2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 1

Značka iFi se v historii high-fidelity teprve začíná rozkoukávat, ale už si zejména na poli osobního / sluchátkového audia zvládla vydobýt ostruhy, zejména svým nadšením pro sledování nejnovějších trendů a technologií. Mnozí by iFi možná umístili do jihovýchodní Asie, ale jde o "dceru" respektovaného high-endového výrobce Abbingdon Music Research - iFi je tedy po všech stránkách britskou společností.

Nejnovějším přírůstkem do katalogu je hodně ambiciózní "všeuměl" Pro iDSD, který patří do série Pro. Ta je v katalogu (prozatím?) na nejvyšší pozici, následovaná čtyřmi dalšími řadami a nepřeberným množstvím všemožného příslušenství, dohromady najdete v katalogu bezmála padesátku produktů, drtivou většinu zaměřenou na svět "počítačového audia".

Zhruba dvoukilový a kompaktní (22 cm (š) x 21,3 cm (h) x 6,3 cm (v)) Pro iDSD jde těžko zařadit, primárně by se ale snad dal označit jako D/A převodník, který má nádavkem také sluchátkový zesilovač či streamer.

2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 2

Design skladného těla mísí klasiku s originálními prvky, krycí panely zvlněné a v pravé části prořezávané soustřednými kruhy kolem skleněného "oka", pod nímž se skrývá elektronka. Uprostřed čelního panelu se otevírá kruhový průřez s displejem o tří základních řádcích, jsou tu mnohé informace o aktuálně zpracovávaném signálu. U levého kraje je velký otočný prvek s nekonečným chodem, kterým vybíráte aktuální vstup - trochu větší odpor by snad z pohledu komfortu nebyl od věci. Tlačítko má navíc funkci pro regulaci jasu displeje a polarity. Vedle je výrazně menší knob, opět multifunkční, tentokrát jím volíte aktivní filtr, upsampling či bit-perfect přehrávání a také WPS připojení k Wi-Fi. Malé šoupátko o kousek níž pak volí jeden ze tří provozních režimů - buď čistě tranzistorový (kde se používají JFETy v čisté třídě A), lampový (kde jsou lampičky GE5670) nebo "lampový plus" (kde se minimalizuje celková zpětná vazba a zdůrazní se přirozené harmonické zkreslení elektronek).

Vpravo od displeje je pak sluchátkový výstup - klasických 6,3 mm doplňuje dvojice 3,5 mm jacků. Ten vlevo slouží pro single-ended zapojení, použijete-li oba, dostanete plně symetrické zapojení sluchátek. Mezi výstupy je třípolohový přepínač pro volbu zisku 0, 9 nebo 18 dB. A samozřejmě je tu krásný velký otočný ovladač hlasitosti, s příjemným a "hodnotným" chodem.

2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 3

Zadní panel je na tom podobně jako přední, tedy snad až skoro přehlcený prvky a možnostmi. Vlevo vidíte analogové výstupy v XLR i RCA formě, aby toho nebylo málo, můžete si nenápadným otočným prvkem vybrat ze čtyř způsobů jejich chování. Mají dva režimy "HiFi" a "Pro", u každého pak můžete zvolit fixní nebo variabilní výstup. Rozdíl mezi "domácím" a "profi" režimem je čistě v maximálním výstupním napětí - pro domácí režim je to 4,6 V, v profi režimu 11,2 V.

Vstupní digitální část pak zahrnuje ethernetový konektor a Wi-Fi anténu, oboje umožňuje běžné streamování pomocí AirPlay protokolu nebo aplikace MUZO Player (kde najdete i TIDAL, Spotify apod.). Dále je tu USB port typu B pro přímé spojení s počítačem a typu A pro připojení datových pamětí s hudbou. Z klasických konektorů je tu kombinovaný koaxiální / optický konektor, z méně klasických je tu slot pro microSDHC karty nebo AES/EBU (čili digitální XLR). Své místo tu pak má i BNC konektor, u kterého je opět volič funkcí. Buď je to samozřejmě klasický digitální vstup, nebo může jít o vstup pro hodinový signál - buď pro klasický signál 10 MHz, nebo o studiový standard DARS, ale zvolit můžete i použití atomových hodin, výrobce doporučuje Stanford Research Systems PEF10. Další BNC výstup pak synchronizační takt může pouštět dál.

2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 4

Napájení má na starosti velký externí zdroj 4A / 15V s malou zásuvkou, iFi Pro iDSD má zajímavou možnost napájení distribuovat dál, zejména pak samozřejmě do dalších komponentů řady Pro.

