ELAC hi-fi reprosoustavy

2021 09 19 TST Anthem MRX540 1

Kanadský Anthem patří mezi výrobce prémiových A/V receiverů (a dělených zesilovačů / procesorů, respektive celkově mezi firmy, které se soustředí na „lepší kino“), nedávno inovoval svou řadu AVR techniky tak, aby nejen zlepšil technologickou výbavu a srovnal nároky s aktuálními trendy v kino reprodukci, ale také aby nadělil těmto přístrojům výrazně atraktivnější slupku, než u často dosti účelně pojatých strojů bývá zvykem.

Nejlevnějším přístrojem v dnešní nabídce Anthem je pětikanálový receiver MRX 540, který – stejně jako ostatní modernizované kinovybavení – sdílí estetiku s pěknými, čistými a moderními komponenty stereofonní řady STR.

To znamená, že levou polovinu čelního klenutého panelu zabírá akrylový panel, za nímž se ukrývá informativní displej s krásně jemnou kresbou a přístupem ke všem (poměrně spletitým a košatým) nastavením přístroje.

2021 09 19 TST Anthem MRX540 2

Pravou polovinu panelu pak nehyzdí téměř žádná tlačítka, nekonečné zástupy ovládacích prvků, nijak výjimečných u běžných A/V receiverů, tu nenajdete. Jen velký multifunkční ovladač (primárně pro hlasitost, ale také pro pohyb v menu) a šest malých tlačítek pro základní operace. Pak už čistotu předku narušuje jen velký výstup na sluchátka.

Vzadu zato šíře konektivity sekunduje jakémukoliv běžnému zařízení tohoto typu a záď je tak doslova obsypaná konektory. Logicky dominují HDMI (verze 2.1 s možností využití 8K průchodu) – je tu sedm vstupů a dva výstupy (z nich jeden podoruje eARC). Analogových vstupů je dost – celkem pět sad cinchů. Přidejte tři optické a dva koaxiální digitální vstupy a máte výbavu dostatečně bohatou pro každý běžný domácí systém.

2021 09 19 TST Anthem MRX540 10

Vedle vstupních jsou tu ovšem i výstupní konektory – dokonce digitální optika, ale samozřejmě hlavně dva sčítané výstupy pro subwoofer. Je tu též méně typický linkový neregulovaný stereofonní výstup. Nu a pak samozřejmě plný sedmikanálový pre-out (7.2 standard) a pět sad reproduktorových terminálů. Připojení do sítě je možné drátem i bez drátu. Mnohým ulpí jistě pohled také na přítomném větráčku – za celou dobu zkoušení se nicméně aktivně neroztočil, takže je tu spíše pro jistotu.

Video procesor v receiveru podporuje „letošní trendy“, není tedy problém se zpracováním Dolby Vision a příslušných HDR formátů, u zvuku si zase užijete Dolby Atmos, IMAX Enhanced nebo DTS:X, pochopitelně ovšem přepočítané do dostupného množství kanálů.

2021 09 19 TST Anthem MRX540 20

Receivery Anthem mají ambice posloužit také těm, kteří rádi poslouchají hudbu (ne jen jako doplněk) a proto není problém se streamováním přes AirPlay 2, Google Cast, Spotify Connect, pro snazší soužití je tu Bluetooth, pro náročnější naopak Roon Ready certifikace.

Zařízení Anthem se snaží být „trochu dál“ a myslí i na náročnější instalace (nakonec Anthem dokonce říká, že právě tak byste měli jejich produkt dostat, tedy včetně instalace a nastavení od profesionálů, nejsou to přístroje koncipované jako "Plug & Play" pro koncového spotřebitele) – receiver tak lze ovládat a nastavovat pomocí pěkně přehledného webového rozhraní, přes které lze měnit a přizpůsobovat nebývale širokou škálu parametrů. I když tak MRX 540 můžete použít prakticky hned po vybalení, právě pečlivou konfigurací získává svou hlavní hodnotu.

2021 09 19 TST Anthem MRX540 16

Její nedílnou součástí je také kalibrace pomocí výborného software ARC Genesis – kalibraci je možné provést „nahrubo“ třeba jen pomocí aplikace v telefonu, ale pokud chcete nejlepší výsledky, nainstalujete si program do počítače, připojíte dodávaný kalibrovaný USB mikrofon a uděláte pořádnou kalibraci. Můžete volit počet kalibračních bodů a spoustu dalších parametrů, kalibrace pak není nijak náročná ani v „profi režimu“. Do výsledné křivky pak dokonce můžete zasahovat a vůbec si výsledky přizpůsobit obrazu (tedy spíše zvuku, že?) svému.

MRX 540 nabízí deklarovaný výstupní výkon 100 W do 8 ohm (ovšem pouze při řízení předního páru, při plném prostorovém zvuku to bude tak polovina jako vždy a u všech receiverů) a odstup signálu a šumu 91 dB. Další parametry nejsou nikde snadno k vyčtení. Snad jen rozměry 43,2 x 36,4 x 15,3 cm a váha 12,8 kg.

2021 09 19 TST Anthem MRX540 13

Anthem MRX 540 jsme zkoušeli v hlavním redakčním systému, kde primárně byl napojen na OPPO UDP-205, ale třeba i na Métronome DSC1. Napájelo a propojovalo se přes Nordost Heimdall 2 a GMG Power Harmonic Hammer 3000P. K porovnání pak byla sestava Norma Revo SC-2 LN / Revo PA 160 MR a poslouchalo se přes Xavian Quarta Evoluzione – více o sestavě se dozvíte v pravém sloupci -->.

Anthem má tendenci v základním zkalibrovaném nastavení hrát takovým trochu sušším, ale pevně sevřeným, energickým a úderným způsobem. Proto filmové efekty třeba ve „Star Trek: Do temnoty“ působí pěkně řízným a výbušným dojmem, jak se na sci-fi spektákl sluší a patří. Anthem má dobrou kontrolu, byť u hodně vysoké hlasitosti a hodně komplexních scénách cítíte, že stovka Wattů by možná mohla mít ještě špetku rezervy navrch. Na druhou stranu kalibrace zajišťuje to, že se zesilovač v žádné situaci pocitově „nepřehltí“, reprodukce stále zůstává pod kontrolou.

2021 09 19 TST Anthem MRX540 6

Kontrola je obecně důležité slovo v repertoáru MRX 540 – třeba hřmotné, hutné a do nejhlubších oktáv posazené kroky velkého ještěra v legendární scéně z „Jurského parku“ jsou spíše utažené, s pevnými, až tvrdými hranami, není to zvuk zaměřený na sytost a tučnost, je spíše „urovnaný“.

Zpracování obrazu je pak odpovídající nárokům vyšší třídy – UHD filmy jako „Prometheus“ nebo trilogie „Hobbit“ měly čistý detail a dobrý kontrast a i když pocitově OPPO zapojené přímo do TV má o kousek „živější“ obraz, Anthem by neměl být „brzdou“ ani pro lepší systémy.

2021 09 19 TST Anthem MRX540 4

Pokud byste chtěli používat MRX 540 jako plnohodnotné univerzální centrum domácí zábavy včetně poslechu hudby, vězte, že třeba taková „Never Felt Less Like Dancing“ od Katie Melua („Ketevan“ | 2013 | Dramatico | DRAMCD0095) šlapala pěkně díky řádně utaženému a konkrétnímu basu, který možná nebyl kdovíjak objemný nebo pocitově dramaticky hluboký, ale byl propracovaný a technicky precizní.

Díky tomuto stylu a zjevně výtečné kontrole (v kontextu vyšší třídy AVR přístrojů) panoval pocit uspořádanosti také v „Gloria“ od Thomase Tallise (Alistair Dixon / Chapelle du Roi | „The Complete Works“ | 2004 | Brilliant | 93612). Zpěv je maličko sušší (což lze trochu doladit prací s kalibrační křivkou), tenčí, zato ale dobře srozumitelný – jde spíše o analytičtější reprodukci.

2021 09 19 TST Anthem MRX540 18

Parádní je Anthem zejména na basech, úplně vnímáte to nízké zkreslení a dobrou pevnost a kontrolu, kde kalibrace zajišťuje, že MRX 540 „nevypadne z role“, zároveň ale DSP výsledný projev tak úplně nedusí, není to přespříliš stažený zvuk. Vezměte si orchestrální skicu Davida Cheskyho „Ben’s Farm in Vermont“ („The Ultimate Headphone Demonstration Disc“ | 2014 | Chesky Records | JD361), kde Anthem zvládl podat gradaci hudby bezmála tak dobře, jako klasické stereo zesilovače třídy mezi 30 a 40 tisíci, přičemž měl více detailu a lepší transparentnost, zato ale trochu méně těla a poněkud méně hudebnosti. Skvělé ovšem je, že můžete klidně hrát hodně nahlas a zvuk má stále dobrou disciplínu a konkrétnost.

Anthem je oblíbenou značkou v prémiové části A/V segmentu, nová generace receiverů, zdá se, z nastavených standardů neslevuje. Základní model MRX 540 není přístroj úplně za hubičku, ale nenechte se svést prvoplánovým porovnáním s levnějšími mainstream značkami, které mají výrazně lepší výbavu. Anthem jde tak trochu svou cestou – designově i výbavou. Jeho největší silou jsou nesmírně široké možnosti ovládání (což oceníte zejména tam, kde chcete mít audio součástí chytré domácnosti), ale také pěkná šíře možností nastavení a přizpůsobení v čele se špičkovým systémem kalibrace dle akustiky místnosti. Do jisté míry se může zdát, že tolik peněz za „pouze“ pětikanálový receiver je poměrně dost, faktem ale je, že zvuková kvalita není vůbec špatná a lze ji právě přes ARC ještě dále optimalizovat (ostatně to stojí za to, sám o sobě je zvuk po kalibraci přeci jen trošku sušší a techničtější); dokonce se chce říct, že výsledek je srovnatelný s kvalitou reprodukce čistě stereofonních strojů čtyřicetitisícové kategorie. Pokud tak pátráte po A/V receiveru vyšší třídy a jste ochotni věnovat čas vytěžení jeho širokých možností nastavení, jako alternativa k „profláknutým“ jménům je Anthem rozhodně ke zvážení.

Kč 62 970,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nadstandardní design

+ výtečně flexibilní ARC kalibrace

+ slušný výkon a schopnost rozumně „podržet“ i nepoměrné reprosoustavy

+ dobrá porce výbavy i možností nastavení

+ „širokospektrální“ ovládání – fyzicky, aplikací, po IP,…

ZÁPORY

- základní zvukový styl je přeci jen trochu sušší

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz 

PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz 

Přenosky Ortofon

Xavian Terza Evoluzione

Perfect Sound Group

Polk Audio | hi-fi reproustavy

GMG Power UNITque

AV Center

Thrill Audio

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

VOIX Premium Audio

RP Audio

Rodel Audio | hi-fi studio Praha

Dream Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta Evoluzione [1]
KEF LS50 Meta [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]
2x REL T/Zero MKIII [3]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [2]
+ Rega Elys 2
Pro-Ject Tube Box S2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie [2]
Cardas Clear (sluchátka) [5]
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7 [1]
+ SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax) [1]
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Siltech Ruby Mountain II powerCON [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [2]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
iFi iPower pro RME [2]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Bowers & Wilkins PI7 [5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics DELOS 1815W1 [4]
IsoAcoustics DELOS 1815W2 [2]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

32 200 200 wdq

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

 

Dynaudio EMIT 200 200 avs Elfton Vigo MKII Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Hornmanufaktur - jen hudba Denon - hi-fi legenda HIFI GUIDE 200 200 amarock studio Kinki Studio

16 200 200 cpt 17 200 200 aq Kohut Audio Dynamique Audio 200 200 wdq zidoo 

PASS LABS Studio Špalíček - Ostrava 24 200 200 hifistyl Amarock Studio 200 200 htp

Amarock Studio