Americká firma Parasound je známá především ve spojení s filmovou produkcí. Její zesilovače a speciální obvody byly využívány firmami Lucasfilm a Pixar pro kontrolu zvuku a na některé speciální zvukové filmové efekty. Vedle této ryze profesionální činnosti má firma i úspěšnou „hifi sekci" s poměrně dlouhou historií. Koncepcí patří přístroje Parasound mezi ty „chytré", to znamená inteligentně zkonstruované s nezvyklými schopnostmi za přijatelných ekonomických podmínek. Navíc předzesilovač je přemostěním mezi analogovým a digitálním světem. Přehraje analogový záznam i z gramofonu, nesymetrických i symetrického vstupu, ale také digitální signály, má svůj DA převodník.

Pro komerční účely byly vyvinuty a jsou u Parasound vyráběny tři kategorie hifi výrobků, z nichž nejvyšší série je označena Halo. Jsou v ní CD přehrávače, předzesilovače a výkonové zesilovače využitelné jak pro domácí kino, tak pro klasickou stereo reprodukci. Od konkurence se přístroje Parasound odlišují tím, že jsou konstruovány nadstandardně s příjemným a většinou nekonvenčním rozšířením, které dává dost prostoru pro optimálnější nastavení uživatelem. Měl jsem z toho příjemný pocit, a trochu mi to připadalo jako současný americký Transiwatt.

Předzesilovač P5 je označen jako 2.1, to znamená že je plně stereofonní, ale navíc je rozšířen o oddělený výstup pro subwoofer. Jako perspektivní přístroj na hranici analogové a digitální éry má kromě dostatečného počtu nesymetrických vstupů, přepínatelného MC/MM phono vstupu (přepínání na zadním panelu), také jeden vstup symetrický, ale především standardní komerční digitální vstupy (USB, SPDIF, Toslink). Zcela nezvyklá je aktivní výhybka subwooferu s vlastními regulovatelnými výstupy. Na zadním panelu umožňuje po aktivaci přepínači nezávislé nastavení dělících kmitočtů hlavního výstupu a výstupů pro subwoofer v rozsahu 20-140 Hz. Výhybka je aktivní jak pro nesymetrické (cinch), tak symetrické (XLR) výstupy. Navíc je hlasitost subwooferu možné detailně doladit knoflíkem na čelním panelu. Nastavení dělícího kmitočtu spodního filtru na hlavním výstupu je výhodné i při používání basreflexových reproduktorových soustav s problematickým naladěním. Vhodným nastavením je možné účinně potlačit spodní část pásma, kterou soustava bezpečně nepřenese, a omezit tak zkreslení na nejnižších kmitočtech.

Předzesilovač má stejně jako výkonový zesilovač A23 šasi ze silného ocelového plechu a čelní panel z hliníkového profilu. Elektronické obvody jsou na několika deskách plošných spojů, které jsou přizpůsobeny ovládacím prvkům nebo přípojným místům-konektorům. Některé obvody jsou z funkčního hlediska i na „patrových" deskách. Předzesilovač má v rozporu se zvyklostmi a „hifi pověrami" použit pulzní napájecí zdroj. Na zvuku to kupodivu není znát, snad právě kvůli důslednému odrušení a oddálení zdroje od signálových obvodů. Navíc zdroj z principu neprodukuje rušivá napětí s násobky síťového kmitočtu, zkrátka nebručí, a to ani do přístrojů postavených přímo na předzesilovači! Přepínání analogových i digitálních vstupů, stejně jako bypass funkcí (korekce, aktivace výhybky subwooferu) a ochrana symetrických výstupů je prostřednictvím miniaturních relé, relé vstupů se přepínají otočným přepínačem na čelním panelu a aktivní vstup je indikován LEDkou. Na čelním panelu jsou také dvě 3,5mm zásuvky Aux vstupu a výstupu pro sluchátka. Sluchátka mají svůj zesilovač s výstupním odporem 10 ohmů. Signálová cesta je osazena operačními zesilovači NE 5532 a na symetrických výstupech přesnými diferenciálními zesilovači INA134PA. Předzesilovač je možné ovládat také dálkovým ovladačem.

Signál z digitálních vstupů zpracovává DA převodník BurrBrown PCM1798 DAC, to znamená, že je schopen zpracovat formáty do 192kHz/24 bit a na USB vstupu „pouze 96 kHz/24 bit".
Korekce hloubek a výšek jsou docela decentní a navíc je lze tlačítkem (relé) zcela vyřadit ze signálové cesty.
Samostatnou kapitolou je ovládací část, která umožňuje aktivaci předzesilovače jiným zařízením, nebo naopak využít předzesilovač jako řídící centrum. Zásuvky dálkového ovládání mají rozdílný rozměr, a tak je možné synchronizační kablík z příslušenství zapojit pouze jedním směrem, tedy správně! Zapnutí předzesilovače je stejně jako u výkonového zesilovače indikováno prosvícením červeného písmene v logu. Aktivní tlačítka/funkce jsou modře podsvícena, tlačítko funkce Mute je podsvíceno rudě. Zkrátka jednoznačné a přehledné informace.

Podobně zajímavě a nekonvenčně je řešen výkonový zesilovač A23 s certifikátem THX Ultra 2. Obvodové řešení zesilovače má na „svědomí" legendární konstruktér John Curl, který začínal v sedmdesátých letech (minulého století) u Mark Levinsona, od roku 1989 je u Parasoundu. Zesilovač je důsledně symetrický s JFET tranzistory na vstupech, rozkmitový stupeň je osazen MOSFETy a na výkonových stupních jsou vždy tři komplementární páry bipolárních tranzistorů (3x 2SA1386/2SC3529). Výkonové tranzistory jsou na masivních chladičích ukrytých uvnitř zesilovače. Výkonové výstupy jsou připojeny přes ochranné relé a stabilní pracovní body zabezpečují DC serva.

Napájení zaručuje jeden společný stíněný toroidní transformátor s příkonem do 1,2kW a baterie filtračních kondenzátorů 4x 10.000 uF. Nicméně oba koncové stupně jsou napájeny nezávisle z oddělených vinutí.

Na zadním panelu jsou jak symetrické (XLR), tak nesymetrické (cinch) vstupy a mají možnost nezávislého přepnutí páčkovým přepínačem. Každý kanál má vstupní regulátor a paralelní nesymetrický výstup (cinch) využitelný pro složitější elektroakustické systémy (například bi-amp). Další dva přepínače jsou určeny pro odpojení zemního přívodu (odstraní se tak korektně případné zemní smyčky) a poslední přepínač umožňuje stereofonní provoz nebo můstkové zapojení. Zapínání zesilovače je buď vypínačem na čelním panelu, synchronizací s jiným přístrojem nebo v závislosti na vstupním signálu, jehož úroveň je možné nastavit potenciometrem.

Jak jednoduše přístroje vypadají, tak také hrají! Nic záludného v ovládání není. Analogové vstupy jsou klasicky bezproblémové a na první poslech je zarážející, že i malou reproduktorovou soustavu donutí hrát přesvědčivé basy, jsou pevné, dynamické a hodně konkrétní. Zkrátka výstupní energie je v dané cenové kategorii mimořádná. Reprodukce je klidná, nezkreslená, s pevným charakterem. Rozdíly na symetrickém a nesymetrických vstupech jsou minimální. Dokonce ani phono preamp není z těch „nejlevnějších", nebo spíš vyhoví i vyšším nárokům. Reprodukce LP z gramofonu osazeného dobrou MC přenoskou nemá chybu, pro začínajícího hifistu nebo posluchače, který má gramofon z nostalgie pro občasný poslech je hodně dobrá. SACD je přes analogové vstupy standardně vynikající, vokály i klavír jsou skvělé, čisté, lehké a klidné. A je lhostejné, jestli je to Diana Krall nebo Čajkovského předehra 1812. Takže druhým krokem byl přechod na digitální vstupy. To, jak hraje CD kvalita, dost znám a zajímá mě vlastně především přechod na HD záznamy (asi bych už neměl výšky slyšet, ale HD charakter mi oproti CD přijde stále klidnější a neutrálnější). Takže posbírat nahrávky stejné jako na LP, CD a SACD a hrát si. HD záznamy se vzorkováním 96 a 192 kHz zcela jednoznačně vedou. Jen je potřeba dávat pozor na samotné nahrávky. Ty, které jsou upsamlovány z 48 kHz originálů, se logicky dost blíží klasickému CD. Ale třeba takový Meet Me In London - Antonio Forcionne se Sabinou Sciubba (192 kHz/24 bit) nebo Night Train s Triem Oscara Petersona (96kHz/24 bit), to je zkrátka paráda jak muzikantsky, tak zvukově. Rozdíly jsou především na horní části přenášeného pásma. Je reprodukováno klidně a nenápadně.

Když se soustředíte na činely hi-hat nebo virbl, jsou klidné, s přirozeným charakterem bez křápání a chrastění. U symfonické muziky jsou smyčce přirozené bez „písku", zkrátka neskřípou. A tak to je vlastně všechno! Stereofonní zobrazení se stabilní lokalizací jednotlivých nástrojů je samozřejmostí.

Parasound Halo P5 a A23 hrají jak z analogu, tak z digitálu skvěle! Řekl bych, za ty peníze skvělá volba a bezrizikový start do skutečného Hi-Endu. A nemusíte mít komplexy, když u nich zůstanete.

Předzesilovač Parasound Halo P5

Vstupy analogové
Phono MM/MC

5x nesymetrický line

1x symetrický XLR

Vstupy digitální USB, Toslink, SPDIF
Výstupy analogové
Nesymetrický cinch

Symetrický XLR

Subwoofer XLR

Subwoofer nesymetrický

Záznam nesymetrický

Kmitočtový rozsah 10 Hz - 100 kHz -3dB
Činitel harmonického zkreslení Max 0,01%
Rozměry š x v x h / hmotnost 437 x 105 x 350 mm / 9,5 kg

Výkonový zesilovač Parasound Halo A23
Vstupy
Nesymetrický cinch

Symetrický XLR

Výstupy Nesymetrický line
Výstupní výkon
2x 125 Watt / 8 ohm

2x 200 Watt / 4 ohm

Výstupní proud Max 45 A
Rychlost přeběhu 130 V / 1 us
Kmitočtový rozsah 5 Hz - 100 kHz -3dB
Činitel harmonického zkreslení Max 0,06%
Činitel tlumení 800 / 20 Hz
Rozměry š x v x h / hmotnost 437 x 105 x 350 mm / 12,5 kg

Kč 34 990,- - Parasound Halo P5

Kč 34 990,- - Parasound Halo A23

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dobrá kombinace analogových a digitálních vstupů

+ výborná reprodukce s dostatečnou výkonovou rezervou

+ předzesilovač 2.1

+ výkonový zesilovač má certifikaci THX+

+ skvělý poměr cena / výkon

ZÁPORY

- levnější vzhled

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: High-End Audio Studio | www.highend.cz

200 300 xavian prometeo

Eurostar Ostrava

Studio TYKON

Horn Distribution

Soundstyle

200 200 hifiguide

200 150 ibd czech

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140
Grandinote Shinai
Emotiva XPA-DR2
Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
Teac NT-503
Apogee Groove
Chord Mojo / Chord Poly
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
KEF LS50
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2
InAkustik LS-1603
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2
ZenSati Authentica
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka)

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI)
Nordost Heimdall 2 (ethernet)
Nordost Purple Flare (USB)
AudioQuest Jitterbug
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika)

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2
Nordost Red Dawn
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Genesis One
IsoTek EVO3 Titan One
IsoTek EVO3 Corvus
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

beyerdynamic Amiron Home
Sennheiser HD 26 Pro
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

200 200 kasaudio

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Budoucnost a minulost

Tak nám začal další nový rok... Je čas zhodnocování věcí minulých a odhodlaného plánování věcí budoucích, jak je dobrým zvykem. V prvé řadě ale hlavně vše nejlepší do nového roku, snad jste do něj vstoupili pravou nohou.

Číst dál...

200 200 voice 200 200 rpaudio 200 200 kasaudio 200 200 aq 200 200 studio spalicek

200 200 audio visual 200 200 cptpraha 200 200 ketos dynaudio 200 200 mareka audio 200 200 wdq 

200 200 elfton cerven 200 200 logaudio 200 200 hifihomeart leto 200 200 psg 200 200 grandinote 

200 200 audio video kino bratislava 200 200 amarock studio 200 200 htp 200 200 kasaudio 200 200 4ce

1024 200 audio video show praha

Luxman Česká republika