Tak jak je funkcionalita doslova namačkaná na předním a zadním panelu, tak je zhuštěná i uvnitř stroje. Mozkem, centrem a tím hlavním je hradlové pole (FPGA) s vlastním programováním od iFi, které řídí čtveřici čipů Burr Brown, které umí zpracovávat paralelně osm signálů. O časování se stará technologie Global Master Timing z podstatně dražší vlajkové lodi značky AMT. V signálové cestě pak není žádný aktivní filtr, je tu pouze jednoduchý plně symetrický filtr třetího řádu. Zpracovaný signál pak může být ještě prohnán přes "remastering", konkrétně až do DSD1024.

2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 6

Výpočetní sílu dodává systému šestnácijádrový XMOS procesor se schopností zpracovat dvě miliardy instrukcí každou sekundu. Zpracování signálu probíhá v Bit-Perfect režimu, pokud nezvolíte nějaký z digitálních filtrů, čip se stará o všechny galvanicky izolované vstupy. Nejprve přijde signál do vyrovnávací paměti, kde získá zcela nový hodinový takt a poté putuje přes XMOS do FPGA pole dle popisu výše.

Zmíněné elektronky General Electric 5670 před výstupem mají své zcela vlastní obvodové řešení (není to tedy jen krátká odbočka signálu pro získání "trochy tepla"). Ať už tranzistorová nebo lampová cesta má k dispozici baterii kondenzátorů ELNA Silmic. Digitální část používá superkondenátory ELNA Dynacap s kapacitou 6 600 000 uF. Regulaci hlasitosti pak má na svědomí plně symetrické řešení od Alps, takže plně symetrické jsou tak signálové cesty skutečně od vstupu po výstup.

2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 8

Každopádně iFi Pro iDSD zvládá PCM signál o rozlišení 32 bit / 768 kHz nebo DSD512 (na DSD1024 pak umí cokoliv upsamplovat), netřeba říkat, že to jsou formáty dostupné výhradně po USB, ostatní vstupy končí na 24 / 192. Přístroj má odstup signálu a šumu přes 119 dB.

iFi Pro iDSD jsme měli možnost poslouchat v rámci našich běžných sestav, ale i jako samostatný USB převodník pro sluchátkový poslech s beyerdynamic Amiron Home i dalšími. Sloužil ale také jako předzesilovač pro Emotiva XPA-DR2, kde jsme porovnávali s Teac NT-503 přes KEF LS50, sloužil také jako převodník místo / za OPPO UDP-205 s Norma Revo IPA-140 a Harbeth Monitor 30, ale také jako převodník pro Cambridge CXC s Cambridge CXA80 a Fischer&Fischer SN-70. O použitých kabelech, filtrech a příslušenství se dozvíte více v pravém sloupci -->. Dobré je říct, že Pro iDSD díky dobrému napájecímu zdroji funguje i "přímo ze zdi".

2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 9

Linka baskytary v "Rider on the Storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582) byla výtečně artikulovaná, ale vlastně hlavně naprosto neefektní, dospělá a přirozeně průbojná. Líbila se nám i celková textura, jak nenásilně iFi vystihne to kovové vrnění a drnčení, jak snadno umí vystihnout tu energičnost a hlavně rytmičnost, tóny navazují a pohupují se, bas je kulatý a krásně pružný. Je to natolik dospělé a přirozené, že už cítíte takovou tu skutečně high-endovou prezentaci.

Také hlasům Carrerase, Dominga a Pavarottiho v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) by určitě slušel přídomek "přirozené", ale stejně dobře to vystihuje adjektivum "skutečně lidské". Je vlastně těžké definovat nějakou základní charakteristiku Pro iDSD - tam kde necháte pracovat elektronku, tak se samozřejmě projeví její hřejivě hladící charakter, tranzistorovou cestou ale jako kdyby převodník prakticky zmizel z cesty. Zvuk netlačí na pilu a přesto je zpěv velmi bezprostřední, živý a nenásilný, lehounký, je to detailní a přes vší komplexnost snadno čitelné - prostě přirozené.

2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 14

I v nejvyšším pásmu se drží iFi Pro iDSD věrnosti - činel v "Take Five" Davea Brubecka ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) měl skvělou texturu, prezentovanou s takovou snadností a nadhledem, že vám vlastně až zprvu přijde všechno příliš obyčejné. Každé cinknutí je ale skvěle prokreslené, Pro iDSD jen jako kdyby tónům otevřel dveře a nechal je projít skrz až do místnosti, objemu i energie je právě tak akorát, zvuk je uvolněný a nekomplikovaný.

