2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 1

Značka Audio Video Manufaktur, nebo častěji zkráceně AVM, vyrábí své „mistrovské kousky“ (jak o svých přístrojích mluví) v Německu již od roku 1986 a dnešní nabídkou se záměrně řadí k prémiovým až luxusním výrobcům, dává si záležet na vnější podobě svých zařízení, na čistotě designu a také na tom, aby přes high-endové zaměření a vysoké cenovky zůstávaly výrobky až lifestylově snadno použitelné. Nejde o hračky pro audiofily, ale o každodenní společníky pro běžné lidi s vysokými standardy, dalo by se říct. Přesně tam míří i nejnovější generace „všeuměla“ CS 8.3 z top série Ovation.

CS 8.3 je nejvýše postavený všestranný komponent ve firemní nabídce, spojuje v sobě CD přehrávač, integrovaný zesilovač, digitálně-analogový převodník, možnosti streamingu, ale do budoucna může posloužit také jako samostatný zdroj, protože má jak analogové, tak digitální výstupy. Novinkou je krom hmatatelných nových komponentů také nová ovládací aplikace, která byla po dobu testování ještě ve vývojové fázi, ale již bez problémů použitelná.

Ovation CS 8.3 má typický firemní čistý look bez přiznaných šroubů a jen s minimem spojů. Šasi je z hliníku, má sražené hrany a rohy a dbá na elegantní minimalismus v kombinaci se symetrií a prostě celkovou čistotou. Vpředu je uprostřed pěkně čitelný víceřádkový displej, který zobrazuje i popisky pro pětici tlačítek pod ním. Ještě o kousek níž je slot mechaniky, vpravo a vlevo rámují displej dva dominantní velké ovládací prvky s příjemným mechanickým chodem s „tak akorát odporem“. Úplně vlevo je pak spínací tlačítko, v zrcadlově dokonale stejném místě vpravo najdete 6,3 mm jack pro sluchátka, který je snad i stejně velký jako spínací tlačítko.

2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 2

Konektory vzadu jsou spolu s celou stěnou v rámci estetiky lehce „zapuštěné“, díky poměrně velkým rozměrům přístroje není ani přes větší množství portů nijak těsno. V levé části najdete analogovou konektivitu, linkový vstup má RCA nebo XLR podobu, jsou tu dokonce tři různé verze analogových výstupů. Jeden má podobu linkového XLR, jeden linkového cinche a poslední cinchový výstup je variabilní. Samozřejmě jsou tu dva páry celkem zajímavých a bytelných reproterminálů.

Také digitální konektivita má své vstupy a výstupy. Dvojice optických a jeden koaxiální digitální vstup jsou dostatečné, zejména připočteme-li USB typu B pro spojení s počítači. Pokud chcete, má CS 8.3 také digitální výstupy – opět koaxiální i optický. To ale není všechno. Můžete využít i síťové služby a to přes Wi-Fi i ethernet, můžete použít Bluetooth standardu 4.2 nebo můžete do portu mezi anténkami zapojit pevný disk s hudebními soubory, který umí přístroj načíst.

2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 20

Milá je napájecí zásuvka s kolébkovým vypínačem, u které dioda varuje před případnou otočenou fází napájení. Je tu nakonec ještě řádka praktických 3,5 mm konektorů – vstup pro externí čidlo dálkového ovládání (když dáte přístroj do skříňky a z nějakého důvodu nebudete používat k ovládání aplikaci), dvojitý výstup spínacího napětí pro externí komponenty nebo USB pro flashky s aktualizačními soubory, kdyby nebylo možno připojit se k internetu.

Vnitřní prostor je členěný přepážkou zhruba v půlce hloubky na dvě skoro identické komory. Je tu vidět elektronková vstupní část (modulární Ovation 803 T) s jednou osazenou lampou, je tu vidět tenké tělo CD transportu TEAC Pure CD, je tu také možnost pohledět na spínaný napájecí zdroj nebo výkonové moduly, které svůj výkon odevzdávají ve třídě D.

2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 21

Zajímavostí je rozdělení jednotlivých kritických částí na samostatné desky plošných spojů, výrobce říká, že díky tomu například D/A převodník půjde v budoucnu snadno vyměnit za verzi, která splní případné budoucí nároky, o nichž momentálně nevíme. Současné řešení pracuje s čtyřnásobným zapojením čipu (jaký přesně to je výrobce nepotvrzuje) a podporou rozlišení 32 bit / 384 kHz u PCM signálu a DSD128.

AVM, jak už bylo řečeno, je poměrně robustní přístroj – s šířkou 43 cm, výškou 13 cm a hloubkou 35,5 cm váží plných 13 kg, což je s ohledem na absenci nějakých těžkých transformátorů poměrně dost.

2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 11

Za zmínku stojí i aplikace AVM RC X, jejíž vývoj sice pořád ještě kvasí, ale už v „předprodukční“ verzi byla solidní, dostatečně stabilní a hlavně důstojně rychlá, takže ať už chcete ovládat hlasitost, streamovat z lokálních serverů nebo třeba TIDAL či Spotify, případně využít novinku v podobě párty módu, který spojí do multiroomu všechna zařízení AVM v domácnosti, není to díky aplikaci problém. Stejně tak zvládá internetová rádia, zvládá úpravy tonálního vyvážení (basy, výšky, vyvážení kanálů nebo starou dobrou funkci loudness). A měli byste si na ni zvyknout, dálkové ovládání klasického formátu je za příplatek. Alternativně ještě můžete použít Roon, CS 8.3 má plnohodnotnou certifikaci Roon Ready.

Výrobce krom fyzických parametrů u přístroje neudává prakticky nic dalšího, dozvíte se pouze o výstupním výkonu 500 Wattů na kanál do 4 ohm, což by odpovídalo použití některého z dostupných nCore modulů od Hypex.

2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 5

Ovation CS 8.3 jsme poslouchali primárně jako samostatnou jednotku (tedy tak jak je myšlen), využili jsme ale v první sestavě s Xavian Quarta také stream Métronome DSC1 nebo mechaniku OPPO UDP-205. Napájelo se přes GMG Power Harmonic Hammer 3000P a propojeno bylo kabeláží Nordost Heimdall 2, porovnávalo se s Norma Revo IPA-140. Zkoušeli jsme ale také kombinaci s Fischer&Fischer SN-70 a porovnávali s Grandinote Shinai, přičemž alternativní streamer / DAC byl Teac NT-503 a propojeno bylo kabely Nordost Red Dawn, jako mechanika posloužil Cambridge CXC. O dalších součástech sestav, jako jsou podložky, filtrace nebo všemožné jiné doplňky se dozvíte v pravém sloupci -->.

Brnknání hlubokých tónů v „Hiccups“ (Harry Sacksioni | 2014 | STS Digital | STS-6111134) mělo vřelejší tonalitu, evokující „teplo lampy“, zvuk je v basovém spektru poměrně těžký a dominantní, CS 8.3 je takové kladivo na basy. Pozitivní je, že je dokáže protáhnout pěkně hluboko, dát jim pevnost, velkou váhu a bohatost, takže i z regálovek dostanete pocit výrazné basovosti. Není to nicméně o frekvenční vyrovnanosti, basy mají zjevně navrch v tom, jak se ochotně prosazují a může jich být jednoduše moc. Tóny jsou nicméně dobře artikulované a zesilovač dokáže udržet pod kontrolou celý průběh tónů, takže vnímáte pod autoritativní slupkou také rozmanité dění, napětí a pružnost.

2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 14

Střední frekvenční rozsah je podstatně jemnější, zdánlivě sametovější, nicméně i tady na vokálu Karen Matheson („L’Héritage Des Celtes“ | 2011 | Columbia | COL 481530-2) cítíte špetku vřelejšího přídechu, jako kdyby výrobce chtěl schválně „prodat“ to, jak si většinou představujeme lampový charakter. CS 8.3 nijak zásadně neexhibuje soustředěním na detaily, nesnaží se o preciznost, ale nechává hudbu uvolněně a sebejistě. Rozlišením pak rozhodně přístroj patří do vyšší ligy, není tu už žádné zjevné omezení a jakkoliv nemáte pocit, že si z AVM okamžitě sednete na zadek, tak jako kdyby zvuku nepřekážel, jako kdyby dokázal vyzdvihnout všechno to hezké a příjemné v hudbě a nechal to rozkvést sytě a barevně.

V obdobném stylu, tedy nijak vtíravě, jaksi hladčeji, ale s dobrou artikulací a dobrou konkrétností zní i nejvyšší frekvence. Činely mají dobré podání kovové jadrnosti a působí slušně realisticky, vůbec to není špatné. I tady je nicméně cítit akcent nikoliv snad energie a objemu, ale barevnosti. Kovová cinknutí v „La Rosita“ („Encounters“ | 2013 | Verve | 31452147-2) byla lehká, svižná, mile vzdušná a přitom tak akorát průrazná – má na tom podíl jistě i to, že stále cítíte dominující nízkofrekvenční část spektra.

2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 18

S trochu „pop“ zdůraznění se zesilovač pustil do mocných bubnů v „Rí Na Cruinne“ od Clannad („Extended Dynamic Experience 5“ | 2017 | STS Digital | STS-6111158). Díky akcentovanému basu a jeho výbušnosti zněly bubny razantně, až giganticky a velmi přítomně, každá rána byla sytě plnokrevná a autoritativní, je tu důraz, je tu (spousta) energie a schopnost dostatečně rychle reagovat na signál. Dynamika je možná „víc než opravdová“, CS 8.3 má tendenci lehce nadsazovat, ale činí tak zábavným způsobem, který prosvětlí každou hudbu a navzdory lehce měkčímu stylu reprodukce má hudba pěkný drajv.

Zvukový charakter AVM CS 8.3 by se dal snadno shrnout jako „hladký a homogenní“, přitom ale ve „Fortysomething“ („Incredible Music & Recordings“ | 2012 | STS Digital | STS-6111130) už bylo dost informací, signálové pozadí je zasazené docela hluboko a tím je slyšet i jemné ambientní detaily, dozvuky a další zážitek podtrhující nuance. Není to ale audiofilský, analytický charakter, jako kdyby detailnost byla spíše podružným produktem síly, dynamiky a hezké barevnosti. Čitelnost je nicméně pěkná a nemáte vůbec potřebu chtít víc, prostě se jen tak příjemně vezete, zvuk je dostatečně dobře organizovaný a má tu organickou celistvost, která se dobře poslouchá.

2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 13

Lehký „přítlak“ CS 8.3 směrem k živosti a barevnosti, ono lehké zdůraznění bylo patrné i na prostoru hudební scény v „Dream about you“ („STS Test Demo CD Vol. 1“ | 2014 | STS Digital | STS-6111134). Zvuk má tendenci expandovat směrem do šířky, hloubka nicméně zůstává spíše standardní. Přesto je tu ale naprosto jasný pocit plasticity nástrojů i vokálu. I tady je organizace opravdu pěkná, cítíte, že zesilovač má hudbu bez problémů pod kontrolou, jakkoliv se konstruktéři rozhodli akcentovat vřelost a uvolněnost nad technickou brilancí.

„Breaking Silence“ od Janis Ian („Breaking Silence“ | 1993 | Columbia | 519 614-4) měla tah na bránu, energii odspod, zněla prostě plynule, burácivě, razantně, zároveň ovšem hebce i hladce. Nečekejte nějaký wow efekt, nějakou bombastičnost, zvuk dbá spíše na to, aby byl hezký, nekonfliktní a přesto high-endově komplexní. Je tu v každém okamžiku cítit nadbytek výkonu, který „roztlačí“ suverénně libovolné reprosoustavy. AVM vás nechává také nastavit úroveň hlasitosti dle chuti a potřeby, zvládá všechny polohy identicky.

2020 09 30 TST AVM Ovation CS 83 16

Kategorie all-in-one zařízení je vnímaná primárně díky dostupným zařízením, ale nároky na všestrannost a kompaktnost při zachování vysokého zvukového standardu mají i náročnější zákazníci – k těm míří právě AVM Ovation CS 8.3. Moderní design a luxusní zpracování jsou s ohledem na cenovku vcelku očekávatelné, potěší opravdu univerzální konektivita, stejně jako fungující ovládací rozhraní s milou rychlostí reakcí, takže v každodenním provozu nebude aplikace otravná brzda, která by dokázala zkazit zážitek. Hudebně si pak CS 8.3 nehraje na absolutní neutralitu a dokonalost, sází na šťavnatý, ale hodně výrazný bas, sází na autoritu, barevnost, sytost, sází na to, že dokáže svým mixem charakteristik vytvořit mocný gravitační tah, díky kterému se do poslechu ponoříte. A nutno říct, že právě tohle funguje. Přítomný wow efekt není unavující a má šmrnc (pokud tedy není vaším výhradním poslouchaným žánrem komorní klasika), bez ohledu na žánr a vlastně i trochu kvalitu nahrávky si můžete poslech užít a přestože za daný výkon zaplatíte nemalou částku (a nárůst oproti CS8.2 je tučný), není to nesmysl a hledáte-li v tom nejlepším slova smyslu luxusní lifestyle, AVM Ovation CS 8.3 je excelentní volba.

EUR 12 990,-

cca Kč 350 000,-

FOTOGALERIE

FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

FOTOGALERIE - APLIKACE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ parádně funkční moderní lifestyle vysoké třídy

+ komplexní flexibilita z pohledu konektivity

+ možnosti nastavení

+ čistý a bytelný design

+ velký a citelný výkon

+ možnost multiroomu

ZÁPORY

- převis basové energie

- místy chybí zvuku trocha průbojnosti

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz 

Přenosky Ortofon

Xavian Stella Esclusiva

GMG Power

KEF LS50 Meta

200 200 epaudio

AV Center

AVITSMART | Chord Hugo 2

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102
Harbeth Monitor 30

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [3]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
GMG HH-C01 [1]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
zakázkové stojany pod Harbeth
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5
iMac 27" (2020) + Audirvana [2]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 1.5
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Pozitivní vlny

Musím přiznat, že potom, co až nečekaně hladce proběhla Audio Video Show Praha 2020, měl jsem pocit, že je všechno v pohodě a klidu. Stačilo ale pár dní a situace se zamotala do toho nepříjemného a vlastně trochu depresivního stavu, ve kterém se celý svět nachází. Kdy víc než právě teď tak je dobré uvědomit si pozitivní sílu hudby (zesílené samozřejmě adekvátně pozitivním aparátem...).

Číst dál...

 

Všechny nepravidelníky

HiFiGram

Dynaudio Contour i 200 200 avs 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Amarock Studio