Když v roce 1970 v Minneapolis založil William Z. Johnson značku Audio Research, asi netušil, že v 21. století to bude jeden z nejosobitějších výrobců audio elektroniky, navíc považovaný za nejstaršího bez přerušení fungujícího čistě amerického výrobce. Johnson ale nebyl žádným naivním mladíkem, konstruovat elektroniku začal v 50. letech, ještě v polovině 60. pak prodával každou známější značku ve svém obchůdku. Z historického pohledu je pak Johnsonův přínos high endovému pojetí reprodukce možné definovat hlavně tím, že když v podstatě všichni opustili elektronky jako zastaralé a drahé a přešli k levnějším tranzistorům, on se naopak snažil vydolovat maximum ze zářivých, hřejivých skleněných lamp.

Píše se rok 2014 a 44 let evoluce vedlo k vytvoření řady Reference – první CD přehrávač v této úrovni uvedla firma v roce 2005 a o necelých 10 let později stojíme před modelem CD9, který k přehrávání stříbrných kotoučků přidává naprostou nutnost (jak se poslední dobou zdá) i v nejvyšších „společenských" kruzích reprodukční elektroniky – funkci D/A převodníku včetně USB.

Audio Research Reference CD9 disponuje originální estetikou, charakteristickou pro celou firemní produkci. Jde o mohutnost, kombinovanou s jemností a čistotou, snad až s určitou strohostí, odkazující na profesionální sféru. Mohutný, tlustý čelní panel z hliníku splňuje kvalitativní a estetické kvality nejvyšší třídy audiovizuální elektroniky, ozvláštňují ho mohutná madla, zajišťující snadnou manipulaci s 15 kg přístrojem. Rozměry čelního panelu 48 x 13,5 cm odpovídají standardnímu rackovému provedení, hloubka 39 cm a jednoduše pravoúhlá, černá skříň s jen nezbytným odvětráváním by pak také snadno umožňovala zasazení do racku. Tomu brání jediné – při čelním pohledu dokonale zakrytá dvířka mechaniky na horní stěně. Jsou dokonale mechanicky vyrobena, takže kolejničkami kloužou se nebývalou lehkostí a je to vlastně požitek jejich nemalou hmotu odsouvat a zase vracet zpět. Nicméně na první pohled byste vůbec neřekli, že tohle je CD přehrávač, nebýt výrazného nápisu téměř armádním fontem u spodní hrany čela.

Dominantou přístroje je ale určitě velké prosklení, skrývající nevelký displej, na němž je ale zobrazeno vše nutné. Pravé polovině kromě sedmi nevelkých tlačítek pro základní ovládání provozu vévodí tři sloupce svítivě zelených diod. První je určena označení aktuální vzorkovací frekvence, druhý oznámení aktivního vstupu a třetí doplňkovým informacím – jedna dioda zde informuje o provozním stavu, další pak o upsamplingu (ten je při provozu vlastně naprosto nutný), další dvě o právě zvoleném filtru (a že rozdíly mezi nimi jsou na rozdíl od většiny přehrávačů významné a můžete správnou volbou podpořit dobrý dojem při poslechu různých žánrů).

Zadní panel opět vykazuje znaky inspirace profi sférou – žádná pozlátka, jen maximálně efektivní organizace vstupů a výstupů. Horní řada nabízí digitální vstup optický, USB, koaxiální a AES/EBU, spodní nabízí symetrické XLR nebo nesymetrické RCA analogové výstupy. Trochu stranou pak najdete dvojici digitálních výstupů – i tady je cítit „profi", protože tu není ani optika, ani koax, ale mnohem méně časté (a zvukově obyčejně kvalitnější) AES/EBU a BNC.

Uvnitř přístroje najdeme výrazně víc obvodů a prvků, než v EMM Labs XDS1 V2, které jsme poslouchali spolu s Reference CD9. Vlastně i celkové organizace působí v přímém porovnání poněkud bohémštěji, je tu plno triod 6NP30P (konkrétně pět), chladičů, operačních zesilovačů a mohutných filtračních tranzistorů. Také je tu veliké trafo. Výrazná a uložená atypicky nad vším ostatním na mohutném hliníkovém nosníku s pružinami je pak mechanika Philips CD Pro2R – působí jako jednoduchá mistička, skrz niž vystupuje čtecí část; o kvalitách tohoto mechanismu není třeba pochybovat. Kolem elektronek z portfolia ruského Sovtek jsou navlečeny gumové kroužky, redukující výrazně jejich mikrofoničnost.

Velkou část vnitřku zabírá napájecí zdroj, v němž se kromě jedné zmiňované Sovtek 6NP30P skrývá ještě větší 6550WE. Dostatek sil pro přehrávač zajišťuje rozměrné trafo na R jádře s šesticí sekundárních vinutí. Digitální část s převodníkem je mechanicky oddělená od zbytku přístroje, umístěna na samostatné desce plošných spojů. Pro každý kanál tu najdeme osvědčený čip D/A převodníku Burr-Brown PCM1792. Právě tyto čipy umožňují také přímo v sobě volbu digitálního filtru.

Audio Research Reference CD9 pracuje ve slyšitelném pásmu 20 – 20 000 Hz s tolerancí pouhých -0,15 dB, v toleranci +0 / - 3 dB je to pak 3 – 96 000 Hz. Celkové harmonické zkreslení je menší než 0,003%, odstup signálu a šumu (a tedy i dynamický potenciál přístroje) činí 110 dB. Udávaný jitter je pod hranicí 10 pikosekund. Odstup kanálů pak 107 dB na hranici 1 kHz. To jsou nejen na elektronkový přístroj velmi solidní hodnoty.

Reference CD9 jsme poslouchali v ostravském studiu TYKON v té nejlepší společnosti – tento přehrávač totiž posloužil v trochu nevděčné roli „komparzu" při testu EMM Labs XDS1 V2, ale i tak prospěl, což hovoří samo o sobě. Kromě Audio Research Reference CD9 byl v sestavě již zmiňovaný přehrávač Eda Meitnera, zesilovač Audio Research Reference 75 a předzesilovač Audio Research 5 SE. Hrálo se přes nenápadné, ale rozhodně excelentní reprosoustavy Wilson Benesch Square Five.

Průběh i závěr testu si přečtěte V TESTU EMM LABS XDS1 V2.

Kč 349 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ originální estetika přístroje

+ krásně muzikální, hladký přednes

+ i v porovnání s EMM Labs XDS1 V2 obstojné rozlišení a dynamika

+ slušná výbava i pro moderního audiofila

ZÁPORY

- bez upsamplingu to není ono

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

200 200 audio video kino bratislava

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 300 300 kasaudio  200 200 aq 

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 spalicek 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha