2017 12 22 TST RIHA domaci kino 1

Boom domácího kina přišel v 90. letech s výrazně snazší dostupností technologií - díky A/V receiverům a digitálnímu zpracování multikanálového signálu začalo být vlastně snadné rozmístit si doma pětici bedniček a subwoofer a nechat se oslnit prostorovým zvukem. Začátkem milénia si pak ale lidé uvědomili, že mohou mnohem lépe poslouchat, pokud peníze investují jen do dvou kanálů a kino tak šlo globálně jaksi stranou. S tím jak ale roste kvalita záznamů a šíří se "HD trend", i kino se zase pomaloučku polehoučku vrací do středu pozornosti.

Navíc už to není jen to plastové "skoro-kino" ze supermarketu, pozornost se naopak více a více upírá k plnohodnotnějším sestavám, které sice více stojí a zaberou i více místa, ale zase vytěží právě z nových formátů mnohem intenzivnější zážitky.

Jednoho specialistu na zakázková domácí kina (tedy nejen...) najdete i v Plzni - značka RIHA se chlubí i několika velmi originálními řešeními. Byli jsme si v jejich showroomu vyzkoušet 7.2 sestavu koncipovanou "naplno". Nešlo až tak o klasický test, protože většina součástí už prošla vlastní recenzí, ale spíše o ten dojem, který tvoří kino jako celek - téměř identický systém pak mohli slyšet i návštěvníci jarní Audio Video Show Praha.

2017 12 22 TST RIHA domaci kino 2

Sestava domácího kina je jaksi komplikovanější záležitostí, proto tu nebudeme nijak do detailu popisovat technické parametry jednotlivých součástí - ostatně kdo chce, pročte buď dostupné recenze, nebo navštíví web výrobce a bude mít hned jasno.

Přední kanály byly každopádně pojaty jako plnopásmové díky stereo páru RIHA Terra Plus, centr má stejné měniče i řešení, je jen poupravený naležato. Dvojice subwooferů s profi 12" měniči s gigantickou zatížitelností je tu pak jen pro důraznější podání frekvencí pod 100 Hz, které k nim donese LFE kanál. Přechodová frekvence je nastavena v aktivní výhybce při výrobě.

Boční a zadní kanály obsluhovaly sloupky RIHA Nano D Plus - série Plus a tedy i použité měniče jsou stejného typu jako u předních kanálů, což zajišťuje žádanou homogenitu a nerozdílnost zvukového podání.

2017 12 22 TST RIHA domaci kino 3

Energii do jednotlivých kanálů dodávaly poctivě stavěné firemní zesilovače - ty nejvýkonnější (viz soupis součástí na konci recenze) byly zapojeny pro nejdůležitější přední kanály, ale i surroundy a subwoofery měly dostatečně dimenzovanou elektroniku.

Specialitou firmy je to, že nepoužívá žádný digitální procesor, ale využívá zpracování signálu v přehrávači OPPO (zde UDP-205), kde si jen nastavíte vzdálenost jednotlivých kanálů a vše pak jde multikanálovým analogovým výstupem ven.

Za přehrávačem je pak zařazen nejoriginálnější firemní výrobek - analogový relátky řízený předzesilovač. Regulaci hlasitosti v multikanálovém zařízení pomocí relátek nikdo další na světě nevyrábí. A je to právě tento vícekanálový předzesilovač stojí jako jeden ze základních stavebních kamenů za super transparentním a dynamickým zvukem - jde o to, že signál není sem a tam přepočítáván v nějakých procesorech, není míchán a alternován, přečasováván a fázově posouván, nemění se energie v surroundových kanálech a subwooferech - prostě není několikrát za sebou přepracováván a nebýt úpravy s ohledem na vzdálenost v OPPO je to 1:1 signál tak, jak jej ve studiu namíchali.

2017 12 22 TST RIHA domaci kino 5

V RIHA pak ještě ctí tradici toho, že stačí základní kabely - zde bylo kompletně propojeno kabely RIHA Basic se speakON a powerCON koncovkami pro stabilní spojení.

Domácí kino RIHA jsme poslouchali ve vyhrazeném prostorou firemního plzeňského showroomu. Velkou část sestavy jsme již předtím měli možnost poznat po jednotlivých komponentech, takže šlo spíše skutečně o dojmy z kina jako takového.

Již od prvního okamžiku bylo jasné, že když nastavíte hlasitost na "kinovou" úroveň (k filmu, pokud nejde zrovna o "Sedmou pečeť" a podobné počiny, tak nějak hlasitost patří), zvuk sestavy jde pěkně "na tělo". Možná byste čekali největší šok z předních kanálů, centru a subwooferů, kteréžto zabírají vizuálně téměř celou plochu stěny před vámi (tedy tu, kam se nepromítá). Nás ale zprvu nejvíc zaujalo, jak snadno srozumitelné a plnohodnotně podané oproti drtivé většině kin jsou efektové kanály - tedy ty, které se v běžných sestavách tak trošičku "šidí".

2017 12 22 TST RIHA domaci kino 6

Vezměte třeba nějakou našlapanou scénu z "Transformers" - hlavní zvuky k vám dorazí s nebývalou intenzitou, důrazem a brilantní čistotou pěkně zepředu, cítíte ten tlak, důraz a přitom výjimečně precizní kontrolu, takže celé dění je přehledné. Ale i z efektových kanálů přichází zvuk se stejnou silou, neošizený, dynamický, skvostně čistý a konkrétní, zařezávající a hlavně - plnorozsahový. Surroundové ozvučení tu není jen v roli přizvukovačů, ale opravdu (téměř) stejně plnohodnotných kanálů s předními reprosoustavami. Všechny ruchy vás tak obklopí, je snadná skutečně trojdimenzionální lokalizace dění a máte pocit, že jste "uvnitř", právě jako ve velkém kinosálu a skřípění kovu nebo robustnost výbuchů jsou ohromující.

Nebo tak trošku po americku přisypte energii do blockbusteru "San Andreas" s moderně technicky brilantní zvukovou stopou. Tvrdý, skálopevný zvuk, hřmot efektů, když hlavní hrdinové prchají přes blížící se přílivovou vlnu, kde píská a vrže kov ničených lodí, hřmí drcený most nebo drnčí motor jejich člunu, to všechno je úchvatně transparentní a nelze použít jiné slovo než "intenzivní". Opravdu, opravdu HODNĚ intenzivní, všechno se s vámi chvěje, zvuk má obrovskou sílu a jistotu, je dokonale přehledný a cítíte mohutnou rezervu a sebejistotu s obří dynamikou, která v klidu zvládá přenést efekty naplno.

2017 12 22 TST RIHA domaci kino 7

A co třeba něco mírně civilnějšího? Ani multikanálová stopa ve "Hře o trůny" tedy rozhodně nezklamala. I tady je to neuvěřitelně působivá - ať už je to prezentace vokálů ze supertransparentního centru nebo stále přítomný pocit obrovské energie, kontroly a důraznosti, kdy jste prostě v podstatě "tam" a slyšíte každé vrznutí, každý ruch a to se stejnou intenzitou všude kolem sebe.

Nadchlo nás ale rozhodně i to, jak si toto kino poradilo s multikanálovým záznamem na SACD - konkrétně s 5.1 stopou skvěle nahrané desky "Mira" od severské skupiny Jienat. Je to jako byste seděli na pódiu mezi všemi perkusisty, ten hraje zleva, ten zprava, další klape paličkami vzadu za vámi, všechno perfektně lokalizované, utažené, nesmírně rychlé a úderné, jako živé.

2017 12 22 TST RIHA domaci kino 8

Právě tato skvělá transparentnost a nevyčerpatelná zásobárna energie, důrazu a kontroly činí tuto sestavu výjimečně dobře fungující třeba i na koncertní záznamy. Takový záznam šňůry "Front to back" Petera Gabriela, to bylo prostě maso. Od hutné, nesmírně sebejisté a masité basové linky až po tenké, superrychlé a intenzivní cinkání činelů a dalších kovových perkusí, s Gabrielovým naprosto precizně artikulovaným hlasem. Prostě jste tam, jste v publiku (nebo na scéně, nebo prostě tam, kde se zrovna toulá kamera).

Pokud uvažujete o dedikovaném prostoru pro domácí kino a netoužíte nutně po reprosoustavách zastavěných do zdí, pak pro přiblížení se (a v praxi spíše i překonání) intenzity zážitku z velkého kinosálu můžeme jen doporučit set plzeňské značky RIHA - není to žádná láce, ale na druhou stranu dostanete opravdu agilní sestavu, použitelnou pro super intenzivní, super dynamický, super důrazný, dramatický a zemí otřásající video zážitek (kde absolutně úžasně funguje pocit nelimitovanosti a to nejen v předních kanálech, ale i v těch efektových - kolik toho najednou objevíte je neuvěřitelné, stejně jako to, o kolik je celý zážitek více strhující), tak můžete tento set použít na poslech hudby se vším všudy. Rozhodně stojí za to věnovat alespoň pár hodin a vybraným scénám z vašich oblíbených filmů - abyste na vlastní kůži zjistili, jak moc na tělo může opravdové domácí kino jít.

Kč 139 990,- - RIHA Tera Plus (1 pár)

Kč 69 990,- - RIHA Tera C Plus (1 kus)

Kč 54 990,- + Kč 54 990,- - RIHA Nano D Plus (2 páry)