně hluboko, ne úplně malá část nízkofrekvenčního spektra (tedy toho skutečně náročného na energii) se dotýká 3 ohm. Ladící kmitočet lze volně dovodit někde do oblasti 40 – 50 Hz, ačkoliv tu není typický bassreflexový peak (což nicméně vcelku odpovídá koncepci). Nejsou tu žádné stopy po rezonancích a vibracích (maličký náznak je vidět na 310 Hz, ale nic, co by mělo jakkoliv ovlivnit reprodukci). Celý průběh je pak víceméně klidný, nenáročný, prostý prudkých excesů a změn. Pro elektroniku odpovídající třídy nebudou R6 Arreté žádnou velkou zátěží.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
Porovnání výstupu z akcelerometru a klidového stavu ozvučnice
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 769 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/5478-audiovector-r6-arrete#sigProId65e8c1fabf
--- --- --- --- ---
KLADY
+ moc hezké zpracování
+ krásný, hluboký bas
+ výtečný páskový výškáč se skvělým rozlišením
+ celková muzikálnost a plnost
ZÁPORY
- cena se může zdát na první pohled docela značná (ale konstrukce není úplně jednoduchá)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz
PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz