2020 12 31 TST PS Audio Strata 1

Řada Stellar amerických PS Audio jsou takové přístroje na pomezí high fidelity a „audia pro každého“, ať už se na to podíváme pohledem designu a estetiky (protože tak pěkné, moderní a kompaktní pojetí se hned tak nevidí), tak z pohledu zvukového ladění, které je mimořádně zábavné a příjemné. Do této základní firemní série aktuálně zapadl také první firemní integrovaný zesilovač s názvem Strata. Ten by měl kombinovat všechny vymoženosti, pro něž je firma a zejména řada Stellar oblíbená.

Estetickou stránku sdílí Strata třeba s Stellar Gain Cell DAC – hliníkové šasi na čtyřech nožkách je nízké, vizuálně působí jako spojení vrchního a spodního dílu s tenkou černou horizontální linkou mezi nimi a díváme-li se zepředu, tak s ovladačem hlasitosti po pravé straně. Vedle něj najdete jednoduchý, nevelký, ale rozumně čitelný displej, z druhé strany pak sluchátkový výstup. Jako spínací tlačítko slouží podsvícené logo v levém horním rohu přístroje.

V rámci optické čistoty je horní a spodní kryt celistvý, boky jsou pak perforované velkými chladícími otvory. Zásadní výbava je pak vzadu, na nijak olbřímí plochu se podařilo stěsnat všechno důležité pro moderního milovníky hudby.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 2

Vpravo jsou standardní dva páry reproduktorových terminálů, vedle nich je blok se čtyřmi analogovými vstupy (jeden z nich má podobu symetrických XLR, tři jsou nesymetrické cinche). Následuje další pár cinchů, tentokrát jakožto analogový signálový výstup. Praktické jsou dva přítomné spínací 3,5 mm jacky.

O další kousek dál najdete blok digitálních signálových vstupů, které pokrývají kompletní spektrum, které si jen v této třídě můžete přát. Z klasické sestavy jsou tu dva koaxiální a jeden optický vstup, je tu i USB pro spojení s počítačem a je tu I2S ve firemní podobě HDMI konektoru (díky tomu umí digitálně přenést i DSD128 nebo data z firemního SACD transportu), tak jak ho najdete i na nejdražších firemních komponentech. To vše doplňuje ethernetový konektor, otevírající Stellar Strata také světu streamování (tam vás ale pustí i vestavěná Wi-Fi). Nakonec už lze zmínit asi jen napájecí zásuvku s vypínací kolébkou.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 3

Šasi přístroje má standardní komponentovou šířku 43,2 cm, hloubku 30,5 cm a výšku jen 7,6 cm. Na to jak působí, váží Strata solidních 9,5 kg, byť na poměry integrovaných zesilovačů to je stále spíše muší váha.

Každý příchozí signál nejprve putuje do „buňky“ GainCell, což je modulární řešení předzesilovače, které už před více než 20 lety vyvinul zakladatel firmy Paul McGowan. Jde v praxi o modul s proměnlivým ziskem, který je (prý lepší) alternativou ke klasickým mechanickým potenciometrům pro regulaci hlasitosti. V praxi jde o to, že obvod předzesilovače pracuje s útlumem až 80 dB a prý je to při správné implementaci řešení kvalitativně shodné s puristickými předzesilovači. Také přepínání vstupů probíhá v plně analogové doméně.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 4

Další stěžejní částí je D/A převodník a streamovací modul. Ten staví na firemní technologii „digitální čočky“. Digitální signály vstupují do přístroje v nativním režimu bez převzorkování, načež jsou přeposílány do výkonného FPGA (výpočetního hradlového pole). Tam se nejprve definuje rozlišení a formát přístroje, aby se v dalším kroku pomocí firemních algoritmů signál přečasoval a zbavil tak jitteru. Následně je „zaostřen“ pomocí různých řešení tak, aby se zpracoval ve výpočetním poli co nejrychleji.

Centrem D/A převodníku je čip ESS Sabre Hyperstream, na výstupu je pak použit pasivní filtrační systém. Výstup DACu je plně symetrický a pracuje v čisté třídě A. Můžete si zvolit jeden ze tří výstupních filtrů, abyste si mohli výslednou zvukovou charakteristiku mírně (ale skutečně jen mírně) dotvořit.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 6

Zvláštní zmínku si zaslouží streamovací modul, který lze krom aplikací třetích stran použít i s aplikací PS Connect, která směruje data v PCM formátu a rozlišení až 24 / 96 přímo do výše popsané „digitální čočky“, ale zvládá také TIDAL, Spotify, Qobuz a přes DLNA i z místních NAS serverů.

Přestože PS Audio má už v sérii Strata vyvinuté koncové stupně, přesto se rozhodli navrhnout pro model Strata novou verzi, postavenou na topologii Analog Cell. Jde vlastně o „můstek“ mezi modulem předzesilovače a koncovým stupněm, který má zajistit minimalizaci ztrát na tomto kritickém přechodu. Samotná výkonová část stojí na spínaném napájecím zdroji a vysokém výkonu, dodávaném ve třídě D. Spolu s výkonem jde ruku v ruce i vysoký tlumící faktor.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 9

PS Audio udává celou řadu technických parametrů. U předzesilovače je to frekvenční rozsah 10 – 100 000 Hz (0, -3 dB), odstup signálu a šumu 110 dB při plné hlasitosti a celkové harmonické a intermodulační zkreslení pod 0,05% v celém audio pásmu. U koncového stupně je to pak výkon „minimálně 100 Wattů / 8 ohm / 1% THD / 1 kHz. Frekvenční odezva tu je 7 – 40 000 Hz (0, -3 dB) a celkové harmonické zkreslení včetně šumu nepřekračuje 0,02% (10 W / 4 ohmy / 1 kHz).

V rámci různých nastavení zesilovače jsme ještě nezmínili, že můžete díky chytré architektuře jakýkoliv vstup změnit na prostup pro domácí kino (s nastavitelnou úrovní), můžete využít korekci vyvážení kanálů a u digitálních vstupů můžete otáčet fázi.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 13

PS Audio Stellar Strata jsme poslouchali v ostravském Studiu Špalíček, kde jsme měli celou plejádu možností porovnávat – prvotně jsme srovnávali s Gain Cell DAC / S300 na pračce Stellar P3 a kabelech PS Audio, ale pro streamování jsme zkoušeli třeba i Bluesound Node 2i. Srovnávali jsme ale třeba i s „velkou“ sestavou – DirecStream Memory Player / DirectStream DAC / McIntosh MC611. Poslouchalo se na Bowers&Wilkins 803 D3 nebo GoldenEar BRX.

Tak jako je charakteristické pro řadu Stellar, i u modelu Strata se dočkáte zvuku v měkčí, uvolněnější podobě. Vyvažuje to ale pocit plnosti a solidní hutnosti a váhy, který panoval i u varhanní „Toccata BWV 565“ Johanna Sebastiana Bacha („Audiophile Test“ | 2008 | ABC Records | HD-150). I velké reprosoustavy kontroluje Strata se solidní jistotou, malým zase dokáže dodat takový ten lehoučký basový akcent, díky kterému hudba zní vespod kulatě, vřele a příjemně. Zesilovač se nesnaží o brilantní zaostření jednotlivých tónů, je to spíše velká basová plocha, ale čitelná a přehledná zcela přiměřeně cenové hladině.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 12

Hladký, poměrně dost vřelý zvuk má zesilovač i ve středním pásmu, až trochu technicistně nahraný vokál Izumi Masuda v „May you have happiness“ z desky „Golden Lips“ (2009 | ABC Records | HD-121) byl zakulacený, jemný a tonálně posunutý směrem ke sladkému a hřejivému stylu. Oceníte plnost a nenásilnou srozumitelnost, stejně jako pocit jakéhosi „lidského rozměru“. Není to reprodukce analytická, spíše mile a uvolněně plynoucí, hladivá až hebká. Ten vřelejší, plnější a klidně artikulovaný zvuk se nicméně hezky poslouchá, má v sobě jistou nezanedbatelnou harmoničnost.

Vysoké frekvence, zastoupené primárně velkým a výrazně nahraným činelem v Davisově „So What“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) zněly trochu opatrněji a jemněji. Až agresivně zaznamenané křachnutí činelu by mohlo být přeci jen trochu proporčně větší a výraznější, snad i trochu říznosti navrch by sneslo. Na druhou stranu čitelnost a podání textury kovového nástroje není špatné, ani vrstva záměrné příjemnosti vás neochudí o pocit, že jde skutečně o velkou plochu činelu. Za každých okolností a v každé sestavě ale vyznívá nekonfliktně a příjemně.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 11

Na bicích v „Jazz Variants“ od The O-Zone Percussion Group („Stereo Test Record“ | 2014 | ABC Record) bylo znát, že Stellar Strata hraje pěkně tučně, má houpavý, bohatý styl přednesu a umí dát pěkný důraz na spodní polovinu frekvenčního pásma. Cítíte tak třeba rezonanci velkého bubnu až kdesi v hrudníku, když otočíte hlasitost pěkně doprava. Ani tam pak zesilovač neztrácí svůj klid, má sílu a má objem. Není to prvoplánově průrazný, výbušný zvuk, ale přesto pocit síly u bicích přenese solidně a úder má fyzickou kvalitu, kterou prostě cítíte.

Poklidnost celkového vyznění také nebude asi tou úplně správnou cestou pro ty, kteří preferují mikrodetaily a jemnůstky. V „Jacob’s Dream“ od Alison Krauss („Hear the Difference“ | 2012 | ABC Records | HD-148a) byla nicméně kytara pěkně zřetelná a centrální vokál bezproblémově srozumitelný. Celý zvuk je nicméně měkčí – na jednu stranu nejsou tak jasně čitelné ty nejdrobnější informace, na stranu druhou se ale nemusíte bát třeba tvrdých, až ostrých záznějů strun nebo sykavek. Strata hraje v klidu a s vlastně pěknou hudebností a harmoničností.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 14

Prostor s usazeným orchestrem v Händelově „Wasser Musik“ („Live 8“ | 2015 | ABC Records | HD-207) byl podaný velmi dobře, scéna měla konkrétní pravolevou organizaci a i když tu není holografická kvalita zobrazení až na úroveň jednotlivých členů orchestru, je to prostě dobré h-fi s přehlednou lokalizací zvuků. Strata pak hraje stejně „snadno“ a lehce jak s malými regálovkami, tak s velkými, komplexními reprosoustavami.

Na měkké a basující „In My Secret Life“ Leonarda Cohena („Absolutely Bass Voice“ | 2016 | ABC Records | HD-177) se naplno projevil ten „hezky laděný“ charakter zesilovače – krásný, bohatý, velký bas se houpe a měkce pulsuje, vokály Cohena i vokalistek zní hebce, vřele a bohatě, hudba plyne pozvolna, ale zato podmanivě, je to vlastně okouzlující, barevná hudebnost, která se tak nenásilně poslouchá a příjemně vás provádí celou skladbou.

2020 12 31 TST PS Audio Strata 5

Koncept PS Audio Stellar Strata je fakticky jakýmsi moderním ideálem – štíhlé, aktuálně vypadající tělo skrývá všechno, co potřebujete k dobrému hudebnímu zážitku a je lhostejno, zda to bude z nějakého externího zdroje signálu nebo se (dost pravděpodobně) spolehnete na vestavěné streamování. Stellar Strata má dobrou kontrolu nad malými i velkými reprosoustavami, v každém případě si pak hraje tak trochu po svém, s hebkým, bohatým, barevně laděným a pozvolna houpavým zvukem, který klade důraz na harmonii a sytost spíše než na nuance a monitorovou dokonalost. Tak či tak, Strata je moderně pojatý přístroj s neúnavnou, nekonfliktní zvukovou charakteristikou, která sluší zejména té hudbě, která nepotřebuje rockovou výbušnost a tvrdost a kde vřelost a příjemnost zejména ve středním pásmu vytváří kýžený pocit příjemnosti.

Kč 99 490,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ moderní design

+ funkce včetně streamingu

+ slušná kontrola i nad komplexnějšími reprosoustavami

+ zdánlivě v jakékoliv situaci přítomná pohoda a hladká muzikálnost

ZÁPORY

- vlastně nic, pokud vám sedne zřetelný charakter zvuku

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz 

DOVOZCE: Soundstyle | www.soundstyle.cz 

Přenosky Ortofon

XAVIAN Prague

GMG Power

Perfect Sound Group

200 200 epaudio

AV Center

Focal powered by Naim

Thrill Audio

200 200 horn

200 200 audiocenter

maranz model30

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

RP Audio

Rodel Audio

Dream Audio

200 200 soundstyle

05 200 200 tykon

Kabely Supra

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Kinki Studio EX-P7 [1] + [4]
Kinki Studio EX-B7 [1] + [4]
Grandinote Shinai [3]
Cambridge CXA81 [3]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC1 [1]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Emotiva ERC-4 [2]
RME ADI-2 DAC FS [2]
Teac NT-503 [3]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

Xavian Quarta [1]
KEF LS50 Meta [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]
Rega Planar 1 [2]
+ Rega Elys 2
Rega Atlas MK2
AVID Level 45

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [2]
TelluriumQ Black
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
Cardas Clear (sluchátka) [5]
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7 [1]
+ SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB) [2]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [1]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Siltech Ruby Mountain II powerCON [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [3]
Nordost Red Dawn [3]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

GMG Power Harmonic Hammer 3000P [1]
IsoTek EVO3 Syncro UNI [2]
IsoTek EVO3 Genesis One [2]
IsoTek EVO3 Titan One [2]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Nordost Qbase Qb8 [2]
Furman AC-210 A E [3]

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
AKG N700NC
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [1]
Xavian Quarta Stand
stojany Kudos S50
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [2]
zakázkový stojan kov / sklo [3]

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

Amarock Studio

 

Dynaudio Contour i 200 200 avs Elfton Vigo MKII Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Hornmanufaktur - jen hudba Bowers&Wilkins HIFI GUIDE IBD Czech KOSS

16 200 200 cpt 17 200 200 aq Kohut Audio Dynamique Audio 200 200 wdq zidoo 

Mitchell Acoustics uStream One Studio Špalíček - Ostrava 24 200 200 hifistyl Amarock Studio 200 200 htp

Amarock Studio