2019 07 10 TST soulution 330 1

Švýcarský výrobce soulution patří mezi výrobce precizní high-endové elektroniky z té nejvyšší třídy (technologické i cenové), svou referenční sérii 7 a (relativně) dostupnější sérii 5 poměrně nedávno doplnila "základní" řada 3. Jejím základem a tím i nejdostupnějším firemním přístrojem je vcelku kompaktní integrovaný zesilovač s číslem 330.

Na první pohled je jasné, že třistatřicítka patří do stáje soulution - ten čistý, hladký design hliníkového těla si prostě nespletete. Při pohledu zepředu vlastně vidíte jen velký displej s jasně červenými znaky na jedné straně a kruhový ovladač hlasitosti na straně druhé; mezi nimi jsou jen tři maličká ovládací tlačítka. Čtyři poslední zmíněné prvky slouží také k přístupu do nabídky nastavení - chvíli trvá, než si osvojíte celkovou logiku a to, jak se která volba vůbec vybere a jak se potvrdí, ale pak nabízí 330 vcelku zajímavé možnosti.

Boční plochy, ukryté vizuálně za čistotou čelního a horního panelu, tvoří žebrování chladičů. Další chlazení zajišťují větrací otvory na horní ploše. Na zadní straně pak vládne příkladná organizace konektorového pole, pečlivě oddělené levé a pravé kanály, kde jedinou nesymetričnost představují bloky, do nichž se osazují příplatkové moduly D/A převodníku (to vlevo) a phono předzesilovače (to vpravo).

2019 07 10 TST soulution 330 2

V testovaném zesilovači byl digitální modul s AES/EBU a koaxiálním konektorem z tradiční nabídky, z té méně tradiční tu byl i USB port pro spojení s počítačem a dokonce ethernetový konektor pro streamování. USB pro datové paměti přesně uprostřed nad napájecí zásuvkou slouží jen k aktualizaci softwarové výbavy.

Analogové signálové vstupy jsou pak v základu čtyři, dva mají podobu symetrického XLR konektoru a dva klasického cinche. Milým bonusem jsou regulované signálové výstupy pro možnost budoucího připojení koncového stupně kupříkladu. Reproduktorové terminály mají příkladnou kvalitu.

2019 07 10 TST soulution 330 3

Stroj samotný možná není úplně největší na světě, ale na poměry integrovaných zesilovačů je to kus - při standardní šířce 43 cm a podobně standardní výšce 14,2 cm má přeci jen velkou hloubku 49 cm a hlavně váhu. Na první pohled poměrně štíhlý stroj váží tučných 30 kg, ale to vlastně není překvapení - stačí se podívat na tloušťku hliníkových profilů, z nichž je sestaveno tělo.

Konstrukce zesilovače je příkladně high-endová - napájecí sekce, digitální obvody i audio obvody jsou plně oddělené a to skutečně fyzicky stínícími přepážkami. Navíc jsou tu oddělené obvody předzesilovače a výkonové části (ta je provedena jako dual mono), každá část má své vlastní napájení.

2019 07 10 TST soulution 330 5

Koncový stupeň vychází z vyšší modelové řady 5 - je tu třístupňové proudové zesílení, každý stupeň se chlubí dle vyjádření výrobce prakticky dokonale lineárním chodem. Velká část výkonu je prý dodávána v čisté třídě A (o čemž svědčí spotřeba "naprázdno" přes 350 Wattů) a to i díky kondenzátorové bance o celkové kapacitě přes 160 000 uF. Dostatek energie zajišťuje šestice oddělených napájecích zdrojů (čtyři z nich jsou spínané), které mají souhrnný výkon 1 200 VA. Využívají filtraci na vstupu a i na výstupu a vlastní firemní konstrukci napěťových regulátorů.

Ovládání hlasitosti řeší nízkošumové fóliové odpory doplněné systémem PGA (Programmable Gain Amplifier). PGA je aktivní výhradně při změně hlasitosti, aby kompenzoval nežádoucí energetické špičky, respektive "přemostil" i skoky mezi jednotlivými odpory. Obvody hlasitosti lze také plně vyřadit, když zesilovač přepnete do A/V režimu.

2019 07 10 TST soulution 330 16

Zesilovač umí dodat výkon 120 Wattů do 8 ohm na každý kanál, respektive 240 W do 4 ohm. Podstatných je i 30 Ampér, kterými "nakrmí" prakticky jakékoliv reprosoustavy. Frekvenční odezva je 0 - 800 000 Hz (-3 dB), hodnota THD+N nepřekračuje 0,001%, odstup signálu a šumu je excelentních 120 dB, tlumící faktor má vysokou hodnotu 5 000. Separace kanálů je vyšší než 110 dB.

soulution 330 jsme poslouchali v "domácích" sestavách - tj. místo Norma Revo IPA-140 spolu s OPPO UDP-205 (analogově i přes koax) a Harbeth Monitor 30, místo Cambridge CXA80 spolu s Cambridge CXC na Fischer&Fischer SN-70 a přes USB spolu s KEF LS50 místo Emotiva XSP-1 / XPA-DR2. Zkoušeli jsme také kombinaci s VPI Scout a Grandinote Celio, opět spolu s Harbeth. O dalším vybavení a doplňcích jednotlivých sestav se více dozvíte v pravém sloupci -->.

2019 07 10 TST soulution 330 22

Ačkoliv soulution 330 není žádný drobeček, jeho psaný výkon je solidní, ale ne ohromující a tak nějak všeobecně od nejlevnějšího produktu značky většinou nedostanete ohromující výsledky. Jenže jak ukázala basová linka v "No Sanctuary Here" Chrise Jonese ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay | 03-14), sebejistoty a konkrétnosti zvuku tohoto zesilovače by se měly bát i dražší stroje. Fascinující je zejména rychlost, s níž přístroj jednotlivé basové tóny vystřeluje do prostoru. Bas je tuhý, příkladně pulsující, neochvějně pevný a utažený, pod precizní kontrolou, kterou chtě nechtě od integráče nečekáte. Také je to "plnobarevný" bas, s mnoha odstíny a polohami, v basovém spektru je nabušeno informacemi a zvuk je skvěle definovaný. Navíc to není takový ten suchý a technicistní bas, má váhu i sytost a působí lehce, svěže a přitom autoritativně.

Ve středním pásmu pak zesilovač ukázal výjimečnou transparentnost, jako kdyby se zpěv Sophie Zelmani v "How It Feels" ("Dali CD Vol. 3" | 2012 | Dali | 280939) proloupl z nahrávky až téměř do skutečného světa díky až fascinující přesnosti a samozřejmosti. Přes vší zjevnou technickou brilanci, precizní zaostření a skutečně excelentní detailnosti (opět hlavně díky celkové rychlosti zvuku) je celkový přednes netechnicistní, kultivovaný a vlastně samozřejmě a příjemně se linoucí. Je to zvuk prostý takového toho podprahového vjemu mechaničnosti, na který nemyslíte, dokud vám ho hodně dobrý (a zároveň většinou také hodně drahý) komponent z poslechu neodstraní. A tady to je, ta plastická přirozenost, realistická, ale prostá technického chladu.

2019 07 10 TST soulution 330 20

Perfekcionistickou separací tónů, zjevným nadhledem a vysloveně excelentní detailností si nás zesilovač získal při přednesu činelů v "Hello Dolly" Jerryho Hermana ("Jazz Masters Vol. 4" | 2017 | STS Digital | STS-6111166), kde se prostě až divíte, kam jsou ochotny či spíše schopny zajít výškáče vám tak dobře známých reprosoustav. Zvuk soulution 330 je výjimečně sebevědomý, nezastřený a až trochu nenápadný ševel přenese na obdiv pěkně kupředu, aniž by ale zněl nacinkaně či vtíravě - naopak i zde zůstává zesilovač vlastně velmi přirozený a kultivovaný, přesto analyticky brilantní.

Zesilovač také zvládá díky fantastické rychlosti reakcí držet tempo a hlavně dynamiku signálu v "Kote Moun Yo?" Markuse Schwartze a Lakou Brooklyn ("System Solution" | 2019 | Nordost). Navíc máte pocit, že v elektronice je mnohem větší zásoba energie, než by technické parametry napovídaly. Perkuse mají až šokující důraz, rány jsou suché, přesné, konkrétní a průrazné. Je to až taktilní zážitek, každý dynamický impuls je mimořádně spořádaný a se zvukem zesilovače zdánlivě ani nehne. Je to právě rychlost, výbušnost a dynamika, které jsou na poměry integrovaných zesilovač skutečně excelentní.

2019 07 10 TST soulution 330 17

Skutečný high-end (což je názor vypodložený nějakými dvěma tisíci poslechnutými komponenty) se pozná dle toho, jak přesvědčivě dokáže zahrát potichu. A soulution 330 s touto náročnou disciplínou nemá žádný problém; bez ohledu na připojený zdroj signálu nebo reprosoustavy nám zesilovač nabídl čitelnou a mimořádně přehledně propracovanou "Nativity Carol" Johna Ruttera (""First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) už ve vysloveně půlnočních hlasitostech. Elektronika dokáže pohnout membránou a hlavně ji pak zastavit za prakticky jakýchkoliv podmínek, za nichž reálně můžete chtít poslouchat. Fascinující je ale ten perfektně konturovaný varhanní pedál v pozadí, ač nakonec radostí zaplesáte i nad krásně prokreslenými sboristy. Je to analytická reprodukce, nabízející skutečně i velmi jemné nuance nahrávek a to bez příkras, bez nucenosti a bez nějakých efektních brikulí - je to kupodivu velmi decentní, přirozený zvuk.

S onou přehledností se pak pojil i výtečný dojem prostorovosti nahrávek - scéna "Englishman in New York" od Stinga ("Die Perfekte Rämlichkeit" | 2010 | stereoplay | 10-10) byla krásně a samozřejmě přehledná, s nekomplikovaně jasným umístěním jednotlivých nástrojů v pravolevé i předozadní ose a se Stingovým vokálem velmi nenuceně posazeným do popředí. Vnímáte sice jednotlivé instrumenty, ale zároveň také jejich roli na celkovém hudebním plátně. Je to opět zejména kombinací celkové transparentnosti, výtečného zaostření a přesnosti a netechnické dospělosti, s níž si zesilovač s libovolným signálem poradí.

2019 07 10 TST soulution 330 13

Největší změnou od starších generací elektroniky téže značky je ale právě to, jak příjemně a uvolněně si dokáže poradit s hudbou. To, že už to není precizní zpracování signálu, ale precizní reprodukce hudby. Vnímáte tak třeba Smetanovu "Mou Vlast" v podání London Symphon Orchestra na disku Bowers&Wilkins Society of Sound, cítíte, kterak je pod kontrolou, jak se line v pevném, čistém a nestísněném obalu, s odvážnou dynamikou a odhalující čistotou a přesto to je stále hlavně o hudbě, o jejím sdělení a ne o technických aspektech jejího vyznění.

Integrovaný zesilovač soulution 330 je pekelně drahou záležitostí (zejména z toho pohledu, že za své peníze dostanete jen jediný přístroj), ale zkonstruován je se skutečnou švýcarskou precizností. Nabízí pak navzdory ne snad ostýchavým, nicméně v této kategorii ani nijak šokujícím hodnotám technických parametrů výkonu, které jsou i nad mimořádná očekávání, vyvolaná cenovkou. Je to zejména ten způsob, jímž zesilovač kombinuje technickou brilanci s hudební a tedy i emocionální autenticitou. Je to mimořádně precizně pracující prostředník, který zvládá nejen odhalit taje nahrávek, ale už i téměř smazat to technické rozhraní, které sám představuje. Model 330 od soulution je prostě skutečně všestranná high-endový sestava v kompaktním balení a zafunguje bez uzardění i vedle stejně drahých velkých dělených systémů.

Kč 490 000,- - soulution 330

Kč 110 000,- - modul D/A převodníku

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvostná rychlost a kontrola

+ výtečný D/A převodník

+ dynamika a výbušnost

+ přesnost a konkrétnost

+ lepší než svého času model 530

ZÁPORY

- cena je už dost vysoká

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: RP Audio | www.rpaudio.cz 

200 300 xavian

200 200 epaudio

200 200 soundstyle

200 200 tykon akce

200 200 hifi guide

200 200 horn

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 voix

200 200 rpaudio

200 200 avitsmart

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

1) HLAVNÍ SESTAVA
2) NEARFIELD SESTAVA
3) DOSTUPNÁ SESTAVA
4) VINYLOVÁ SESTAVA
5) MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo IPA-140 [1]
Grandinote Shinai [4]
Emotiva XSP-1 [2]
Emotiva XPA-DR2 [2]
Cambridge CXA80 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205 [1]
Teac NT-503 [2]
Apogee Groove [5]
Chord Mojo / Chord Poly [5]
Cambridge CXC [3]
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71 [2]

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30 [1]
KEF LS50 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]

GoldenEar SuperSub X [2]

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
+ VPI ADS
Grandinote Celio [4]

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
InAkustik LS-1603 [2]
TelluriumQ Silver
ZenSati Authentica [2]
ProAc Response Black Signature

SIGNÁLOVÉ XLR
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
ZenSati Authentica [2]
TelluriumQ Black [2]
Chord Signature (XLR-DIN)
Vincent Premium
Cardas Clear (sluchátka) [5]

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Red Dawn [3]
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur

DIGITÁLNÍ
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
Nordost Blue Heaven (coax) [3]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB) [2]
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI)
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Heimdall 2 [1]
Nordost Frey [1]
Nordost Red Dawn [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premiere
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]
KrautWire Omega III

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek EVO3 Syncro UNI [1]
IsoTek EVO3 Genesis One [1]
IsoTek EVO3 Titan One [1]
IsoTek EVO3 Sirius [3]
IsoTek EVO3 Corvus [2]
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

AudioQuest NightOwl Carbon [2]
AKG N700NC
Sennheiser HD 26 Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

Nordost QKore 3 [1]
Nordost Sort Kones [3]
zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim mu-so
65" UHD Philips 65PUS7101 [1]

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
ATB PC Pro
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

31 200 300 bose

32 200 200 wdq

33 200 200 amarock

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

En ten týky...

...dva špalíky, čert vyletěl z elektriky. I když ve známém dětském rozpočítadle se elektrikou myslí tramvaj, vlastně by se v našem malém, trochu zvláštním světě špičkové reprodukce zvuku dal čert najít leckdy i v té elektrice ve zdi a zásuvkách, budeme-li čertem rozumět nejproblematičtější (a patrně i kupodivu nejmasověji ignorované) místo většiny audio sestav.

Číst dál...

200 200 eurostar 12 200 200 audio visual 13 200 200 elfton Mareka Audio 

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

16 200 200 cpt 17 200 200 aq 18 200 200 avintegra 200 200 psg 20 200 200 wdq 

200 200 kasaudio 22 200 200 spalek 28 200 200 440audio 24 200 200 hifistyl 200 200 melco 

26 200 200 ibd 27 200 200 hiendboutique 25 200 200 grandinote 200 200 amarock 2019 200 200 htp

corner amarock studio