Němečtí Audio Exklusiv možná nepatří k nejznámějším značkám v oboru, přesto tito matadoři vytváří nástroje pro věrnou reprodukci zvuku již od roku 1979. Již v letech 1982 – 1984 se poprvé pustili do objevování krásy elektrostatických reprosoustav v podobě modelu P3. Po nějakou dobu pak ale nebylo o značce slyšet, než se ji podařilo roku 2009 „restartovat“. Spolu s tímto novým začátkem přichází i nová varianta elektrostatických reprosoustav s prostým označením P3.1.

Celé reprosoustavy P3.1 byly v podstatě vyvinuty zcela od začátku, takže s původním modelem mají společnou tak možná hlavní ideu a to je využít fólii pro reprodukci celého pásma, bez použití dynamického subwooferu. V podstatě jedinými rozumnými konkurenty se stejnou koncepcí jsou klasici oboru QUAD ESL2912 (dříve ESL2905). Seznam bodů, v nichž jsou P3.1 lepší než staré P3, je celkem ohromující. Zcela nová fólie, produkující celou jednu oktávu navíc v basové oblasti, zcela nové transformátory, impedance přizpůsobená i pro běžné zesilovače (ne jen pro ty nejstabilnější na trhu) či výrazně širší vyzařovací charakteristika.

V Audio Exklusiv své jediné reprosoustavy zabalili do poměrně strohého kabátku; jediným oživením mohou být boční panely ve výrazných barvách. Přes čistě pravoúhlé tvary a celkovou vizuální jednoduchost si P3.1 umí získat v poslechovém prostoru respekt. Může za to hlavně nadstandardní výška 190 cm – šířka 35 cm rozhodně není extrémní, hloubku 37 cm naměříte výhradně na základně. Přes veškerý prvotní dojem masivnosti a bytelné provedení váží jeden kus stále ještě rozumných 30 kg.

Elektrostatické reprosoustavy P3.1 pracují stejně jako již zmiňované QUAD tak, že velká plocha extrémně lehké fólie je rozkmitávána pomocí pole utvářeného dvojicí statorů. Mezera mezi statory definuje maximální možnou výchylku fólie a tím samozřejmě také maximální možný akustický tlak – každý výrobce se snaží ponechat mezi statory maximum prostoru, aby reprosoustavy mohly hrát co nejhlasitěji, problémem pak ale zůstává jak vytvořit dost silné pole, aby udrželo fólii dostatečnou silou. Vždy jde tedy o kompromis, obecně však elektrostaty nejsou tvořeny na vysoké poslechové hlasitosti. Audio Exklusiv se nicméně povedlo stvořit P3.1 tak, že i když nejsou stále určeny pro koncertní hlasitosti, v běžném prostoru jich je víc než dost.

Nový masivní transformátor zajišťuje poklidný průběh impedanční křivky – nominální impedance je stanovena na 4 Ohmy, minimální úroveň pak dle výrobce nemá poklesnout pod 2,5 Ohmu. To sice stále ještě není úplně přátelská hodnota pro široké spektrum běžných zesilovačů, ale nejde ani o vysloveně problematickou hodnotu.

Moc dalších informací se o P3.1 od Audio Exklusiv nedozvíte. Jsou koncipovány jako „třípásmové“ (uvozovky jsou na místě – jde vlastně jen o rozdělení fólie na tři části, každá z nich má na starosti určitou část frekvenčního spektra). V reprosoustavách pak najdeme jeden korekční obvod, zpožďující ve správném poměru reprodukci jednotlivých pásem tak, aby k vašemu sluchu zvuk dorazila v dokonalém souladu. Posledním poznatkem, který stojí za zveřejnění, je dobrý pocit z masivních reproterminálů a také fakt, že i při plné zátěži si P3.1 neberou z vaší zásuvky víc než stolní lampička.

Trochu zklamáním je to, že německý výrobce nikde neudává třeba hodnotu pracovního frekvenčního rozsahu, stejně jako hodnotu citlivosti. Dokonce se nedočtete ani to, jaký je maximální vhodný výkon použitého zesilovače (elektrostaty jsou z výše uvedeného principu fungování poměrně citlivé na přetížení) a další informace, které se prostě mohou v běžném provozu hodit.

Audio Exklusiv P3.1 jsme poslouchali a měřili v poslechové místnosti dovozce, akusticky ne zcela optimalizované, nicméně alespoň minimálně upravené a rozměrově adekvátní. Partnery pro tyto elektrostaty byl dělený firemní zesilovač P7 / P11, usazený na antivibračních platformách (Audio Eklusiv věří hodně na potlačování nežádoucích vibrací), spolu s přehrávačem Advance Acoustic MCD203II a USB D/A převodníkem KingRex UD384. Propojení zajišťovaly kabely Dexon, filtraci pak IsoTek Sirius a napájecí kabeláž stejné značky.

Audio Exklusiv P3.1 svým projevem tak trochu připomínají spíše velké dynamické reprosoustavy s extrémně rigidní ozvučnicí, ovšem na rozdíl od nich nabízí nikoliv bodový zdroj zvuku, ale vyzařují stejně po celé výšce – tím zajišťují, že ať už ležíte natažení na zemi nebo malujete strop na žebříku, dostane se vám vždy identicky kvalitní reprodukce. Hutný, plný zvuk má trochu temnější charakteristiku, ale neztrácí onu vynikající čitelnost a rychlost, typickou pro elektrostaty. Kopák Johna Bonhama mladšího v „Kashmir“ (Led Zeppelin | „Celebration Day“ | FLAC) je kulatý a velmi důrazný, objem nástroje nepůsobí přehnanou velikostí. Stejně tak na absolutní kontrolu spodních oktáv odkazuje skálopevná basová linka Johna Paula Jonese. Marně jsme zkoušeli hledat někde v rohu ukrytý prvotřídní subwoofer, nenašli jsme. P3.1 nabízí bas „tučný“ a živý, neztrácející ani na vteřinu přísnou sebekontrolu.

Audio Exklusiv P3.1 ale umí být i velmi poklidné – Knopflerovu „Radio City Serenade“ („Privateering“ | FLAC 24 / 96) rámuje nádherně prokreslené piano, usazené však v prostoru v poněkud enormní velikosti. Kromě toho je ale vše nesmírně lehké a čisté, je cítit rychlost zvuku a schopnost P3.1 reagovat na signálové podněty v úplně jiném čase, než by byl schopen dynamický reproduktor (to je samozřejmě vlastní třeba také QUAD ESL2905, což jsou mimochodem patrně jediné podobně koncipované reprosoustavy, byť znějící diametrálně jinak). Dynamika piana je nezkrocená, zvuku je hodně a zalévá celou místnost do posledního krychlového centimetru - i díky oboustrannému vyzařování a tedy odrazům podobným jako u živé reprodukce podání působí velmi přirozeně.

Přestože jsme psali, že se P3.1 svým projevem a důrazem tak trochu blíží klasickým dynamickým reprosoustavám a jejich schopnosti generovat fyzický tlak, jsou okamžiky, kdy na to tak úplně nestačí. Třeba u testovacího tracku LessLoss „Drums Duet“ ve 24 / 96 FLAC bývá důraz větší u dynamického reproduktoru, to ránu prostě cítíte v břiše jako dobře mířený kopanec. Audio Exklusiv sice vygeneruje adekvátní objem zvuku, dokonce až s fantastickou přesností, ale stále vás spíš obepluje, než aby vás zatloukl do sedačky.

To samé platí třeba pro reprodukci varhan – Iver Kleive se svou transkripcí „Bridge Over Troubled Water“ („Orgelmusikken fra deUSYNLIGE | FLAC | 24 / 96) předvádí měkké, vřelé a obklopující tóny, evokující opravdu velký nástroj v opravdu velkém prostoru – tonálně velmi věrné, ale opět tak trochu bez onoho dojmu fyzického proudění vzduchu kolem vás.

Čistota, transparentnost a rychlost, to jsou s elektrostaty nejčastěji spojované pojmy a právě ty umožňují báječně vyniknout tónům v Haydnově „Smyčcovém kvartetu v D, Op. 75, č. 5 – Finale“ (2L | FLAC 24 / 192). Housle jsou velmi barevné, něžně a čistě vykreslené, bez špetky agrese – kontrola nad přednesem v podání Audio Exklusiv P3.1 je perfektní. I díky tomu jsou jednotlivé nástroje vykresleny a usazeny v přirozeně působícím prostoru, daleko od sebe a se spoustou vzduchu v okolí. Ideálně vyznívá reprodukce při středních, ale i vyšších úrovních hlasitosti.

Barevně syté zvukové podání je velmi příjemné při poslechu vokálů. Lhostejno, zda jde o McFerrina s jeho „Don´t worry, be happy“ z výběru „The Story of Jazz“, nebo o Pat Barber s „The Beat Goes On“ z alba „Companion“. Oba vokály jsou velmi uvolněné, fantasticky prokreslné, jako kdyby elektrostaty od Audio Exklusiv smetly všechny nadbytečné vrstvy a zbyl pouze průzračný vokál – výsledkem je pocit, že hlas vychází z krku a hrudníku (a tedy ne z nějakého plochého neurčitého bodu), umístěného přesně mezi oběma kanály. Báječná je také srozumitelnost v libovolné hlasitosti, zvuk je plný a tak čistý, jako kdyby interpret skutečně stál v místnosti.

Už jsme zmiňovali schopnost P3.1 zahrát prostor, zvláště působivý i díky „oboustranné“ reprodukci. Potvrzuje to Stingův „Englishman in New York“ ze sampleru „Die perfekte Räumlichkeit“. Prostor je široký a elektrostaty mizí z místnosti, zvuk vystoupí a naplní prostor v pravo-levém i předo-zadním směru velmi plastickými obrazy. Spolu s výborným rozlišením (respektive tím, že umí signál vykreslovat rychle a čistě) vás tak Audio Exklusiv přenáší do centra dění.

Audio Exklusiv P3.1 jsou skutečně exkluzivní elektrostatické reprosoustavy. V podstatě jim mohou na světě konkurovat pouze QUAD ESL 2905 (či v novější inkarnaci nazvané 2912), ovšem ty jsou laděné poněkud víc audiofilsky, takže ani tam v podstatě není třeba je brát za soupeře. P3.1 jsou určeny těm, kteří touží po nezkrocené dynamice, nesvazované hmotou tradičních ozvučnic a měničů, po oné skvostné rychlosti a lehkosti elektrostatů, doprovázené zde ovšem až „dynamickým“ objemem a energií. Jejich trochu temnější ladění je pasuje do role ideálních společníků pro dramatickou hudbu, nebojí se ani basů, byť jejich důraz je poněkud menší. Celkově jsou ale P3.1 velmi slušnými reprosoustavami a pokud je svěříte do péče opravdu stabilnímu zesilovači, odmění se vám živou a barevnou hudbou.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy cca 25 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 100 Hz a výše, v pásmu 10 – 100 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně poměrně výrazným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklec, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhají s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Frekvenční charakteristika vykazuje určitou nerovnost, nicméně dle měření je minimálně v basové oblasti vinna poslechová místnost. V ideálním prostoru by se ale P3.1 i tak v podstatě vešly do běžné tolerance + / - 3dB. Dozvíme se alespoň výrobcem nezveřejňovanou informaci o pracovním rozsahu reprosoustav. V dané poslechové místnosti nastupovaly někde na hranici 30 Hz, ještě takových 28 Hz bychom jim věřili v podstatě „naplno“. Na druhém konci pokračují Audio Exklusiv zjevně daleko za 20 000 Hz.

Impedanční křivka pak odpovídá charakteristice běžných 8 Ohmových reprosoustav (100 – 5 000 Hz), na výškách klesá hodně, až někam na přiznanou úroveň 2,5 Ohm, stejně tak pásmo od 20 – 100 Hz se pohybuje v rozsahu 3 – 5 Ohmů. P3.1 tak budou potřebovat poměrně dost stabilní zesilovač, nejlépe asi dokonale přizpůsobený stroj ze stejné stáje.

Kč 212 355,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ opravdu masivní objem zvuku

+ čistota, lehkost a transparentnost, typická pro elektrostaty

+ velmi realistická barevnost tónů

+ impozantní vzhled a prvotřídní výrobní kvalita

ZÁPORY

- jsou poněkud rozměrné

- temnější ladění si nesedne s každou elektronikou

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

HOSHI

www.hoshi.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 605 912 078

Slevová akce beyerdynamic Amiron Home a Chord Hugo 2

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

BaSys CS

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Custom USB
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Sirius
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
+ Cardas Clear
Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 yamaha  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha