800 150 dynaudio partner

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII 1

Malosériové rukodělné výrobky mají něco do sebe - snad je to nadšení, to vložené srdce jejich tvůrce, ta chuť něco udělat po svém, i kdyby to nebylo úplně perfektní. Nu a když se nadšení a chuť spojí ještě s technickým know how a časem na vývojovou práci a experimenty vedoucí skrze desítky prototypů se stovkami všelijakých zkoušených komponent, jako se to podařilo mini značce Elfton ze středočeských Černošic, může být výsledek mnohem víc, než jen zajímavost. Opět - jako se to podařilo Elftonu, zejména u nejvyššího modelu Vegas, který nyní přichází v modifikaci MKII.

Na první pohled se Vegas MKII oproti původnímu modelu Vegas nezměnil (a právě proto si většinu počtení můžete osvěžit právě v původním textu) - pořád je tu masivní ozvučnice mimořádně klasických tvarů, konstruovaná podle neméně mimořádně klasické estetiky, pořád je čelní stěna osazená čtveřicí měničů a vzadu dole se nachází klasické bassreflexové otvory, pořád má Vegas MKII výšku 112 cm, šířku 42 cm a hloubku 39 cm, což z nich spolu s hmotností 56 kg dělá už pěkně výrazný objekt v každé poslechové místnosti.

Ke zpracování nelze mít žádné výtky, nábytkářská práce sice možná není okázalý luxus, ale vyzařuje neošizenou kvalitu použitého materiálu, pečlivě zpracovaného hlubokého laku a zručnost truhláře, který se o výrobu staral.

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII 2

Nu a nyní k technické části nyní - podle slov svého tvůrce - již opravdu dotaženého modelu Vegas MKII, kde se změny odehrály na frekvenční výhybce, tlumení kabinetu a přidání již zmíněných bassreflexových otvorů.

Reprosoustavy jsou osazené čtyřmi reproduktory v tří a půl pásmovém zapojení. Základní oktávy vyzařuje masivní papírový kónus s velkou poddajnou kopulkou závěsu - v průměru má 34,6 cm a pohání ho zdvojená magnetická struktura s odvětráváním. Středobasový rozsah má na starosti další kónus, tentokrát s běžnějším průměrem 22 cm. Světlá membrána je složená z kombinace papíru a papyru, uprostřed je laděný fázový nástavec. Výšky obstarává nadstandardních 3,5 cm velká hedvábná kopulka, poháněná neodymovým magnetem. Stejný typ magnetu pak rozhýbává také druhou menší hedvábnou kopulku, ta má tentokrát průměr 1,3 cm.

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII 3

Výrobce udává přechodové frekvence na 150 Hz, na 2 100 Hz a na 13 000 Hz. Jmenovitá impedance činí 4 ohmy a charakteristická citlivost 90 dB / 2,83 V / m. Udávaný frekvenční rozsah (byť bez tolerančního pásma) činí 25 - 30 000 Hz.

Zajímavá je také možnost nechat si reprosoustavy za příplatek osadit lepšími konendzátory, konkrétně modely Jantzen Alumen Z a Mundorf MESGO.

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII 5

Upravený model Vegas MKII jsme zkoušeli v nové poslechové místnosti výrobce, bohužel se tak zcela změnily podmínky v porovnání s poslechem původního modelu a přímé srovnání nebylo možné. I tak ale, minimálně na základě vzpomínek, ale i původní recenze a jejích průvodních poznámek, zanechala nová verze jaksi hlubší, trvalejší dojem.

Poslouchali jsme na sestavě uzpůsobené pro streaming, kde bylo zdrojem byl Magna HiFi MANO Music Streamer Ultra, převod digitálních dat do analogu zajišťoval R2R DAC Denafrips Terminator a zesílení měl na starosti integrovaný zesilovač Kinki Studio EX M-1. Propojeno bylo kabely QED Supremus a QED Signature 40.

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII 10

Vegas MKII nás potěšil už při jedné z prvních hodnotících skladeb; zblízka sejmuté bouchnutí na tělo akustické kytary v "Let it rain" od Patricie Barber ("The Dali CD Vol. 1" | 2006 | Dali | 2006023), které s sebou nese velmi hluboko položenou rezonanci, bylo podané s nádherně nenásilnou kontrolou, s pevnými konturami, s jasně definovanou rezonancí korpusu kytary a v objemu pěkně plnokrevném, rezonujícím hluboko v hrudníku. Navíc to všechno zvládají Elfton už při nízké hlasitosti a nemění se vlastně napříč celým snesitelným spektrem hlasitosti. Bas je audiofilsky utažený, uspořádaný, nikterak rozmáchlý. Bas si umí odvážně, uvolněně a s nadhledem brouknout, vtéká do prostoru zcela bez stresu, plný vzduchu a čistoty. Suverénnost podání je rozhodně nad úrovní, kterou definuje požadovaná cenovka.

Zcela samozřejmě na to navazuje se stejnou energií, stejným nadhledem a stejnou disciplinovanou zřetelností i pásmo střední. Vokál Doris Day v "Penny from Heaven" ("Diamond Voices of the Fifties" | 2015 | STS Digital | STS-6111140) byl hebký, hladký, jemný a křehce autentický, byla v něm nádhera, nestísněná bohatost s plným tělem, ale hlavně taková ta intimní bezprostřední lidskost. Přednes je na jednu stranu velmi organizovaný, ale je už tak samozřejmý, že působí až jednoduše. Reprosoustavy se nikam neženou, mají už samozřejmě high-endový styl prezentace, takže střední pásmo rozkvétá s nakažlivě poslouchatelnou pohodou. Vegas MKII také prakticky nevkládají nějaký svůj vlastní výrazný charakter, snad jen takový ten trochu britský dotek organické netechničnosti by mohl být rozpoznatelnou charakteristickou stopou.

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII 9

Koncept dvojitého tweeteru leckde působí ve výsledném zvuku spíše až nacinkaně, u Vegas MKII ale jen lehce "protáhl" znělost cinkotu činelů ve "Spinning Wheel" od Blood, Sweat & Tears ("Blu-spec CD - Feel the Difference" | 2009 | SONY | SICP 20048-9). Každé cinknutí bylo perfektně čitelné, krásně definované a přesné, konkrétní. Elfton se netlačí kupředu, nijak se nepředvádí, ale zajišťují neutlačený, lehký, vzdušný a energický nejvyšší konec frekvenčního rozsahu. Cinknutí jsou také krásně strukturovaná, Vegas MKII skvěl vystihují texturu tónu, dozvuk drží dlouho a jasně a vůbec jsou prostě mimořádně dospělé.

V dané ceně je pak určitě až šokující dynamičnost, s jakou Vegas MKII "prodýchají" "Danse Macabre" Camille Saint-Saënse ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901). Ani tady se zvuk nikam nedere, ale zato už potichoučku dokážou reprosoustavy ukázat dynamický kontrast, dát vám pocítit impuls. Navíc můžete šponovat hlasitost kam až to vaše místnost, elektronika a uši snesou a reprosoustavy gradují a gradují a gradují. Zvuk je spíše plynoucí než nějak dramaticky aktivní a živelný, spíše tak v poklidu pluje, ale když přijde na svižný a výbušný okamžik, Elfton nezaváhají a sledují dynamiku signálu s až dechberoucí suverenitou.

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII 6

Také rozlišení už patří do sféry excelentních a je plně z opravdu high-endového světa, jak ukázala Dvořákova "Symfonie č. 8 v G-dur op. 88" v podání RSO Berlin ("pure music ONE" | 2008 | AUDIO | 03-08). Nahrávka je plná vzduchu, podaná se sebevědomou transparentností a v klidu, s nadhledem reprosoustavy odprezentují jemné ambientní ruchy a drobné detaily. Celková čitelnost je neokázalá, srozumitelnost je tak lehká, všechno je tak lehce přehledné, srovnané, konkrétní a super čisté, i mimořádně jemné detaily a dozvuky jsou zřetelné a vytváří organicky propojenou, dospěle podanou komplexní hudební mozaiku.

Další občas vídanou (tedy spíše slýchanou) nectností dvojitého výškáče může být směrovost - ne tak u Vegas MKII, kdy "Quiet Corners and Empty Spaces" od The Jayhawks ("AUDIOphile Pearls Vol. 17" | 2016 | AUDIO | 06-16) ukázala, že reprosoustavy jsou prakticky nesměrové, nevyžadují nějaké zvláštní zacházení a i když byly poměrně daleko od sebe, scéna byla spojitá, homogenní a posazená hluboko "za", tedy do hloubky za ozvučnice, dokonce až za prostor definovaný zadní stěnou místnosti. Jednotlivé nástrojové linky jsou samozřejmě oddělené, nástroje mají mezi sebou prostor a přitom každý stojí na tom svém místě, pevně a konkrétně. Reprosoustavy i tady působí "nestísněně" a opravdu "prostorně".

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII 30

Vše zmíněné by mohlo také znamenat, že Vegas MKII budou sázet právě jen a pouze na technickou přesnost, ale není tomu tak - jak ukázala plynulá a rytmicky dokonale pravidelná "Flight of the Cosmic Hippo" Bély Flecka ("Extended Dynamic Experience 4" | 2015 | STS Digital | STS-6111145), Vegas MKII hrají sice precizně, ale hlavně s chutí a s takovou tou přirozenou nenásilností, díky níž můžete poslouchat dál, dál a dál. Hudba plynula vazce, s lehkostí a uvolněností, která vás nechá soustředit se jen a pouze na hudební prožitek, v němž nic nechybí ani nevadí.

Ačkoliv i při prvním poslechu na nás nejvyšší model maličké značky Elfton udělal velmi dobrý dojem, teprve tato doladěná verze zanechala dojem upřímně vlastně bezchybný. Je velkou konkurenční výhodou, že v ceně se (zatím) nepromítají náklady spojené s větší distribucí a tím jsou Vegas MKII vlastně fantastickou nabídkou, protože za poměrně ještě reálně zaplatitelné peníze dostanete nejen plný frekvenční rozsah, ale také skvělý rozsah dynamický, schopnost hrát stejně snadno potichu i nahlas a nebo třeba detailnost, která už prostě stačí. To všechno navíc v harmonicky fungujícím celku, z něhož nic netrčí a všechno funguje jako dokonale promazaný celek, čímž reprosoustavy samé vlastně z vjemu mizí a zůstává po nich v prostoru jen hudba. A to je za sto sedmdesát (až sto osmdesát u prémiové verze) tisícovek nabídka, která je jednoduše fantastická, takže pokud vám vyhovuje retro balení Vegas MKII, vzhůru (minimálně) na poslech.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 28 metrů čtverečních, menším zatlumením (koberec, rozlehlá knihovna...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Na naměřené odezvě je vidět ovlivnění živým, netlumeným prostorem (zejména interakce s místností na 95 Hz), ale i tak se s klidem Vegas MKII vejdou v běžné toleranci +/- 3 dB do rozsahu cca 33 - 20 000 Hz (takže je lze s klidným svědomým nazvat plnorozsahovými), navíc tu prakticky není co vytýkat stran celkové frekvenční vyváženosti. Dvojí tweeter zjevně přidává nádech energie na nejvyšších výškách, budeme-li nepřiměřeně přísní, může být vidět maličko důraznější bas, ale v reálu tohle představuje naprosto čistou, naprosto vyrovnanou reprosoustavu, zejména za cenu, za níž jsou Vegas MKII prodávány.

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Na impedanční křivce je vidět, že výrobce úspěšně zbavil reprosoustavy jakýchkoliv impedančních nástrah. Zajímavé je vykompenzování peaku na basech, který běžně ukazuje na naladění bassreflexu, ale vlastně celkově je impedanční křivka nenáročná, prostá prudkých přechodů a jen pokles k úrovni 3 ohmů v pásmu pod cca 150 Hz by mohl představovat potenciální zátěž pro elektroniku, pokud byste se rozhodli hrát komplexní hudbu hodně nahlas. Nicméně i vzhledem k průběhu elektrické fáze bez jakýchkoliv excesů to patrně není třeba řešit - Vegas MKII jsou zjevně pečlivě navržené reprosoustavy.

2019 15 08 TST Elfton Vegas MKII m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 168 000,- - základní verze S

Kč 177 000,- - prémiová verze E (s lepšími kondenzátory)

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ plný frekvenční rozsah

+ schopnost hrát jakkoliv nahlas (tj. i potichu)

+ plnokrevná dynamičnost

+ bohatý, neomezený zvuk

+ rychlost a transparentnost

+ přes vší autenticitu nezní suše ani nemají tendence být příliš přímočaré

ZÁPORY

- za danou cenu nelze mít realistických připomínek

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Elfton | www.elfton.cz 

Image Audio |  4CE Distribution, s.r.o.

Xavian - luxusní ručně vyráběné reprosoustavy

Poslechová akce T+A a Fischer&Fischer

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4] / [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII [3]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Acoustic Energy AE1 Active [2] / [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

AV Integra - akce Peníze zpět 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq Bowers Wilkins Formation 200 200 psg 200 200 wdq zidoo 

Gramofon VPI Studio Špalíček - Ostrava 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

Audio Video Show Praha 2020

corner amarock studio