Ani dynamicky se nemá Pro iDSD za co stydět - smyčcový nářez ve "Voodoo Child" v podání Turtle Island Quartet ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094) se prostě děje, nejde to lépe popsat. Každý nástroj má svůj prostor, když zabere, tak jednoduše zabere, bez pocitu nějakého omezení, nebo naopak popostrkávání, zvuk jako kdyby skrze přístroj prostě jen protékal, srovnal se tam do latě a vytekl zase ven. Ano, když vstoupí do hry elektronka, jako kdyby se zvuk maličko rozvolnil, ale ani tam nechybí pocit, že se reprodukce dokáže na správných místech nadechnout, či snad spíše nepřekážet.

2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 13

Ačkoliv skutečné meze rozlišení Pro iDSD zvládnete objevit až s moderními nahrávkami v opravdu vysokém rozlišení (a že se můžete třeba se zdarma dostupnými vzorky od norských 2L velmi snadno přesvědčit, jaký je potenciál toho kterého formátu a rozlišení), ani standardní cd kvalita Claptonovy "Before You Accuse Me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) nepřijde zkrátka. Hudba je snadno čitelná, rozvrstvená, pečlivě prokreslená, je to nesmírně organický zvuk, vzájemně propojený a tak přirozeně detailní, že vlastně vnímáte i vzduch a všechny takové ty nenápadné a těžko zachytitelné droboučké dozvuky, které potvrzují, že live nahrávka je skutečně "live".

I trošku průměrnou nahrávku jako je "Need you now" od Lady Antebellum ("Need you now" | 2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) zvládne Pro iDSD tak nějak zvláštně zkultivovat - zejména třeba zapnete-li převzorkování až do DSD1024, zvuk jako kdyby byl rázem křehčí, intimnější a kulatější. I bez toho ale není převodník zjevně chladně technicistní, ale ctí nějakým způsobem i hudebnost. Navíc udrží při tom všem i skutečně precizní technickou stránku věci - třeba prostor je tu skutečně široký, netechnicky, ale přesně rozložený, s nástroji i vokály jasně umístěnými na pravolevé i předozadní ose, takže vnímáte snadno celé dění, aniž byste se museli jakkoliv snažit.

2018 07 05 TST iFi Pro iDSD 12

Taktéž třeba na mnoha systémech nepříjemně ostrá "Ain´t No Grave" od Johnnyho Cashe ("American Recordings VI" | 2010 | american | B001395402) se rozkryje a otevře při poslechu do takové míry, že vší hrubost zmizí a zůstává jen ta působivá procítěnost zpěvu, zůstává jasná kytara i neklidné kovové perkuse, všechno zasazené do kontextu a chce se říct přítomné.

Převodník / předzesilovač / sluchátkový zesilovač / streamer / bůhvícoještě iFi Pro iDSD je bezesporu vynikající high-endový stroj, jehož jedinou slabinou vlastně paradoxně může být to, že chce obsáhnout vlastně všechno - projevuje se to třeba ne úplně komfortní nutností používat vlastně většinu ovládacích prvků ve více rolích a podobnými detaily, které mohou být někomu nepříjemné. Stejně tak velmi zralý, dospělý a komplexní zvuk, který je tak přirozený, až je vlastně nenápadný a musíte si zvyknout na absenci všech těch běžných efektů, zdůraznění nebo naopak potlačení, není úplně "na první poslech". Musíte se k němu proposlouchat, stejně jako se ale musíte projíst k haute cuisine, musíte se propít ke starým vínům a destilátům nebo se musíte naučit nosit luxusní módu. Není to pro každého a mnozí ocení asi spíše něco jiného. Kdo ale chce přirozenost a věrnost zvukovou a ocení patrně největší počet funkcí a možností na centimetr krychlový v celém známém audio vesmíru, pak pro někoho takového iFi Pro iDSD představuje výjimečnou záležitost.

Kč 71 474,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ hodně funkcí v jediném šasi

+ konektivita

+ úžasná podpora formátů a rozlišení

+ skvělý převodník i sluchátkový zesilovač

+ přirozený, nepřebujelý zvuk

+ možnost zjemnit vše elektronkou

ZÁPORY

- poněkud komplikované ovládání (ať už aplikací nebo vícefunkčními prvky)

- symetrický sluchátkový výstup by mohl mít důstojnější podobu

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: eXaudio | www.exaudio.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha